Je slaat de spijker op z'n kop.Chocomelk schreef:Normaal zou je zeggen dat alle ouders die hun kroost naar de KDV brengen dat ze zouden moeten zeggen we betalen alleen de uren die we gebruiken en meer niet, dan zullen er KDV's zijn zoals Marlies aangaf dat het niet mogelijk is bla bla bla en doordat er bij veel KDV's wachtlijsten bestaan durven de ouders niet voor hun rechten op te komen omdat ze bang zijn dat de KDV zegt : het was leuk met u maar zoek een andere KDV.
Het is te gek voor woorden dat die KDV's daarin in feite kunnen doen wat ze willen en de ouders er de dupe van zijn.
En dan praten we nog niet eens over situatie's waarbij één van de ouders noodgedwongen in de WW terechtkomt. Als je in de WW terechtkomt heb je dus geen recht meer op KOT!!! EN DAT VIND IK (gedeeltelijk) TERECHT!!!
Ook ik ben van mening dat als één van de ouders de mogelijkheid heeft om thuis voor de kinderen te zorgen deze ouders geen recht hebben op KOT. Naar de kapper kun je ook op Zaterdag als de andere ouder thuis is (of je neemt hem mee, gezellig samen haartjes knippen). Spelletjes spelen op de computer kan ook in aanwezigheid van je kind (er zijn spelletjes die heel leerzaam zijn voor kinderen zolang het binnen de perken gehouden wordt). Boodschappen kan je samen met de kinderen doen (niet lopen zeuren dat je dan langer bezig bent je kunt ze ook vertellen wat je nodig hebt zodat ze het gaan zien als meehelpen).
Dat wij beide werken is, hoe vreemd het ook mogen klinken, een noodzakelijk kwaad. Alles wat wij doen of gedaan hebben is v.t.v. meerdere malen besproken en er is meerdere malen over nagedacht. Situatie's kunnen veranderen en dat hebben we in het verleden ingecalculeerd (met gezond verstand geprobeerd). Maar op een gegeven moment houdt het op en wij zullen daar heus niet de enige in zijn.
Ook al waren wij in September 2011 al op de hoogte van de wijzigingen omtrent de KOT toch werden wij door de manier van werken/factureren van ons kdv voor het blok gezet.
Mijn vrouw kreeg te maken met de WW. Solliciteerde zich helemaal gek (net als zovelen op dit moment). We hebben ons eigen spaarpotje aangesproken om een studie te bekostigen die mijn vrouw (misschien) wat meer kansen op de arbeidsmarkt zou kunnen geven (het is een gok maar wie niet waagt die niet wint). Medewerking van het UWV konden/kunnen we vergeten omdat ik werk (en het budget was op). Laatste week van 2011 realiseerde wij ons dat wij per Januari 2012 geen recht meer hadden op KOT omdat het mijn vrouw niet gegund was weer aan het werk te mogen. Wisten we natuurlijk al eerder maar je blijft hopen.
Doemscenario kwam om de hoek. Mijn vrouw geen werk, automatisch niet genoeg inkomsten voor de vaste lasten. OPLOSSINGEN: Oude en onze enige auto verkopen (18 jaar oud maar voldoet voor ons prima), bord in de tuin "huis te koop", ik meer uren werken (geen probleem), vaste lasten pakket onder de loep nemen (doen we ieder jaar en we zitten aan het minimum), extra's/luxe op de lange baan (deden we al voor de crisistijd).
Als donderslag bij heldere hemel krijg ik op een dag een telefoontje van mijn vrouw. Een uitzendbureau heeft gebeld. ZE HEBBEN WERK!!! YES YES BINGO (baantje van 20-30 uur per week uitgesmeerd over 5 dagen).
Maar nu komt het:
December 2011 kinderen van kdv afgehaald (wel zo slim geweest om ze weer gelijk op de wachtlijst te plaatsen). Mijn vrouw gaat bellen met kdv (nadat ze de belastingdienst geraadpleegd heeft). Met hangen en wurgen kunnen onze kinderen ingepland worden. Door gestoei met "verplichte" dagdelen (ook bij gastouderopvang!!!) en wel of geen uurtje extra, komt de rekening er op neer dat wij zelf €500,- per maand uit eigen zak moeten betalen. Een ochtenddeeltje met een uurtje erbij in de middag is niet mogelijk want dan kunnen ze ,i.v.m. met het aantal toegestane kinderen op een groep (of bij gastouder) geen andere kinderen meer plaatsen om de dag vol te plannen. Gastouders zijn flexibel totdat ze in gaan zien dat ook hun inkomsten naar beneden gaan. Ochtenddeel en uurtje in de middag geen probleem maar of we toch maar een contract willen ondertekenen met daarin beschreven een ochtenddeel en de middag tot 14.30 uur zodat ook zij enige zekerheid (lees: inkomsten) hebben. DAAAAG "uurtje factuurtje"!!!! (gesproken en op de koffie geweest bij: 5 kdv's en 6 gastouders).
De stand van zaken op dit moment:
Na 3 weken mailen/bellen/op bezoek gaan hebben we voor ons gevoel het beste eruit gehaald wat voor ons haalbaar en mogelijk was. De oudste maakt gebruik van 5 keer p/w gebruik van de voorschoolse en 2 keer per week van de BSO. Hierbij moeten we nog wel even 24 schoolvakantiedagen uit eigen zak betalen á €76,- per dag. De jongste mag nu tot aan de zomervakantie (dankzij de hulp en ondersteuning van de huidige juffie's) 5 keer per week s'morgens met een uurtje in de middag komen (JAWEL als het eigen personeel zijn kont in de krib gooit kan het ineens wel, al is het maar tijdelijk). We moeten nu ogever €400,- per maand uit eigen zak betalen en in Juni zullen we weer opnieuw moeten onderhandelen.
Bij alle KDV's en gastouders die wij gesproken hebben was "uurtje factuurtje" NOT DONE!
De overheid zou hierover eens flink met de vuist op tafel moeten slaan willen zij de economie weer de goede kant opkrijgen (en dat telt natuurlijk niet alleen voor de KOT).
Maar zoals de "sprookjesboom" altijd afsluit:
"Dat is weer een ander verhaal".
Bij ons is de rust "voorlopig" teruggekeerd op naar het volgende "te overwinnen" obstakel.