LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kinderopvangtoeslag

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Radar »

450.000 ouders hebben de afgelopen week een brief van de Belastingdienst gekregen over de nieuwe regels rondom de kinderopvangtoeslag. Voor veel van deze ouders stijgen de kosten flink door de nieuwe maatregelen. Maar wat houden die precies in en waar moet je als ouder goed op letten?

Maandag 6 februari in Radar, om 20.30 uur bij de TROS op Nederland 1

miranda312
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 feb 2012 14:33

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door miranda312 »

Het lijkt mij logisch dat je alleen vergoedingen voor opvang krijgt als je werkt, dat dit nu zo streng gecontroleerd wordt komt doordat er ouders zijn hun kinderen kennelijk naar de opvang brengen terwijl zij niet aan het werk zijn. Het is jammer dat de goede (werkende) ouders weer onder de slechte moeten lijden maar daarvan kun je de belastingdienst de schuld niet geven.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door crazyme »

Precies. Die ouders zijn mogelijk zwart aan het werk en dragen dus geen belasting af. Dan krijg je ook geen belasting terug.

Lijkt mij redelijk.

aharms
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 feb 2012 14:57

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door aharms »

Het is logisch dat je vergoeding krijgt voor de dagen en uren dat je werkt, ik werk echter parttime 4 of 5 uur per dag, echter moet ik voor de dagen dat ik 5 uur werk maar liefs 11 uur afnemen bij de kinderopvang, dat vind ik dus van de gekke. Ik ben daarom twee jaar geleden overgestapt naar een gastouder, mijjn kind gaat nu naar school en ik heb nog maar een paar uur per week opvang nodig, in de vakanties gaat ze naar opa en oma, moet ik bij mijn gastouderbureau minimaal 20 uur per maand afnemen terwijl ik gemiddeld 7 uur per maand nodig ben. Dat betekend dat ik heel veel uren moet betalen die ik niet afneem. Ik ben daarom met mijn gastouder overeengekomen het gastouderbureau er tussen uit te schrappen, hierdoor betaal ik meer per uur maar ben ik toch goedkoper uit dan met de teruggave van de overheid. De overheid moet de kinderopvang en gastouderbureau hierop aanpakken, gewoon per uur afnemen en per uur afrekenen. Zal heel wat besparen. en inderdaad geen opvang voor momenten dat je niet werkt.

anita1971
Berichten: 265
Lid geworden op: 30 aug 2006 19:42

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door anita1971 »

Ik ken mensen die hun zoon perse naar het kinderdagverblijf wilden doen "omdat dat zo goed voor zijn ontwikkeling is".
Moeder was voor de geboorte al werkloos en kind ging braaf 5 dagen in de week naar het KDV.
En ik maar betalen voor dat soort kinderen.
Nu is moeder nog steeds werkloos, regelingen veranderen en ze wisten niet hoe gauw ze hem thuis moesten houden.

Bah, ik vraag me dan echt af waarom mensen kinderen wensen..........

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Chocomelk »

anita1971 schreef:Ik ken mensen die hun zoon perse naar het kinderdagverblijf wilden doen "omdat dat zo goed voor zijn ontwikkeling is".
Moeder was voor de geboorte al werkloos en kind ging braaf 5 dagen in de week naar het KDV.
En ik maar betalen voor dat soort kinderen.
Nu is moeder nog steeds werkloos, regelingen veranderen en ze wisten niet hoe gauw ze hem thuis moesten houden.

Bah, ik vraag me dan echt af waarom mensen kinderen wensen..........
Zulke dingen vind ik echt walgelijk.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Ik vind het heel goed dat de regels worden aangescherpt, regels moeten nog veel strenger worden daarin.

Wie zijn kind naar de kinderopvang wil brengen moet er zelf ook maar voor
betalen daar hoeft het rijk niet voor op te komen maar dat is mijn mening.
Kinderopvangtoeslag moet er alleen zijn voor alleenstaande vaders/moeders.

mama3
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 feb 2012 19:04

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door mama3 »

Ik ben het eens dat de regels aangescherpt worden, het is toch niet normaal dat je je kind bijna gratis naar de opvang kunt brengen terwijl jezelf niet eens aan het werk bent. Op momenten dat je als ouders beide aan het werk bent is het prima dat daar een kleine vergoeding tegenover staat.
De laatste jaren rezen de kosten echter de pan uit en werden er volgens mij ook wel dingen gedaan waarvoor de toeslag niet bedoelt is zoals bijvoobeeld onder het mom van buitenschoolse opvang sport en spelmiddagen organiseren en ga zo maar door. Je kon de krant niet open slaan of één of andere kinderopvanggroep had wel weer een idee hoe je de belastingdienst kon laten geloven dat het om opvang onder werktijd ging.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

anita1971 schreef:Ik ken mensen die hun zoon perse naar het kinderdagverblijf wilden doen "omdat dat zo goed voor zijn ontwikkeling is".
Moeder was voor de geboorte al werkloos en kind ging braaf 5 dagen in de week naar het KDV.
En ik maar betalen voor dat soort kinderen.
Nu is moeder nog steeds werkloos, regelingen veranderen en ze wisten niet hoe gauw ze hem thuis moesten houden.

Bah, ik vraag me dan echt af waarom mensen kinderen wensen..........

In dit geval wel ja, in vele andere gevallen noodzakelijk.....maar die discussie is reeds in meerdere topics geweest.

Ik ken er ook wel een paar waarvan de een een partime koffieleut baantje had en wel makkelijk vond om kids naar kdv te brengen en daarna te gaan shoppen oid.
Tsja.....aan de ene kant vond ik het een trut hola van heb ik jou daar, een smerige profiteur waar andere weer de dupe van worden...et voila....aan de andere kant.....wordt je ook wel makkelijk gemaakt door de overheid en belastingdienst.

Ik moet behoorlijk meer betalen, tsja onder andere dankzij die trut hola's.....maar ind, 12 uur betalen voor 8 uur is ook een gans met gouden eieren voor KDV;s.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Chocomelk schreef:Ik vind het heel goed dat de regels worden aangescherpt, regels moeten nog veel strenger worden daarin.

Wie zijn kind naar de kinderopvang wil brengen moet er zelf ook maar voor
betalen daar hoeft het rijk niet voor op te komen maar dat is mijn mening.
Kinderopvangtoeslag moet er alleen zijn voor alleenstaande vaders/moeders.

Niet mee eens !!! Gaan we naar de papieren scheidingen toe.

Dan ook maar graag ff heeeeel wat minder belasting betalen voor personen zoals ikke.....of moet ik betalen voor de alleenstaande welke dit bewust of onbewust is ?

Rijk heeft aangedragen vergoedingen ( net zoals bl vrije auto's ) en ojee ojee het wordt te duur.......heb het wel eens eerder gezegd.....sommige muppets in de overheid moeten hun schoolgeld terug halen want voorruit rekenen kunnen ze niet.

MAXIEM

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door MAXIEM »

@@@

Er had helemaal geen regeling moeten zijn, dan had die ook niet aangescherpt hoeven te worden. Als iemand werken wil en kinderen, dan is dat zijn/haar zaak, maar scheep daar de anderen niet mee op. Dit soort regelingen zijn een schande voor de democratie.

Maxiem.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

MAXIEM schreef:@@@

Er had helemaal geen regeling moeten zijn, dan had die ook niet aangescherpt hoeven te worden. Als iemand werken wil en kinderen, dan is dat zijn/haar zaak, maar scheep daar de anderen niet mee op. Dit soort regelingen zijn een schande voor de democratie.

Maxiem.
Wat een enorm enorm enorm kortzichtige opmerkingen. Regelingen bestaan er diverse vormen en maten. Je vergeet voor het gemak ff 1 enorm belangrijk punt.....de bron oftwel het ontstaan.......onze overheid.


Een schande voor de democratie kan ik wel andere zaken voor neerpennen welke van heel wat meer invloed zijn dan kdv kdv opslag regelingen, maar dan begeef ik mij mij teveel op politiek vlak en daar heb en ik wil ik geen verstand van hebben.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door crazyme »

MAXIEM schreef:@@@

Er had helemaal geen regeling moeten zijn, dan had die ook niet aangescherpt hoeven te worden. Als iemand werken wil en kinderen, dan is dat zijn/haar zaak, maar scheep daar de anderen niet mee op. Dit soort regelingen zijn een schande voor de democratie.

Maxiem.
Inderdaad lekker kortzichtig.

Schande voor de democratie ? Dan is deze regeling niet langs democratische weg ontstaan ?

En wanneer ouders kunnen doorwerken levert dit de schatkist geld op. Meer geld dan de toeslag teruggeeft.
Dus iets verder doordenken mag soms best.

justyne
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 okt 2008 22:59

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door justyne »

Prima, dat ze alleen opvang vergoeden op het moment dat ouders aan het werk zijn. Maar dat doen ze niet! Want ze gaan ervan uit dat je zoveel mogelijk onder schooltijd werkt. Mijn werk laat dat helaas niet altijd toe. Ik ben dus wel degelijk aan het werk op het moment dat mijn kind opvang heeft, kan dat ook aantonen, maar daar is in de wet geen rekening mee gehouden en mag dus niet gedeclareert worden. En nu heb ik nog niet eens een baan in bv de zorg, want dan ben je, als alleenstaande ouder helemaal de pineut met deze regeling.


Het percentage van 70% is te kort door de bocht.
Ze houden er geen rekening mee dat kinderen uit de onderbouw minder school uren hebben, meer studiedagen. Mijn kind heeft altijd een continu rooster en daardoor rekent de opvang 4 uur opvang per schooldag (6 uur voor de halve schooldagen) en 11 uur voor alle schoolvakantie dagen.

Bij de regeling kinderopvangtoeslag is gesteld dat reistijd en pauze tijden niet vergoed worden. Belachelijk toch, reistijd is een noodzakelijk kwaad en pauze tijd een arbo verplichting. Nee, ook bij deze regel zie je dat er weer wordt beknibbeld op punten waar je als ouder geen enkele invloed op heb.

De buitenschoolse opvang "dwingt" de ouders om opvang op woensdag middag af te nemen (dmv lager uur tarief), want ze rekenen op de halve middagen 0,30 boven het max uur tarief waar toeslag op gegeven wordt.
Ik heb bezwaar aangetekend dat er veel meer vakantie dagen in rekening worden gebracht als ik in werkelijkheid afneem. (ik neem mijn vakantie op als mijn kind ook vrij is). Bezwaar is afgewezen, de reden: het uur tarief zou dan moeten stijgen. Net als of een uur tarief van 6,23 per uur voor BSO niet al erg hoog is? Volgens de overheid zou toch binnen de 5,92 moeten kunnen?
Welke van de 2 is er nu realistisch in de prijsstelling?

Mijn eigen bijdrage in de opvangkosten zouden per januari 2012 met 241%!!! stijgen.
Ik heb nu ouderschapsverlof kunnen regelen voor een halve dag in de week, maar hoe het daarna verder moet, dat weet ik nog niet.

juney
Berichten: 23
Lid geworden op: 04 jun 2011 10:07

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door juney »

Ik maak ook gebruik van de kinderopvang toeslag, maar ik heb deze brief helemaal niet ontvangen. ik weet dus ook niet precies wat deze nieuwe regeling in houd, behalve wat dan ik dan gelezen heb op dit forum. wat niet echt veel informatie is behalve het feit dat mensen het kennelijk belachelijk vinden dat mensen die willen werken hun kinderopvang toeslag vergoed krijgen.

wat ik mij af vraag is hoe het dan precies zit met mensen (alleenstaande) die naar school gaan en hierdoor gebruik maken van kinderopvang, wat dus in mijn situatie van toepassing is. wordt er dan gekeken naar de tijd die ik op school door breng of ook de wettelijk vast gelegde studie last uren?

zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door zwabbertje »

Mensen die (voltijds) studeren behouden recht op kinderopvangtoeslag. Hier geldt nog geen koppeling studieuren-opvanguren. Naar verwachting zal die er in 2013 wel komen.

De kinderopvangtoeslag was altijd al bedoeld om ouders in staat te stellen werk of studie te combineren met kinderen. In die zin moest er ook in vorige jaren al een redelijke verhouding zijn tussen arbeid en opvang. Dat is immers wat de wet beoogde. Voor de belastingdienst was dit echter nauwelijks controleerbaar, alleen extreme gevallen vielen op.

De koppeling arbeidsuren-opvanguren is op zich een goede maatregel. De pauzetijd en reistijd zitten voor de dagopvang verdisconteerd in de 140% van de arbeidsuren dat men gebruik mag maken van opvang. Voor de bso heeft men een rare regeling bedacht, namelijk 70% van de arbeidstijd. Terwijl mensen die gebruik maken van bso natuurlijk ook pauze en reistijd hebben.
Voor de bso zouden uitzonderingen gemaakt moeten worden. Niet alleen voor ouders in ploegendiensten (zorg, politie etc.) maar ook voor de mensen die zelf op de bso werken. Die werken immers altijd buiten de scooltijd van hun kinderen.

Heb je de brief niet ontvangen? Je kunt deze en de informatiesheet die erbij is verstuurd hier downloaden:
http://www.boink.info/sites/default/fil ... eb2012.pdf
http://www.boink.info/sites/default/fil ... eb2012.pdf

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Inderdaad voor alleenstaande welke ook nog eens ploegendiensten draaien vallen zo te zien buiten de boot.
Dit terwijl je ook deze mensen nodig hebt in deze maatschappij.

Daar mag wel meer aan gedacht worden vindt ik. We hebben niet allemaal een 9-17 baan.

fep
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 nov 2005 22:41

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door fep »

Onze kinderen gaan 1 dag in de week naar de opvang. Dit is de enige dag dat mijn vrouw werkt.
Ik vind het goed dat je alleen toeslag krijgt voor de dagen dat je werkt, maar het moet 2 kanten op werken.
1 dag in de maand passen opa en oma op, echter voor die dag moeten we gewoon betalen en dat is ook niet eerlijk.

Het is administratief niet echt handig, maar als je tijd kan inkopen met een chippasje, dan kan iedereen (ook de belastingdienst) precies zien wanneer je er gebruik van maakt. Dus inchecken en uitchecken.

Dus hopelijk werkt het straks ook in ons voordeel als wij geen dag gebruik maken van de opvang!

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Chocomelk »

fep schreef: 1 dag in de maand passen opa en oma op, echter voor die dag moeten we gewoon betalen en dat is ook niet eerlijk.
Wat is daar niet eerlijk aan ?

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

fep schreef:Onze kinderen gaan 1 dag in de week naar de opvang. Dit is de enige dag dat mijn vrouw werkt.
Ik vind het goed dat je alleen toeslag krijgt voor de dagen dat je werkt, maar het moet 2 kanten op werken.
1 dag in de maand passen opa en oma op, echter voor die dag moeten we gewoon betalen en dat is ook niet eerlijk.

Het is administratief niet echt handig, maar als je tijd kan inkopen met een chippasje, dan kan iedereen (ook de belastingdienst) precies zien wanneer je er gebruik van maakt. Dus inchecken en uitchecken.

Dus hopelijk werkt het straks ook in ons voordeel als wij geen dag gebruik maken van de opvang!
Ja natuurlijk moet je dan betalen,je hebt toch een contract voor 1 dag per week. Daarbij zijn de eerste ontslagen, danwel geen contract verlengingen reeds een feit.

Gesloten