LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mobiel internet

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5516
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Mobiel internet

Ongelezen bericht door Radar »

Het kan nog steeds, een telefoonrekening van honderden euro’s voor mobiel-internetgebruik binnen Nederland. In het buitenland geldt een limiet van 59 euro. In Nederland zijn de kosten voor internetten zónder databundel echter wel 100 keer hoger dan mét databundel. Hoe voorkom je torenhoge rekeningen? U ziet het maandag in Radar.

Maandag 5 september, 20:30 uur op Nederland 1

HTCHenk007
Berichten: 277
Lid geworden op: 20 jul 2010 14:15

Re: Mobiel internet

Ongelezen bericht door HTCHenk007 »

KPN heeft vandaag de tarieven ook alweer aangepast. Het wordt er ook nog steeds niet overzichtelijker van.

Ik heb wel een mooie website gevonden waar de deze tarieven (dus ook buiten de bundel) naast elkaar worden gezet.
http://www.belkostenwijzer.nl

Het is goed dat hier wat meer aandacht aan besteed wordt want mensen kunnen zich nog steeds falliet bellen hier in Nederland.

MVG,

Henk

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Mobiel internet

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Hoe voorkom je torenhoge rekeningen?
Door dus óf een bundel te nemen, óf gewoon goed in de gaten te houden hoeveel je verbruikt.

R.G.C. Berger
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 okt 2008 18:43

Re: Mobiel internet

Ongelezen bericht door R.G.C. Berger »

Bij een draadloos (onbeveiligd) modem bestaat de mogelijkheid om mee te "liften" en hiermee je internetprovider of je computer onterecht te gebruiken.
Bestaat deze mogelijkheid ook bij mobiele telefoons?

H.de Rouw
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 sep 2011 18:22

Re: Mobiel internet

Ongelezen bericht door H.de Rouw »

Mijn dochter heeft nu nog het geluk dat ze een abonnement heeft met onbeperkt internet. Nu loopt deze per Februari 2012 af. Navraag bij de provider T-Mobile leverde het volgende antwoordt op.
Op het moment dat het abonnement afloopt hoeft ze niets te doen. Het contract wordt stilzwijgend verlengd met dezelfde voorwaarden.
Op mijn vraag of ik de telefoniste haar naam mocht en of e.e.a zwart op wit kon krijgen werd negatief geantwoord.

Het is voor ons dus nog steeds de vraag of ze vanaf Februari niet op gelicht wordt.
We zullen dit scherp in de gaten houden en een kopie van dit schrijven naar T-Mobile doen.
Ik denk dat iedereen dit moet doen.

M.v.g. Hans

atesli
Berichten: 370
Lid geworden op: 20 jan 2010 23:36

Re: Mobiel internet

Ongelezen bericht door atesli »

@H de Rouw, de info die T-Mobile heeft gegeven klopt.
Als je niet doet loopt het abonnement gewoon door onder de dezelfde condities.
Alleen eventuele kortingen vervallen en het abonnement is dan later met een opzegtermijn van 1 maand alsnog te wijzigen.

witte angora
Berichten: 32055
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Mobiel internet

Ongelezen bericht door witte angora »

In Nederland zijn de kosten voor internetten zónder databundel echter wel 100 keer hoger dan mét databundel. Hoe voorkom je torenhoge rekeningen?
Heel simpel: net zolang stampij maken tot de provider de mogelijkheid om te internetten blokkeert. Standaard is het zo geprogrammeerd dat je met je mobiel ook zonder bundel op het net kunt, maar dat kan gewoon geblokkeerd worden.

Probleem opgelost.

hahal
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 mei 2011 22:53

Re: Mobiel internet

Ongelezen bericht door hahal »

Goed dat Radar weer terug is met belangrijke onderwerpen.

kss
Berichten: 224
Lid geworden op: 03 nov 2006 19:11

Re: Mobiel internet

Ongelezen bericht door kss »

ik raadt iedereen aan om GEEN mobiel internet af te nemen als er sprake is van datalimieten en/of torenhoge datakosten. alleen op die manier kunnen wij als consument de telecombedrijven duidelijk maken dat we dit niet langer accepteren.

belkostenwijzer leuk, maar beperkt, het bespreekt niet de aanbieders zoals simpel, waar je 15 euro administratiekosten betaald en vervolgens voor het aanzetten van GPRS/3g zonder databundel je nog eens een keer 10euro moet betalen. pure geldklopperij.

hahal
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 mei 2011 22:53

Re: Mobiel internet

Ongelezen bericht door hahal »

Ik wilde ook mobiel internet nemen maar doe het maar niet rekeningen
van 730 euro om naar het weer te kijken in je woonplaats ik kijk wel op de site van
Erwin Krol.

Bedankt voor de waarschuwing fijn dat Radar elke maandag weer op de TV is.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Mobiel internet

Ongelezen bericht door sephora30 »

Mensen willen interessant doen met hun smartphone maar weten totaal niet wat het gebruik ervan inhoudt.

Waarom neem je in hemelsnaam een smartphone die gemaakt is voor internet gebruikt zonder een internet bundel :roll:

Het wordt tijd dat mensen eens zelf hun verantwoordelijkheid nemen en zich goed voor (laten)lichten.

Wel ben ik een voorstander van een waarschuwing van de provider bij het bereik van 50 euro internetverbruik.

monic27
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 nov 2008 17:15

Re: Mobiel internet

Ongelezen bericht door monic27 »

misschien een domme opmerking maar waarom geen prepaid?
nooit geen problemen met achterlijke facturen...

witte angora
Berichten: 32055
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Mobiel internet

Ongelezen bericht door witte angora »

monic27 schreef:misschien een domme opmerking maar waarom geen prepaid?
nooit geen problemen met achterlijke facturen...
Is geen domme opmerking - prepaid wordt niet voor niets aangeboden, er is een markt voor.

Alleen, als je veel belt, dan kan een abonnement voordeliger zijn. Moet je alleen wel de mogelijkheid om te kunnen internetten door je provider uit laten schakelen, als je geen bundel neemt.

Ismo
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 sep 2011 23:10

Re: Mobiel internet

Ongelezen bericht door Ismo »

Ik heb een rekening gekregen van KPN.Van de maand Augustus ook voor mobiel internet. Ik zit normaal altijd via mijn Wifi op internet en had nu ook verbinding met het thuisnetwerk maar heeft toch het mobiel internet gepakt en had een rekening van €1124,- waarvan €900,- ex btw internetkosten. Ik ben naar de winkel gegaan en ze hebben voor mij naar KPN gebeld. Ik heb eersgisteren te horen gekregen dat ik per factuur( ook nog een deel in september) €100,- zelf moest betalen en de rest terug kreeg. Maar dit was wel eenmalig. Dus ben nu voor €200,- klaar in plaats van ongeveer €1300,-. Dus ik vind dat ze hier echt een limiet op moeten zetten want dit is echt belachelijk dat dit zomaar kan. Maar toch een goede service van KPN en mijn telefoonwinkel.

mrboo
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 sep 2011 00:34

Re: Mobiel internet

Ongelezen bericht door mrboo »

Beste lezer,

Mobiel internet is nu al tijden (lees jaren) actueel. Is het niet omdat het steeds meer toepassingen kent, dan wel omdat er weer iemand zo nodig met zijn kop in de Telegraaf terecht moest komen omdat hij het nodig vond om al zijn vakantiefoto's vanaf zijn balkon in Benidorm naar zijn zus te mailen, of zoals nu dat de providers de voorwaarden hebben aangepast, om er voor te zorgen dat iedereen betaalt voor wat hij gebruikt. Wat is er nou eerlijker dan dat?

Het hele Whatsapp-gebeuren, VoIP-en en de teruglopende inkomsten van de providers kan toch echt niemand meer ontgaan zijn. Is het je wel ontgaan, waar heb je dan eigenlijk een smartphone voor nodig? Je volgt schijnbaar geen nieuws, leest geen blogs, discussieert er niet over mee op fora - ga zo maar door.

Nu zijn er dus weer mensen die met hun relaas zonodig op TV moeten verschijnen. Ditmaal weer eens bij Radar (en volgende week waarschijnlijk bij Kassa). De meneer die zijn verhaal doet over die zevenhonderd nogwat euro en de winkelier die hem kennelijk beroerd heeft voorgelicht.

Ten eerste had hij wel een bundel - dus hij wist dat er zoiets was als mobiel internet en dat je er een bundel voor kon afsluiten. Alleen zijn vrouw dus niet.

Ten tweede, had die winkelier van Circuit nou eens echt gekeken waar de volgende nieuwe telefoon van meneer aan had moeten voldoen had hij hem nooit een smartphone moeten (lees mogen) verkopen. En dan achteraf een beetje onschuldig met je gezicht op TV verschijnen en verkondigen dat ze wel even bij de provider verhaal zullen halen, want dit zijn toch wel erg hoge bedragen.

Schijnbaar heeft meneer de verkoper niet de moeite genomen om de klant:
a) een passende telefoon te verkopen - voor het weer (ahum)
b) voorlichting te geven over mobiel internet

Alle mensen die nu nog durven te verkondigen dat ze echt niet wisten dat internetten op je telefoon zo duur was..... tja ik weet gewoon niet wat ik daar nu nog op moet zeggen. Maar goed dan het volgende.

Wil je
- iemand feliciteren - stuur een ansichtkaartje (facebook is zo 2011)
- nieuws lezen - krantje kopen (RSS-feeds zijn zo 2011)
- weerbericht - elk heel uur op de radio (buienradar is zo 2011)

Ohja let op. Een ansichtkaartje en de bijbehorende postzegel zijn niet gratis. De krant meestal ook niet.

Hou nou dus eens op met al die zielige verhalen. Als je het niet snapt, laat het dan gewoon links liggen.

Adieu.

UniqueHorn
Berichten: 12
Lid geworden op: 02 okt 2006 16:50

Re: Mobiel internet

Ongelezen bericht door UniqueHorn »

Lijkt "zo-stenen-tijdperk". Waarom niet simpel de plicht van een kostentellertje op de display van de telefoon, of minstens steeds een 5 of 10 euro signaaltje/toontje terwijl je internet of belt?

Zoiets kan een minister toch wel verplichten bij wet.

Bestaan daar misschien al apps voor die praktisch zonder dataverkeer (alleen even tarief per seconde/megabyte ophalen om te werken) lokaal de kosten weergeven?

Ismo
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 sep 2011 23:10

Re: Mobiel internet

Ongelezen bericht door Ismo »

mrboo schreef:Beste lezer,

Mobiel internet is nu al tijden (lees jaren) actueel. Is het niet omdat het steeds meer toepassingen kent, dan wel omdat er weer iemand zo nodig met zijn kop in de Telegraaf terecht moest komen omdat hij het nodig vond om al zijn vakantiefoto's vanaf zijn balkon in Benidorm naar zijn zus te mailen, of zoals nu dat de providers de voorwaarden hebben aangepast, om er voor te zorgen dat iedereen betaalt voor wat hij gebruikt. Wat is er nou eerlijker dan dat?

Het hele Whatsapp-gebeuren, VoIP-en en de teruglopende inkomsten van de providers kan toch echt niemand meer ontgaan zijn. Is het je wel ontgaan, waar heb je dan eigenlijk een smartphone voor nodig? Je volgt schijnbaar geen nieuws, leest geen blogs, discussieert er niet over mee op fora - ga zo maar door.

Nu zijn er dus weer mensen die met hun relaas zonodig op TV moeten verschijnen. Ditmaal weer eens bij Radar (en volgende week waarschijnlijk bij Kassa). De meneer die zijn verhaal doet over die zevenhonderd nogwat euro en de winkelier die hem kennelijk beroerd heeft voorgelicht.

Ten eerste had hij wel een bundel - dus hij wist dat er zoiets was als mobiel internet en dat je er een bundel voor kon afsluiten. Alleen zijn vrouw dus niet.

Ten tweede, had die winkelier van Circuit nou eens echt gekeken waar de volgende nieuwe telefoon van meneer aan had moeten voldoen had hij hem nooit een smartphone moeten (lees mogen) verkopen. En dan achteraf een beetje onschuldig met je gezicht op TV verschijnen en verkondigen dat ze wel even bij de provider verhaal zullen halen, want dit zijn toch wel erg hoge bedragen.

Schijnbaar heeft meneer de verkoper niet de moeite genomen om de klant:
a) een passende telefoon te verkopen - voor het weer (ahum)
b) voorlichting te geven over mobiel internet

Alle mensen die nu nog durven te verkondigen dat ze echt niet wisten dat internetten op je telefoon zo duur was..... tja ik weet gewoon niet wat ik daar nu nog op moet zeggen. Maar goed dan het volgende.

Wil je
- iemand feliciteren - stuur een ansichtkaartje (facebook is zo 2011)
- nieuws lezen - krantje kopen (RSS-feeds zijn zo 2011)
- weerbericht - elk heel uur op de radio (buienradar is zo 2011)

Ohja let op. Een ansichtkaartje en de bijbehorende postzegel zijn niet gratis. De krant meestal ook niet.

Hou nou dus eens op met al die zielige verhalen. Als je het niet snapt, laat het dan gewoon links liggen.

Adieu.
Nou bij radar zeggen ze zelf dat je de prijzen bijna niet te vinden zijn. En dit zijn toch wel erg hoge rekeningen zonder een enkel berichtje. En ik heb geen smartphone dus die apps gebruik ik ook niet.
Jij praat er wel erg makkelijk over. Ik vind het belachelijk dat dit zomaar mogelijk is!

Daan_1978
Berichten: 894
Lid geworden op: 22 jun 2011 10:33

Re: Mobiel internet

Ongelezen bericht door Daan_1978 »

UniqueHorn schreef:Bestaan daar misschien al apps voor die praktisch zonder dataverkeer (alleen even tarief per seconde/megabyte ophalen om te werken) lokaal de kosten weergeven?
Er zijn wel degelijk apps welke het verbruik tonen van het aantal MB's internet verbruik.
Uiteindelijk weet je wat je bij je provider per MB moet betalen OF het maximum aantal MB's welke je per maand beschikbaar hebt.
Hou dan die app gewoon in de gaten en je ziet precies hoeveel je via het provider netwerk en hoeveel je via WiFi hebt verbruikt om zo e.a. in de gaten te houden waardoor je dus zelf kunt bepalen of je er overheen gaat of niet.

witte angora
Berichten: 32055
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Mobiel internet

Ongelezen bericht door witte angora »

Nou bij radar zeggen ze zelf dat je de prijzen bijna niet te vinden zijn. En dit zijn toch wel erg hoge rekeningen zonder een enkel berichtje. En ik heb geen smartphone dus die apps gebruik ik ook niet.
Jij praat er wel erg makkelijk over. Ik vind het belachelijk dat dit zomaar mogelijk is!
Kwestie van informatie inwinnen vóórdat je iets koopt, en niet met alle rages mee willen doen. Ik heb drie telefoonwinkels af moeten lopen voordat ik ergens geholpen werd waar naar mij geluisterd werd, de eerste twee bleven maar mobiel internet opdringen.

En ja, inderdaad, het was wel erg makkelijk om op je telefoon te kunnen zien wat voor weer het is. Het werd nog gedemonstreerd ook. Ik vind het net zo makkelijk om even naar buiten te kijken. Heb daar ook even een demonstratie van gegeven. :lol:

Maar pas die derde winkel gaf dus een gericht advies, met een advies welke telefoon ik het beste er bij kon kopen, gewoon eentje met druktoetsen, al die andere dingen waren eigenlijk meer bestemd voor mobiel internet.

Maar evengoed moest ik de provider plat bellen om de mogelijkheid om te internetten te laten blokkeren, men vond dat niet nodig, als ik niet op de knop 'internet' zou drukken, gebeurde er niets. Dat het ding wel eens automatisch naar updates zou gaan zoeken, dat werd er niet bij verteld. Jammer voor de provider was ik hier wel van op de hoogte, juist door mezelf van tevoren in te lezen.

Maar uiteindelijk is het gelukt, nog een jaar, en ik kan weer opnieuw aan de gang.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Mobiel internet

Ongelezen bericht door sephora30 »

Eerst orrienteren voordat je een smartphone koopt!!

Gesloten