... de enige beste en veilige manier van oliepeilen de peilstok is!
Je denkt goed te weten waarover je het hebt. Maar, probeer jij maar eens bij mijn THP motor olie te peilen met de oliepeilstok ... dat is voor een leek een bijna onmogelijke klus. De handleiding verwijst je overigens naar het volgende:
"Het motorolieniveau kan bij aangezet contact worden gecontroleerd via de motorolie niveaumeter op het instrumentenpaneel." Verder op in de handleiding wordt in detail uitgelegd hoe de motorolie niveaumeter werkt, wanneer er sprake is van te weinig olie en wanneer er sprake is van een storing.
In de handleiding (Citroën NE.09C4P.0070) heb ik ook maar eens gezocht naar al die andere adviezen die hier beschreven zijn. In het 307 pagina’s tellend boekwerk geen enkel woord over turbo’s, koude motoren, korte ritten, bedrijfstemperatuur en na draaiende motoren en alle andere goed bedoelde adviezen. Daarover staat in de handleiding helemaal niets!
Ik wil op een normale manier zonder problemen met mijn auto rijden. Dat was ruim 20 jaar geen probleem. Ook heb ik eerder zonder problemen met turbomotoren gereden. Maar bij de huidige THP motor is dat helaas teveel gevraagd. Ook als iedereen zich in alle details van de motor zou verdiepen blijft het een slechte motor die bij veel rijders problemen geeft.