ariec4 schreef:N.a.v. een mailtje over het olieverbruik van de THP motor aan Citroën Nederland, na het zien van de Tros Radar uitzending, ben ik gisteren gebeld door de dealer. Er is een afspraak gemaakt om het olieverbruik serieus te gaan onderzoeken. Men laat alle olie er helemaal uitlopen, een exacte hoeveelheid olie wordt er daarna met een maatbeker weer ingedaan. Dan moet ik 1.000 km rijden en daarna gaat met de olie weer aftappen om het verbruik exact te kunnen meten.
Dat de motor extreem veel olie verbruikt weet ik al. Ik ben benieuwd hoe ze het na vaststelling gaan oplossen. Ook ben ik benieuwd of het olieverbruik wordt onderkend als motorschade a.g.v. de eerdere problemen.
Vraag aan de koude motor believers: is het in beweging brengen (voorzichtig met 2.500 tpm) van een massa van ruim 1.600 kg voor de koude THP motor op zich geen overbelasting?
@Ariec4,
Om die vraag te beantwoorden moet je het gewicht weten van de auto en het vermogen van de automotor.
Heeft niets met geloof te maken, maar met de steeds modernere en kwetsbaardere autotechniek, door de strot geduwd door onze regering.
Geen beschuldiging! Slechts een vraag.
Ik ben benieuwd hoe u 's morgens wegrijdt en hoe u ongeveer de eerste
25 kilometer rijdt en of de verwarming vol aanstaat...
Meestal, als je verder gaat doorvragen krijg je duidelijke antwoorden waarom het olieverbruik (van de leaseauto) zo hoog is...
Als je de olietemperatuur via de OBD meet, blijkt dat bijna iedereen zicht vergist in hoe lang het duurt voordat de motor helemaal op bedrijfstemperatuur is...
Ik kan trouwens elke nieuwe (turbo)automotor binnen 1500 kilometer veranderen/vernaggelen in een olieslurpend monstertje.
Het vermogen wat een moderne auto levert,
qua cilinderinhoud is veel groter dan, zeg 10 jaar geleden.
Als je vervolgens dat
totale vermogen met een koude motor volledig gaat aanspreken krijg je vanzelf een (veel) hoger olieverbruik.
10 jaar geleden was de motor qua cilinderinhoud groter om hetzelfde autogewicht in beweging te krijgen, maar door de steeds strengere milieueisen wordt de cilinderinhoud ook steeds kleiner, maar men wil liefst wel hetzelfde vermogen blijven houden (of meer) en dat moet dan b.v. door een turbo worden bereikt.
Een turbo-automotor zal altijd kwestbaarder zijn dan een vergelijkbare (o.a. qua cilinderinhoud) atmosferische automotor.
Helaas zie je dat (sommige) autofabrikanten zelfs het waarschuwingslampje koude motor/temperatuurmeter weghalen die aangeven dat de motor nog niet op bedrijfstemperatuur is... tja, dan is het niet raar dat de gemiddelde consument het gas vol intrapt terwijl de turbo-motor nog ijskoud is.