LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bloeddrukverlagers

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5518
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Bloeddrukverlagers

Ongelezen bericht door Radar »

Vier miljoen Nederlanders slikken medicijnen om de bloeddruk te verlagen. Deze pillen worden ingezet om eventuele hart- of vaatziekten in de toekomst te voorkomen, preventief dus. Het kan dan ook zijn dat je dergelijke pillen voor niks slikt, maar wel wordt opgezadeld met alle bijwerkingen en kosten. Uit onderzoek onder 26.000 Testpanelleden blijkt dat er vaak te snel wordt voorgeschreven. Zo krijgt de helft van de medicijngebruikers niet het advies om zijn leefstijl aan te passen, terwijl dit wel zou moeten volgens de richtlijn voor artsen.

Maandag 10 december in Radar, om 20.30 bij de TROS op Nederland 1

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Bloeddrukverlagers

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

mijn man leeft heel gezond en door een keuringsarts werd er bij toeval ondekt dat hij een tikkende tijdbom was met bloeddruk die was zo hoog,dat ze zich alle 3 dood schrokken..

bloeddruk pillen gehad,werkte niet,verhoogd,nog niet helemaal,pil erbij en nu is hij stabiel!!
als hij dit niet had gehad,had hij nu of er niet meer geweest of in een wagentje kweilend gezeten misschien?

hij heeft dan ook totaal geen bijwerkingen...

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Bloeddrukverlagers

Ongelezen bericht door sjohie »

Tsja, een tennisvriend van mijn vader vond dat hij wel kon stoppen met zijn preventieve bloeddrukmedicatie. Toeval of niet, nog geen maand later vonden ze hem in een plantsoen, gestorven aan een hartinfart tijdens het uitlaten van de hond. En dat soort mensen kunnen deze enquete ook niet meer invullen.. :wink:

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Bloeddrukverlagers

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Tja...nou zal je zeggen ,zonder dat mijn man het in de gaten had,was is tikkende tijdbom! Geen klachten!
Niet roken,drinken,gezond eten,ja oke wel eens 1 x pw slecht,nou nou..
En moest voor cusus gekeurd worden en letterlijk werd gezegd....engel op je schouder..

Heeft vier mnd geduurd voor hij stabiel was,maar godzeidank nu wel...had er niet aan moeten denken,!!! Dus tja idd...ik ben blij dat die er zijn...


Gezond leven zegt niet alles trouwens,kijk naar voetballers of andere sporters,hoe vaak gebeurd het??zo boem op veld,,

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Bloeddrukverlagers

Ongelezen bericht door tenormin »

Ik kijk uit naar de uitzending, want ik slik al sinds 1986 preventief een medicijn dat toen de naam Tenormin had en na veel andere benamingen nu als Atenolol bekend is. Of het me beschermd heeft van...? dat weet ik niet natuurlijk. Het is me destijds, op een toch wel zeer speciale manier voorgeschreven: in de I.C. waar mijn man zijn eerste hartoperatie had ondergaan en de uitvoerend chirurg me op de hoogte stelde van het verlopen van deze operatie, mij eens bekeek en me onder "zijn hoede nam". Dus puur toeval. Vandaar dus ook mijn "cover name".

Robjee
Berichten: 884
Lid geworden op: 11 mar 2007 16:44
Contacteer:

Re: Bloeddrukverlagers

Ongelezen bericht door Robjee »

Voorheen was er een speciale NHG richtlijn Hypertensie (1). Tegenwoordig is de behandeling ervan ondergebracht in de NHG richtlijn: "Cardiovasculair risicomanegement" (2).

De behandeling van een te hoge bloeddruk is niet alleen afhankelijk van de bloeddruk, maar van meerdere factoren, zoals de aanwezigheid van andere risicofactoren (hart- en vaatziekten, diabetes mellitus, leeftijd). Het inzetten van bloeddrukverlagende medicijnen is dus afhankelijk van het risico dat iemand loopt op hart- en vaatziekten. Is dat risico volgens de NHG richtlijn beperkt, dan verdienen adviezen om de leefstijl aan te passen de voorkeur. Of artsen deze richtlijn ook volgen.... Het voorschrijven van een pilletje is eenvoudiger.

(Zoals de naam al zegt zijn de adviezen ondergebracht in een richtlijn. Deze zijn gebaseerd op de "gemiddelde" patiënt. Per patiënt kan de zorgverlener hiervan afwijken indien hij/zij daar redenen voor heeft).

In ieder geval zijn bloeddrukverlagende medicijnen wel effectief gebleken wanneer ze geïndiceerd zijn (3, 4).

1. http://www.pharmanord.nl/media/nl_pharm ... tensie.pdf
2. http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k ... htm#N68799
3. Wright JM, Musini VM. First-line drugs for hypertension. Cochrane Database Syst Rev. 2009 Jul 8;(3):CD001841.
4. Psaty BM, Lumley T, Furberg CD, Schellenbaum G, Pahor M, Alderman MH, Weiss NS. Health outcomes associated with various antihypertensive therapies used as first-line agents: a network meta-analysis. JAMA. 2003 May 21;289(19):2534-44.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Bloeddrukverlagers

Ongelezen bericht door ciske »

Het is maar goed dat die pillen er zijn, anders konden velen het niet navertellen.

Als er bijwerkingen zijn, moet je daar effe doorheen, tis niet anders.

adri van der marel
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 dec 2012 10:18

Re: Bloeddrukverlagers

Ongelezen bericht door adri van der marel »

De bloeddruk wordt gemeten om de kwaliteit van de bloedvaten te meten. Het is een redelijke benadering, maar het is een grove en onbetrouwbare methode. Want een erg lage bloeddruk garandeert niet altijd een goed vaatstelsel.

Daarom is er een betere methode. Door de bloeddruk met een computer te meten en de drukcurve te analyseren is de kwaliteit van het vaarstelsel beter te beoordelen dan met een ElectroCardioGram (ECG) en kunnen dreigende hartinfarcten 2 dagen voor het optreden van een infarct aangetoond worden.

Sommige bloeddrukverlagers verlagen wel de bloeddruk, maar verbeteren de vaatkwaliteit niet, waardoor het risico op een hart-/hersenvaatziekte niet afneemt. Met de analyse van de bloeddrukcurve is de invloed van bloeddrukverlagers op de bloedvaten goed te meten en te beoordelen.

Ook is een gezond vaatsysteem duidelijk te onderscheiden van een ongezond stelsel. Daardoor is het mogelijk iemand met pijn op de borst door hyperventilatie de nodeloze verwijzing naar een cardioloog te besparen.

Deze door een Hongaarse cardioloog ontwikkelde onderzoekmethode heet Arteriograph en is op internet te vinden.

Helaas wordt deze methode nog niet overal toegepast. Mede doordat verzekeraars er nog niet in geïnteresseerd zijn.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Bloeddrukverlagers

Ongelezen bericht door ciske »

Daardoor is het mogelijk iemand met pijn op de borst door hyperventilatie de nodeloze verwijzing naar een cardioloog te besparen
Over het algemeen herkennen huisartsen het verschil wel.

Beter een keer te veel onderzocht , dan te laat.

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Bloeddrukverlagers

Ongelezen bericht door Isabel1 »

die richtlijn is leuk en aardig en je kunt mensen een hele hoop leefstijl adviezen geven. Stoppen met roken, meer bewegen, anders eten en zo verder. Punt is alleen: ze doen het vaak niet.

En dan? moet ik dan zeggen: tja meneer dan maar een hartaanval he...had u ook maar een extra rondje om de blok moeten wandelen.

ik vind het goed dat mensen in een hoge risico categorie medicatie krijgen. Alleen een advies geven over leefstijl en er dan maar op vertrouwen dat iemand dat ook doet (en het ook nog helpt) gaat simpel weg niet werken.

om dan over de kosten van medicatie te spreken: tja, een hartaanval met de daaruit voortvloeiende consequenties is ook duur.

isabel

riddert
Berichten: 2184
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Bloeddrukverlagers

Ongelezen bericht door riddert »

TROS Radar schreef:Vier miljoen Nederlanders slikken medicijnen om de bloeddruk te verlagen. Deze pillen worden ingezet om eventuele hart- of vaatziekten in de toekomst te voorkomen, preventief dus. Het kan dan ook zijn dat je dergelijke pillen voor niks slikt, maar wel wordt opgezadeld met alle bijwerkingen en kosten. Uit onderzoek onder 26.000 Testpanelleden blijkt dat er vaak te snel wordt voorgeschreven. Zo krijgt de helft van de medicijngebruikers niet het advies om zijn leefstijl aan te passen, terwijl dit wel zou moeten volgens de richtlijn voor artsen.

Maandag 10 december in Radar, om 20.30 bij de TROS op Nederland 1
@Trosradar,

Op hoeveel mensen is uw onderzoek nu gebaseerd?

-heeft u 26.000 mensen uitgenodigd voor een onderzoek, waarvan een onbekend aantal mensen op gereageerd heeft? (misschien slechts 500?)
-of heeft u werkelijk 26.000 ingevulde vragenlijsten terug ontvangen naar aanleiding van uw onderzoek?

Het maakt nogal uit voor de betrouwbaarheid van het onderzoek lijkt me, gezien het grote aantal mensen die de medicijnen gebruiken.
Zo krijgt de helft van de medicijngebruikers niet het advies om zijn leefstijl aan te passen, terwijl dit wel zou moeten volgens de richtlijn voor artsen.
De helft van de medicijngebruikers.... hoeveel? 2.000.000 mensen of de helft van de mensen die gereageerd hebben op uw onderzoek. En hoeveel zijn dat er dan?

Robjee
Berichten: 884
Lid geworden op: 11 mar 2007 16:44
Contacteer:

Re: Bloeddrukverlagers

Ongelezen bericht door Robjee »

Isabel schreef:die richtlijn is leuk en aardig en je kunt mensen een hele hoop leefstijl adviezen geven. Stoppen met roken, meer bewegen, anders eten en zo verder. Punt is alleen: ze doen het vaak niet.
En dan? moet ik dan zeggen: tja meneer dan maar een hartaanval he...had u ook maar een extra rondje om de blok moeten wandelen.
Alleen leefstijladvies, zonder medicatie, zou volgens de richtlijn gegeven moeten worden wanneer het risico op hart- en vaatziekten laag is. Leefstijladvies kan dit risico verlagen, de oorzaak aanpakken (denk aan overgewicht) en is bovendien zonder bijwerkingen.
Het lijkt mij niet verstandig om iedereen die een te hoge bloeddruk heeft een medicijn daartegen te geven. Dat zou betekenen dat bijna de helft van de volwassenen een dergelijk medicijn moet slikken (1).
riddert schreef:Het maakt nogal uit voor de betrouwbaarheid van het onderzoek lijkt me, gezien het grote aantal mensen die de medicijnen gebruiken.
Er kunnen altijd wel vragen gezet worden bij een onderzoek. Het onderwerp zelf is echter interessant genoeg om er een uitzending aan te besteden. Een gezonde leefstijl hoort de basis te zijn om gezond te zijn, te blijven of te worden en niet het gebruik van medicijnen.
Het beperkt zich bovendien niet tot bloeddrukverlagers.


1. http://www.nationaalkompas.nl/gezondhei ... bloeddruk/

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Bloeddrukverlagers

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Robjee schreef:
Isabel schreef:die richtlijn is leuk en aardig en je kunt mensen een hele hoop leefstijl adviezen geven. Stoppen met roken, meer bewegen, anders eten en zo verder. Punt is alleen: ze doen het vaak niet.
En dan? moet ik dan zeggen: tja meneer dan maar een hartaanval he...had u ook maar een extra rondje om de blok moeten wandelen.
Alleen leefstijladvies, zonder medicatie, zou volgens de richtlijn gegeven moeten worden wanneer het risico op hart- en vaatziekten laag is. Leefstijladvies kan dit risico verlagen, de oorzaak aanpakken (denk aan overgewicht) en is bovendien zonder bijwerkingen.
Het lijkt mij niet verstandig om iedereen die een te hoge bloeddruk heeft een medicijn daartegen te geven. Dat zou betekenen dat bijna de helft van de volwassenen een dergelijk medicijn moet slikken (1).
riddert schreef:Het maakt nogal uit voor de betrouwbaarheid van het onderzoek lijkt me, gezien het grote aantal mensen die de medicijnen gebruiken.
Er kunnen altijd wel vragen gezet worden bij een onderzoek. Het onderwerp zelf is echter interessant genoeg om er een uitzending aan te besteden. Een gezonde leefstijl hoort de basis te zijn om gezond te zijn, te blijven of te worden en niet het gebruik van medicijnen.
Het beperkt zich bovendien niet tot bloeddrukverlagers.


1. http://www.nationaalkompas.nl/gezondhei ... bloeddruk/

Ligt eraan hoe hoog de druk is en welke.onder of boven druk..
Mijn man allebei ernstig..rookt niet,drinkt niet,beweegd genoeg,eet gezond,tja en dan...
Afwachten...lijk me niet,dan had ik nu allen gezeten

Mijn dr is wel zo,bij andere dat zei hij ook,eerst wk of zes a acht elke week meten en dan pas kijken..of medicatie nodig is..

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Bloeddrukverlagers

Ongelezen bericht door ciske »

Een gezonde leefstijl hoort de basis te zijn om gezond te zijn, te blijven


Als het erfelijk is, kan je gezond leven tot je een ons weegt, dan zal je toch aan de pillen moeten.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Bloeddrukverlagers

Ongelezen bericht door sephora30 »

Ik slik ze al bijna 5 jaar, controle bij de huisarts..........0,0. Je moet zelf af en toe vragen om een meting.
Ga ook maar eens kijken in het nieuwe jaar of ik ermee kan stoppen, misschien zonde van mn geld.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Bloeddrukverlagers

Ongelezen bericht door ciske »

sephora30 schreef:, misschien zonde van mn geld.

volgens mij is je leven niet in geld uit te drukken.

Robjee
Berichten: 884
Lid geworden op: 11 mar 2007 16:44
Contacteer:

Re: Bloeddrukverlagers

Ongelezen bericht door Robjee »

ciske schreef:Als het erfelijk is, kan je gezond leven tot je een ons weegt, dan zal je toch aan de pillen moeten.
Vaak wordt de erfelijke component als excuus gebruikt. Het is erfelijk, dus is er niets aan te doen. Dat is meestal onjuist. Erfelijkheid kan wel degelijk een rol spelen en het risico verhogen, maar wanneer een erfelijke component aanwezig, wil dat niet zeggen dat deze ook tot uiting komt. Juist dan zou een gezonde leefstijl de basis moeten zijn om dat te voorkomen. Wanneer dit echter tot onvoldoende resultaat leidt, kunnen medicijnen natuurlijk een oplossing bieden.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Bloeddrukverlagers

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

sephora30 schreef:Ik slik ze al bijna 5 jaar, controle bij de huisarts..........0,0. Je moet zelf af en toe vragen om een meting.
Ga ook maar eens kijken in het nieuwe jaar of ik ermee kan stoppen, misschien zonde van mn geld.

Ja sorry :oops: maar denk jij nou met hoeveel patiënten heeft een huisarts dat hij je elke maand gaat bellen uh wil je even komen om te meten,daar ben je toch zelf bij!!

Tegen mijn man zegt hij??? Over twee wk terug...dan js het aan jou om terug te gaan ,dr gaat niet bellen,joh hey meneer rozemarijn,kom je nog?

Wat ciske zegt ,leven is niet in geld uit te drukken...

@ robjee
Soms ben ik het wel met je eens,man dit niet erfelijk.
Maar iets anders heeft hij wel erfelijk,en er ja gezegd,leef gezond enz ,doet ie,maar als het voorbestemd is komt het toch..en aagezien dat erg dominant is...letterlijk gezegd klinische genetica

Ds niet alles is met leefstijl...mijn man is 5 kg te zwaar ,nou niet veel dus,eet gezond,wat ik al zou.
Drie kg is nu al van de pillen bijwerking nou ja oke prima,liever dat( vocht)

Sapohora...sorry maar je moet echt eens goed nadenken wat je nu belangrijk vind,je leven of?
Straks gebeurd er wat en je kids dan?
Is dat die paar euro waard. Die mijn man heeft zijn niet eens heel duur....

Twee soorten heeft die..geloof dat ik dan nog liever 1 x minder vlees pw eet als deze actie...of internet eruit...sorry,mijn mening,maaaaar zou het zeker wek met je huisarts overleggen of ga je gewoon eigen houtje stoppen??

adri van der marel
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 dec 2012 10:18

Re: Bloeddrukverlagers

Ongelezen bericht door adri van der marel »

ciske schreef:
Daardoor is het mogelijk iemand met pijn op de borst door hyperventilatie de nodeloze verwijzing naar een cardioloog te besparen
Over het algemeen herkennen huisartsen het verschil wel.

Beter een keer te veel onderzocht , dan te laat.

Per huisarts in Nederland drie van dergelijke problemen per jaar kost ongeveer 3 x € 3.000. Weggegooid geld.
Ook voor een huisarts is het heel moeilijk vast te stellen of iemand hyperventileert met of zonder hartinfarct.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Bloeddrukverlagers

Ongelezen bericht door ciske »

Ook voor een huisarts is het heel moeilijk vast te stellen of iemand hyperventileert met of zonder hartinfarct.
Ben ik niet met je eens.

@Robjee, erfelijkheid speelt wel degelijk een factor mee.

Gesloten