Het probleem ligt dus gewoon bij de urologen, oftewel de ziekenhuizen. Zij scharen alle besnijdenissen onder 'medisch noodzakelijk', terwijl er dus een gedeelte is waar dit helemaal niet het geval is. Ziekenhuizen moeten dan als eerste op de vingers getikt worden. Zij moeten de administratie fatsoenlijk doorvoeren en niet liggen te sjoemelen. Door dit gedrag lijden de goeden onder de niet goeden. M.a.w daar waar wel sprake is van medisch noodzakelijk zijn de klos.. Sinds begin dit jaar wordt deze ingreep niet meer vergoed omdat het volgens de minister de gangbare praktijk was dat ziekenhuizen alle besnijdenissen bij de zorgverzekeraars declareerden, ondanks het feit dat het overgrote deel van de besnijdenissen niet op medische indicatie werd uitgevoerd maar vanwege religieuze of culture gronden.
Het is mijn inziens door de minister dan echt te simpel gesteld om dan maar de totale besnijdenis uit het pakket te halen. De minister kiest de weg van de minste weerstand. De gemakkelijkste weg. Lekker alles over die ene kam scheren.
Medisch noodzakelijke besnijdenissen horen gewoon vergoed te worden.
Niet medisch noodzakelijke besnijdenissen ( op grond van cultuur/religie) horen niet thuis in het pakket.
Overigens wil ik wel even kwijt dat ik het afgeven op besnijdenis van jongens vanuit religie of cultuur en de manier waarop dat plaatsvindt ( familie er bij e.d) niet correct vind. Dit maakt deel uit van deze groep mensen, zoals bij ons de doop ( ook met familie er bij) of een doopbelofte, communie en weet ik wat voor gewoontes wij er op na houden gebruikelijk is.
Overigens zie je dat veel jongens van zuidelijke landen ook zijn besneden. Veelal op grond van hygiene en ja sommigen doen het zodat niet te snel klaarkomen.