LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Uitgemolken koeien?
Uitgemolken koeien?
Koeien worden tegenwoordig 'topsporters' genoemd. Jaarlijks produceren ze voor ons gemiddeld 8.000 liter melk per dier. Vruchtbaarheidshormonen zijn toegestaan voor productieverhogende doeleinden.
Zijn we de koe op deze manier letterlijk én figuurlijk aan het uitmelken? In de studio geven Wakker Dier en de KNMVD, de beroepsorganisatie van dierenartsen tekst en uitleg.
Maandag 20 januari in Radar, om 20:30 bij de TROS op Nederland 1
Zijn we de koe op deze manier letterlijk én figuurlijk aan het uitmelken? In de studio geven Wakker Dier en de KNMVD, de beroepsorganisatie van dierenartsen tekst en uitleg.
Maandag 20 januari in Radar, om 20:30 bij de TROS op Nederland 1
Re: Uitgemolken koeien?
Waarom niet Robert Kranenborg uitgenodigd? Hij is een groot voorstander van zgn. "dubbeldoel" koeien, die dus melk geven, maar aan het eind ook nog geschikt zijn als vleeskoe. Dit itt de huidige gang van zaken, waar het vlees van melkkoeien eigenlijk over en te veel is, en enkel gebruikt wordt voor industriële toepassingen als salades etc.
Maar goed, die onbetrouwbare figuren van Wakker Dier in de uitzending, is voor mij al genoeg om deze niet te kijken.
+1sjohie schreef:Waarom niet Robert Kranenborg uitgenodigd? Hij is een groot voorstander van zgn. "dubbeldoel" koeien, die dus melk geven, maar aan het eind ook nog geschikt zijn als vleeskoe. Dit itt de huidige gang van zaken, waar het vlees van melkkoeien eigenlijk over en te veel is, en enkel gebruikt wordt voor industriële toepassingen als salades etc.
Jij hebt zijn lecture dus ook gezien! Was erg leerzaam en met bijzonder veel respect naar het dier.
-
Vruchtbaarheidshormonen? Als ik het zo lees moet ik blij zijn dat ik nauwelijks melkproducten gebruik. Alleen koffiemelk, en de rest plantaardig. Op af en toe een plakkie kaas na dan.
Heb ik de uitzending nog niet eens gezien.
Ook ik heb de uitzending niet gezien maar als ik het woord vruchtbaarheidshormonen hoorwitte angora schreef:Vruchtbaarheidshormonen? Als ik het zo lees moet ik blij zijn dat ik nauwelijks melkproducten gebruik. Alleen koffiemelk, en de rest plantaardig. Op af en toe een plakkie kaas na dan.
dan ben ik ook denk ik maar blij dat ik geen melkproducten gebruik op kaas na.
Even tussen de regels doorlezen, het gebruik van vruchtbaarheidshormonen is toegestaan, wat zeker niet synoniem is aan dat deze in alle melkproducten te vinden zijn. Er zijn schattingen dat tussen de 15 en 35% van de melkkoeien ooit in hun leven een of meerdere keren van die hormonen krijgt toegediend. Dit zijn dan natuurlijke hormonen die ze geïnjecteerd krijgen door een dierenarts, en waarmee het natuurlijk gehalte van die hormonen dus iets verhoogd wordt. Die hormonen worden normaliter door de lever afgebroken, zoals door de natuur bedoelt.witte angora schreef:Vruchtbaarheidshormonen? Als ik het zo lees moet ik blij zijn dat ik nauwelijks melkproducten gebruik. Alleen koffiemelk, en de rest plantaardig. Op af en toe een plakkie kaas na dan.
-
Kortom, zonder de uitzending gezien te hebben wijst alleen het openingsbericht al op stemmingmakerij...
Ach, de ervaring leert dat mevrouw Hertzenberg al van te voren weet dat de tegenstander aan de paal genageld moet worden, ongeacht de feiten. Het doel van het programma is ten slotte om haar een podium te geven voor haar mening en om haar mega-inkomen veilig te stellen. Niet om de waarheid te vertellen.witte angora schreef:Kortom, zonder de uitzending gezien te hebben wijst alleen het openingsbericht al op stemmingmakerij...
Eens,GJvdZ schreef:Ach, de ervaring leert dat mevrouw Hertzenberg al van te voren weet dat de tegenstander aan de paal genageld moet worden, ongeacht de feiten. Het doel van het programma is ten slotte om haar een podium te geven voor haar mening en om haar mega-inkomen veilig te stellen. Niet om de waarheid te vertellen.witte angora schreef:Kortom, zonder de uitzending gezien te hebben wijst alleen het openingsbericht al op stemmingmakerij...
Het lijkt alsof twee kampen in discussie gaan, maar de praktijk zal zijn dat in de uitzending wakker dier de aanval mag openen na een geheel onafhankelijke (kuch) introductie van Hertzenberg. De verdedigende veearts heeft geen schijn van kans.
Ik denk dat de gemiddelde consument weinig uitmaakt ofdat een koe hormonen krijgen en wakker dier daarvan vindt.
Het is vantevoren wel bekend wat wakker dier denkt
wakker dier zorgt er alleen maar voor kritiek en dat alles duurder wordt
dus dit is weer een onderwerp waar de gemiddelde consument zich niet druk maakt
maar radar moet toch gevuld worden
Het is vantevoren wel bekend wat wakker dier denkt
wakker dier zorgt er alleen maar voor kritiek en dat alles duurder wordt
dus dit is weer een onderwerp waar de gemiddelde consument zich niet druk maakt
maar radar moet toch gevuld worden
-
De gemiddelde consument zal het inderdaad weinig uitmaken. En de consument die het wel uitmaakt heeft over het algemeen al lang andere keuzes gemaakt dan zuivelproducten.
En als het nou alleen om de melk ging, waar je kan aan twijfelen of er wel of niet mee gekenoid wordt...
En als het nou alleen om de melk ging, waar je kan aan twijfelen of er wel of niet mee gekenoid wordt...
Het doel van wakker dier is ook niet om consumenten te "informeren" maar om de industrie te chanteren.
Als het bij de koeien niet meer mag deze behandeling die niet schadelijk is voor de mens, dan ook bij de mens alle behandelingen afschaffen met vruchtbaarheidshormonen Als een koe niet meer drachtig wordt is de enige optie naar de slacht. Een melkveehouder verdient tegenwoordig zeer weinig als hij niet economisch werkt is een faillissement dichtbij. De consument wil gewoon goedkoop aan zijn/haar eten komen zonder daarbij stil te staan wat de consequenties zijn voor boer en dier, als zijn/haar stukje vlees maar gezond en goedkoop is. Laat eens een documentaire zien vanaf de andere kant. In dit programma wordt bio als zeer goed bedrijfsvoering neergezet. Maar als de gehele wereld bio wordt, dan is er 5 keer meer oppervlakte nodig aan landbouwgrond terwijl er nu al een tekort daar aan is. En dan niet vergeten hoeveel meer dierziekten er dan zullen zijn. Dus geheel bio is al bewezen is niet duurzamer of gezonder.
Dat is geen nieuws in de veehouderij.
Hoe denkt men dat we al lammetjes in januari hebben ipv in de lente? En dan staan we allemaal te roepen hoe mooi of het is.
Hoe denkt men dat we al lammetjes in januari hebben ipv in de lente? En dan staan we allemaal te roepen hoe mooi of het is.
Zijn lammetjes nu ook al uitgemolken ?Mister R schreef:Dat is geen nieuws in de veehouderij.
Je denkt toch niet dat Robert Kranenborg aan tafel zal worden genood. Hertsenberg kan dan wel een vooraf ingestudeerde vraag stellen aan hem, beantwoorden zal vers twee zijn; hij heeft daar immers een uitgesproken mening over en daar is Wakker Dier helemaal niet blij mee. Dus nee, die zal je daar niet zien. Denk dat ik persoonlijk wel weer alleen het gedeelte "koude/warme douche" zal zien; veelvuldiger dan ooit gezien de in mijn ogen vele 'partijdig lijkende' uitzendingen.sjohie schreef:Waarom niet Robert Kranenborg uitgenodigd? Hij is een groot voorstander van zgn. "dubbeldoel" koeien, die dus melk geven, maar aan het eind ook nog geschikt zijn als vleeskoe. Dit itt de huidige gang van zaken, waar het vlees van melkkoeien eigenlijk over en te veel is, en enkel gebruikt wordt voor industriële toepassingen als salades etc.
Zoals zovaak een stukje slechte journalistiek van radar. Geen goed research van bronnen en niet objectief toepassen van cijfermateriaal uit allerlei onderzoeken. Het éénzijdig toelichten van een onderwerp. Kortom slechte journalistiek. Pure stemmingmakerij, om de melkveehouderij/ zuivel in een slecht daglicht te plaatsen.
Voor degene die denken dat zuivelprodukten slecht zijn voor de mens lees dan het volgende onderzoek eens http://jenaidavanwijk.com/10-redenen-wa ... gezond-is/
Voor degene die denken dat zuivelprodukten slecht zijn voor de mens lees dan het volgende onderzoek eens http://jenaidavanwijk.com/10-redenen-wa ... gezond-is/
Rondom het hele plofkip verhaal hebben ze ook al getoond een zeer onbetrouwbaar te zijn. Er is een convenant rondom die plofkippen, met harde data etc, én hun handtekening, maar de inkt is nog niet droog, en rupsje nooitgenoeg begint campagne nummer zoveel tegen de supermarkten. Nog even los van het achterliggende vraagstuk, toont dat naar mijn mening aan dat ze geen serieuze en betrouwbare gesprekspartner meer zijn.crazyme schreef:Het doel van wakker dier is ook niet om consumenten te "informeren" maar om de industrie te chanteren.
Wat bijzonder jammer dat er ook nu weer zo'n negatief beeld wordt gegeven van onze agrarische sector, hoewel dit geheel buiten de waarheid is.
Pas is nog gebleken uit een onderzoek van Oxfam Novib dat Nederland nummer 1 staat op gebied van veilig voedsel.Maar ook staat de veehouderij in Nederland ook qua diervriendelijkheid op zeer hoog niveau t.o.v. het buitenland. Maar in dit geval:
Er wordt in de melkveehouderij bijzonder weinig met hormomen gewerkt! Verschillende veehouders gebruiken juist om de natuurlijke tocht te detecteren, hulpmiddelen als stappentellers, activiteiten meters en sensoren die de hele koe qua tocht en gezondheid kunnen monitoren en zo juist het hormoon en medicijn gebruik zo veel mogelijk te beperken.
Ik vind dit helaas een zeer suggestieve uitzending. Hopelijk komt de redactie hier nog een keer op terug om dit recht te zetten.
Pas is nog gebleken uit een onderzoek van Oxfam Novib dat Nederland nummer 1 staat op gebied van veilig voedsel.Maar ook staat de veehouderij in Nederland ook qua diervriendelijkheid op zeer hoog niveau t.o.v. het buitenland. Maar in dit geval:
Er wordt in de melkveehouderij bijzonder weinig met hormomen gewerkt! Verschillende veehouders gebruiken juist om de natuurlijke tocht te detecteren, hulpmiddelen als stappentellers, activiteiten meters en sensoren die de hele koe qua tocht en gezondheid kunnen monitoren en zo juist het hormoon en medicijn gebruik zo veel mogelijk te beperken.
Ik vind dit helaas een zeer suggestieve uitzending. Hopelijk komt de redactie hier nog een keer op terug om dit recht te zetten.