LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoe veilig is iDEAL?

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Niek66

Re: Hoe veilig is iDEAL?

Ongelezen bericht door Niek66 »

Als je met iDEAL betaald is dat veilig en krijgt niemand jou rekeningnummer zien, dus kunnen ze ook geen automatische machteging van je krijgen. en als je via de kleine lettertjes dat wel doet mag dat niet en kun je de bank aansprakelijk stellen, Want die mag dat niet accepteren zonder een schriftelijke bevestiging.

Josephien12

Ongelezen bericht door Josephien12 »

mh73 schreef: Ik kijk ook nauwelijks meer. Ik erger me groen en geel.
Prima dat je niet kijkt wanneer je je anders ergert. Daar hebben ze de uitknop voor uitgevonden.
mh73 schreef: En dan nog de bijterige manier waarop mevrouw anderen altijd in de rede valt.
Mevrouw valt die anderen in de rede wanneer ze niet ingaan op de vraag en om de brei heen gaan kletsen.
Teveel van die gasten hebben mediatraining gehad, hoe ontwijk ik de vraag. Antoinette pakt die gasten in ieder geval beter aan als dat gebeurd bij kassa.

On topic: Ik zou het een goede zaak vinden als alleen door mij geratificeerde bankrekeningen automatisch van mijn bankrekening mogen incasseren. Dat betekent dat je niet alleen een opdracht tot automatische incasso moet afgeven aan een instantie, maar dat je via internetbankieren die instantie ook toegang verleent tot je bankrekening.

Har06

Ongelezen bericht door Har06 »

Josephien12 schreef:
Prima dat je niet kijkt wanneer je je anders ergert. Daar hebben ze de uitknop voor uitgevonden.
mh73 schreef: En dan nog de bijterige manier waarop mevrouw anderen altijd in de rede valt.
Mevrouw valt die anderen in de rede wanneer ze niet ingaan op de vraag en om de brei heen gaan kletsen.
Teveel van die gasten hebben mediatraining gehad, hoe ontwijk ik de vraag. Antoinette pakt die gasten in ieder geval beter aan als dat gebeurd bij kassa.

On topic: Ik zou het een goede zaak vinden als alleen door mij geratificeerde bankrekeningen automatisch van mijn bankrekening mogen incasseren. Dat betekent dat je niet alleen een opdracht tot automatische incasso moet afgeven aan een instantie, maar dat je via internetbankieren die instantie ook toegang verleent tot je bankrekening.
Ohhhh een fan van Mevr Herzenberger spreekt, het stoort mij ook in hoge mate hoe snauwerig zij wordt bij het niet krijgen van haar vermeend gelijk, zij gooit er nog een schepje op en de tegenpartij wordt weg gedraaid, knap dat ze nog gasten ontvangt met hun wederwoord

mh73

Ongelezen bericht door mh73 »

Har06 schreef:
Josephien12 schreef:

Ohhhh een fan van Mevr Herzenberger spreekt, het stoort mij ook in hoge mate hoe snauwerig zij wordt bij het niet krijgen van haar vermeend gelijk, zij gooit er nog een schepje op en de tegenpartij wordt weg gedraaid, knap dat ze nog gasten ontvangt met hun wederwoord
Ik vermoed dat de aanval van Josephien12 op mij komt doordat ik in een ander topic een andere mening had. :wink:

Feit is dat het programma tegenwoordig vaak problemen behandeld, die niet echt problemen zijn. Zoals dit met iDeal, zoals de buitenlandse websites, het vage verhaal over de zonnebrandcreme en zelfs de douche is niet meer serieus te nemen.

Har06

On topic: Ik zou het een goede zaak vinden als alleen door mij geratificeerde bankrekeningen automatisch van mijn bankrekening mogen incasseren. Dat betekent dat je niet alleen een opdracht tot automatische incasso moet afgeven aan een instantie, maar dat je via internetbankieren die instantie ook toegang verleent tot je bankrekening.[/quote]

Ohhhh een fan van Mevr Herzenberger spreekt, het stoort mij ook in hoge mate hoe snauwerig zij wordt bij het niet krijgen van haar vermeend gelijk, zij gooit er nog een schepje op en de tegenpartij wordt weg gedraaid, knap dat ze nog gasten ontvangt met hun wederwoord[/quote]

Ik vermoed dat de aanval van Josephien12 op mij komt doordat ik in een ander topic een andere mening had. :wink:

Feit is dat het programma tegenwoordig vaak problemen behandeld, die niet echt problemen zijn. Zoals dit met iDeal, zoals de buitenlandse websites, het vage verhaal over de zonnebrandcreme en zelfs de douche is niet meer serieus te nemen.[/quote]

Kassa zijn m.i meer to the point, de presentatrice geeft voldoende woord en wederwoord, de inhoud van Kassa is meer bedoeld voor iedereen

Julie4444

Ongelezen bericht door Julie4444 »

mh73 schreef:Feit is dat het programma tegenwoordig vaak problemen behandeld, die niet echt problemen zijn. Zoals dit met iDeal, zoals de buitenlandse websites, het vage verhaal over de zonnebrandcreme en zelfs de douche is niet meer serieus te nemen.
Vergeet de digid aflevering niet in dat lijstje.

En het is jammer dat Radar dit topic of niet leest, of hier niet op reageert. Een inhoudelijke reactie op feitelijk onderbouwde en (naar m.i.) gegronde kritiek wat betreft het onderwerp van dit topic (naast de vorige uitzendingen genoemd in dit topic) zou wel fijn zijn.

Een beetje fatsoenlijke journalist kan namelijk gewoon zijn verhalen verantwoorden en onderbouwen met feitelijke basis en logische argumentatie.

eleven

Ongelezen bericht door eleven »

angel1978 schreef:
mh73 schreef:
Jij ook al. Josephien12 heeft inmiddels al een flink rijtje van mensen waarop ze bij elk willekeurig topic de aanval opent als ze die persoon tegenkomt. Het went :wink:
Klok en klepel, inderdaad het went.

Net nog een betaling met Ideal gedaan en zoals ik al eerder heb vermeld, nog nooit een enkel probleem gehad.
Maar prefereer toch PayPal.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Radar schreef:Hoe veilig is iDEAL?

Als je met iDEAL betaalt op internet dan ga je ervan uit dat het betreffende bedrijf verder niet bij jouw bankrekening kan. Je betaalt en daarmee is de kous af. Maar helaas: de ontvangende partij kan gemakkelijk extra bedragen afschrijven via automatische incasso, zonder dat je daar toestemming voor hebt gegeven. Malafide ondernemers kunnen dus gewoon bij je geld. Hoe zit het met de controle vanuit de bank? Hoe veilig is iDeal nu echt?

Maandag 26 januari in Radar, om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1
Tsja iedereen kan dat met de juiste gegevens, daar heb je geen ideal voor nodig. Een naam, credit card nr en CVV code (de serveerster in het restaurant heeft 10 seconden nodig om dat even met haar mobieltje te fotograferen) en ze plukken je helemaal leeg.
Ideal is vooral veilig omdat het via dezelfde login methode als je online banking gaat.

eleven

olaf79 schreef:

Als je met iDEAL betaalt op internet dan ga je ervan uit dat het betreffende bedrijf verder niet bij jouw bankrekening kan. Je betaalt en daarmee is de kous af. Maar helaas: de ontvangende partij kan gemakkelijk extra bedragen afschrijven via automatische incasso, zonder dat je daar toestemming voor hebt gegeven. Malafide ondernemers kunnen dus gewoon bij je geld. Hoe zit het met de controle vanuit de bank? Hoe veilig is iDeal nu echt?

Tsja iedereen kan dat met de juiste gegevens, daar heb je geen ideal voor nodig. Een naam, credit card nr en CVV code (de serveerster in het restaurant heeft 10 seconden nodig om dat even met haar mobieltje te fotograferen) en ze plukken je helemaal leeg.
Ideal is vooral veilig omdat het via dezelfde login methode als je online banking gaat.
Als je de creditkaart uit de hand geeft en zelf uit het oog verliest, kan het.
Normaal komt de bediening met het pin apparaat aan de tafel, of ik ga naar de bar om af te rekenen.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

(de serveerster in het restaurant heeft 10 seconden nodig om dat even met haar mobieltje te fotograferen) en ze plukken je helemaal leeg.
Gelukkig ben je daar met een cc heel goed voor verzekerd en heb ik nog nooit meegemaakt of gehoord van één van mijn collega's dat de cc maatschappij dat niet netjes afgehandeld heeft.
Bovendien... "leegplukken" hoe wil je dat doen met een CC ?
Onderschat ook niet de software in de backend die bij "verdachte transacties" al aardig snel alarmbellen doet afgaan. Maar goed , nu hebben we het over een cc en niet over IDEAL.
Als je de creditkaart uit de hand geeft en zelf uit het oog verliest, kan het.
Theoretisch kan het. Alhoewel het in het buitenland in de kroeg ook vaak voorkomt dat ze je cc in een glas achter de bar neerzetten als vervanger van het Hollandse "bonnetje maken" zodat je niet elk drankje per stuk af hoeft te rekenen maar dat gewoon aan het einde van de avond doet.
Laatst gewijzigd door bprosman op 29 jan 2015 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Har06

olaf79 schreef:

Ik zie het al voor me:
ik ben aan het pinnen en de serveerster komt achter me staan en maakt een video van de transactie, lijkt een SF verhaal :lol:

bprosman

Zoals de waard is vertrouwt ie zn gasstel :wink:

Har06

bprosman schreef:Zoals de waard is vertrouwt ie zn gasstel :wink:
ook hierbij staat de bank garant :wink:

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Niek66 schreef:Als je met iDEAL betaald is dat veilig en krijgt niemand jou rekeningnummer zien, dus kunnen ze ook geen automatische machteging van je krijgen. en als je via de kleine lettertjes dat wel doet mag dat niet en kun je de bank aansprakelijk stellen, Want die mag dat niet accepteren zonder een schriftelijke bevestiging.
Meerder klanten betalen bij mij via ideal. GELOOF me hun rekeningnummer kan ik absoluut WEL zien.

eleven

olaf79 schreef:
Niek66 schreef:Als je met iDEAL betaald is dat veilig en krijgt niemand jou rekeningnummer zien, dus kunnen ze ook geen automatische machteging van je krijgen. en als je via de kleine lettertjes dat wel doet mag dat niet en kun je de bank aansprakelijk stellen, Want die mag dat niet accepteren zonder een schriftelijke bevestiging.
Meerder klanten betalen bij mij via ideal. GELOOF me hun rekeningnummer kan ik absoluut WEL zien.
En zo wat, hoe vaak geef ik mensen mijn rekeningnummer, dat ze betalingen kunnen verrichten en het dan toch net doen.
Daar lig ik niet wakker van.
Wat kan je dan met de rekeningnummers als je deze ziet?

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Hoe dan ook: iDEAL is dus niet ideaal. Koop je veel via internet, neem dan een creditcard. Met een creditcard doe je een "zachte" betaling in plaats van een harde.

Een zachte betaling kan teruggeboekt worden (chargeback door creditcardmaatschappij). Een harde betaling is definitief: je kan je geld niet laten terugboeken zoals bij iDEAL of een bankoverschrijving.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Bob Schurkjens schreef:Hoe dan ook: iDEAL is dus niet ideaal. Koop je veel via internet, neem dan een creditcard. Met een creditcard doe je een "zachte" betaling in plaats van een harde.

Een zachte betaling kan teruggeboekt worden (chargeback door creditcardmaatschappij). Een harde betaling is definitief: je kan je geld niet laten terugboeken zoals bij iDEAL of een bankoverschrijving.
Ideaal bestaat niet.
Dmv een creditcard en cvc kan zo maar het een en ander afgeboekt worden en gestolen nummers zijn er talloos.

Dan moet je het fraudetraject in ( net als bij ideal ). Just the same.

bprosman

Dmv een creditcard en cvc kan zo maar het een en ander afgeboekt worden en gestolen nummers zijn er talloos. Dan moet je het fraudetraject in ( net als bij ideal ). Just the same.
Met dat verschil dat een cc maatschappij er over het algemeen van uit gaat dat de klant gelijk heeft en transacties binnen een heel kort tijdsbestek teruggedraaid worden en hoef je fraude niet "voor te financieren". Gebeurt dat voor de 20e van de maand merk je dat niet op je bankrekening. Bij iDeal wel.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

bprosman schreef:
Dmv een creditcard en cvc kan zo maar het een en ander afgeboekt worden en gestolen nummers zijn er talloos. Dan moet je het fraudetraject in ( net als bij ideal ). Just the same.
Met dat verschil dat een cc maatschappij er over het algemeen van uit gaat dat de klant gelijk heeft en transacties binnen een heel kort tijdsbestek teruggedraaid worden en hoef je fraude niet "voor te financieren". Gebeurt dat voor de 20e van de maand merk je dat niet op je bankrekening. Bij iDeal wel.
Dat zeg ik, ideaal bestaat niet.
CC heeft ook weer nadelen voor vele mensen.
Beiden zijn prima middelen voor verscheidene groepen

bprosman

CC heeft ook weer nadelen voor vele mensen.
Behalve de prijs heb ik er nog geen gevonden. Maar ben benieuwd.

Gesloten