Daniël Mantione schreef:Hmmmm... Nederland is een prima supermarktland.
Ohh, dat kan ik ook meteen beamen. Geen land in de buurt waar de supermarkten beter zijn. Volgens mij zijn we ook de enigen die spreken van supermarkt-oorlogen. Die concurrentie houdt de prijzen laag en de supermarkten scherp. Ik denk dat iedereen dat wel herkent als ze op vakantie zijn. Vooral richting zuid-Europa zijn de supermarkten duur en het assortiment valt ook vaak tegen.
Daniël Mantione schreef:...En dan ben ik heel vaak te vinden op Ebay.de in plaats van Ebay.nl. Waarom? Op Ebay.de vind je meer en sneller wat je zoekt. De reden is dat de Duitsers bij "wordt verzonden naar" vaak enkel Duitsland invullen.
Ik gebruik naast ebay.de ook vaak ebay.com. Zeker als ik chinese aanbieders zoek, die verzenden meestal toch wereldwijd en beheersen niet allemaal de duitse taal. Ebay.de wordt voor de rest wel erg veel gebruikt, ook door Oostenrijkers, Polen, Zwitsers en gek genoeg Engelsen en Chinezen. Mij valt op dat vooral ook duitse partikulieren vaak EU-wijd leveren. Vrijwel alle duitse winkeliers bieden EU-wijd aan. Er is een uitzondering voor startende ondernemers. Die beginnen meestal als een Klein-Unternehmer en dan mag je niet naar het buitenland leveren (i.v.m. vrijstelling omzetbelasting).
Dat België online helemaal niks voorstelt kan ik me ook wel voorstellen. Ik kan me zelfs niet eens herinneren dat ik ooit een online advertentie heb gezien van een Belg, laat staan dat ik er heb gekocht.