Echt schadelijke stoffen zijn al lang verboden
Dit is een aanname. Politieke spelletjes en verdragen evenals Brusselse en Nederlandse lobby's drukken daar een enorm grote stempel op. Kortweg de handel bepaald en niet de wetenschap.
(een E-nummer is tenslotte een goedgekeurde hulpstof)
Wat is de betekenis van een goedkeuring als dat niet betekend dat het veilig is? Hoe dan ook als je van voedsel schade kunt krijgen is het gewoon gif. Gif moet je gewoon verbieden.
Bij de E-nummers die vandaag de dag nog gebruikt worden zijn vaak wel nadelen bekend, maar er zijn vaak goede redenen om de stoffen toch te gebruiken.
Verkoopbaarheid, goedkopere productie en winst zijn de enige reden en die vind ik totaal niet goed genoeg. Mensen wordt eens wakker en zie hoe je gewoon voor een paar eurootjes wordt ziek gemaakt.
Een bekend voorbeeld is natriumnitriet (E250), dat vaak in vleesproducten als salami voorkomt: Aan het gebruik ervan zitten aantoonbare gezondheidsnadelen. Verbieden dan? Nou... zou het niet meer gebruikt worden, dan zou dat dusdanig veel voedselvergiftigingen opleveren dat het middel in dit geval toch een stuk minder erg dan de kwaal wordt bevonden. Er is geen goed alternatief.
Nu doe je 2 aannames. De eerst is dat de handel instort en de tweede is dat er geen alternatief is. Ik los dat zo voor je op, maar eerst even dit: De World Cancer Research Fund International adviseert om geen Natriumnitriet (vaak aangeduid met E250) te eten. Bron:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Natriumnitriet Onder aan bij toxicologie kijken.
Maar goed, beter kanker dan anders verpakken en vervoeren. Verbieden ja. Doe dat maar en wel gisteren. Er is een hele simpele oplossing en alternatief. Vries het maar in tot -20. Dan heb je geen chemicaliën nodig. Veilig voedsel.
Op dezelfde manier je niet stellen, dat het feit dat de hier genoemde kleurstoffen bekende nadelen hebben, automatisch betekent dat ze uitgebannen moeten worden.
Het hele doel van kleurstoffen is het oog te strelen waardoor je er meer trek in krijgt en er meer van gaat kopen zodat de maker en handelaar meer winst maken. Ik stel dat elke stof die aan voeding wordt toegevoegd en nadelen kent, per definitie verboden dient te worden!!!!!! Niemand heeft het recht een ander schade aan te doen, laat staan voor winst.
De kern van het probleem is: Of we het leuk vinden of niet, kleurstoffen zijn, zeker in producten als snoep, commerciële noodzaak. Hoe kun je verantwoord kleuren?
Commercieel is sowieso al geen noodzaak maar gier. Gezondheid is een noodzaak. Je wordt feitelijk, een aantal mensen dan, ziek gemaakt voor de winst van een ander.
Denk je nu werkelijk dat als de kleurstoffen worden verboden de handel in elkaar stort? Zo werkt dat niet. De handel gaat door en men gaat het dan als gezonder verkopen omdat men het zo goed voor heeft met de klant. Dan draait de hele handel gewoon bij. Het zit overal in. Dat is de reden van obesitas en het groeiend aantal mensen met diabetes. Dat had je 30 jaar geleden niet in die aantallen. Dat het de handel en de overheid geen moer kan schelen blijkt wel uit het feit dat je nog steeds gewoon een pakje sigaretten kunt kopen. Die mensen geloof je dan toch niet meer.
Fijn dat er inmiddels een andere maximale waarde voor de hoeveelheid suiker in brood is. Dank je wel voor het corrigeren. Een druppel op de gloeiende plaat maar meer dan niets.
Daarbij betaal ik liever voor massiever brood dan voor meer luchtbelletjes. De bakker niet want dat betekend een kleiner brood en dus meer grondstoffen. We zijn verwende eters geworden.
Zelf ben ik wakker geworden na een medische echte noodzaak. Doe eens onderzoek. Het is gigantisch veel info maar het loont. Over smaak valt ook te twisten. Niemand vindt het eerste biertje lekker maar vies en bitter. Je moet wennen aan de smaak en voor je het weet zuip je liters in een weekeinde. Zo wen je ook aan zoutloos/zoutarm en suikervrije voeding.
Je hebt me nu wel op het idee gebracht om ook zelf brood te gaan bakken. Mijn dank daarvoor. Eet ik weer een stukje gezonder. Dan eet ik wel lekker zelfgebakken oerbrood?