LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hartonderzoek bij vrouwen faalt

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Gesloten
Radar
Site Admin

Hartonderzoek bij vrouwen faalt

Ongelezen bericht door Radar »

Goede gezondheidszorg zou voor iedereen moeten gelden, ongeacht of je man of vrouw bent.

Toch is de huidige gezondheidszorg onvoldoende toegespitst op vrouwen. Zo komt hartfalen bij mannen én vrouwen voor, maar bij vrouwen wordt dit vaak over het hoofd gezien. Met alle gevolgen van dien.

Lees meer: http://www.radartv.nl/uitzending/archie ... wen-faalt/

Maandag 23 november in Radar, om 20:30 uur op NPO 1

moederslink

Re: Hartonderzoek bij vrouwen faalt

Ongelezen bericht door moederslink »

Radar schreef: Toch is de huidige gezondheidszorg onvoldoende toegespitst op vrouwen
Dit is m.i. iets te zwart/wit gesteld;
wat wel zeker waar is dat hartklachten/falen zich bij vrouwen anders openbaart dan bij mannen en daarom door de HA vaak niet op tijd goed wordt ingeschat, hoewel de HA door publicaties en onderzoek daar meer en meer alert op wordt , maar vrouwen moeten zelf net zo goed alert zijn/ blijven en mondig worden en dit aankaarten bij hun HA , bij ondervinding van hun ( hart ) klachten .

stefanhouterman

Ongelezen bericht door stefanhouterman »

Radar schreef:
Zo komt hartfalen bij mannen én vrouwen voor, maar bij vrouwen wordt dit vaak over het hoofd gezien. Met alle gevolgen van dien.
Ik denk niet, dat een onderscheid tussen vrouwen en mannen gemaakt wordt, bij deze hartkwal.
Een dokter herkent toch de symptomen egaal wat het voor een geslacht is.
Trouwens een hartonderzoek is bij vrouwen niet anders, dan bij vrouwen.

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

stefanhouterman schreef:
Radar schreef:
Zo komt hartfalen bij mannen én vrouwen voor, maar bij vrouwen wordt dit vaak over het hoofd gezien. Met alle gevolgen van dien.
Ik denk niet, dat een onderscheid tussen vrouwen en mannen gemaakt wordt, bij deze hartkwal.
Ik weet wel zeker dat er een significant verschil is tussen de symptomen van een hartaanval van een vrouw en een man.

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

puma73 schreef: Ik weet wel zeker dat er een significant verschil is tussen de symptomen van een hartaanval van een vrouw en een man.
Uit eigen ondervinding weet ik dat er inderdaad wel degelijk een verschil is (geweest) qua handelen van artsen bij een hartaanval vrouw. Dit is nu significant aan het teruglopen, ook dat is zeker, maar eerder werd er sneller de conclusie getrokken dat de vrouw "wel een hyperventilatie aanval zou hebben".

stefanhouterman

puma73 schreef:
stefanhouterman schreef:
Radar schreef:
Ik weet wel zeker dat er een significant verschil is tussen de symptomen van een hartaanval van een vrouw en een man.

Hier gaat het specifiek over hartfalen en niet over een hartaanval, want dat is toch wel een verschil.

puma73

stefanhouterman schreef:
stefanhouterman schreef:
Radar schreef:
Trouwens een hartonderzoek is bij vrouwen niet anders, dan bij vrouwen.[/quote

Lees hier maar eens verder,

http://www.stin.nl/leven-met-de-icd/med ... r-2011.htm

Har06

Ongelezen bericht door Har06 »

Radar stelt een boute bewering , welke studies van wetenschappers ligt er aan ter grondslag resp; welke statistieken zijn er voorradig ??????????

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

@puma 73,
goeie link!
Topictitel vind ik niet helemaal correct overigens...
een gedegen hart onderzoek is zowel bij mannen als bij vrouwen uiteraard identiek.
Het gaat om de " vage " klachten bij vrouwen die kunnen duiden op hartfalen die nog niet als zodanig worden gediagnosticeerd.

stefanhouterman

puma73 schreef:

Ik heb het over hartfalen, welk bij mannen en vrouwen hetzelfde is.
Dat bij vrouwen de oorzaken en de behandeling anders is, hebt ik niet ontkent.

Het onderzoek blijft ook hetzelfde.

De link is fijn en interessant, maar ik denk, dat intussen na vier jaar al de onderzoeken en behandelingen zijn aangepast.

puma73

stefanhouterman schreef:
puma73 schreef:

Ik heb het over hartfalen, welk bij mannen en vrouwen hetzelfde is.

Het onderzoek blijft ook hetzelfde.

De link is fijn en interessant, maar ik denk, dat intussen na vier jaar al de onderzoeken en behandelingen zijn aangepast.
Ik denk dat jij jezelf toch maar eens een beetje moet verdiepen in het onderwerp.

Onderzoeken en diagnose stellen is duidelijk verschillend tussen mannen en vrouwen.

stefanhouterman

puma73 schreef:
Ik denk dat jij jezelf toch maar eens een beetje moet verdiepen in het onderwerp.

Onderzoeken en diagnose stellen is duidelijk verschillend tussen mannen en vrouwen.
stefanhouterman schreef:

puma73

stefanhouterman schreef:
puma73 schreef:

stefanhouterman schreef:
Symptomatisch zit er een groot verschil tussen mannen en vrouwen. Dus is ook onderzoek en diagnose verschillend.

Rubendiem

Ongelezen bericht door Rubendiem »

Ik heb op zo'n uitzending lang moeten wachten , mijn echtgenoot en ik zijn een goed voorbeeld van het verschil tot man en vrouw en hartproblemen mijn man Weerdt op 40 jarige leeftijd geveld door een aantal infarcten dat was in 1987 en in die tijd was het ook uitzonderlijk dat dat mogelijk was na een hartoperatie en flinke schade leefden we verder niemand kon toen vertellen hoe verder. In 2000 Weerdt ik op 46 jarige leeftijd geveld door pijn op de borst dankzij een vrouwelijke cardioloog goed nagekeken gedotterd maar weer fout ik kroop door het oog van de naald had het bleek later aan de hoofdstam en ben ik geopereerd
Nu alweer een keer gedotterd maar ook in de benen gedotterd , inmiddels is mijn man voor de tweede keer geopereerd, maar nooit hebben wij ook maar hetzelfde gevoeld we zitten niet op de zelfde golflengte wat onze ziekte betreft dat alleen heeft al voor veel emotie en stres gezorgt, maar het rare is dat in al die jaren nooit in een ziekenhuis eens gevraagd is hoe zit dat ? Of wat is nu het verschil met jullie ? Raar maar waar

ushadebie

Ongelezen bericht door ushadebie »

Ik ben heel blij met dit onderwerp want sinds 2 maanden heb ik pijn in mijn linkerschouder uitstralend naar mijn nek en linkerschouder. De huisarts denkt aan een bursitis waarvoor ik bij de fysiotherapeut in behandeling ben echter de pijn blijft. Ook heeft ontstekingsremmers die ik van de huisarts heb gehad, niet geholpen. Moet wel zeggen dat ik eind vorig jaar steken en zeurende pijn in mijn linkerborst heb gehad en hartfilmpje liet geen afwijkingen zien. De huisarts constateerde een Vitamine-D tekort en raadde mij aan om te stoppen met cafeïne. Verder rook ik niet en drink ook geen alcohol dus mijn koffie is cafeine vrij. Al met al ben ik na de uitzending van gisteravond een beetje angstig geworden en nu weet ik niet wat ik moet doen. Heb dan ook direct een afspraak gemaakt bij mij huisarts om dit onderwerp te bespreken want ik ben bang.

tenormin

ushadebie schreef:Ik ben heel blij met dit onderwerp want sinds 2 maanden heb ik pijn in mijn linkerschouder uitstralend naar mijn nek en linkerschouder. De huisarts denkt aan een bursitis waarvoor ik bij de fysiotherapeut in behandeling ben echter de pijn blijft. Ook heeft ontstekingsremmers die ik van de huisarts heb gehad, niet geholpen. Moet wel zeggen dat ik eind vorig jaar steken en zeurende pijn in mijn linkerborst heb gehad en hartfilmpje liet geen afwijkingen zien. De huisarts constateerde een Vitamine-D tekort en raadde mij aan om te stoppen met cafeïne. Verder rook ik niet en drink ook geen alcohol dus mijn koffie is cafeine vrij. Al met al ben ik na de uitzending van gisteravond een beetje angstig geworden en nu weet ik niet wat ik moet doen. Heb dan ook direct een afspraak gemaakt bij mij huisarts om dit onderwerp te bespreken want ik ben bang.
Dan heeft u het juiste gedaan: een afspraak met uw arts gemaakt. Een vreemde (zeker geen forumleden zonder enige kennis over geneeskunde) kunnen hier een zinnig woord over schrijven.

irenevn

Ongelezen bericht door irenevn »

Dag,
Met verbazing bekeek ik deze uitzending. Mijn moeder kampt al een paar jaar met pijn krampen rond hart en sinds een paar maanden nu ook met extreme vermoeidheid. Ze is al bij verschillende artsen geweest, waaronder ook een cardioloog, maar niemand kan wat vinden en iedereen zegt dat ze gezond is. Na deze uitzending denk ik dat het best wel eens een hartinfarct zou kunnen zijn. Graag wil ik dit verder laten uit zoeken, maar mijn moeder woont in Azie, en heeft weinig vertrouwen in de artsen daar. In de uitzending wordt er gezegd dat der bij reguliere hart onderzoeken en een CT scan niks gevonden kan worden. Mijn vraag is dus, welke onderzoeken moeten er gedaanworden om hartproblemen bij vrouwen wel te kunnen zien en meten? Dan kunnen we specifieke onderzoeken laten uitvoeren om iig het in het gunstigste geval uit te sluiten. Hoor het graag, hartelijk dank alvast.

tenormin

irenevn schreef:Dag,
Met verbazing bekeek ik deze uitzending. Mijn moeder kampt al een paar jaar met pijn krampen rond hart en sinds een paar maanden nu ook met extreme vermoeidheid. Ze is al bij verschillende artsen geweest, waaronder ook een cardioloog, maar niemand kan wat vinden en iedereen zegt dat ze gezond is. Na deze uitzending denk ik dat het best wel eens een hartinfarct zou kunnen zijn. Graag wil ik dit verder laten uit zoeken, maar mijn moeder woont in Azië, en heeft weinig vertrouwen in de artsen daar. In de uitzending wordt er gezegd dat der bij reguliere hart onderzoeken en een CT scan niks gevonden kan worden. Mijn vraag is dus, welke onderzoeken moeten er gedaan worden om hartproblemen bij vrouwen wel te kunnen zien en meten? Dan kunnen we specifieke onderzoeken laten uitvoeren om iig het in het gunstigste geval uit te sluiten. Hoor het graag, hartelijk dank alvast.
Als er een ECG is gemaakt moet er te zien zijn dat uw moeder een infarct(je) zou hebben gehad.

Gesloten