LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Houtrook

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
16again
Berichten: 16398
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door 16again »

stofzuigertje schreef:De alles branders, die stinken altijd.
Ligt dat aan gebrekkig ontwerp/constructie, of aan het foute idee dat alles erin gegooid kan worden?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

moederslink schreef:
Bob Schurkjens schreef:het moet goed droog en onbewerkt hout zijn.
We zijn het dus gewoon eens ... :wink:
Dat zijn niet mijn woorden maar een citaat. Ik ben niet van de "moet kunnen" gedoogkerk. De hele discussie lijkt erg op de discussie rondom (het verbannen van) roken in de horeca. Dat moest toch ook kunnen? Moord en brand werd er geschreeuwd toen dat werd verboden. Nu het verbod er door is hoor je er niemand meer over.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Har06 »

Bob Schurkjens schreef:
moederslink schreef:
Bob Schurkjens schreef:het moet goed droog en onbewerkt hout zijn.
We zijn het dus gewoon eens ... :wink:
Dat zijn niet mijn woorden maar een citaat. Ik ben niet van de "moet kunnen" gedoogkerk. De hele discussie lijkt erg op de discussie rondom (het verbannen van) roken in de horeca. Dat moest toch ook kunnen? Moord en brand werd er geschreeuwd toen dat werd verboden. Nu het verbod er door is hoor je er niemand meer over.
In veel kroegen wordt gerookt B Schurkers, de kroegbazen gaan failliet met hun toko,s.
Ik blijf de houtkachel stoken, de buren hebben er geen moeite mee en zitten wel eens met een borrel gezellig om den haard, geneuzel wordt er overal

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Bedoel je geneuzeld?

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Har06 »

Bob Schurkjens schreef:Bedoel je geneuzeld?
Drs P

Marja100
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 jan 2016 21:06

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Marja100 »

In Engeland mag men in de steden alleen smokeless fuel gebruiken in de open haard en kachel. Dat geldt voor kolen en hout. De hout en kolen zijn speciaal behandeld. Bij een overtreding krijg je een fikse boete!

Waarom hebben wij niet zo'n verordening niet in Nederland?

AvanIspelen
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 jan 2016 21:10

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door AvanIspelen »

Heb zojuist de tv uitzending gezien en vind het zeer onbevredigend, dat de politiek dit probleem niet serieus neemt. Jammer overigens, dat er een vertegenwoordiger van de PvdA aan het woord kwam. De coalitiepartijen stimuleren het gebruik van houtkachels. Er wordt zelfs subsidie verleend op de aanschaf.
Lokale overheden handhaven op basis van de in de APV opgenomen bepalingen en doen dus helemaal niets. Degene die overlast ondervindt staat in de kou.

joos.papot
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 jan 2016 21:16

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door joos.papot »

Het gaat niet alleen om de longen van de mensen, bij een slechte verbranding heb je ook veel meer CO en CO2 , wat ook slecht is voor het milieu.

gsm-it
Berichten: 150
Lid geworden op: 05 dec 2004 20:47

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door gsm-it »

Ik heb zelf ook al jaren, bij westelijke wind, last van de geconcentreerde rook uit een houtkachel twee huizen verderop. De kachel is zo efficiënt dat de rook uit de pijp sterk is afgekoeld en daardoor niet omhoog stijgt, maar omlaag valt. Daarbij is de pijp nauwelijks hoger dan het toch al vrij lage dak. Wanneer de windrichting draait hebben andere buren last van de rook. Ik ben allergisch geworden voor rook, doordat ik jaren op het werk heb moeten meeroken. In mijn tijd was roken op de werkvloer normaal en behoorlijk ziekmakend. Nu ik gepensioneerd ben moet ik zo nu en dan 's avonds het huis luchtdicht afsluiten, voor zover mogelijk, om 's avonds en 's nachts te kunnen overleven. Er is geen enkele wettelijke bescherming, terwijl de overlast veel groter is dan van het gemotoriseerde verkeer.
Mogelijke oplossingen:
Houtkachels en allesbranders totaal verbieden of tenminste zware belastingen heffen.
Afdoende rook- en stoffilters in de schoorsteen verplichten net als katalysators bij auto's.
Minimale rookgastemperatuur bij verlaten van schoorsteenpijp verplichten.
Schoorsteenpijpen veel hoger maken.
Laatst gewijzigd door gsm-it op 06 jan 2016 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.

houtstoker
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 jan 2016 21:34

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door houtstoker »

Ik ervaar het als een gemiste kans dat Radar het aspect van de vermeende overlast van houtrook zo eenzijdig belicht.
Want: natuurlijk stookt een aantal mensen amateuristisch met soms geverfd(!) hout, nat hout, hanteert verkeerde stooktemperaturen, idem een over-gedimensioneerde kachel etc, maar het tegenovergestelde is er ook:
Schoon, goed gedroogd hout, verantwoord gestookt in een kachel met goed (= hoog) rendement.

In de laatste situatie kan je qua rendement en milieu effect een goede HR Gasketel nog rechts inhalen!
En van een niet-gas stoker wordt een Groninger ook een beetje blij.

Radar laat de mensen met de luchtweg problemen een wit laken tonen met roetdeeltjes.
Is dit echt allemaal afkomstig uit die kachel? Nergens anders vandaan? Heb het als frequent stoker ook geprobeerd, echter ik zie niks. Ik vond en vind dit echt een giller.

Maar wat ik echt als een misser ervaar is dat er geen hoor- en wederhoor plaatsvindt: want hebben de buren-houtstokers hun mening kunnen geven? Of is hen dat wel gevraagd, echter willen zij dit niet?

Nogmaals, een tamelijk eenzijdige belichting van dit onderwerp.

Laat de wetgever als het dan toch zonodig moet contoleren of de regelgeving, als die er is, wordt nageleefd en of er juist wordt gestookt.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door tijger1 »

Ja, en dan 's zomers allemaal wel lekker de barbecue aan in de tuin. En CO 2? Fijn met het vliegtuig op vakantie naar de Canarische Eilanden. Of twee kilometer rijden met de auto om boodschappen te doen.

Het lijkt wel of iedereen dan 's avonds met de ramen open zit als de buren de open haard aan hebben. Wonderlijk. Het is wel winter.

riddert
Berichten: 2186
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door riddert »

Ik vind een houtkachel gezellig en knus, zeker in de winter. Net als TS.
Daarnaast vind ik dat we wat verdraagzamer moeten zijn naar elkaar toe, dat zou het leven in de wereld, en in het bijzonder in de Nederlandse woonwijken een stuk makkelijker maken.

mh73

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door mh73 »

Ik heb geen last van houtkachels, maar wel van mijn barbecuende buren in de zomer. Verbieden dus die handel!

Even voor de duidelijkheid: dit laatste was sarkastisch bedoeld.

yalbinus
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 jan 2016 12:53

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door yalbinus »

tijger1 schreef:
Het lijkt wel of iedereen dan 's avonds met de ramen open zit als de buren de open haard aan hebben. Wonderlijk. Het is wel winter.
Geen enkel huis is luchtdicht. Rook komt door alle kieren in huis naar binnen.
Daarnaast wordt aangeraden om met regelmaat je huis te ventileren. Dat is met houtkachels en mist, windstilte of ongunstige wind dus niet meer te doen.
mh73 schreef:Daarnaast vind ik dat we wat verdraagzamer moeten zijn naar elkaar toe, dat zou het leven in de wereld, en in het bijzonder in de Nederlandse woonwijken een stuk makkelijker maken.
Verdraagzaam wordt in veel opzichten wel erg eenzijdig opgevat, vind je niet?
De houtstoker waar wij last van hebben is anders verdraagzaam naar ons toe. Meerdere malen persoonlijk aangebeld om het probleem bespreekbaar te maken, maar begrip is er niet.
En de longen zijn niet zo verdraagzaam als het gaat om roetdeeltjes.

Verder heb ik geen problemen met een enkele keer (over-)last van een houtkachel (of wat mij betreft een barbecue). Maar eigenlijk is het te zot voor woorden dat wij in de uitlaatgassen zitten van een ander. Per definitie is het een soort van afval, wat de stoker zelf niet in huis wil hebben, daarom verdwijnt het via het rookkanaal. Vervolgens zijn zij er vanaf en komt het bij een ander in huis. Ik mag mijn afval toch ook niet in en om het huis van een ander rondstrooien?
Overigens hebben wij regelmatig onze slaapkamer blank staan van andermans houtkachel.
Dan kun je vervolgens ventileren wat je wil, maar alles blijft naar rook stinken. Denk daarbij aan gordijnen, matrassen, beddengoed en kleding (inclusief de kleding in de kasten), enz. Uitwassen is het enige mogelijke om het weer schoon te krijgen. Dat lukt dus al niet met een matras en het is bovendien veel werk, wat in ons geval een dagelijkse klus zou worden.

Ter verduidelijking. Ik ben niet tegen houtkachels en kan me er ook in vinden dat niet iedere houtkachel overlast veroorzaakt. Maar waar een houtkachel meer dan eens overlast veroorzaakt anderen dan de stoker zef, vind ik het niet meer dan normaal dat er gehandhaafd wordt en dat laatste ontbreek in Nederland.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door tijger1 »

@yalbinus

Rare houtkachel hebben uw buren, dat uw slaapkamer daar blank door staat. En overdrijven is ook een kunst, de kleding in uw kasten ruikt naar die rook? Wat een onzin.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

tijger1 schreef:En overdrijven is ook een kunst, de kleding in uw kasten ruikt naar die rook? Wat een onzin.
Hoe bepaal jij dat dat onzin is? Graag met argumenten onderbouwen.

Melanie Blauw
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 jan 2016 13:57

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Melanie Blauw »

Wij hebben nu drie jaar dagelijks zeer veel overlast van de hoge rendements houtkachel van onze buren.
Deze kostte €5000 dus gebruiken ze hem dagelijks om de kosten eruit te halen. Maar ..ook deze dure kachels geven zeer veel overlast: de rook stinkt en irriteert de luchtwegen. Dus moeten we ALTIJD elke avond alle ramen, schuifjes, deuren dicht, ventilator motor uit, tape op de brievenbus etc. Om de lucht buiten huis procent te houden). De buren vinden dit normaal ; ze vinden dat we ons maar moeten aanpassen door elke avond alles dicht te moeten doen...en als we er iets van zeggen?
Dan gaan ze 'voor straf' de hele dag en tot diep in de nacht stoken....houtrook terreur heet dat.
En de nationale en lokale overheden laten dit gebeuren door niets te doen! Nu telt het recht van de sterkste in de straat: de stokers mogen de luchtkwaliteit in de hele buurt verzieken en worden gesteund door de overheid: die geeft zelfs subsidie wanneer je een pelletkachel aanschaft ( dmv zelf gekochte persen kan je daar zelfs je kranten, laminaat en verf in verbranden.......vindt minister Kamp een slim idee!.....)!!
Top dat Radar dit zeer moeilijke en ingewikkelde onderwerp heeft durven oppakken! Bedankt hiervoor.
Jammer alleen dat er onvoldoende tijd over was om de dame van PvdA beter door te vragen; die gaf vol politiek correcte nietszeggende antwoorden. Ook al heeft ze wel gezegd dat ze vindt dat de wet moet veranderen!

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door tijger1 »

Staan die kasten in de achtertuin dan? :-)

mh73

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door mh73 »

houtstoker schreef:Maar wat ik echt als een misser ervaar is dat er geen hoor- en wederhoor plaatsvindt: want hebben de buren-houtstokers hun mening kunnen geven? Of is hen dat wel gevraagd, echter willen zij dit niet?

Nogmaals, een tamelijk eenzijdige belichting van dit onderwerp.
Daar is Radar goed in tegenwoordig. Ik kijk niet zo vaak meer, maar dit stukje heb ik toevallig gezien. De buren verhoogden de schoorsteen, maar nog was mevrouw boos, erg boos. Tja, als er geen wetgeving is, dan doen de buren eigenlijk gewoon niets fout. Wie doet zijn dure houtkachel weg, alleen omdat de buren er last van hebben?

Ik woon praktisch naast de Botlek. Wat gaat daar niet allemaal de lucht in? Regelmatig wordt er afgefakkeld. Er zijn een aantal schoorstenen die constant geelbruine rook braken. Dan hebben we het verkeer nog, in onze regio ook best druk. Ik denk dat als ik zo'n doek op mijn bankje zou leggen, het ook flink zwart zou zijn.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door tijger1 »

En als er ergens brand is, dan is de eerste verklaring "dat er geen schadelijke stoffen zijn vrijgekomen".

Mijn vensterbanken zijn ook regelmatig zwart, als ze zogezegd met affakkelen bezig zijn.

Gesloten