LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Houtrook

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Jablan
Contacteer:

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Jablan »

gezondheid schreef:Het lijkt er op dat de PVV groter wordt. En die laten mij niets weten wat zij vinden van houtrookoverlast.
Omdat de PVV op dit onderwerp niet kan scoren. Hun inbreng in de vergadering vanmiddag: nul. Aan die club hoef je geen tijd te besteden met dit onderwerp.

Op het einde nog een harde toezegging van de staatssecr.: voor het zomerreces komen de resultaten van het overleg met/in het Platform Houtstook per brief naar de Tweede Kamer. Wordt vervolgd.

En ik realiseer mij net, dat over ongeveer drie jaar er iets meer is geregeld dan nu in plaats van twee. Landelijk tenminste. Zitten nog verkiezingen tussen.

gezondheid

Ongelezen bericht door gezondheid »

Houwers (ex VVD) is van mening:

Als rechtgeaard liberaal ben ik van mening dat niet alles via regels van de overheid is te regelen, zodat ik U dan ook in eerste instantie aanbeveel eens in overleg te gaan met de buren die deze overlast veroorzaken.
Verder denk ik dat ik u niet zou verwijzen naar het Bouwbesluit maar eerder naar de Algemene Plaatselijke Verordening, een regeling per gemeente over allerhande zaken qua gedrag in een gemeente tussen burgers, waarin het sneeuwvrij houden van de stoep maar ook vaak verbrandingsregels zijn opgenomen.
Wellicht biedt dat nog een oplossing als samen overleggen niet helpt.

Zijn er APV's die wel normeringen hebben voor wat betreft houtrookoverlast?

Jablan
Contacteer:

gezondheid schreef:Zijn er APV's die wel normeringen hebben voor wat betreft houtrookoverlast?
Nee. Nederlanders zijn een volgzaam volkje, dus als er ergens een gemeente is, die iets in de APV heeft staan inzake houtrook, dan zou het in bijna alle gemeenten erin zitten.

Mag ik je een tip geven? Zoek iemand in je omgeving, die je vertrouwt, en ga samen met de gemeente om tafel. Daarbij moet je niet inzetten op een verbod, maar op realistische oplossingen. Dan gaat het om de APV en om de plaatselijke bouwverordening. Informeel overleggen met de milieu-ambtenaar.

Har06

Ongelezen bericht door Har06 »

Jablan schreef:
gezondheid schreef:Zijn er APV's die wel normeringen hebben voor wat betreft houtrookoverlast?
Nee. Nederlanders zijn een volgzaam volkje, dus als er ergens een gemeente is, die iets in de APV heeft staan inzake houtrook, dan zou het in bijna alle gemeenten erin zitten.

Mag ik je een tip geven? Zoek iemand in je omgeving, die je vertrouwt, en ga samen met de gemeente om tafel. Daarbij moet je niet inzetten op een verbod, maar op realistische oplossingen. Dan gaat het om de APV en om de plaatselijke bouwverordening. Informeel overleggen met de milieu-ambtenaar.
Deze tip is aan mij niet besteed.

Jablan met een ambtenaar valt niets informeel te overleggen, waarom zou ik moeten overleggen over mijn hout stook technieken ???.
Dit lijntje raakt / is compleet uitgemolken resp. wordt herhaaldelijk van mening over gewisseld/veranderd :oops: .

Jablan
Contacteer:

De tip was voor G bedoeld :wink:
Met ambtenaren kun je prima overleggen. De truc van dat soort gesprekken is om de ander in zijn/haar waarde te laten, zelf laten nadenken. Dan bereik je het meeste.

Ik zie geen schuivende meningen. Mijn mening kun je ongeveer 15 pagina's terug downloaden en ... verrassing ... de discussie binnen de overheid/regering gaat richting de voorgestelde oplossingen, dus weg van de invalshoek gezondheid en meer richting milieu & bouw.

G zoekt nog naar mogelijkheden om houtstook te laten verbieden, maar dat is definitief kansloos.

Het spijt mij voor je, Har06, maar jij en ik mogen over een jaar of drie de schoorsteen nog iets verder verhogen - alleen omdat andere idioten hun afval in de kachel verbranden. Voor de rest verandert er niets voor jou of mij - de schoorsteenveger komt al langs, onze houtkachel plus afvoer hebben we al volgens de nieuwste Duitse normen erin gebouwd en bij jou zal dat niet veel anders zijn (vanwege je werk wist je al hoe 't moest).

gezondheid

Ik pleit niet voor een verbod. Ik ben voor een gezonde leefklimaat. Met schone lucht. Tevens vind ik dat je de ander zijn of haar gezondheid niet onnodig mag schaden. Volgens rapport van Milieu Centraal blijkt dat zo'n 23% niet bereid is beter te gaan stoken. Er zijn mensen die niet begrijpen dat iemand het benauwd krijgt. Het vlammetje is ook zo mooi dat niemand kan missen. De vlammentjes werken hypnotiserend.

Mucha

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Jablan
Contacteer:

Geen rook, denk ik, vanwege het hoge verbrandingspunt.
gezondheid schreef:Er zijn mensen die niet begrijpen dat iemand het benauwd krijgt.
Ik hap al naar adem, wanneer iemand een normale dosis parfum op heeft. Begrijpt ook niet iedereen.
gezondheid schreef:Ik pleit niet voor een verbod.
In dit onderwerp heb je je zo gefixeerd op de schadelijke stoffen, dat je wel die indruk wekt. Die indruk is nog sterker geworden, omdat je niet met je buren bent gaan praten, maar blijkbaar sinds een incident vorige zomer zoekt naar regels, waarmee je het je buren kunt verbieden.

Ook gisteren aarzelde de staatssecr. of je wel bij mensen achter de voordeur mag kijken als het om houtrookoverlast gaat. Ik vind het een merkwaardig argument - de overheid luistert aan alle kanten af, bemoeit zich tot achter de komma met je inkomen en wie in de bijstand zit, moet de controleurs / rechercheurs binnenlaten. Dan zie ik niet waarom een schoorsteenvegersgilde te ver zou indringen.

gezondheid

De buren zijn wel aangesproken. Ik kreeg te horen dat hout een natuurproduct is. Als je de vuurkorf van 15 tot 20 uur aan hebt staan elke dag is dat niet prettig. De rook blijft niet in zijn eigen tuin. Maar als we willen dat er geen regels komen dan kunnen we elkaars buren uitroken.

Misschien is houtstook wel giftiger geworden doordat de grond meer is verontreinigd?

Als rook mag, mag ik ook een grote fontein plaatsen waarbij ik water verspreid dat alle kanten opgaat inclusief de buren? En als dat niet mag, dan kom ik in Puma_73 woorden terrecht je mag ook niks meer!

Als de staatssecretaris dat van mening is dan moet zij de hennepkweek ook ongemoeid laten. Dan dringen ze ook je woning binnen. Ik vind dat het huis binnen getreden mag worden als er gestookt wordt op iets wat zeer giftig is zoals geverfd hout. Of geïmpregneerd hout.

Trouwens een ambtenaaar mag de woning binnen komen. Zo ik begrepen heb.

gezondheid

http://www.rtvoost.mobi/nieuws/nieuwsIt ... &undefined

Longkanker komt veel voor in Nederland, heeft dat een verband met alleen roken.of ook houtrook?

newmikey

Ongelezen bericht door newmikey »

gezondheid schreef:http://www.rtvoost.mobi/nieuws/nieuwsIt ... &undefined

Longkanker komt veel voor in Nederland, heeft dat een verband met alleen roken.of ook houtrook?
U grossiert in aannames. Zoals elders al vermeld, stellen kankerexperts dat dit andere oorzaken heeft.

Mucha

Jablan
Contacteer:

gezondheid schreef:De buren zijn wel aangesproken. Ik kreeg te horen dat hout een natuurproduct is. Als je de vuurkorf van 15 tot 20 uur aan hebt staan elke dag is dat niet prettig. De rook blijft niet in zijn eigen tuin.
Eerder in dit onderwerp (of was het of Facebook) vertelde iemand, dat ze een eind hadden gemaakt aan de rookoverlast van de buren door een keer met een ventilator of bladblazer de rook van de vuurkorf of barbecue op de buren te richten.
gezondheid schreef:Misschien is houtstook wel giftiger geworden doordat de grond meer is verontreinigd?
Op giftige grond groeien geen bomen.
gezondheid schreef:Trouwens een ambtenaaar mag de woning binnen komen. Zo ik begrepen heb.
Absoluut niet. Alleen iemand met opsporingsbevoegdheid en dan alleen nog als er een concrete verdenking is.

gezondheid

Onjuist Jablan. Zie ook de eerder geplaatste linken waarbij de ambtenaar het huis mag binnen dringen. Graag goed je huiswerk doen.

Remco Dijkstra heeft het bij NPO Radio 1 ook over het platform houtstook.

Bij 14 minuten 20 zie http://www.radio1.nl/popup/terugluister ... 2-24/18:00

Hij vind het betuttelend. Het is niet de taak van het rijk. Straks komt de overheid je controleren als je worstje op de barbecue neerlegt zegt Remco Dijkstra. Je moet goed stoken zegt Remco Dijkstra. Maar vooral geen regels. Ik vraag me af als iemand dan wel slecht stookt je dit dan goed kunt aanpakken. In het programma Zembla zie je dat burenproblemen vaak niet opgelost kunnen worden zie http://www.npo.nl/artikelen/aanpak-bure ... a-op-npo-2

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

gezondheid schreef:Onjuist Jablan. Zie ook de eerder geplaatste linken waarbij de ambtenaar het huis mag binnen dringen. Graag goed je huiswerk doen.
Een gewone ambtenaar mag never nooit je woning binnenkomen zonder toestemming. Daarvoor zijn bijzondere bevoegdheden nodig, en terecht.

Als je je stelling wilt onderbouwen, doe dat dan niet door in een belachelijk lang topic te verwijzen naar "eerder geplaatste linken". Wees eens dapper en onderbouw je stellingen zonder, zoals we van jou gewend zijn, alleen klakkeloos linkjes te plempen.

Mucha

Jablan
Contacteer:

gezondheid schreef:Hij vind het betuttelend. Het is niet de taak van het rijk. Straks komt de overheid je controleren als je worstje op de barbecue neerlegt zegt Remco Dijkstra. Je moet goed stoken zegt Remco Dijkstra. Maar vooral geen regels.
Dat zegt de man niet. Hij wil geen verboden, ergert zich aan verplichte gedragsverandering. Verder laat de VVD het aan gemeenten over.

(En ik ben heel blij dat er nog een nieuwszender is. Radio 1 is echt niet meer aan te horen)

gezondheid

Wordt er verkeerd gestookt en levert dit duidelijk problemen op bij buren, dan kan er
worden gehandhaafd door speciale toezichthouders. Deze hebben genoeg bevoegdheden
om toegang tot een woningte eisen en boetes uit te delen of een stookverbod op te leggen, totdat zaken beter geregeld zijn.

bron: https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... dwo2T7_Xmw

Ergert zich aan verplichte gedragsverandering: Als ik steel dan krijg ik een boete. Vind ik ook erg betuttelend. Mijn gedrag veranderd daardoor 'verplicht' want dat heeft consequenties.

Verder zegt Remco Dijkstra dat de gemeentes regels kunnen opstellen. Zie http://remcodijkstra.vvd.nl/standpunten/3195/houtstook

Dat kunnen gemeentes helemaal niet eigen regels opstellen. Dat kan wel de gemeenteraad doen maar dat mag weer niet van de Raad van State.

In het interview kwam naar voren dat alleen uit een bepaalde hoek het woord 'betutteling' in de mond wordt genomen.
Laatst gewijzigd door gezondheid op 25 feb 2016 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

gezondheid schreef:Wordt er verkeerd gestookt en levert dit duidelijk problemen op bij buren, dan kan er
worden gehandhaafd door speciale toezichthouders. Deze hebben genoeg bevoegdheden
om toegang tot een woningte eisen en boetes uit te delen of een stookverbod op te leggen, totdat zaken beter geregeld zijn.

bron: https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... dwo2T7_Xmw
.
:lol: :lol: :lol: :mrgreen: jij leest je eigen links ook echt niet he... Jouw citaat gaat over HET BUITENLAND....... :mrgreen: :lol:

In Nederland werkt dat gelukkig anders.

gezondheid

Ik heb zelf gesproken met een ambtenaar die aangaf toegang tot de woning te kunnen verschaffen. En dan word ik hier uitgelachen wat een lol.

VVD:
Het typisch een geval van: ikke ikke en de ander kan stikke.

Past misschien wel goed bij VVD-ers dat ze vinden dat ze zelf voordeel mogen hebben van iets dat anderen benadeelt ....

Nieuws 23 februari:

http://www.dailymail.co.uk/news/article ... itain.html
Laatst gewijzigd door gezondheid op 25 feb 2016 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten