LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Energierekening niet te controleren
Energierekening niet te controleren
Iedereen checkt zijn energierekening als die binnen komt. Kloppen de meterstanden wel? Ja, dan verdwijnt de rekening meestal in een laatje. Maar er kan van alles mis mee zijn. Want klopt het tarief voor de correctiefactor gas wel? En is de kilowattuur-prijs van je offerte wel dezelfde als op de eindnota? En wordt de energiebelasting wel goed verrekend? Kortom, kan je je eigen rekening wel controleren?
Maandag 6 februari 2017 in Radar, om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1
Maandag 6 februari 2017 in Radar, om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1
Re: Energierekening niet te controleren
Het is inderdaad moeilijk om de rekening te controleren. Zo wordt verhoging of verlaging van de kale prijs direct verrekend zonder vermelding wat de prijs over een bepaalde periode is geweest. Ook de tussen standen bij prijswijziging worden nergens vermeld. Daarbij komt dan nog dat de betalingen worden bijgeteld, verminderd met een bedrag als met gebruik maakt van automatische incasso. Blijft een bos wat door de bomen niet meer te zien is.
-
Hier in Amstelveen hebben ze Maas in regelgeving gevonden. Energieleverancier Bam leest standen op afstand af.. Tijdstip onbekend bij huurder.. stuurt eindstanden en kosten naar woningbouw Eigen Haard..... WONINGBOUW stuurt pas rond mei factuur met hierin niet de standen.... Maar alleen verbruik en kosten.... Gevolg totaal oncontroleerbaar.... Bij klachten wijst Bam naar Eigen Haard. en andersom.
-
Marktwerking.... en overstappen!
Radar zou consumenten eens moeten uitnodigen hun ervaringen met overstappen te mogen uiten....
Ga maar eens een oproepje doen via jullie programma!
Het zal KLACHTEN regenen, je kunt er twee uitzendingen mee vullen!
Men lokt je met aanbiedingen en beloofd goude bergen.... eenmaal overgestapt begint de ellende en de ondoorzichtigheid!!!
Helene
Radar zou consumenten eens moeten uitnodigen hun ervaringen met overstappen te mogen uiten....
Ga maar eens een oproepje doen via jullie programma!
Het zal KLACHTEN regenen, je kunt er twee uitzendingen mee vullen!
Men lokt je met aanbiedingen en beloofd goude bergen.... eenmaal overgestapt begint de ellende en de ondoorzichtigheid!!!
Helene
In principe klopt elke jaarnota niet. Elke ondernemer maakt op of rond 1 januari de balans op. De energiebedrijven/leveranciers doen dit niet.
Elk jaar worden de belasting tarieven gewijzigd, meestal vind er een verhoging plaats.
99% van de verbruikers gaan ergens het jaar en nooit op 1 januari een leveringscontract aan.
Wat is het gebruik voor 1 januari met een lager tarief ?
Wat is het verbruik na 1 januari met het hoget tarief ?
Geen enkele leverancier vraagt aan haar afnemers de energiestand op 31 December door te geven.
Dit is het begin van de creatieve boekhouding van de energieleveranciers.
Zij weten toch wel dat de afnemer betaald hoe hoog of hoe laag het tarief ook is.
ik pleit voor standaard een contract welke begint op 1 januari voor transparant begin zonder gedoe.
Men mag mij ook uitleggen wat vaste leveringskosten zijn en wat ik daar voor krijg.
Ik zie dit als een toegevoegde energieprijs, verschillend en variabel.
Liander ken ik, haar tarieven weet ik.
Elk jaar worden de belasting tarieven gewijzigd, meestal vind er een verhoging plaats.
99% van de verbruikers gaan ergens het jaar en nooit op 1 januari een leveringscontract aan.
Wat is het gebruik voor 1 januari met een lager tarief ?
Wat is het verbruik na 1 januari met het hoget tarief ?
Geen enkele leverancier vraagt aan haar afnemers de energiestand op 31 December door te geven.
Dit is het begin van de creatieve boekhouding van de energieleveranciers.
Zij weten toch wel dat de afnemer betaald hoe hoog of hoe laag het tarief ook is.
ik pleit voor standaard een contract welke begint op 1 januari voor transparant begin zonder gedoe.
Men mag mij ook uitleggen wat vaste leveringskosten zijn en wat ik daar voor krijg.
Ik zie dit als een toegevoegde energieprijs, verschillend en variabel.
Liander ken ik, haar tarieven weet ik.
Zit er gemiddeld maar een paar euri per jaar naast. Oorzaak hiervan zijn de wisselende tarieven van de roverheid per 1 januari. Ben best tevreden met de uitdraai van Nuon.
-
Wij zijn met onze verhuurder in een discussie over de werkelijke inkoopsprijs van een m3 gas van 01-07-2015 en de huidige inkoopsprijs van 01-01-2017
sinds 1 juli 2015 hebben wij een tussen meter gekregen en wordt het gas nu geleverd door de verhuurder met de mededeling dat hij gas ging leveren tegen inkoopsprijs, wat schep mijn verbazing dat wij nu pas de afrekening krijgen van het gasverbruik van 01-07-2015 t/m 30-06-2016 waarbij de prijs per m3 van € 0,7714 wordt berekend, in 2014 t/m 2016 was ruwweg de prijs van een m3 gas voor de consument € 0,65, dus vandaar mijn vraag wie mij hierbij kan helpen want een inkoopsprijs van 0,7714 per m3 gas is onmogelijk dus hebben wij het gevoel dat we goed worden belazerd... dus wie kan mij helpen.....
sinds 1 juli 2015 hebben wij een tussen meter gekregen en wordt het gas nu geleverd door de verhuurder met de mededeling dat hij gas ging leveren tegen inkoopsprijs, wat schep mijn verbazing dat wij nu pas de afrekening krijgen van het gasverbruik van 01-07-2015 t/m 30-06-2016 waarbij de prijs per m3 van € 0,7714 wordt berekend, in 2014 t/m 2016 was ruwweg de prijs van een m3 gas voor de consument € 0,65, dus vandaar mijn vraag wie mij hierbij kan helpen want een inkoopsprijs van 0,7714 per m3 gas is onmogelijk dus hebben wij het gevoel dat we goed worden belazerd... dus wie kan mij helpen.....
Nuon geeft mij al jaren netto energiebelasting terug dus zonder BTW. Volgens belastingdienst moet dit incl. BTW dus ca. E 60,- per jaar meer zijn. Doet Nuon dit bij alle klanten dan groot probleem. Is dit bekend probleem, hoor dit graag want nog geen contact met Nuon gehad.
U maakt hier een rekenfout. Er wordt wel degelijk rekening gehouden met de BTW. Het te betalen en verkrijgen wordt van elkaar afgetrokken en daarna wordt de BTW berekend. Klopt als een bus.hameetman schreef:Nuon geeft mij al jaren netto energiebelasting terug dus zonder BTW. Volgens belastingdienst moet dit incl. BTW dus ca. E 60,- per jaar meer zijn. Doet Nuon dit bij alle klanten dan groot probleem. Is dit bekend probleem, hoor dit graag want nog geen contact met Nuon gehad.
Overstappen. Elk jaar een wedstrijd. Wie heeft de laagste vast recht, wie heeft de hoogste welkomstpremie (ik noem het oprotpremie), wie heeft de laagste prijzen. Overstappen? Ik kijk er elk jaar naar uit. Met mijn zonnepanelen ben ik voor stroom een kleine afnemer en hou elke maand mijn verbruik bij. Controle wordt dan ook heel gemakkelijk en ik blijf controleren.
Mijn rekening is gewoon duidelijk. Afgelopen jaar tarief gewijzigd en op die datum hebben ze de stand uitgelezen. Op de rekening staan netjes de datum, stand en tarieven. Alle posten staan op een blad genoemd, op de vervolg bladen wordt alles uitgesplitst. Heel overzichtelijk. Het kan dus wel.
-
Hier ook geen probleem, in tegenstelling tot een aantal jaren geleden, toen ik jaar op jaar de medewerkers van de Nuon uit moest leggen hoe de nota in elkaar zat.
De grote spelers, Nuon, Essent, en nu Qurrent, hebben in mijn ervaring de zaakjes intussen goed op orde. Ok, het leest wat ingewikkeld, maar de nota's kloppen wel.
Wat veranderingen in tarieven en belastingen per 1 januari betreft: dat is geen wilde schatting met de natte vinger; dat is een berekening op basis van de zgn graaddagen. Dat kan natuurlijk een fractie afwijken van wat het werkelijk zou moeten zijn, maar dat heeft niet veel om het lijf. Behalve dan voor Nederlanders die alles tot op 3 decimalen achter de euro nauwkeurig willen hebben.
De grote spelers, Nuon, Essent, en nu Qurrent, hebben in mijn ervaring de zaakjes intussen goed op orde. Ok, het leest wat ingewikkeld, maar de nota's kloppen wel.
Wat veranderingen in tarieven en belastingen per 1 januari betreft: dat is geen wilde schatting met de natte vinger; dat is een berekening op basis van de zgn graaddagen. Dat kan natuurlijk een fractie afwijken van wat het werkelijk zou moeten zijn, maar dat heeft niet veel om het lijf. Behalve dan voor Nederlanders die alles tot op 3 decimalen achter de euro nauwkeurig willen hebben.
Kan iemand mij adviseren... Ik bekijk mijn Nuon-energierekening en zie vermindering energiebelasting 2015-2016 = 365 dagen x 0,852685 = 311,23 en in de vorige periode 315,42. In het programma Radar werd gesteld dat dit 376,00 euro moet zijn. Kan iemand dit verklaren? Steekt Nuon dat verschil in eigen zak? Is reclameren noodzakelijk?
De € 376 is inclusief BTW verder is 2016 een schrikkeljaar.
Dan maar gauw terug naar per maand of misschien wel per week betalen. Dan weet je precies wat het tarief over die periode is. Probleem is natuurlijk wel dat je in de zomer moet sparen om de rekening in de winter te kunnen betalen.
311 is excl. BTW. Die wordt op de laatste regel of zo verrekend. Reken maar na.harb schreef:Kan iemand mij adviseren... Ik bekijk mijn Nuon-energierekening en zie vermindering energiebelasting 2015-2016 = 365 dagen x 0,852685 = 311,23 en in de vorige periode 315,42. In het programma Radar werd gesteld dat dit 376,00 euro moet zijn. Kan iemand dit verklaren? Steekt Nuon dat verschil in eigen zak? Is reclameren noodzakelijk?
-
Ik zou beginnen met een klachtbrief over het bedrag.pollywop86 schreef:Wij zijn met onze verhuurder in een discussie over de werkelijke inkoopsprijs van een m3 gas van 01-07-2015 en de huidige inkoopsprijs van 01-01-2017
Tenminste als ik de gegevens die jij noemt zwart op wit heb staan.
De meterstanden heb je dan ook?
Dan kun je zelf uitrekenen wat je had moeten betalen en wat je betaald hebt.
Dat verschil vraag je dan terug.
Hoop dat je dit alles ook op papier hebt staan.
Want ze zullen geen gehoor geven aan je brief.
Dan stuur je een aangetekende brief, en wanneer daar gen gehoor. Schakel je rechtsbijstand in.