LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Paniek door nieuwe erfpachtregeling

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest of nog gaan komen.
Gesloten
Radar
Site Admin

Paniek door nieuwe erfpachtregeling

Ongelezen bericht door Radar »

Je erfpacht in één keer voor de eeuwigheid afkopen voor een bedrag van rond de 250.000 euro of maandelijks zo’n 600 euro extra aan grondhuur betalen? Veel huisbezitters hebben nog altijd te maken met een ouderwetse erfpachtregeling. Een regeling waarbij de grond onder het huis van de gemeente blijft, en woningbezitters de grond pachten. De gemeente komt nu met een coulanceregeling om de erfpacht af te kopen, is dit wel zo coulant?

Maandag 30 januari in Radar, om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1

herman.van-wissen
Contacteer:

Re: Paniek door nieuwe erfpachtregeling

Ongelezen bericht door herman.van-wissen »

ERFPACHTERS NIET AAN TAFEL: Ruim 2 jaar is er een grote groep Erfpachters in Amsterdam Buitenveldert actief om in gesprek met de gemeente te komen. Het bestuur en de gemeenteraad staan met de rug naar de Erfpachters. De gemeente wil alleen geld, heel veel geld van meer dan 210.000 Erfpachters. Het nieuwe voorstel voor onze 42 flats is 3.2 miljoen of jaarlijks 126.000 euro (geïndexeerd). Onbetaalbaar dus. Het is een verhoging van 50 keer de huidige Erfpacht. MORGEN GAAN WIJ MET ZIJN ALLEEN DEMONSTREREN OP HET PLEIN VOOR DE STOPERA OM 17.00 UUR. Alle Amsterdammers zijn welkom. Herman

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Punt is dat de waarde van de grond in Buitenveldert in een halve eeuw ongeveer 50 keer zo hoog is geworden. Je hebt de afgelopen jaren/decennia ervan kunnen profiteren dat het canon nog was gebaseerd op de lage grondwaarde van de nieuwe tuinstad aan de rand van de stad, terwijl de wijk intussen is veranderd in een van de meer gewilde stukken van de stad. In feite is het 'luxeprobleem' dus niet zozeer dat de erfpacht nu zo hoog zou worden, het probleem is eerder dat de erfpacht de tijd hiervoor veel te laag was en dat er nu daarom een 'inhaalslag' moet worden gedaan.

Of een erfpacht van 250 euro per maand 'onbetaalbaar' is, daar kun je natuurlijk over twisten. Als het goed is, zou je er als bewoners al wel rekening mee hebben kunnen houden dat de erfpacht bij de herziening flink omhoog zou gaan.

BL2

Ongelezen bericht door BL2 »

Ook al woon je op een locatie zonder erfpacht, de grond zal je toch moeten betalen. En dat is dan bij aankoop in één keer verweven in de totale aankoopprijs. Net als bij huurprijzen moet je er rekening mee houden dat de erfpacht helaas (fors) kan gaan stijgen.
Erfpacht is interresant bij aankoop woning, immers de koopprijs is dan ruim lager (als het goed is), maar woon je er langer, dan kan het verkeerd uitpakken.
Net als bij een huur eensgezinswoning waar je bv 30 jaren lang in woont, direct kopen was altijd goedkoper geweest........

kweenie

BL2 schreef:Net als bij een huur eensgezinswoning waar je bv 30 jaren lang in woont, direct kopen was altijd goedkoper geweest........
Als je er dertig jaar blijft wonen wel... En als je op een redelijk gewilde plek woont, dus niet bijvoorbeeld in oost Groningen. En als er geen al te hoge onderhoudskosten zijn etc. Maar we dwalen af.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Mensen die enkele jaren terug de erfpacht afgekocht hebben zitten goed.
De huidige zijn helaas te laat.
Dit is burenruzie veroorzaken en de waarde van een huis is dan afhankelijk van met of afgekochte erfpacht.

Behalve mijn broer zijn huis is het appartement van mijn zoon ook afgekocht, was rendabel omdat zijn VVE geld over had dat weinig opleverde.
Daar zitten nu 89 bewoners voordelig met een matig gevulde VVE kas.
Wel is indien nodig lenen voor hun goedkoper dan als ze dit niet hadden gedaan.

Ik ben daarom tegen deze erfpacht en als we straks op een partij stemmen die voor afschaffen of tegen redelijke waarde permanent afkopen is, zou die
wel eens de grootste kunnen worden.

Zelf op eigen grond gekocht en daar ben ik erg blij mee.

kweenie

Dus omdat hij ergens tegen bent moeten we het maar verbieden?? Tsja... Wat is de volgende stap dan, lasten we dag ook de verhuur van huizen maar gaan verbieden?

stofzuigertje

Als je na 50 jaren niets doen plotseling de waarde van de grond verhoogde is dat slordig beleid van de gemeente.
Maar dit onderwerp is per gemeente verschillend.
Jaarlijks aanpassen is best redelijk maar als je na 53 jaren plotseling 38x meer gaat vragen is dat problemen opzoeken.
1 gemeente heeft dus het jaarlijkse bedrag 38x verhoogd en de afkoop 34x.
Ze hebben blijkbaar geld nodig maar hier rekende niemand op.

Ik ben tegen erfpacht want je kunt er niets tegen doen behalve afkopen bij aankoop woning maar ook dan....
Als je in December 2016 afkocht en buren komen enkele weken later met het Januari 2017 tarief, dat is niet eerlijk.

Achterstand inhalen mag maar te extreem verhogen, dat geeft alleen maar problemen die ze bij de afdeling sociale zaken mogen oplossen.
Er zijn gevallen waarin de Hypotheek nu lager is dan de Erfpacht rekening en dan is werken niet meer rendabel.
Huizen kunnen onbetaalbaar worden dus werkloos worden en in bijstand en werk weigeren want als je jou toch kapot willen maken?

Wel kun je de verantwoordelijke wethouder kijken welke partij deze is en als het een landelijke is straks vragen stellen.
Tot 15 maart kunnen wethouders deze verhoging nog terug draaien, en stel vooral aan alle partijen in Uw gemeente vragen over deze onredelijke verhogingen.

gosewijn

Ongelezen bericht door gosewijn »

Heb ik wat gemist ,wat is er 15 Maart Stofzuigertje

kweenie

Als je na 50 jaren niets doen plotseling de waarde van de grond verhoogde is dat slordig beleid van de gemeente.
Nee, dat is het nakomen van de gemaakte afspraken. Daarin wordt afgesproken dat de erfpacht bv vijftig jaar lang gelijk blijft, of eventueel volgens een bepaalde index indexeert, waarna na die vijftig jaar de erfpacht op grond van de waarde op dat moment opnieuw wordt vastgesteld. Dat is iets wat je zou kunnen aan zien komen. En als je dan in een deel van het land woont waar de grond in vijftig jaar ontzettend veel gewilder is geworden, dan is het begrijpelijk dat de erfpacht ook ontzettend stijgt.

Overigens kunnen mensen met een hypotheek in een enigszins vergelijkbare situatie komen als de rentevaste periode afloopt. Als iemand nu lekker goedkoop een hypotheek tegen anderhalve procent voor vijf jaar vast afsluit, dan kan na vijf jaar de rente ineens drie keer zo hoog worden. Moeten we dat dan ook gaan verbieden? Alleen nog maar hypotheken toestaan waarbij de rente voor de hele looptijd vastligt?

stofzuigertje

Als het voor iedereen na 50 jaren zou aflopen.....
Maar mijn broer in Amsterdam en zoon Elders... hadden verschillende looptijden, en als ze verhogen, ze moeten dat tijdig bekend maken en 50 jaren vast, dan zou ik het nog kunnen accepteren.

Maar vooral de variabele die plotseling omhoog gaan, die geen 50 jaren vast hadden, en 15 maart, ja er komen verkiezingen!
En dit is politiek erg gevoelig en nu dreigt er feest bij mijn familie en boze buren die te laat zijn.

Door een printje wat deze 2 betaalde openbaar te maken is niet verboden, en zullen de avonden van de diverse partijen wel eens een te kleine zaal kunnen hebben afgehuurd.
Vooral als diverse Raadsleden en Commissie leden deze info lekte en er eind 2016 op hun advies nog even snel is afgekocht!
Deze Raads & Commissie leden wisten nog geen tarieven maar hadden sterke vermoedens die nu uitkwamen.

Als U zelf deze verhoging kreeg, vraag alle buren, ongeacht of ze ook deze kregen of al hebben afgekocht om samen alle partijen in jou regio lastig te vallen, vooral plaatselijk......
Maar ook de straat kramen vlak voor, vermoedelijk zaterdag 11 maart met spandoeken?
Voor die kraam mag U alles uitkramen, en een lijstje met welke wethouder van welke partij is lijkt me handig in dat geval.
Maar vergeet de commissie niet, daar zitten van vele partijen mensen in die voorbereidend werk gedaan hebben en wat was hun advies,
vraag openbaarheid bestuur en kijk hoe ze gaan zweten.

Na de loze belofte van mr Tefal €1000,- en Pechtold €500,- U wilt meer!

kweenie

Zal ik je eens wat nieuws vertellen? De verkiezingen zijn voor de Tweede Kamer. Dat heeft dus niets met de lokale politiek te maken. Al denkt menig Amsterdammer dat alleen wat in Amsterdam gebeurt relevant is voor Nederland.

Dat de canons dit jaar een stuk hoger zijn dan vorig jaar had je op je klompen kunnen aanvoelen. Net als dat je niet verbaasd hoeft te zijn dat de WOZ-waarde dit jaar fors hoger is dan vorig jaar.

Dat er op het zelfde moment grote verschillen zitten tussen twee ogenschijnlijk gelijk situaties is natuurlijk niet goed. Als iemand in een verder volledig vergelijkbare woonsituatie een blok verder woont, dan zou ook de grondprijs vergelijkbaar moeten zijn. Daar zouden ze dus zeker wel wat aan moeten doen. Maar het feit dat de canons fors hoger worden lijkt mij niet onterecht. Dus of de factor bij wijze van spreken 20 of 50 moet zijn is zeker voer voor discussie.

Waar ik mij vooral over verbaas is dat sommige mensen met droge ogen willen beweren dat de grondprijs waarop de erfpacht gebaseerd is gewoon gelijk zou moeten zijn aan de originele prijs 50 jaar geleden. Dan denk ik, OK, prima, maar wees dan ook consequent, dan koop ik als je wilt verhuizen jouw appartement ook graag voor de prijs van 50 jaar geleden. Of mensen die vinden dat de grondprijs best met de gewone inflatie gecorrigeerd mag worden maar niet met de werkelijke waardeontwikkeling van de grond. Ook dan denk ik, dan wil ik ook graag jouw appartement kopen met alleen de inflatiecorrectie. Dan koop ik je appartement dat destijds 8.000 euro kostte graag voor 40.000 van je over...

Maar dan vinden ze dat ineens toch geen goed idee. Raar, hè?

Gesloten