LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers
Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers
Moneyman en alfatrion, ik denk dat we op termijn zeker richting basisinkomen gaan. Ik vrees echter dat daar nog wel heel wat decennia overheen gaan. Het zou een hoop regeltjes en ambtenarij voor allerlei losse regelingen schelen, plus een hoop mensen die nu tussen wal en schip terecht komen.
Een onvoorwaardelijk basisinkomen is echter zeker niet alleen voor hippies en ook geen exclusief links of rechts begrip. Het combineert juist elementen van links en van rechts. Het geeft de sociale zekerheid die 'links' aanhangt terwijl het mensen ook de 'rechtse' vrijheid geeft om zelf risico te nemen en dingen te ontplooien, en je leven naar eigen inzicht in te richten, zonder daarbij risico te lopen om allerlei regelingen te verliezen. Je ziet ook nu al dat juist mensen die financieel onafhankelijk zijn vaak nieuwe dingen proberen, omdat zij niet het risico lopen zonder boterham te komen zitten.
Bijkomend voordeel is dat een hoop discussies overbodig zijn, zoals over werkloosheid onder 50 plus of bijvoorbeeld de AOW-leeftijd. Die komt dan in feite op bijvoorbeeld 21 jaar te liggen...
Een onvoorwaardelijk basisinkomen is echter zeker niet alleen voor hippies en ook geen exclusief links of rechts begrip. Het combineert juist elementen van links en van rechts. Het geeft de sociale zekerheid die 'links' aanhangt terwijl het mensen ook de 'rechtse' vrijheid geeft om zelf risico te nemen en dingen te ontplooien, en je leven naar eigen inzicht in te richten, zonder daarbij risico te lopen om allerlei regelingen te verliezen. Je ziet ook nu al dat juist mensen die financieel onafhankelijk zijn vaak nieuwe dingen proberen, omdat zij niet het risico lopen zonder boterham te komen zitten.
Bijkomend voordeel is dat een hoop discussies overbodig zijn, zoals over werkloosheid onder 50 plus of bijvoorbeeld de AOW-leeftijd. Die komt dan in feite op bijvoorbeeld 21 jaar te liggen...
Nadat ik in 2012 zonder werk kwam te zitten werd mij het wel duidelijk dat mijn beroep totaal overbodig was geworden.
Vele banen en functies zijn overbodig geworden door de automatisering.
Ik wilde heel graag omscholen of een ander beroep leren. Dat is zo verschrikkelijk kostbaar wanneer je zelf nog opgroeiende pubers hebt....
In Juli 2016 verscheen de lijst kansrijke beroepen en de scholingvoucher. Sinds febr. 2017 zijn de budgetten op en is de voorziening geschrapt.
Nu ontdekte ik vandaag interessante informatie op de site van de rijksoverheid. Vol enthousiasme ging ik de informatie doorlezen. Maar tjonge tjonge
IK BAAL !!!!!! IK GA MIJ NU ECHT TOT DE NET NIKS GENERATIE VOELEN.
Tot mijn verbazing lees ik dat tot je 55e hiervoor in aanmerking komt. Hoe kunnen ze dat nou verzinnen. Ik wil desnoods een andere vak gaan leren zodat ik nog ruim 13 jaar aan het werk kan!
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... renkrediet
http://www.duo.nl/particulier/levenlanglerenkrediet.jsp
Het levenlanglerenkrediet is een regeling waarmee mensen zich tot op latere leeftijd kunnen blijven ontwikkelen. Het wordt vanaf 1 augustus 2017 in het mbo ingevoerd. En vanaf 1 september 2017 in het hoger onderwijs. U kunt het levenlanglerenkrediet vanaf juni 2017 aanvragen bij de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO).
Het levenlanglerenkrediet is voor iedereen tot 55 jaar oud die geen recht heeft op studiefinanciering. Het krediet kan worden gebruikt voor een wettelijk erkende opleiding in het hoger onderwijs of een beroepsopleidende leerweg in het mbo.
Waarom biedt men niet de mogelijkheid om onze 55e ste een opleiding gaan volgen in een kansrijk beroep. Ik hoop dat deze vraag gesteld gaat worden aan de verantwoordelijke minister.
Vele banen en functies zijn overbodig geworden door de automatisering.
Ik wilde heel graag omscholen of een ander beroep leren. Dat is zo verschrikkelijk kostbaar wanneer je zelf nog opgroeiende pubers hebt....
In Juli 2016 verscheen de lijst kansrijke beroepen en de scholingvoucher. Sinds febr. 2017 zijn de budgetten op en is de voorziening geschrapt.
Nu ontdekte ik vandaag interessante informatie op de site van de rijksoverheid. Vol enthousiasme ging ik de informatie doorlezen. Maar tjonge tjonge
IK BAAL !!!!!! IK GA MIJ NU ECHT TOT DE NET NIKS GENERATIE VOELEN.
Tot mijn verbazing lees ik dat tot je 55e hiervoor in aanmerking komt. Hoe kunnen ze dat nou verzinnen. Ik wil desnoods een andere vak gaan leren zodat ik nog ruim 13 jaar aan het werk kan!
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... renkrediet
http://www.duo.nl/particulier/levenlanglerenkrediet.jsp
Het levenlanglerenkrediet is een regeling waarmee mensen zich tot op latere leeftijd kunnen blijven ontwikkelen. Het wordt vanaf 1 augustus 2017 in het mbo ingevoerd. En vanaf 1 september 2017 in het hoger onderwijs. U kunt het levenlanglerenkrediet vanaf juni 2017 aanvragen bij de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO).
Het levenlanglerenkrediet is voor iedereen tot 55 jaar oud die geen recht heeft op studiefinanciering. Het krediet kan worden gebruikt voor een wettelijk erkende opleiding in het hoger onderwijs of een beroepsopleidende leerweg in het mbo.
Waarom biedt men niet de mogelijkheid om onze 55e ste een opleiding gaan volgen in een kansrijk beroep. Ik hoop dat deze vraag gesteld gaat worden aan de verantwoordelijke minister.
Zeker niet. Ik zou mijn basis inkomen graag in willen zetten om minder dan 40u per week te werken en zo wat meer mantelzorg te kunnen verlenen aan een paar kinderloze tantes en mijn moeder, die allen op een kwetsbare leeftijd zijn gekomen.Mucha schreef:Een basisinkomen. De natte droom van beroeps werkelozen.kweenie schreef:Moneyman en alfatrion, ik denk dat we op termijn zeker richting basisinkomen gaan. Ik vrees echter dat daar nog wel heel wat decennia overheen gaan. Het zou een hoop regeltjes en ambtenarij voor allerlei losse regelingen schelen, plus een hoop mensen die nu tussen wal en schip terecht komen.
Er is namelijk iets heel vreemds aan de hand. Zo lang ik werk heb is er (behalve de factor "tijd") geen belemmering voor het verlenen van mantelzorg. Sterker nog, de gemiddelde gemeente kijkt éérst wat "de kinderen" uit handen kunnen nemen. Is een "voorliggende voorziening".
Zodra ik mijn werk verlies is de factor "tijd" geen belemmering meer, maar mag ik niet onbelemmerd mantelzorg verlenen omdat ik dan ineens minder beschikbaar zou zijn voor de arbeidsmarkt.
Kies ik er zelf voor om minder uren te gaan werken en dat aan mantelzorg te besteden, dan derf ik inkomsten zónder dat ik aanspraak kan maken op enige vergoeding voor die inkomstenderving.
Tegelijkertijd doen tantes en moeder noodgedwongen een beroep op overheidsgefinancierde zorg.
Een basisinkomen zou alle bovengenoemde problemen oplossen: de tantes en moeder hoeven geen beroep meer te doen op overheidsgefinancierde zorg, en ik krijg tijd en geld om die zorg op me te nemen.
Win-win (onder de streep waarschijnlijk goedkoper - ik heb als privépersoon namelijk geen "overheadkosten").
Exact mijn punt. Met mijn opmerking "iets voor hippies en dorpsgekken" bedoel ik dat voorstanders van een basisinkomen al heel gauw in dergelijke categorieën ingedeeld worden, en dus juist niet dat het onderwerp of gedachtengoed daar thuis hoort. Al wordt het natuurlijk wel als eerste omarmd door de wat meer exotische groepen binnen onze maatschappij. Misschien omdat ze daar minder in hokjes en systemen denken?kweenie schreef:Moneyman en alfatrion, ik denk dat we op termijn zeker richting basisinkomen gaan. Ik vrees echter dat daar nog wel heel wat decennia overheen gaan. Het zou een hoop regeltjes en ambtenarij voor allerlei losse regelingen schelen, plus een hoop mensen die nu tussen wal en schip terecht komen.
Ik snap je punt. Maar ik vind het géén argument. Want die "beroepswerkelozen" zijn degenen die in ieder systeem altijd de mazen van het net weten te vinden en toch wel aan hun trekken komen.Mucha schreef:Een basisinkomen. De natte droom van beroeps werkelozen.
-
- Contacteer:
Na 40 jaar met plezier aan de arbeidsmarkt te hebben deelgenomen ben ik werkloos geworden door bedrijfseconomische omstandigheden.
Bij gebrek aan alternatief parttime ondernemer geworden in overleg met het UWV.
2 jaar uitgemaakt voor zwakzinnige zonder pensioen.Na de WW de IOAW in. Dan moet je verplicht bij 3 uitzendbureaus ingeschreven staan samen met je partner we zijn echter bij 6 uitzendbureaus weggestuurd, jullie zijn onbemiddelbaar wegwezen hier, jullie kosten alleen maar geld.Daarna zijn we samen compleet ingestort.1 jaar met spanning gerelateerde spanning en bur-nout klachten op bed gelegen.De keuze werd daarna al snel nog 4 jaar op de bijstandsnorm leven tot mijn AOW 67 of ondanks een groot AOW gat je pensioen opofferen om nog waardig naar de AOW leeftijd te komen.Wij hebben er voor gekozen ons pensioen versneld op maken ."Beste kabinet ooit, Bedankt."
Bij gebrek aan alternatief parttime ondernemer geworden in overleg met het UWV.
2 jaar uitgemaakt voor zwakzinnige zonder pensioen.Na de WW de IOAW in. Dan moet je verplicht bij 3 uitzendbureaus ingeschreven staan samen met je partner we zijn echter bij 6 uitzendbureaus weggestuurd, jullie zijn onbemiddelbaar wegwezen hier, jullie kosten alleen maar geld.Daarna zijn we samen compleet ingestort.1 jaar met spanning gerelateerde spanning en bur-nout klachten op bed gelegen.De keuze werd daarna al snel nog 4 jaar op de bijstandsnorm leven tot mijn AOW 67 of ondanks een groot AOW gat je pensioen opofferen om nog waardig naar de AOW leeftijd te komen.Wij hebben er voor gekozen ons pensioen versneld op maken ."Beste kabinet ooit, Bedankt."
-
Beste heer van Eesteren,
Erg triest dit verhaal, maar helaas heel herkenbaar uit andere soortgelijke verhalen. Naar mijn idee is de consumptie maatschappij zóver doorgeschoten dat mensen ook een 'wegwerp product' zijn geworden. De overheid - die het voorbeeld zou moeten geven aan werkgevers- doet hier het hardst aan mee
met 'nul-uren' contracten en 'stage plaatsen' . Hopelijk trekt de arbeidsmarkt snel weer aan en kunt u alsnog een baan vinden waar u enige voldoening uit kunt halen. Sterkte !
Erg triest dit verhaal, maar helaas heel herkenbaar uit andere soortgelijke verhalen. Naar mijn idee is de consumptie maatschappij zóver doorgeschoten dat mensen ook een 'wegwerp product' zijn geworden. De overheid - die het voorbeeld zou moeten geven aan werkgevers- doet hier het hardst aan mee
met 'nul-uren' contracten en 'stage plaatsen' . Hopelijk trekt de arbeidsmarkt snel weer aan en kunt u alsnog een baan vinden waar u enige voldoening uit kunt halen. Sterkte !
-
Behalve de officiële definitie van het CBS wat vinden de radarfora-leden een betere definitie, zodat het gevoelsmatig beter klinkt?
CBS kiest voor internationale definities werkloosheid en inflatie
4-7-2014 14:00
Met ingang van 2015 zal het CBS de definitie van de International Labour Organisation gebruiken als hoofdindicator van de werkloosheid. Voor de inflatie zal het CBS de internationale Harmonized Index of Consumer Prices (HICP) gaan volgen. Tjark Tjin-A-Tsoi, directeur-generaal van het CBS, zegt hierover: “Deze stap maakt deel uit van een bredere strategie om zoveel mogelijk aan te sluiten bij internationale definities om onderlinge vergelijkbaarheid mogelijk te maken en verwarring te voorkomen. Daarnaast zal het CBS steeds vaker gebruik maken van aanvullende indicatoren om complexe financieel-economische fenomenen adequaat te beschrijven.”
Werkloosheid
Het CBS publiceert maandelijks over de werkloosheid en de beroepsbevolking in Nederland, op basis van twee benaderingen: de nationale definitie en vanaf 2001 ook de internationale definitie. Het belangrijkste verschil is het aantal uren per week dat iemand werkt of wil werken. Volgens de internationale definitie, die aansluit bij de richtlijnen van de International Labour Organization (ILO), wordt iedereen geteld die werkt of wil werken, ook scholieren met kleine bijbaantjes. Dat betekent dat de grens op 1 uur per week ligt. De nationale definitie omvat alleen mensen die substantieel werk hebben of willen en voor wie betaald werk een (zeer) belangrijk onderdeel is van hun dagelijks leven. Daarom is de grens bij 12 uur per week gelegd. De indicatoren brengen daarmee verschillende dimensies van de arbeidsmarkt in beeld.
Het CBS stapt dus met ingang van 2015 over op de internationale definitie, maar zal daarnaast ook andere maatstaven gebruiken om het beeld over de werkloosheid te completeren en de verschillende dimensies van de arbeidsmarkt adequaat te beschrijven.
Inflatie
Het CBS publiceert op dit moment twee cijfers voor de inflatie. De Consumentenprijsindex (CPI) en de Harmonized Index of Consumer Prices (HICP), die volgens richtlijnen van de Europese Unie wordt samengesteld. Het CBS wil één consumentenprijsindex, en wel de HICP, in de publicaties centraal stellen. Over de precieze samenstelling van het pakket goederen en diensten waarop de HICP is gebaseerd, moet echter nog Europese besluitvorming plaatsvinden, bijvoorbeeld hoe rekening moet worden gehouden met de kosten van de eigen woning. Tot het moment dat daarover zekerheid is, hanteert het CBS ook de nationale definitie.
Offtopic reacties verwijderd door moderatie.
-
Wat ik je al eerder zei (maar wat weg is gehaald door de moderatie ): in een discussie kun je het beste vast houden aan de officiële definities. Dan weet iedereen waar het over gaat. Als mensen in een discussie allerlei eigen definities gaan gebruiken, en ook nog door elkaar, is er al snel geen touw meer aan vast te knopen.MarcUitGorcum schreef:Behalve de officiële definitie van het CBS wat vinden de radarfora-leden een betere definitie, zodat het gevoelsmatig beter klinkt?
Je quote nota bene zelf de reden waarom het cbs de definities aanpast. Vanwaar dan die vooringenomen conclusies "dat het is omdat dus heter klinkt"? Kan je je statements voor de verandering eens onderbouwen?MarcUitGorcum schreef:Behalve de officiële definitie van het CBS wat vinden de radarfora-leden een betere definitie, zodat het gevoelsmatig beter klinkt?
-
Omdat nu mensen die 1 uur werken, mensen die een bijstand ontvangen, gedeelte arbeidsgeschikten, mensen die geen uitkering ontvangen om allerlei redenen niet worden meegerekend. Veel werkloze WW-ers gaan naar hun WW-periode de bijstand in gaan en niet meer als werkloos worden geregistreerd, terwijl ze wel het vermogen hebben om te werken.
Deze feiten rechtvaardigen geen van alle de door jou getrokken conclusie.MarcUitGorcum schreef:Omdat nu mensen die 1 uur werken, mensen die een bijstand ontvangen, gedeelte arbeidsgeschikten, mensen die geen uitkering ontvangen om allerlei redenen niet worden meegerekend. Veel werkloze WW-ers gaan naar hun WW-periode de bijstand in gaan en niet meer als werkloos worden geregistreerd, terwijl ze wel het vermogen hebben om te werken.
-
Mijn inziens is het getal wat de CBS noemt bezijden de waarheid, omdat ze velen niet meetellen en daardoor alles veel rooskleuriger voordoen dan dat het is. In de eerste uitzending van Radar Extra bevreemd het Antoinette het ook dat iemand maar 1 uur werkt niet meer gezien wordt als werkloos.
In de definitie die jij wilt hanteren worden velen wel meegeteld die niet meegeteld zouden moeten worden omdat ze helemaal niet de wens hebben of de mogelijkheid om te werken..
Daardoor wordt het dus veel erger voorgesteld dan het daadwerkelijk is.
Door de twee definities ( nationaal en internationaal ) wordt volgens mij volkomen duidelijk wat het echte aantal is.
Daardoor wordt het dus veel erger voorgesteld dan het daadwerkelijk is.
Door de twee definities ( nationaal en internationaal ) wordt volgens mij volkomen duidelijk wat het echte aantal is.
-
Wie zou er niet meegeteld willen worden? Het gaat toch om het vermogen om te werken?
Nee, werkloos ben je als je wel wil of kan werken, maar geen werk hebt / kan vinden.
Een student die fulltime studeert is niet werkloos.. Die heeft simpelweg geen tijd om te studeren.
Iemand die een partner heeft die genoeg verdient heeft niet de wens om te werken.
Een vutter heeft geen wens meer om te werken.
Enz.. enz.. enz..
Een student die fulltime studeert is niet werkloos.. Die heeft simpelweg geen tijd om te studeren.
Iemand die een partner heeft die genoeg verdient heeft niet de wens om te werken.
Een vutter heeft geen wens meer om te werken.
Enz.. enz.. enz..
Ik kan me voorstellen dat gebeurd wat jij vreest, namelijk dat er op basis van scheve cijfers beleid wordt geformeerd, met allerlei vervelende gevolgen voor bepaalde groepen.MarcUitGorcum schreef:Wie zou er niet meegeteld willen worden? Het gaat toch om het vermogen om te werken?
Daarom vind ook ik het goed dat ze het zo oplossen, dus een internationaal te vergelijken waarde om bijvoorbeeld pan-Europese trends te kunnen zien en analyseren, en eentje die meer strookt met de lokale omstandigheden van ónze arbeidsmarkt.
-
Zullen we definitie dan aanpassen met "het vermogen hebben en/of willen werken"? Maar dan klopt het genoemde aantal van het CBS nog steeds niet!
Tsja, als jij definitie A tegen de cijfers van het CBS die definitie B gebruiken, aan gaat houden, zal je nooit kloppende cijfers krijgen. Je vergelijkt dan de spreekwoordelijke appels met peren.MarcUitGorcum schreef:Zullen we definitie dan aanpassen met "het vermogen hebben en/of willen werken"? Maar dan klopt het genoemde aantal van het CBS nog steeds niet!
-
Omdat aantal te rooskleurig is en vele mensen niet opneemt in de cijfers.