LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Brief aan BOREA bestuursleden, 13 mei 2005

Hier kan je discussiëren over het onderwerp reïntegratie.
koetjeBoe
Berichten: 321
Lid geworden op: 26 jun 2006 19:57

Brief aan BOREA bestuursleden, 13 mei 2005

Ongelezen bericht door koetjeBoe »

Hieronder de inhoud van een brief van mij op 13 mei 2005 aan de individuele bestuursleden van BOREA in reactie op mijn volledig mislukte pogingen een zinnige response te ontvangen van het BOREA bestuur op mjin ervaringen met BOREA-RIBs.
De brief verhaalt ook die pogingen.
De formatting is naar de bliksem maar ik denk dat het wel duidelijk is.
De vraag aan het einde van de brief kan iedereen makkelijk voor zichzelf beantwoorden..........

--------------------------------------------------------------------------

Betreft: reactie op brief van het “BOREA bestuur” van 13 april 2005

Geacht BOREA bestuurslid,

Aangehecht* vind u de meest recente reactie door BOREA voorzitter mevrouw Ella Vogelaar op
mijn ervaringen met “reïntegratie” bij Kliq en Alexander Calder en mijn mede daarop gebaseerde vragenlijst.
Op 4 februari 2005 stuurde ik een beschrijving van mijn reïntegratieervaringen bij Kliq en Alexander Calder en had gevraagd om een inhoudelijke reactie van het bestuur van BOREA.
BOREA voorzitter Ella Vogelaar “reageerde” op 1 maart 2005 in een 3 pagina lange niet inhoudelijke brief.
Vervolgens stuurde ik het bestuur van BOREA op 29 maart 2005 een vragenlijst aan de hand waarvan het BOREA bestuur op eenvoudige wijze kon aangeven hoe het over die gedragingen denkt.
De reactie van 13 april 2005 naar aanleiding van die vragenlijst lijkt aan te geven dat het bestuur van BOREA niet inhoudelijk wenst in te gaan op de beschreven anti-sociale gedragingen door consulenten etc bij genoemde “reïntegratie-bureaus”.
Zowel in de eerste als de tweede brief van BOREA voorzitter Ella Vogelaar, werd niet inhoudelijk gereageerd.
Wel is de BOREA voorzitter Ella Vogelaar druk doende geweest beide brieven vol te stouwen met ongepaste BOREA propaganda.
Is dat het soort ‘reactie’ waar u als BOREA bestuurslid of persoonlijk achter kunt staan?
Het ziet er nu naar uit dat het BOREA bestuur de beschreven gedragingen niet wenst af te keuren.
Het BOREA bestuur schept zo het beeld dat het dit soort gedragingen ondersteund en dat het sociaal zwak begaafd is.
Geen zinnig mens bij z’n normale verstand kan de beschreven gedragingen goedkeuren, het BOREA bestuur doet dat kennelijk wel.
Hierdoor ontstaat nu de vraag of BOREA dit soort anti-sociale gedragingen doelbewust cultiveert.
Na de tweede brief van Ella Vogelaar heb ik geprobeerd per telefoon alle bestuursleden te spreken te krijgen om te horen of ze eigenlijk wel van mijn brieven op de hoogte waren.
Dhr Kits [penningmeester BOREA] zei op 14 april 2005 dat hij niet kon zeggen of hij ervan op de hoogte was dan wel dat hij er niet van op de hoogte was, omdat hij op dat moment zoveel achter in de koffer had zitten dat hij niet kon zeggen of het allemaal wel of niet aangekomen was.
De vraag of het behandeld was in de BOREA bestuursvergadering van 13 april 2005 weigerde deze te beantwoorden.
Hij was er dus niet van op de hoogte.
Dhr Derks van Fourstar belde mij op 14 april 2005 heel netjes terug. Op mijn opmerking dat er een goede reactie van het bestuur zou moeten komen antwoorde hij met “absoluut”. Hij zei verder [BOREA voorzitter] Ella Vogelaar te gaan bellen en de brief op te gaan vragen.
Op de vraag of het in het bestuur was behandeld antwoordde deze dat dan zou moeten gebeuren in de eerstvolgende bestuursvergadering van 11 mei 2005. Hierop vroeg ik hem of het behandeld was in de BOREA bestuursvergadering van een paar dagen eerder (13 april 2005) waarop hij antwoordde dat hij “het niet specifiek voorbij had zien komen”. Ook was Ella Vogelaar volgens hem heel erg kien op dit soort signalen en zou ze het heel serieus nemen.* zie onderkant pagina
Mijn ingezonden stukken zouden volgens hem ook niet ‘stilgehouden worden’. Ook bevestigde hij dat het bestuur op de hoogte zou moeten zijn.
De stukken zijn met zijn goedvinden naar hem gemaild op dezelfde dag, 14 april 2005.
Ook hij was dus niet op de hoogte. Overigens is dhr Derks van Fourstar wel het enige overige bestuurslid dat mij netjes heeft teruggebeld of anderszins zelf heeft gereageerd.
Hieruit bleek dat ondanks dat ik de brieven aan het BOREA bestuur had geschreven de BOREA voorzitter Ella Vogelaar de bestuursleden niet op de hoogte had gebracht en dus kennelijk buiten de andere bestuursleden om wilde handelen.
In de nieuwe week “bleken” bestuursleden opeens wel uitgesproken op de hoogte te zijn…..
Het emailadres van dhr Oosting van Centrum Integrale Rugzorg had ik op 13 april 2005 al gekregen van een van zijn medewerkers waardoor ik hem de bestanden al had gemaild.
Toen ik hem op 19 april 2005 belde liet hij me weten de bestanden wel te hebben gelezen en bevestigde deze dat mijn brieven niet in het bestuur waren behandeld en dat het via Ella Vogelaar zou lopen.
Van dhr Derks ontving ik een mailtje terug op 19 april 2005 waarin hij het volgende aangaf: “Ik heb even overlegd met de bestuursleden. Vanuit onze voorzitter zal het bestuursstandpunt aan u
worden verwoord”.
Dhr Kars van Agens heeft mijn brieven en de eerste reactie door BOREA voorzitter Ella Vogelaar digitaal ontvangen van zijn medewerkster Esmea Peters op 15 april 2005, dit is bevestigd door mevrouw Liesveld op 20 april 2005. Een reactie van dhr Kars heb ik nooit ontvangen.
Mevrouw Artoos van Terzet heeft mijn verzoek op 14 april 2005 aan de secretaresse van mevrouw Artoos (mevrouw Bartels) mij terug te laten bellen niet beantwoord.
Dezelfde mevrouw Bartels gaf op 19 april 2005 aan dat er “overleg is geweest met BOREA” en “een reactie zou van BOREA” komen.
Op het antwoordapparaat van BOREA voorzitter Ella Vogelaar heb ik op vrijdagmiddag 22 april 2005 een boodschap ingesproken waarin ik liet weten met haar te willen spreken en haar vroeg
mij terug te bellen, dat kon ook in het weekend.
Op de maandag daarop volgend had ik nog niets van haar gehoord en heb haar om 11:41h nogmaals gebeld en haar antwoordapparaat ingesproken met de mededeling dat ik nog steeds op haar telefoontje wachtte en met de vraag mij terug te bellen.
Ook heb ik om 11:44h haar secretaresse Marlies van de Vuur gebeld, ze zei van niets te weten maar zou mijn verzoek om een telefoontje van BOREA voorzitter Ella Vogelaar doorgeven.
BOREA voorzitter Ella Vogelaar heeft mij teruggebeld op 27 april 2005 om 14:05h, ze heeft expliciet aangegeven niet inhoudelijk te willen reageren maar deed vooral veel moeite vragen te ontwijken. Niet indrukwekkend! Van serieus nemen is geen sprake (*dhr Derks, Fourstar).

Het getuigt van lafheid, dat u wanneer u aangesproken word op het consistente anti-sociale gedrag door bij BOREA aangesloten bureaus –die wel het lef hebben om mensen als oud vuil dan wel als criminelen te behandelen- u zich verschuilt achter medewerkers, de voorzitter, de
individuele genoemde bureaus of obstinaat gedrag.
Op deze wijze heeft het BOREA keurmerk dan ook in het geheel geen enkele waarde, en vormt in feite een zeer misleidende misrepresentatie van de werkelijkheid, zoals die door veel mensen in trajecten ervaren word.
Zie de bagger en ellende die BOREA op de maatschappij dumpt (‘BOREA uitwerpselen’).
U zou de maatschappij een grote dienst bewjzen wanneer u zich zou inzetten voor het uitbannen van excessief anti-sociale gedragingen door reïntegratiebureaus en hun consulenten,
gedragingen die……...noem ze maar gewoon misdaden tegen de menselijke waardigheid!
Waarom werkt u eigenlijk in de “reïntegratie industrie”?
Heeft u ideële motieven?
Helpt u graag mensen aan het werk?
Lijkt er niet echt op, wel?
Of:
Houd u er wel van om mensen systematisch af te breken?
Misschien vind u de reïntegratie industrie het meest effectieve middel om de samenleving grote sommen geld afhandig te maken zonder er iets noemenswaardig zinvol voor terug te geven?
(Telegraaf 23 april 2005 pT47)
Is aardig gelukt, niet?
Begint uw geweten al te knagen? Of heeft u alweer een “uitstekende” smoes klaar liggen om het naast u neer te leggen?
U behoort te begrijpen dat deze brief te danken is aan mijn zeer slechte ervaringen met BOREA bureaus, die bovendien exemplarisch bleken voor reïntegratie in het algemeen.
Vooral ook de weigering van het “BOREA bestuur” bij monde van voorzitter Ella Vogelaar om fatsoenlijk en inhoudelijk te reageren heeft u deze brief opgeleverd.
Als uw intenties met betrekking tot reïntegratie respectabel zouden zijn, behoort u te weten wat u moet doen en rest er slechts nog eén vraag.
Bent u passief of pro-actief?

Eddie2
Berichten: 605
Lid geworden op: 05 nov 2005 21:52

Re: Brief aan BOREA bestuursleden, 13 mei 2005

Ongelezen bericht door Eddie2 »

Waar denk je dat die brief beland is? Niet in de la met urgente correspondentie vrees ik.

koetjeBoe
Berichten: 321
Lid geworden op: 26 jun 2006 19:57

Re: Brief aan BOREA bestuursleden, 13 mei 2005

Ongelezen bericht door koetjeBoe »

Waar denk je dat die brief beland is?
Van sommige bestuursleden weet ik dat ze hem gelezen hebben.
Sommige bestuursleden hebben aangegeven niet er op te willen reageren.
De brief is naar elk individueel bestuurslid gegaan.
Maar dat had ik ook niet verwacht. Inhoudelijk reageren is iets wat ze tegen elke prijs willen voorkomen.
Dat had ik al geleerd.

Eddie2
Berichten: 605
Lid geworden op: 05 nov 2005 21:52

Re: Brief aan BOREA bestuursleden, 13 mei 2005

Ongelezen bericht door Eddie2 »

Wat dacht je van mij? Ik knok ook al jaren tegen de arrogantie van de macht.

Jij ook succes ermee!!

koetjeBoe
Berichten: 321
Lid geworden op: 26 jun 2006 19:57

Re: Brief aan BOREA bestuursleden, 13 mei 2005

Ongelezen bericht door koetjeBoe »

Ik knok ook al jaren
Helaas valt er met de reintegratiebende zelfs niet te praten. Zij bewijzen, met praten kom je er niet!

De reintegratiebranche zou ik zelf niet met "de macht" willen aanduiden (als je die tenminste bedoelt), het zou hen naar het hoofd kunnen stjigen. Geen goed plan.

Eddie2
Berichten: 605
Lid geworden op: 05 nov 2005 21:52

Re: Brief aan BOREA bestuursleden, 13 mei 2005

Ongelezen bericht door Eddie2 »

Ik vrees toch dat velen in die branche wél zo denken.

lampjeadam
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 aug 2006 00:23

Re: Brief aan BOREA bestuursleden, 13 mei 2005

Ongelezen bericht door lampjeadam »

Ik denk dat je een verschil moet maken tussen de reguliere trajecten (dat zijn de calders, agens enz) en de bureau's die zich bezig houden met de IRO's. Als je echt goed wil reintegreren kan een klein bureau (meestal niet Borea want daarvoor hebben ze niet genoeg geld verdiend) een uitkomt zijn. Mijn tip: vraag bij het UWV een IRO aan en ga op zoek naar een bureau waar het mee klikt. Zorg ervoor dat je een gesprek hebt met degene die je gaat begeleiden. Voordeel van een klein bureau is dat je zeker weet dat diegene er ook blijft gedurende het traject. Goede sites: www.kiesjereintegratie.nl en www.iro-info.nl

Gesloten