LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Drie op de tien werkgevers vinden moeilijk personeel

Hier kan je discussiëren over het onderwerp reïntegratie.
Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Drie op de tien werkgevers vinden moeilijk personeel

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Was verstaat men onder een goede werkgever?

opa
Berichten: 497
Lid geworden op: 06 sep 2005 11:14

Re: Drie op de tien werkgevers vinden moeilijk personeel

Ongelezen bericht door opa »

Chan,

Iemand die de kwaliteit van de werknemer op juiste weet te gebruiken.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Drie op de tien werkgevers vinden moeilijk personeel

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Beste Opa, dat argument is niet meer in tel tegenwoordig.
Men zet meestal zo jong mogelijke mensen is en schopt ze als ze te duur worden weer op straat. Dat ligt niet aan de werknemers.
Kapitalisten zijn het voor andere vormen van wergevers kent Nedelrand geen pardon.

Chanmaster

dds
Berichten: 139
Lid geworden op: 14 jul 2005 12:39

Re: Drie op de tien werkgevers vinden moeilijk personeel

Ongelezen bericht door dds »

Ik zou graag gebruik maken van oudere werkloze mannen (dus alles boven 30 jaar), mmar als je dan geen ervaring hebt in deze bedrijfstak verdien je nog geen 9 euro per uur. Dat wordt dan altijd weg-ge-lachen!

Als ik nu aardig wil zijn en deze man het maximale geef wat kan/mag volgens CAO dan blijf ik nog onder de 11 euro. Zelfs daarvoor wil men dan niet werken. Je weet wel, verhalen van; hypotheek, vrouw, kinderen, auto e.d.

Gevolg: in ons personeelsbestand zit een gat: Veel jongens onder de 30, daarna veel Vutters en gepensioneerden, 1 man van achter in de 30 en 1 van 55, dat is het!!

Werk is er inderdaad wel, maar de beloning wordt dan weer als te laag bestempeld.
Ga nu niet zeggen dat ik meer mag betalen dan voorgeschreven in de CAO, waarom zou ik dat namelijk doen?!?! Moet ik mijn bedrijf dan uit de markt prijzen, staan er zo weer een hele groep mensen op straat!

opa
Berichten: 497
Lid geworden op: 06 sep 2005 11:14

Re: Drie op de tien werkgevers vinden moeilijk personeel

Ongelezen bericht door opa »

DDS,

U heeft hierin een beslist een goed punt
maar alleen als uw werknemers puur en alleen uit jongeren zou bestaan.
Uw loonkosten bestaat uit het gemiddelde van de lage lonen (jongeren) en hogere lonen (ouderen) op die manier hou je de balans in de loonkosten en kan je de ouderen iets meer betalen dan de jongeren en zonder daarbij uw bedrijf extreem uit de "markt te prijzen".

Beetje creatief omgaan met bedrijfs(on)kosten.

Opa

dds
Berichten: 139
Lid geworden op: 14 jul 2005 12:39

Re: Drie op de tien werkgevers vinden moeilijk personeel

Ongelezen bericht door dds »

@Opa,

U weet 't!! U weet de beste manier om een bedrijf kapot te krijgen!!

De jonge knullen volgens CAO betalen en de oudere hoger dan CAO, natuurlijk wordt er door de werknemers onderling gesproken, wat denkt U hoeveel problemen er komen als blijkt dat ik de oudere werknemers veel meer ga betalen?!?! Alle jonge werknemers lopen dan weg, daar heb ik toch niets aan! Dan heb ik vervolgens alleen oudere chauffeurs over die ik feitelijk teveel betaal, vervolgens zal ik het bedrijf dus op die manier de nek omdraaien.

Overigens in onze bedrijfstak wordt alleen gekeken naar dienstjaren. Voor iedereen ouder dan 23 is het loon per loonschaal gelijk!! Er wordt dus absoluut niet naar leeftijd gekeken.
Plus nog even dit: Een werknemer van 29 die reeds 5 jaar jaar in deze bedrijfstak werkzaam is zal op het maximale loon zitten en de werkzaamheden door en door kennen. Waarom zou ik dan een 42-jarige meer moeten gaan betalen terwijl deze bijvoorbeeld nieuw op dit werkgebied is?!?!

Je hebt niet voorniets een CAO, daar moet je je in principe aan houden, een oudere werkgever hoger belonen heeft voor de werkgever geen enkel nut!!

Het is niet goed voor de motivatie van de jongere chauffeurs en het is niet goed voor de winstgevendheid/overlevingskans van het bedrijf!

Aan het werk!
Berichten: 200
Lid geworden op: 06 dec 2005 16:04

Re: Drie op de tien werkgevers vinden moeilijk personeel

Ongelezen bericht door Aan het werk! »

Overigens opa, zoals wel vaker kletst u er nu een beetje overheen. Graag uw reactie op uw misser inzake sollicitatiebrieven! :wink:
GrAHW

Aan het werk!
Berichten: 200
Lid geworden op: 06 dec 2005 16:04

Re: Drie op de tien werkgevers vinden moeilijk personeel

Ongelezen bericht door Aan het werk! »

Zie mijn eerdere post op dit onderwerp: nog steeds geen reactie van Langhaar...?

Accutron
Berichten: 106
Lid geworden op: 01 dec 2005 19:32

Re: Drie op de tien werkgevers vinden moeilijk personeel

Ongelezen bericht door Accutron »

Ik ben zelf na 25 jaar werken mijn baan een paar jaar geleden kwijtgeraakt en dan merk je dus dat er geen enkele werkgever op iemand van 45 staat te wachten.
Na tig keer solliciteren zelf maar wat bedacht en gewoon voor mezelf begonnen. Nu met 4 werknemers een prima bedrijf maar wel alles zelf gedaan, zonder hulp van wat voor instantie dan ook. Had ik daar op moeten wachten dat zat ik nu waarschijnlijk in de bijstand.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Drie op de tien werkgevers vinden moeilijk personeel

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Applaus waard! Maar niet iedereen is daarvoor in de wieg gelegd.
Ik vind het een maatschappelijke verantwoordelijkheid om voor een baan dus werk te zorgen en denk hierover vaak na. Dan kom ik tot de conclusie dat er bet ruimte is om als eventueel zelfstandige aan het werk te gaan. Het probleem is echter dat het opstarten van een bedrijf in deze economische op en neer deinende tendens geen gunstige omstandigheden biedt. Bovendien heb ik het voordeel niet werkloos te zijn.

Chanmaster

dds
Berichten: 139
Lid geworden op: 14 jul 2005 12:39

Re: Drie op de tien werkgevers vinden moeilijk personeel

Ongelezen bericht door dds »

Nog 2 zaken:

Waarom zou iemand van 45 met 5 dienstjaren meer moeten verdienen dat iemand van 29 met 5 dienstjaren? In de CAO van onze bedrijfstak wordt niet gekeken naar de leeftijd, dus daar is een ieder gelijk!

Verder:

Vorige week een nieuw personeelslid aangenomen. Deze man war 40 jaar. Afgelopen maandag begon hij. Contracten e.d. alles was duidelijk en opgesteld. Op dinsdag komt deze man bij mij op kantoor en eist een hoger salaris omdat een collega van 28 hetzelfde verdiende als hij! Heb hem toen uitgelegd dat wij een afspraak/contract hadden waar ik niet van af ging wijken! Vervolgens kreeg ik te horen dat hij dan direct ontslag nam! Hij kon voor hetzelfde geld namelijk "thuis met de benen op tafel gaan zitten"!!

Kijk, ben je een welwillende werkgever, krijg je dit gezeik!

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Drie op de tien werkgevers vinden moeilijk personeel

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Dienstjarentoeslag heet zoiets en is in het CAO geregeld als dat van toepassing is. Of de regeling relevant is is een omstreden verhaal maar zo werkt het wel. Zwart/wit gezien lijkt het natuurlijk nergens op maar dat is een rode draad door alle CAO's en beleidsplannen.
Waarom moeten jongeren minder verdienen dan ouderen terwijl ze het zelfde werk verrichten? Ze moeten aan hun toekomst werken en dus sparen om er, als ze op zichzelf gaan, te kunnen voorzien in de inrichting van hun appartement of woning. Dit is tevens de aanleiding dat werkgever oudere werknemers liever zien gaan dan komen, jongeren zijn veel goedkoper. Dit is even krom dan elk ander product van deze regering.

Chanmaster.

dds
Berichten: 139
Lid geworden op: 14 jul 2005 12:39

Re: Drie op de tien werkgevers vinden moeilijk personeel

Ongelezen bericht door dds »

@Cahnm.

reageer je nu op het eerste of tweede deel van mijn verhaal, of reageer je niet op mijn bericht.

Er bestaat dus geen


Dienstjarentoeslag
, speciaal voor ouderen,
je bouwt simpelweg dienstjaren op, na 5 jaar ben je klaar en zal je in principe nooit meer gaan stijgen!!! Niets geen onzin van extra toeslagen bij oudere (langer werkende) werknemers, ze krijgen alleen een aantal vac. dagen erbij!

Ik weet dus niet of ik nu correct op jouw bericht reageer of dat ik je verkeerd begrijp! Ik zie jouw reactie wel.

Overigens gaat het hier over het beroepsgoederenvervoer! Waarbij een chauffeur van 29 met 5 dienstjaren niet minder waardevol is als een 40 jarige met 5 dienstjaren!

Loempiavouwer
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 dec 2005 13:51

Re: Drie op de tien werkgevers vinden moeilijk personeel

Ongelezen bericht door Loempiavouwer »

Klein weetje isdat in Japan de functiehuizen anders werken. In Japan verdien je het meest op het momnet dat je het meest oplevert. En dat is op jonge leeftijd.

Je start en na je inwerkperiode schiet je door naar de top van je salaris. als je geen promotie maakt gaat er ieder jaar een periodiek af. Als je kinderen krijgt krijg je extra en als ze het huis uit gaan krijg je minder.

Het is aan een Japanner moeilijk uit te leggen dat je steeds meer loon krijgt, terwijl je productiviteri daalt en je kosten voor kinderen opvoeden ook.

opa
Berichten: 497
Lid geworden op: 06 sep 2005 11:14

Re: Drie op de tien werkgevers vinden moeilijk personeel

Ongelezen bericht door opa »

@Opa,
U weet 't!! U weet de beste manier om een bedrijf kapot te krijgen!!
Beste DDS,

Opa weet wel iets over deze 'zaken'.
Maar inhoudelijk, u werkt met een standaard CAO ?
Dan heeft u ook loonschalen, voorzover ik weet lopen loonschalen in Nederland omhoog op basis van dienstjaren.
Ze starten met minimumloon en ververvolgens krijgt de werknemer loonsverhoging dmw jaarlijkse periodieken of funtionerings bonussen.
Zo werkt dat toch met de standaard CAO afspraken met de vakbonden?

Excuus, ik zie net dat Langhaar dit ook al schreef.
Laatst gewijzigd door opa op 25 feb 2006 12:57, 2 keer totaal gewijzigd.

opa
Berichten: 497
Lid geworden op: 06 sep 2005 11:14

Re: Drie op de tien werkgevers vinden moeilijk personeel

Ongelezen bericht door opa »

Beste Meneer of mevrouw... de werkmeester,

volgens mij had ik al zeer uitvoerig gereageerd op de sollicitatie brief kolder maar hier voor de volledigheid dan nog 1 voorbeeld uit de dagelijkse praktijk;
GEZOCHT VERKOOPMEDEWERKER BUITENDIENST:
- Goede contactuele eigenschappen
- Goede beheersing in spreken van de nederlandse taal en uitdrukkingsvaardigheid.
- bla bla bla

Totaal 50 sollicitanten,
eerste 40x afgewezen op criteria uit de inhoud van sollicitatie brief.
Blijft over 10x sollicitanten met mooi geschreven sollicitatie brieven,

Alle 10x laten opdraven en van de 10 waren er 6 die totaal niet geschikt waren voor die functie ondanks....... dat de inhoud van sollicitatiebrief er heel goed uit zag.
Waarom ongeschikt?
Ze waren mondeling niet sterk om een goed verkoop verhaal te vertellen.
Wat heeft u hieruit geleerd?
Dat er een zeer grote kans aanwezig is dat bij de 40x afgewezen sollicitanten er een goede mondig sterke verkoper aanwezig is geweest en die veel geld vh bedrijf had kunnen verdienen.

Wat doet u de volgende keer,
in een korte sessie alle 50 sollicitanten laten komen en laten praten.

Zie hier het bewijs dat RiBs bezig zijn met nutteloze bezigheids therapie door het leren om sollicitatie brieven te schrijven.
U wil nog meer voorbeelden uit de dagelijkse praktijk?

Voor een volledige vergelijking:
de Opkomst van voorselectie op de inhoud van sollicitatie brief is in de laatste pakweg 8 a 10 jaar sterk in opkomst.
Voor die tijd was het heel normaal dat je een voorgesprek kreeg met de chef van de afdeling en vervolgens het 'aanname gesprek' samen met de chef en de directeur van de onderneming.

Tegenwoordig hebben die HBO managers het o zo druk met vooral hun zelf, dat de HBO managers alles denken te kunnen beslissen via een voorselectie op de inhoud van een votje papier.

Nu weet u ook waarom het in Nederland zo slecht gaat met het bedrijfsleven. Want een van de grootste oorzaken is, dat de verkeerde mensen op de verkeerde plek zitten. Prachtig die HBOers als manager in het bedrijfsleven.....
Ondernemen kan je niet leren uit een boekje of op school want ondernemen is aanleg of gevoel hebben voor handel, de markt en je klanten.

Zo volledig genoeg, meneer of mevrouw de werkmeester?

dds
Berichten: 139
Lid geworden op: 14 jul 2005 12:39

Re: Drie op de tien werkgevers vinden moeilijk personeel

Ongelezen bericht door dds »

@Opa,

U voegt niets toe aan mijn reeds geschreven reactie's, misschien moet U die een goed lezen in plaats van na 1 regel af te haken!!

Ik ga nu niet nog een keer het hele verhaal tikken, maar 1 ding is duidelijk. Je begint in onze CAO bij een bepaalde functie in C0 je eindigt in C5, daarna is de koek op!! Niets geen toeslagen meer! Geen extra beloning in geld!!

kazana
Berichten: 170
Lid geworden op: 18 nov 2005 18:59

Re: Drie op de tien werkgevers vinden moeilijk personeel

Ongelezen bericht door kazana »

Is het zo raar DDS dat je via beloning je personeel laat zien dat het gewaardeerd word. Ben zelf een "te "bijdehandje werkgevers/managers hebben MIJ in het verleden misstanden gevraagd te melden dat deed ik met als gevolg ontslag en na enkele weken zie ik dingen die IK aangaf dat daar dan wel aan gewerkt werd :shock:
Bij m,n laatste werkgever: Die kwam thuis me ontslag aan zeggen onee zei hij is geen ontslag is "boventallig"je kan het allemaal een naampie geven zei ik maar het komt erop neer dat IK tegen jou moest zeggen wat er fout ging en heb je dat op papier gegeven met als resultaat dat je me eruit PLEUR en nu bezig ben met het gene wat IK aangaf. Nee mannetje zeg gewoon je bent te bijdehand en dat pas niet in mijn MANAGERSTRAATJE mocht ook van hem thuisblijven ZW maar dat heb ik geweigerd had me smorgens net beter gebeld

dds
Berichten: 139
Lid geworden op: 14 jul 2005 12:39

Re: Drie op de tien werkgevers vinden moeilijk personeel

Ongelezen bericht door dds »

@Kazana,

natuurlijk is dat niet raar, maar je vergeet een paar zaken/feiten.

In principe zijn alle vakbonden nog steeds tegen prestatie gericht belonen! Dus dat mag je als werkgeven vaak al niet (wordt dus uitgesloten in de CAO.

Voorts is het zo dat een werknemer die dezelfde functie heeft als zijn collega kan EISEN dat hij een eventuele bonus ook op kan eisen! Dan begin je dus ook weinig. Geef je de 1 een extra kan de ander in die functie dat ook kan eisen. Op die manier wordt het dus een duur zaakje!

Henrice
Berichten: 537
Lid geworden op: 22 jun 2005 09:45

Re: Drie op de tien werkgevers vinden moeilijk personeel

Ongelezen bericht door Henrice »

Is het zo raar DDS dat je via beloning je personeel laat zien dat het gewaardeerd word.
natuurlijk is dat niet raar, maar je vergeet een paar zaken/feiten

Het lijkt me dat je iedere maand salaris krijgt voor de geleverde prestatie.Wat zou je dan nog meer willen?

Wel is het zo dat veel werkgevers opgezadeld zitten met personeel dat voor hun salaris geen prestatie meer willen leveren.Het personeel dat het allemaal wel geloofd.

Prestatie-belonen is volgens mij niets meer of minder dan symptoombestrijding.

Gesloten