LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Drie op de tien werkgevers vinden moeilijk personeel

Hier kan je discussiëren over het onderwerp reïntegratie.
opa
Berichten: 497
Lid geworden op: 06 sep 2005 11:14

Re: Drie op de tien werkgevers vinden moeilijk personeel

Ongelezen bericht door opa »

DDS, Vanwaar uw irritatie in je vorige reactie?
DDS schreef:
In principe zijn alle vakbonden nog steeds tegen prestatie gericht belonen! Dus dat mag je als werkgeven vaak al niet (wordt dus uitgesloten in de CAO.
wat vreemd dat er tijdens COA onderhandelingen altijd naast de salarisschalen ook de salaris periodieken ter sprake komt?
in standaard CAO onderhandeling bij grotere bedrijven zijn er:
- de salarisschalen op basis van leeftijd ook wel het minimumloon tot 21 jaar.
- de periodieken bijvoorbeeld voor extra inspanningen of leeftijd.
- de basis-salarisschalen bij aanvang in de betreffende functie boven de 22 jaar.

Ben het met u eens dat zodra u aan de ToP van uw salarisschaal zit en AL de periodieken zijn gebruikt, u geen Jaarlijkse salaris verhoging meer krijgt. Het enigste wat nu nog rest, zijn de 5 jaarlijkse leeftijds periodieken. (meestal iets van 30 tot 50 euro er bij).
Dit is gewoon standaard procedure in Elke CAO.

Ik spreek hier niet over bedrijfjes met bijvoorbeeld 5 werknemers want dit noem ik geen bedrijf maar eenmanszaak met personeel.
Bij dergelijke bedrijfjes gaan de salaris onderhandelingen meestal direct tussen de werkgever en werknemer i.p.v. via een omhoog gevallen (personeel)manager.

U ook prettig weekend.
Laatst gewijzigd door opa op 26 feb 2006 17:33, 2 keer totaal gewijzigd.

opa
Berichten: 497
Lid geworden op: 06 sep 2005 11:14

Re: Drie op de tien werkgevers vinden moeilijk personeel

Ongelezen bericht door opa »

Zouden de dames en heren kunnen aangeven op wie ze reageren dit leest namelijk een stuk makkelijker, dank u

Langhaar
Berichten: 595
Lid geworden op: 24 nov 2005 10:41

Re: Drie op de tien werkgevers vinden moeilijk personeel

Ongelezen bericht door Langhaar »

AHW,

Geef mij maar een voorbeeld van een goede sollicitatie-
brief.

Zeg dat ik wil solliciteren voor een secretaresse functie.
Voor 32 uur in de week.

Ik ben accuraat,betrouwbaar,flexibel,zelfstandig.

Ik ben ouder als 40.

Ik ben benieuwd.

Langhaar

dds
Berichten: 139
Lid geworden op: 14 jul 2005 12:39

Re: Drie op de tien werkgevers vinden moeilijk personeel

Ongelezen bericht door dds »

@Opa,

wat l*llen we weer lekker langs elkaar op!!

Nogmaals; een werknemer begint (zonder ervaring dus in deze bedrijfstak) in loontrede 0, hij kan dan groeien tot loontrede 5. Dat bedoelt U neem ik aan met "periodieken".

Of de werknemer dus op zijn 25-ste in deze bedrijfstak begint of op zijn 40-ste maakt in deze bedrijfstak niet uit! Na een aantal jaren zitten ze vanzelf in loontrede 5 (elk jaar 1 trede omhoog). Hierna is de koek dus op!

De oude werknemer zal (in deze CAO) dan ook geen cent meer gaan verdienen dan een jonge werknemer met dezelfde loontrede's.

Dit alles heeft dus ook niets met "prestatieloon" te maken. Het zijn gewoon de normale verhogingen die voor een ieder gelden.

In onze CAO bestaan ook niet de "5 jaarlijkse leeftijds perdiodieken". Die zijn er gewoon AB-SO-LUUT niet in onze bedrijfstak. dus "Dit is gewoon standaard procedure in Elke CAO", slaat de plank finaal mis!

opa
Berichten: 497
Lid geworden op: 06 sep 2005 11:14

Re: Drie op de tien werkgevers vinden moeilijk personeel

Ongelezen bericht door opa »

Beste DDS,

Precies, na aantal jaren en dit is afhankelijk van leeftijd zoals ik eerder schreef.
Tot je 21ste ga je volgens minimumjeugdloon elk jaar omhoog vanaf je 22ste gaat loonsverhoging via de loonschalen en periodieken.
Dit is in elke CAO het geval, zowel bij het rijk als de grotere bedrijven etc. Dit zijn nemelijk standaard boekjes van de vakbonden waar ze voor elk bedrijf gewoon een andere naam op zetten...
(bepaalde artikelen worden per beroepsgroep aangepast).

Boven de 22jaar, is dus aan de werkgever in welke loonschaal iemand wordt aangenomen....
Als u dit doet in de laagste schaal heb je aantal jaren nodig om in je top vd schaal terecht te komen.
Neem u iemand aan in de midden schaal, is hij of zei sneller aan zijn max.Het is dus wel degelijk aan de werkgever hoe hij zijn personeel inschalen bij het indienst treden.

Mvrgr,
opa

dds
Berichten: 139
Lid geworden op: 14 jul 2005 12:39

Re: Drie op de tien werkgevers vinden moeilijk personeel

Ongelezen bericht door dds »

De loontrede's worden opgebouwd naar aantal DIENST-jaren en niet naar LEEFTIJD.

Dat probeer ik hier dus duidelijk te maken.

Een persoon van 45 die bij mij wil komen werken maar uit een totaal andere bedrijfstak komt (dus niet vallend onder onze CAO) zal door mij gewoon met 0 dientjaren worden ingeschaald in loontrede 0.

Daarmee hoop ik dus nu dat je snapt dat leeftijd er dus in weze geen zak toe doet. Een werknemer van 30 met 5 dienstjaren is voor mij geen kloot duurder dan een werknemer die datzelfde werk uitvoerd van 55 met 5 dienstjaren.

opa
Berichten: 497
Lid geworden op: 06 sep 2005 11:14

Re: Drie op de tien werkgevers vinden moeilijk personeel

Ongelezen bericht door opa »

Een persoon van 45 die bij mij wil komen werken maar uit een totaal andere bedrijfstak komt (dus niet vallend onder onze CAO) zal door mij gewoon met 0 dientjaren worden ingeschaald in loontrede 0.
In loonschaal 0 is het salaris net boven het minimum jeugdloon van 22 jarige. Hierdoor krijgt u niet het personeel wat u eigenlijk nodig heeft want iemand van 45 jaar komt niet voor minmumloon werken. Een TiP van Opa:
Probeer een Pool die komen voor 5,00 euro per uur en na 6 of 12 maanden gaan ze weg en komt er wel weer een andere pool voor in de plaats. De polen komen net als de mensen uit turkye en marokko in de jaren 60/70 hiernaar toe kwamen om voor scheet en drie knikkers te werken.
Voor de WERKMEESTER ATTENTIE:
Anno 2006 weten we, hoop ik, wat daar het gevolg van is (weer een voorbeeld uit niet leren uit het verleden).
Daarmee hoop ik dus nu dat je snapt dat leeftijd er dus in weze geen zak toe doet. Een werknemer van 30 met 5 dienstjaren is voor mij geen kloot duurder dan een werknemer die datzelfde werk uitvoerd van 55 met 5 dienstjaren.
Excuus, ik weet wel wat zakken vullen en klootschieten is.

dds
Berichten: 139
Lid geworden op: 14 jul 2005 12:39

Re: Drie op de tien werkgevers vinden moeilijk personeel

Ongelezen bericht door dds »

@Opa,

nu moet je je wel blijven baseren op feiten.

Feit: Loontrede 0; Jij weet totaal niet hoeveel het uurloon is voor l oontrede 0 in onze CAO, waarom niet; nou heel simpel. Je weet niet welke loonschaal erbij hoort!!

Dus dit:
In loonschaal 0 is het salaris net boven het minimum jeugdloon van 22 jarige. Hierdoor krijgt u niet het personeel wat u eigenlijk nodig heeft want iemand van 45 jaar komt niet voor minmumloon werken.
is geklets in de ruimte.
Er is in mijn CAO geen loonschaal 0! Het is een combinatie dus bijvoorbeeld Loonschaal C met loontrede 0. In dit geval praat je dan over een uurloon van bijna 10 euro. Lijkt mij dus niet bepaald het minimum loon!! En sterker nog er zijn combinatie's van een loonschaal met loontrede 0 die meer dan 15 euro per uur verdienen!
Je valt echt hopeloos door de mand, je weet niet waar je over praat.

Maar terug naar mij punt dat ik maakte 2 pagina's geleden.

Waarom zou ik een 50 jarige met 5 dienstjaren meer moeten betalen dan een 30 jarige met 5 dienstjaren??
Vanuit de CAO bestaat dat recht er voor een 50 jarige niet! Hij zal gewoon hetzelfde verdienen dan die 30 jarige!! Als die 50 jarige daar een probleem mee heeft moet deze lekker een andere bedrijftak gaan kiezen!!

Ik ben een zeer goed werkgever die zijn werknemers ook op financiëel gebied zeer veel extra's bied, zoals een winstuitkering. Dus begin geen onzin over Polen en zakkenvullen uit te slaan tegen mij!! Ik zal alleen pertinent nooit een oude sollicitant/werkgever meer gaan toebedelen dan waar hij recht op heeft in de CAO, daarnaast krijgt hij dus extra's die alle personeelsleden krijgen! Bij ons geen privilege's, werkt alleen maar deprimerend voor anderen!!

Kortom Opa, misschien is het beter om je hier (net zoals ik dat doe) puur op feiten te gaan concenteren.

Tot slot: Nog 1 feit; U weet echt maar half waar het over gaat maar heeft wel een volledige mening klaar, dat noem ik lachwekkend :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

opa
Berichten: 497
Lid geworden op: 06 sep 2005 11:14

Re: Drie op de tien werkgevers vinden moeilijk personeel

Ongelezen bericht door opa »

Beste DDS,

Iets anders, ik ken een DDS maar dat is een detacheringsbureau.
@Opa,
nu moet je je wel blijven baseren op feiten.
Waarop ik mijn reactie bazeer zijn de feiten die u mij geeft en feiten die ik ken uit mijn praktijk.... niets mis mee toch?
Feit: Loontrede 0; Jij weet totaal niet hoeveel het uurloon is voor l oontrede 0 in onze CAO, waarom niet; nou heel simpel. Je weet niet welke loonschaal erbij hoort!!
De onderste loontrede starten ALTIJD bij het minumumjeugdloon
of voor jongeren onder de 15 jaar, bij een minumum uurloon.
Maar dit zijn geen loontrede maar uurloon vergoedingen op basis van een uurloon contract (is iets anders).
// dus dit: In loonschaal 0 is het salaris net boven het minimum jeugdloon van 22 jarige. Hierdoor krijgt u niet het personeel wat u eigenlijk nodig heeft want iemand van 45 jaar komt niet voor minmumloon werken.
//
is geklets in de ruimte.
Er is in mijn CAO geen loonschaal 0! Het is een combinatie dus bijvoorbeeld Loonschaal C met loontrede 0.
Ho even DDS u was de gene die in deze discussie die loontrede 0 introduceerde..... zonder daarbij aan te geven wat loontrede is en dat u gebruik maakt van sub tredes waar ik dan onderversta de periodiek.

Het is dan loontrede 0 met als basis periodiek A, B, C, D.
En zo is het en niet niet anders, in de CAO's met bijbehorende loonschalen, basis periodieken, loonrondes, of hoe u het ook maar met uw eigen benaming noemen wil. Basis voor een CAO is overal hetzelfde beestje heeft alleen een andere naam.
In dit geval praat je dan over een uurloon van bijna 10 euro. Lijkt mij dus niet bepaald het minimum loon!!
Ik ben nu scherp want u probeer mij op mijn woorden te vangen,
VRAAG: Wat bedoel u nu?
Loonschaal 0 met basis periodiek A, B, C, of D?

Voor de volledigheid en als we dan toch geheel OFFTOPIC moeten:
Voor hoger kader bestaat er zelfs ook periodiek E, F,G, H,i,J)
Boven J zijn er de zogenaamde 'vrij loonschalen'.
En sterker nog er zijn combinatie's van een loonschaal met loontrede 0 die meer dan 15 euro per uur verdienen!
Je valt echt hopeloos door de mand, je weet niet waar je over praat.
Inderdaad ik val hier vreselijk door de mand. Vroeger kreeg ik er zelfs nachtmerries van.
Waarom zou ik een 50 jarige met 5 dienstjaren meer moeten betalen dan een 30 jarige met 5 dienstjaren??
Vanuit de CAO bestaat dat recht er voor een 50 jarige niet! Hij zal gewoon hetzelfde verdienen dan die 30 jarige!!
Nee, maar er bestaat wel een recht als werkgever om de oudere een extra basis periodiek toe te kennen........ in uw spreektaal, loonschaal 0 met basis D inplaats van uw voorbeeld schaal 0 met periodiek C.
Als die 50 jarige daar een probleem mee heeft moet deze lekker een andere bedrijftak gaan kiezen!!
Wens u veel succes met vinder van personeel.
Ik ben een zeer goed werkgever die zijn werknemers..........
Ook op financiëel gebied zeer veel extra's bied, zoals een winstuitkering. Dus begin geen onzin over Polen en zakkenvullen uit te slaan tegen mij!!
Sorry u begrijpt mijn humor niet,
u schreef ergens over "het kan mij geen zak schelen" en ik las ook iets over "kloten" dit vindt ik voor een werkgever nogal......... vreemde manier van communiceren, ik bedoel de werkgevers die ik ken hebben zoveel zelfrespect dat deze altijd correct in hun voertaal blijven.

Daarom reageerde ik daarop met humor door de schrijven:
"ik ken alleen zakkenvullers en klootschieten......"
Kortom Opa, misschien is het beter om je hier (net zoals ik dat doe) puur op feiten te gaan concenteren.
Tot slot: Nog 1 feit; U weet echt maar half waar het over gaat maar heeft wel een volledige mening klaar, dat noem ik lachwekkend
Sorry en inderdaad u heeft volkomen gelijk ik praat zomaar een eind in de verte en heb er totaal geen verstand van.
(TiP: lees ook even mijn postings terug van vorig jaar).

Ik wens u goede zaken, er is een oud gezegde met de in dit geval toepasselijke tekst:
"Wij wensen u heel veel personeel"

Bedankt voor uw aandacht en ik wens u een heel prettige avond,

Opa.

mattijs1970
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 feb 2006 19:13

Re: Drie op de tien werkgevers vinden moeilijk personeel

Ongelezen bericht door mattijs1970 »

hallo opa en dds,
wat een oeverloze, zinloze en vermoeiende discussie houden jullie erop na! Het vergelijken van CAO's lijkt me nogal onzinnig en leidt hier in ieder geval nergens toe.

Interessanter is hetgeen geschreven wordt over sollicitanten. Ik heb vorige week de ervaring opgedaan dat een sollicitante afhaakte omdat ze de lift naar de 19e etage niet durfde te nemen! Als ze om die reden lekker thuis blijft zitten (zeer waarschijnlijk op onze kosten!!!) moet ze dat doen, tien tegen één dat het sowieso een kat in de zak zou blijken.

groeten,
Mattijs
Laatst gewijzigd door mattijs1970 op 27 feb 2006 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.

tomaatje
Berichten: 318
Lid geworden op: 13 dec 2005 20:27

Re: Drie op de tien werkgevers vinden moeilijk personeel

Ongelezen bericht door tomaatje »

Het is ook interessant om te lezen hoe werkgevers de sollicitanten behandelen.

Bijvoorbeeld dat iemand niet wordt aangenomen door zn achternaam of leeftijd of woonplaats e.d.

of geen enkele schriftelijke reaktie van de werkgever (wat meestal genoeg zegt over zo'n bedrijf)

en zo kunnen we ook nog wel even doorgaan.

Natuurlijk treft de werkgever geen enkele blaam en zit de werkloze/sollicitant met de sollicitatie plicht onder toezicht van een reintegratieburo maar gewongen sollicitatiebrieven te schrijven op vacatures waar hij eigenlijk toch niets in ziet.

Pasgeleden had ik ook een sollicitatie gesprek en die werkgever selecteerde de brieven eruit die van werklozen "konden" zijn want die moeten solliciteren van een reintergratieburo en willen die baan toch niet echt werd er gezegd.

dds
Berichten: 139
Lid geworden op: 14 jul 2005 12:39

Re: Drie op de tien werkgevers vinden moeilijk personeel

Ongelezen bericht door dds »

@Tomaatje,

even afhankelijk van de bedrijfstak natuurlijk maar veel "werkzoekenden" zien onze bedrijfstak als "eenvoudig geld verdienen".
Om deze reden staat onze bedrijfstak vaak bovenaan als men verplicht moet solliciteren. Dat komt er op neer dat ik ongeveer 10 brieven per week mag openen van iemand die bij ons wil komen werken. Deze "open" sollicitatie's krijgen van ons nooit een bedankbrief!

Alleen als wij een vacature open hebben staan en hiervoor een advertentie plaatsen sturen wij een bedankbrief terug als ze niet door de voor selectie komen. Als ze daarna tijdens de gesprekken afvallen bel ik ze altijd persoonlijk terug en vraag ik gelijk of ze desondanks nog een brief willen ontvangen!

Trouwens: Vacature's hebben wij eigenlijk zelden/nooit. Ons team is mooi hecht met ongeveer 20 man. Het verloop hierin is uiterst gering, evenals het ziekteverzuim! Eigenlijk is dat de grootste "beloning" voor de werkgever, dat is voor mij nog steeds het bewijs dat ik uitermate goed met mijn personeel omspring!


Overigens meld ik mijn vacature's nooit bij het arbeidsburo! Daar heb ik echt dus alleen slechte ervaringen mee. Ik zal de verhalen besparen, maar af en toe sta ik echt perplex.

opa
Berichten: 497
Lid geworden op: 06 sep 2005 11:14

Re: Drie op de tien werkgevers vinden moeilijk personeel

Ongelezen bericht door opa »

Beste mathijs1970,

Er worden hier al 5 maanden oeverloze discussies gehouden met lieden zonder visie of dom en blind zijn voor argumenten, dit is geen enkel nieuw feit meer en we komen er geen snars verder mee. Het geheel heeft veel weg van het politieke gekrakeel in den haag... :lol:

Met humor en groeten,

dds
Berichten: 139
Lid geworden op: 14 jul 2005 12:39

Re: Drie op de tien werkgevers vinden moeilijk personeel

Ongelezen bericht door dds »

@Opoe

Dus iedereen die uw mening niet deelt is dus:
zonder visie of dom en blind zijn voor argumenten
Ach, dit zegt meer over U dan over eenieder die met U in discussie gaat!! U stelt zichzelf gelijk aan God, boven U is er geen grotere, alles wat U zegt is waar!!

Het klopt dus: Des te ouder, des te stijfkoppiger!

Maar tot op heden nog steeds geen antwoord op mijn vraag, dus nu de herhaling:
Waarom zou ik een 50 jarige met 5 dienstjaren meer moeten betalen dan een 30 jarige met 5 dienstjaren??
Overigens vind ik het spijtig dat U weer door wil gaan! Ik sloot het eigenlijk al af, immers, mijn vorige reactie had in zijn geheel niet meer met de andere (zinloze) discussie te maken. Blijkbaar gaat het uitdrukking over de oudste en de verstandigste toch niet op! Gaarne dus alleen nog antwoord op mijn vorige vraag, dan weet ik genoeg en zal ik U verder d**d zwijgen! (Ik zou bijna zeggen dat dat toepasselijk is voor uw nickname, maar laat ik mezelf niet tot dat niveau verlagen).

Aan het werk!
Berichten: 200
Lid geworden op: 06 dec 2005 16:04

Re: Drie op de tien werkgevers vinden moeilijk personeel

Ongelezen bericht door Aan het werk! »

@Langhaar: mbt een brief:
-Bij welk bedrijf solliciteer je?
-Wat wil je met je brief bereiken?

Adhv je antwoorden kan ik wel wat roepen. Groet, AHW

Langhaar
Berichten: 595
Lid geworden op: 24 nov 2005 10:41

Re: Drie op de tien werkgevers vinden moeilijk personeel

Ongelezen bericht door Langhaar »

AHW,

Neem een binderij en ik wil met mijn brief bereiken
dat ik uitgenodigd word voor een gesprek.

Langhaar

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Drie op de tien werkgevers vinden moeilijk personeel

Ongelezen bericht door Chanmaster »

(LOL) Langhaar mag je bij dat gesprek niet hebben (LOL)

opa
Berichten: 497
Lid geworden op: 06 sep 2005 11:14

Re: Drie op de tien werkgevers vinden moeilijk personeel

Ongelezen bericht door opa »

Beste DDS,

De DDS die ik ken, is een detacheringsbureau.

Zoals ik mijn vorige email en deze discussie probeerde te sluiten met het gezegde, "Ik wens u goede zaken en heel veel personeel".

Prettige avond,
Opa

Langhaar
Berichten: 595
Lid geworden op: 24 nov 2005 10:41

Re: Drie op de tien werkgevers vinden moeilijk personeel

Ongelezen bericht door Langhaar »

Chanmaster,

Ik steek het op.
Ik heb even hartelijk gelachen. Dank je :lol:

Het duurt wel lang die brief.

Groetje langhaar

Aan het werk!
Berichten: 200
Lid geworden op: 06 dec 2005 16:04

Re: Drie op de tien werkgevers vinden moeilijk personeel

Ongelezen bericht door Aan het werk! »

@Langhaar: waarom wil je juist bij die binderij werken?
GrAHW

Gesloten