Hallo
Ik heb een probleempje. Sinds oktober 2010 ziek door een TIA en hevige nekklachten door een burnout. Teveel stress op de werkplek. Wat zich daarin heeft afgespeeld, bespaar ik jullie, want hier komt mijn huidige probleem;
Ik heb afgelopen maandag een gesprek gehad met de arts van het UWV en ik gaf aan snel weer te willen gaan werken omdat ik voel dat ik dat weer kan en wil. Gewoon lekker fulltime met een normaal loon bij een leuk bedrijf. Opeens zegt de UWV arts dat ik nog helemaal niet opgeknapt ben (huh?) terwijl ik uit de ziektewet wil. Dan zou je denken dat dat de staat geld oplevert.. blijkbaar niet.
Enfin.. afgelopen vrijdag een sollicitatie gesprek gehad bij een werkgever die mij graag wilt aannemen, op aanraden van het UWV vermeld dat ik nog in de ziektewet zat door zeer hoge werkdruk en erbarmelijke werkomstandigheden bij mijn vorige werkgever. Desalniettemin volledig hersteld en per direct beschikbaar! Allemaal geen enkel punt omdat zij bijzonder geïnteresseerd zijn in mij wegens referenties en ervaring, sterker nog: ik zou een aanwinst zijn voor het bedrijf! Dus tijdens de afwikkelfase begin ik over mijn salarisvoorwaarden, appeltje eitje dacht ik.
Tot mijn verbazing begint de goede man over een proefplaatsing van drie maanden, wat dus betekent dat ik dan 40 uur ga werken met behoud van (ziektewet) uitkering. Hij noemde het een win-win situatie, ik krijg de 'kans' het bedrijf te leren kennen en zij hebben een gratis kracht.
Nu realiseer ik me dat ik misschien niet had moeten zeggen dat ik bij mijn vorige werkgever gestrekt ging door de werkdruk, maar had ik gewoon moeten liegen? Ik denk altijd dat eerlijkheid het langst duurt, maar hieruit kan ik mezelf bijna onmogelijk redden, bovendien kan ik van de UWV arts geen verklaring van gezondheid krijgen, omdat zij denkt dat ik nog steeds ziek ben. Wat doe ik hieraan?
Ik wil gewoon graag aan het werk; met een normaal inkomen, ik moet nu iedere maand de eindjes aan elkaar knopen, krijg geen toeslagen of bijstand, omdat mijn vorige salaris zo hoog was, dat ik ver boven het minimum zit. Kan nu niet eens meer rondkomen op een normale manier.
Graag tips.
Hartelijke groet, Natalie2111
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Proefplaatsing bij werkgever en UWV drama
-
Re: Proefplaatsing bij werkgever en UWV drama
Beste Nathalie, een akelig verhaal maar een strijd met het UWV ga je niet zo makkelijk winnen.
Dus hier mijn tip: ga gewoon lekker werken! Zet je beste beetje voor en laat in die 3 maanden zien dat je het kunt en wilt. Overdrijf niet maar doe gewoon goed je werk.
Vraag na 2 maanden aan je leidinggevende hoe zij er over denken.
Als je je nu al druk gaat maken loop je volgens mij de kans dat je oude problemen terugkomen en dat wil je niet.
En als je dan na die 3 maanden je aanstelling krijgt kan je het UWV lekker uitlachen.
Dus hier mijn tip: ga gewoon lekker werken! Zet je beste beetje voor en laat in die 3 maanden zien dat je het kunt en wilt. Overdrijf niet maar doe gewoon goed je werk.
Vraag na 2 maanden aan je leidinggevende hoe zij er over denken.
Als je je nu al druk gaat maken loop je volgens mij de kans dat je oude problemen terugkomen en dat wil je niet.
En als je dan na die 3 maanden je aanstelling krijgt kan je het UWV lekker uitlachen.
@Nathalie, je bent officieel niet meer in dienst bij je oude werkgever?
-
Nee, ik ben inderdaad niet meer bij ze in dienst. Had een tweede halfjaarcontract tot 31-12-2010 en zij hebben die niet verlengd. Gezien ik 26 oktober 2010 ziek werd, ben ik na het einde dienstverband direct de ziektewet ingegaan zonder behoud van loon. Zij namen mij in februari onder het mom van een re-integratie traject terug (met behoud van ziektewetuitkering) en zouden toen per 1 april een nieuw arbeidsovereenkomst aanbieden, wat zij niet deden wegens kritieke omstandigheden binnen de vestiging. Dit is overigens een re-integratiebureau waar ik als jobcoach/ caseloadmanager werkte met bijstandsgerechtigden.@Nathalie, je bent officieel niet meer in dienst bij je oude werkgever?
En het leuke (lees: frustrerende) is: zij zeiden 16 maart dat zij bezig waren met het opstellen van een nieuw arbeidsovereenkomst, 30 maart in de namiddag ontving ik een e-mail van de directeur dat dat toch maar niet doorging..
-
Ik mis even waarom je de 3 maanden proefplaatsing niet wilt accepteren.
Natuurlijk ga je er dan niet direct financieel op vooruit, maar je kunt wel laten zien wat je in huis hebt. Deze 3 maanden zijn om voor je het weet, en dan kun je verder bouwen aan je carriere.
Natuurlijk ga je er dan niet direct financieel op vooruit, maar je kunt wel laten zien wat je in huis hebt. Deze 3 maanden zijn om voor je het weet, en dan kun je verder bouwen aan je carriere.
@ Nathalie. Ik zou gewoon overleggen met het UWV. Kom ze tegemoet (van hen krijg je op dit moment je geld!) en begin met halve dagen ofzo. Als je nieuwe werkgever je echt graag wil hebben, gaat hij daar ook wel mee akkoord.
Als het allemaal goed loopt, voor iedereen, zit je zo weer om de tafel voor vervolg overleg.
En weet jij ook of je nieuwe werkgever meer wil dan 3 maanden een gratis kracht.
Als het allemaal goed loopt, voor iedereen, zit je zo weer om de tafel voor vervolg overleg.
En weet jij ook of je nieuwe werkgever meer wil dan 3 maanden een gratis kracht.
-
Beste Nathalie,
Wat een vervelende periode heb je achter de rug. Ziek wordt je niet omdat je dat wilt, het overkomt je. Als je dan een tijdelijk contract hebt die afloopt terwijl je ziek bent dan wordt je door de werkgever ziek uit dienst gemeld bij UWV en kom je in een vangnet terecht, de Ziektewet. Je ontvangt dan in plaats van salaris ziektegeld. De hoogte van dit bedrag is 70% van het laatst verdiende loon. Klopt dit bedrag? De hoogte is overigens door UWV vastgesteld en zeer waarschijnlijk schriftelijk gecommuniceerd. Wellicht dat je door je hoge inkomen bij je laatste werkgever aan het maximum dagloon komt. Bijstand vanuit de gemeente is niet van toepassing, dit is een ander vangnet. Wat betreft de toeslagen, eenieder woonachtig in Nederland kan zorgtoeslag aanvragen en indien je in een huurhuis woont huurtoeslag, maar dit is geen taak van het UWV!
Gelukkig heb je de gezonde mentaliteit om weer aan het werk te willen. Dat zal zeer zeker gewaardeerd worden. Echter, een verzekeringarts van UWV heeft vastgesteld dat je niet in staat wordt geacht om arbeid te verrichten. Je bent dus tijdelijk arbeidsongeschikt. Het lijkt mij niet verstandig om deze vaststelling in de wind te slaan. Het is immers geen advies die gegeven wordt.
Het verhaal van proefplaatsing van 3 maanden of loonkostensubsidie/premiekorting is bekend. Werkgevers nemen een risico door jou eventueel in een dienstverband te betrekken. Deze instrumenten moeten in dit risico enigszins tegemoet komen. Je kunt hierin mee gaan of niet. In jou geval zou ik dit niet doen. Met de beperkte informatie die ik hier lees is arbeidshervatting voor jou niet aan de orde.
Al deze beslissingen worden schriftelijk gecommuniceerd en zijn door jou op te vragen. Indien je het niet met de beslissingen eens bent kan beroep worden aangetekend.
Een reactie van mij is misschien wat aan de late kant en ik hoop dat het nu maanden later een stuk beter met je gaat en problemen zijn opgelost. Mijn bijdrage is bedoelt om mensen zoals jou geinformeerd te krijgen. Want je bent namelijk niet de enige in je soort. En laten we eerlijk zijn, in onzekerheids verkeren zorgt voor veel stress.
Blijf positief ingesteld!
Wat een vervelende periode heb je achter de rug. Ziek wordt je niet omdat je dat wilt, het overkomt je. Als je dan een tijdelijk contract hebt die afloopt terwijl je ziek bent dan wordt je door de werkgever ziek uit dienst gemeld bij UWV en kom je in een vangnet terecht, de Ziektewet. Je ontvangt dan in plaats van salaris ziektegeld. De hoogte van dit bedrag is 70% van het laatst verdiende loon. Klopt dit bedrag? De hoogte is overigens door UWV vastgesteld en zeer waarschijnlijk schriftelijk gecommuniceerd. Wellicht dat je door je hoge inkomen bij je laatste werkgever aan het maximum dagloon komt. Bijstand vanuit de gemeente is niet van toepassing, dit is een ander vangnet. Wat betreft de toeslagen, eenieder woonachtig in Nederland kan zorgtoeslag aanvragen en indien je in een huurhuis woont huurtoeslag, maar dit is geen taak van het UWV!
Gelukkig heb je de gezonde mentaliteit om weer aan het werk te willen. Dat zal zeer zeker gewaardeerd worden. Echter, een verzekeringarts van UWV heeft vastgesteld dat je niet in staat wordt geacht om arbeid te verrichten. Je bent dus tijdelijk arbeidsongeschikt. Het lijkt mij niet verstandig om deze vaststelling in de wind te slaan. Het is immers geen advies die gegeven wordt.
Het verhaal van proefplaatsing van 3 maanden of loonkostensubsidie/premiekorting is bekend. Werkgevers nemen een risico door jou eventueel in een dienstverband te betrekken. Deze instrumenten moeten in dit risico enigszins tegemoet komen. Je kunt hierin mee gaan of niet. In jou geval zou ik dit niet doen. Met de beperkte informatie die ik hier lees is arbeidshervatting voor jou niet aan de orde.
Al deze beslissingen worden schriftelijk gecommuniceerd en zijn door jou op te vragen. Indien je het niet met de beslissingen eens bent kan beroep worden aangetekend.
Een reactie van mij is misschien wat aan de late kant en ik hoop dat het nu maanden later een stuk beter met je gaat en problemen zijn opgelost. Mijn bijdrage is bedoelt om mensen zoals jou geinformeerd te krijgen. Want je bent namelijk niet de enige in je soort. En laten we eerlijk zijn, in onzekerheids verkeren zorgt voor veel stress.
Blijf positief ingesteld!