LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] terugbetalen aan het UWV

Hier kan je discussiëren over het onderwerp reïntegratie.
karinknol

Re: terugbetalen aan het UWV

Ongelezen bericht door karinknol »

De bestuurlijke beslissingen die het UWV aanhoud, waar dus wettelijk zes weken voor staat, gelden ook voor hen. Ga jij er niet tegen in, staat deze beslissing dus wettelijk vast. Zij moeten zich dus ook houden aan hun gestelde. Als zij er achter komen na drie jaar, dat hun een fout hebben gemaakt, is het hun pech, ook al doen ze jou iets anders geloven! Voor zo ver ik weet, is er nog geen regel voor een verjaringstermijn bij het terugvorderen van het UWV, deze invorderingsregel is ingetrokken in 1998/1990. Wat het UWV dan ook stelt, sorry wij hebben een foutje gemaakt, gaat hier niet op.

Lagizmo, Zie het bovenstaande, Het UWV werkt volgens het bestuursrecht, ook zij hebben zich daar aan te houden! Jij kan het bedrag van terugvordering aanvechten, op grond van het bestuursrecht!
Is niet makkelijk, maar wel te doen. Je zou kunnen starten met een bodem procedure tegen het UWV met de grondslag, gemaakte fouten.
Eigenlijk kan ik je verder niet goed informeren, ik ken de stukken niet, ik weet niet wat er allemaal is mis gegaan.
Ik kan wel gaan lopen brullen, maar ik ken jou situatie verder niet en weet niet waar het UWV zich op beroept!

Simpel iets, u heeft zes weken de tijd om tegen deze beslissing in te gaan, zoals gesteld, bla bla bla. Na deze termijn, is deze brief wettelijk goed gesteld! U kunt niet meer reageren, want eigenlijk bent u in onze ogen een dombo, fouten maken wij bij de fleet, want wij zijn immers al tien jaar aan het reorganiseren, we bouwen hele mooie gebouwen van uw geld, ziet u dat nou niet? Vind u het niet prettig om in een mooi afgewerkt gebouw binnen te komen?

Sorry, ik moest even af reageren, was even een onderbuik gevoel, ik ben ook maar een mens.

Chanmaster

Ongelezen bericht door Chanmaster »

:) Fijn dat er nog mensen met een rechtvaardig hart bestaan :)

RPT

Ongelezen bericht door RPT »

Heel triest verhaal.

Je geeft aan gescheiden te zijn, ga eens na of de datum van de invorderingsactie voor, tijdens of na de scheiding lag. Mogelijk overlapt het een het ander en kun je toch nog aanspraak maken op rechtshulp via de verzekeraar toen je nog medeverzekerde was.

Denk ook aan de belastingen, als je volgens het UWV teveel ontvangen hebt heb je uiteindelijk ook teveel belasting betaald wat terug te vorderen is.

Er van uitgaande dat het UWV gelijk heeft, ook al hebben zij de fout zelf veroorzaakt, betaal nooit in 1 keer maar betaal af. Jij bent te goeder trouw maar een gemiddelde bijstandsfraudeur komt er vanaf met termijnbetalingen waar je net 2 kopjes koffie van kunt kopen, misschien ben je wel zo gefrustreerd geraakt dat je je eigen vermogen zomaar binnen no time "verbrast". Nood breekt wet toch?.

Je zoekt nu hier de openbaarheid op, denk ook eens aan je plaatselijke politieke partij of plaatselijke krant, het minste wat je kunt doen is hen in ieder geval publiekelijk aan de schandpaal zien te krijgen en het van je afschrijven haalt ook een hoop stress en onmacht weg.

Zeer wrang wat je overkomt maar helaas realiteit.

Succes in je strijd met het UWV de meest "geliefde" instantie van Nederland.

RPT

Om op het gestelde van Karinknol in te haken, heb ik het mis vergeef mij.

Voor zover ik weet kun je ook proforma bezwaar maken met de mededeling dat je inhoudelijke en gemotiveerde bezwaar volgt, wat je nog een paar extra weken respijt geeft voor het geval eventuele juridische hulp wat langer uitblijft.

Chanmaster

Ik heb veel mee gemaakt met de diverse uitkerende instanties maar nog nooit dat het UWV uit hoofde van eigen falen fouten maakt.
Veelal ontstaan er verschuivingen tijden een uitkeringsperiode of veranderingen waardoor de rechten veranderen. U moet daarvan zelf opgaaf doen. Blijkt achteraf dat U verzuimd heeft om wijzigingen door te melden dan is het verwijt aan U zelf en vordert UVW het teveel dan wel ten onrechte aan U betaalde op U terug.

lagizmo

Ongelezen bericht door lagizmo »

Het UWV maakt wel degelijk fouten. Anders zou ik ook niet elke maand een herziening op een herziening op een herziening krijgen. Ik geef elke keer keurig door als ik een andere baan heb of wijzigingen in mijn salaris of ziektebeeld. Ik heb teveel geld gekregen toen ik werk had en door twee zware operaties een aantal maanden niet kon werken. Ik heb dit zowel schriftelijk als telefonisch opgegeven. Ze hebben echter wat maanden vóór en na mijn ziekte gewoon als extra ziekte berekend. De herplaatsingstoelage scheen door te zijn betaald. Nu 3 jaar later willen ze dat geld terug hebben. Daarnaast zijn er berekeningen gevoerd, omdat ik wisselende inkomsten heb gehad. Echter hebben ze verkeerde inkomsten berekend terwijl ze mijn opgaven van inkomsten hadden. Ik heb ca 20 fouten ontdekt in hun berekeningen. Ik vraag me af hoeveel er nog inzitten die ik niet ontdek. Mijn kennis van de wao wetgeving is niet groot en het UWV kan niet van mij verwachten dat ik al mijn suppleties, ww, bww, wao, herplaatsingstoelagen, ip etc etc zelf kan berekenen (ja het gaat om herzieningen op al deze punten). Het spijt me, maar als ik me daarin moet gaan verdiepen ben ik jaren bezig. Ik geloof best dat het UWV denkt dat ze alles goed doen, maar als ik zelf al 20 fouten ontdek, terwijl ik alles altijd keurig opgeef, tja, dan vraag ik me af of het UWV inderdaad geen fouten maak. Daarnaast moet ik ook nog steeds geld van hen terug krijgen, omdat ze een keer (2004) dubbel geld hebben terug gevorderd hebben, omdat ze een nieuw rekening nummer kregen. Ik heb dat geld nu nog niet terug. Ik heb vorig jaar ook al een super groot bedrag terug moeten betalen, omdat ze een vergissing hadden gemaakt, dit geld heb ik zelfs al afbetaald, maar op alle overzichten staat dat ik nog niets heb betaald...moet ik nog meer voorbeelden noemen? 1000 euro zou ik van ze hebben gekregen in september. Het is op een verkeerd rekeningnummer gestort(twee UWV's hebben al jaren het juiste nummer, waarom niet de derde afdeling?). Ik heb het geld nu nog niet. Ik heb twee brieven geschreven en 1 keer gebeld. Ik krijg geen reacties. Nee Chanmaster, ik heb nog nooit problemen met geld gehad. Ik betaal alles keurig op tijd. Ik stuur altijd optijd mijn wijzigingen op. Maar ik zie dit toch als fouten.

RPT bedankt voor je reactie. Misschien ga ik het wel hogerop spelen inderdaad met de krant en politieke partij. Maar ik ga eerst afwachten wat de hoorzitting oplevert. Misschien ziet het UWV hun fouten wel in en komt alles goed. Zo niet dan zal ik zeker of een advokaat in de hand nemen(ook al is dat net zo duur...??!!) of via de consumentenbond, krant of wat dan ook proberen.
Tot nog toe, iedereen heel erg bedankt voor de reacties. Het doet me goed dat mensen met me meedenken en meeleven.

RPT

Het ligt aan je naam. Alles wat binnen UWV fout kan gaan gaat ook fout zodra jouw naam op het scherm zichtbaar wordt. De wet van Murphy!!.

ptarn

Ongelezen bericht door ptarn »

UWV, weg ermee, kan ik alleen maar zeggen. Ik heb gelukkig niet de problemen die Lagizmo heeft, maar ik kan wel zeggen dat ik nooit meer uit vrije wil contact opneem met het UWV. Uit ervaring weet ik dat als je eerlijk bent, je daarvoor gestraft (lees: gekort) wordt en ik weet zeker dat een heleboel mensen het UWV in meer of mindere mate 'oplichten' en zij worden niet aangepakt.

Maar ik, als eerlijke burger, die het UWV zelf opbelde en aangaf dat ik vergeten was mijn inschrijving bij het CWI te verlengen, kreeg pats-boem, zonder pardon, een korting. Bovenop een andere korting die ik kreeg omdat het UWV vergeten was door te geven dat mijn uitkering langer doorliep dan ik door had gekregen. Ik had dus ook al een aantal keren geen 'werkbriefjes' meer ontvangen, maar luisteren ze naar je? Nee, natuurlijk niet, want ze kunnen geen uitzondering maken.

Soms denk ik wel eens dat je geen hart mag hebben om bij het UWV te werken. Ze hebben totaal geen oor voor je problemen, luisteren niet naar suggesties die je aandraagt om jezelf sneller aan werk te helpen, het is gewoon absurd. En dat noemt zich een organisatie met hart voor mensen! Die iedereen zo snel mogelijk aan het werk wil helpen! Nou, echt niet dus.

Ik heb het dan ook opgegeven. Ik neem alleen nog contact op met het UWV als ik op vakantie ga of als ik langdurig ziek ben en verder bekijken ze het maar. Ik hoop dat de medewerkers die mij als str*nt hebben behandeld zelf nog eens met die kant van het UWV te maken krijgen...

Paprikawokkel

Ongelezen bericht door Paprikawokkel »

Ik kreeg vorige week een brief van het UWV waaruit blijkt dat ik sinds
oktober 2002 (!!!!) onterecht toeslag heb ontvangen van de Toeslagenwet.
Ik schijn 14 cent boven het bruto dagbedrag te zitten en daar komen ze nu na 3,5 jaar pas achter.
De beschikking van oktober 2002 is dus teruggedraaid en ik moet nu bijna 11000 euro (bruto) terugbetalen ... :(

"Uw inkomen bedraagt €39,78 per dag (bruto WAO + bruto WW).
Dit bedrag ligt niet onder de 70% van het minimumloon van €39,64 per dag.
Daarom heeft u geen recht op toeslag."

Zo staat het in de brief.
Maar dat ze daar achter komen 3,5 jaar na dato is toch wel erg lang ... :(

Ik heb al contact met ze gehad en ze zeggen dat ze in hun recht staan en dat ik maar bezwaar moet maken.
Dat ga ik ook zeker doen, alleen wat zijn goede argumenten?

Dit is toch een voorbeeld van onbehoorlijk bestuur??

Ik hoop dat iemand me kan helpen ...

Dees
P.S. Ik heb ze ook al gevraagd of ze met spoed een exacte specificatie van de vordering op kunnen sturen.

tukker2

Ongelezen bericht door tukker2 »

Paprikawokkel

Ga direct naar een advocaat niet lang wachten ga meteen in de aanval niet meer reageren op wat uwv schrijft maar laat dit door een advocaat regelen. Het is te gek voor woorden wat ze doen bij het uwv.

lagizmo

paprikawokkel, misschien kunnen we samen in het verweer gaan en elkaar helpen. Jouw verhaal lijkt erg veel op het mijne.

Als je gaat werken en bij het UWV zit, kijk dan heel goed uit, want voor je het weet moet je meer terug betalen dan je ooit ontvangen hebt van het UWV.

[email protected]

Paprikawokkel

Ik kan eigenlijk echt pas iets gaan doen als ik een specificatie krijg van de vordering.
Buiten die beschikking is alles telefonisch gegaan, ook het bedrag.
Ik hoop nog dat die persoon zich vergist heeft ... :?
Een advocaat zal toch meer informatie willen dan alleen die beschikking denk ik.

lagizmo:
Ja ik had jouw verhaal al gelezen en dat lijkt inderdaad veel op het mijne.
Ik heb sinds kort een freelance-klus aangenomen van een maand.
Heb al contact gehad met het UWV daarover en men heeft me gezegd dat het geen problemen op gaat leveren als ik de uren maar invul op het werkbriefje en een kopie meestuur van het freelancecontract.
Hoop toch echt dat ik hier niet ook problemen mee ga krijgen ... :(

karinknol

Als ik jou was, zou ik morgen meteen een advocaat bellen en daarna het UWV, vraag naar de manager van de afdeling. Sta er op dat je inzage van jou dossier wil, zsm, claim meteen al telefonische je eventuele kosten die jij in deze moet gaan maken, vertel erbij dat je deze claim ook schriftelijk zal bevestigen.
Schrijf alle namen op van de personen met wie je gesproken hebt, de data en de tijd en de duur van het gesprek. Beter nog, als je het gesprek op kan nemen, doe dit dan.
Laat de oude bereken methodes, los op de specificatie als je deze ooit binnen krijgt, het lijkt me namelijk een beetje vreemd dat dit je even aan de telefoon word gezegd. Dit mogen zij niet zo doen.
Sterkte.

Paprikawokkel

Ik krijg amper de persoon te spreken die de brieven gestuurd heeft.
Hij belt mij terug als hij daar zin in heeft maar normaal krijg ik elke keer een ander persoon waar ik het verhaal aan moet uitleggen.
Ze willen me niet naar die persoon doorverbinden.
Nogmaals, ik denk dat een advocaat weinig kan met alleen die beschikking.
Ik wil dus wachten tot ik een specificatie krijg.
De telefoongesprekken hou ik al bij. :wink:

Ik zal ze vanmiddag weer bellen voor die specificatie en inzage in mijn dossier.
Zal mij benieuwen of het lukt ...

Dees

lagizmo

Kijk je wel uit. Het UWV is wel zo dat je de specificatie pas krijgt nadat je bezwaartijd verstreken is. Ik heb dus eerst voorlopig bezwaar gemaakt en nadat de specificatie binnen was nog een toelichting gegeven op mijn bezwaarschrift, deze toelichting viel echter na de bezwaartijd. Maar als ik had gewacht op de specificatie had ik geen bezwaar meer kunnen maken. Ze geven je slechts 6 weken he. Van de week kreeg ik weer een brief van het UWV waarin staat dat ik nog eens ip moet terug betalen over 2002 t/m 2006. Ik heb alles al in januari 2005 terug betaald en heb zelfs 0,00 mogen ontvangen. Naar mijn idee krijg ik dus geld ipv dat ik ze moet betalen. Ik denk dat ik volgende week maar weer een nieuw bezwaarschrift schrijf ook op deze brief. Anders gooien ze er weer 3000 euro bovenop. Het lijkt wel een film. Ik vraag me af wanneer mijn volgende brief komt en welk bedrag dit zal zijn...

Ik wacht nu de hoorzitting af en neem de persoon (juridisch medewerker) van de burgerraadslieden mee. Mocht dit niets opleveren dan ga ik zeker naar een advokaat om het voor de rechter te laten komen. Helaas kost een advokaat 200 euro per uur...

Frankkk

Ongelezen bericht door Frankkk »

Het is eigenlijk heel simpel. Je kunt in plaats van een bezwaarschrift eerst een verzoekschrift indienen. Met dit verzoekschrift vraag je ze op schrift te zetten hoe ze precies tot hun beslissing zijn gekomen.

Zij hebben dan 6 weken om je die info te geven. Geven ze geen gehoor hieraan, dan kun je mogelijk naar de rechter.

Mogelijk kun je nu ook al naar de rechter als het er nu al op lijkt dat ze niet op hun beslissing terug zullen komen. Lees hiervoor de info over bezwaar en beroep op uwv.nl. Lees ook de info op www.ombudsman.nl. Ook www.hetjl.nl kan nuttig zijn.

Maar inderdaad, de bezwaartermijn moet je in de gaten houden.

Stuur zo'n verzoekschrift (google naar 'verzoekschrift') en doe dit aangetekend met handtekening retour!

Paprikawokkel

Ja, bezwaarschriften kan ik opmaken. :)
Heb er veel mee te maken met mijn werk, ken ook het termijn.
Ik maak in ieder geval bezwaar, of ze de specificatie op tijd sturen of niet.
Zo niet dan kunnen ze het hele spul uitleggen aan de rechter ...

Heb vanmiddag gebeld en deze mevrouw zei dat er nergens stond dat er een specificatie met spoed naar mij opgestuurd moest worden en ze zou het alsnog doorgeven (!?).
Ook aan haar heb ik gezegd dat ze, als het te laat komt, zich maar moeten verantwoorden voor de rechter.
Kan ik dat ook in mijn bezwaarschrift vermelden; belemmering van de rechtsgang. :wink:

karinknol

Ik heb uit ervaring dat een verzoekschrift niet echt veel oplevert, je verzoekt het UWV zwart op wit tot overdracht van een deel van het dossier. Meestal leggen ze dit verzoek naast zich neer, dan zou je naar de rechter kunnen gaan, maar de meesten hebben daar het geld niet voor, zo simpel ligt het tegenwoordig. Zonder bewijzen, kom je daar eigenlijk helemaal voor joker aan, want wil je dan aan kunnen tonen? Dat ze in gebreke zijn? Dat wist je toch al? Ik heb ook wel meegemaakt dat het UWV zei, uw dossier ligt in Eindhoven op het hoofdkantoor, daar kunt u het dossier inzien, heel leuk als je in Zaandam woont.

Misschien een kleine tip, die gene die de brieven behandelt, is een secretaresse, die getraind is om te zeggen, ik ben er niet. Meteen naar de manager vragen die onder aan de brief vermeld staat, als die weer eens zoals gewoonlijk ziek, op vakantie of op een andere afdeling is, vraag naar de manager die wel aanwezig is, als je mazzel heb, krijg je een stagiair, die zijn nog niet zo goed in afwimpelen. Leg ze vriendelijk het probleem uit en blijf hameren, tip, leg een stress bal naast je telefoon, je zal deze nodig hebben!

Paprikawokkel, stuur alvast een bezwaarschrift in op het feit dat jij nog geen specificatie binnen hebt. Stuur ook meteen een bezwaarschrift in op het feit dat jij nooit die gene aan de telefoon krijgt, die jij wenst te spreken. Vergeet niet de onkosten meteen op te eisen.
Veel plezier.

Frankkk

Ongelezen bericht door Frankkk »

Momenteel krijg ik teveel huurtoeslag. Ik lijk de optelsom van de huurtoeslagen voor de woning van mijn buurman en mezelf te krijgen.

Het 'adres voor huurtoeslag' klopte niet precies in de beschikking.

Dat is waar ik op 6 februari 2006 bezwaar tegen heb gemaakt.

Tja, wat ik ermee opschiet weet ik niet. Momenteel heb ik geen financieel nadeel, zodat ik geen advocaat met een toevoeging kan krijgen voor deze zaak.

Het UWV was ooit zo leuk om een waarschuwingsbrief naar een zeer oud adres te sturen, maar toch onderschept en telefonisch rechtgezet.

Later een kortingsbrief niet gekregen en bezwaartermijn zou aflopen in mijn vakantie. Kwam er de dag voor mijn vakantie achter doordat ik minder uitkering bleek te hebben gekregen. Toen nog die dag een bezwaarschrift geschreven.

Uiteindelijk toch nog gewonnen, maar advocaat weigerde om advocaatkosten bij het UWV te declareren, waardoor ik toch een bedrag ben misgelopen, onnodig.

Dus zelf ook ervaring met bezwaarschriften; niet leuk!

Chanmaster

Het is altijd moeilijk om tenonrechte nadelen te moeten accepteren.
Maar waarom handelde Uw advocaat op deze wijze?
De vordering werd toch toegekend?
Normaal wordt dan de verliezer tevens veroordeeld in de kosten!

Chanmaster

Gesloten