LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Werken via uitzendbureau

Hier kan je discussiëren over het onderwerp reïntegratie.

Werken via uitzendbureau?

Ja, dan ben ik tenminste aan de slag
17
41%
Nee, want als het werk stopt is het zo´n gedoe weer WW aan te vragen
2
5%
Ja, alleen als het een klus voor langere tijd is met uitzicht op contract
10
24%
Nee, ik wil helemaal niet werken (speciaal voor Eddie)
2
5%
Ja, maar alleen als het werk aan al mijn eisen voldoet
3
7%
Nee, om andere reden (graag reactie)
4
10%
Ja, om andere reden (graag reactie)
3
7%
 
Totaal aantal stemmen: 41

Berichten: 146
Lid geworden op: 05 sep 2005 22:04

Werken via uitzendbureau

Ongelezen bericht door »

Ik hoor nog wel eens van clienten dat ze niet willen werken via een uitzendbureau. Hoe denken jullie hierover?

Aan het werk!
Berichten: 200
Lid geworden op: 06 dec 2005 16:04

Re: Werken via uitzendbureau

Ongelezen bericht door Aan het werk! »

Leuk initiatief T2..!

Ik heb zelf 12,5 jaar als intercedent/regiomanager gewerkt bij een uitzendorganisatie, dus ik ben bevooroordeeld. Vragen zijn wekom..!

tomaatje
Berichten: 318
Lid geworden op: 13 dec 2005 20:27

Re: Werken via uitzendbureau

Ongelezen bericht door tomaatje »

Ik heb het niet hoog op met uitzendburo's.
Meestal bellen ze nooit terug en laten ze je met je CV langskomen voor jan met de korte achternaam.

En dan hebben we het nog niet eens over het lage salaris dat je bij zo'n uitzendburo verdient. Ook hoor je niet echt bij het bedrijf en ben je voor een werkgever "verwaarloosbaar" kortom voor jou tien anderen.

Ook is het zo dat als een bedrijf gaat reorganiseren en vaste krachten de laan uit stuurt kan je daar als uitzendkracht gaan werken met als nadeel dat de overgebleven vaste krachten je niet tot slecht inwerken.

Helaas werk ik nu wel voor een uitzendburo op de veiling voor het luttle bedrag van 8 euro 15 per uur (dus zo'n 111 euro netto per week . Waarom heb ik dat gedaan omdat ik liever niet in de sociale dienst terecht wil komen en dat ik dan weer voor de zoveelste keer weer in een zinloos reintegratie traject terecht kom.

Aan de ene kant heb ik dus nu geen WW uitkering meer en ook geen sociale dienst en gelukkig geen reintegratieburo meer. ondertussen kijk ik uit naar een baan zonder tussenkomst van een uitzendburo.

Wat vind ik van uitzendburo's is dat je als uitzendkracht compleet wordt uitgebuit. Helaas bestaan ze maar ze mogen die van mij net als reintegratie buro's afschaffen.

Je kunt beter een halfjaar contract hebben dan verdien je in iedergeval meer dan voor een uitzendburo.

maybe
Berichten: 439
Lid geworden op: 26 nov 2004 14:43

Re: Werken via uitzendbureau

Ongelezen bericht door maybe »

Zelf vind ik werken via een uitzendburo niet echt erg mits het contract voor een wat langere periode is dus minimaal een half jaar, liever een jaar met uitzicht op een vast contract bij het bedrijf in kwestie.

Maar uiteindelijk werk ik liever voor een bedrijf, maar goed tegenwoordig gaat er veel via het uitzendbureau en moet je soms wel.

tomaatje
Berichten: 318
Lid geworden op: 13 dec 2005 20:27

Re: Werken via uitzendbureau

Ongelezen bericht door tomaatje »

Tsja ik heb het vaak meegemaakt dat mevrouw de intercedente met een handvol kranteknipsels (vacature's) de bedrijven opbeld of ze interesse in hun pesoneelsbestand hadden.

Kortom ze kapen de (mogelijke vaste) banen voor onze neus weg.

Hoe vaak zie je de laatste tijd niet bij een vacature Aquisitie naar aanleiding van deze advertentie wordt niet op prijs gesteld.

kidcat
Berichten: 180
Lid geworden op: 06 sep 2005 22:56

Re: Werken via uitzendbureau

Ongelezen bericht door kidcat »

In de jaren 80 heb ik zelf vrijwel altijd via UZB's gewerkt. Meestal was het 6 maanden bij bedrijf A, een 'tussenmaandje' bij bedrijf B en dan weer een halfjaar terug bij A. En zo ging het dan zo'n 2 tot 2 1/2 jaar door, totdat je weer eens aan wat anders toe was.
Het voordeel ervan was dat je toch een zekere mate van vrijheid had. Maar ja, toen was er nog werk genoeg...

Nog een verschil met nu: in die tijd werd je als uitzendkracht nog als volwaardig behandeld. Tegenwoordig heerst er inderdaad de sfeer van: 'voor jou tien anderen'. En dat komt de werksfeer niet bepaald ten goede. Dat heb ik gemerkt toen ik laatst via en UZB werkte. Je kan maar beter met de leidinggevenden meeblaten, want anders zit je al snel op de schopstoel, al werk je tien keer zo hard als lanterfanters die 'aanwezigheidspremie' opstrijken. En werkelijk alles moet via die leidinggevenden: eigen initiatief wordt acuut afgestraft... Want ook dat wordt blijkbaar niet gewaardeerd. Het advies dat ik van mede uitzendkrachten kreeg was dan ook om me zo dom en afhankelijk mogelijk voor te doen. En dát moet je maar kunnen! :wink:

Nog iets wat me de laatste tijd opvalt, en me mateloos irriteert:
Personeelsadvertenties, mailingen van het CWI, bijna overal zit tegenwoordig één of ander UZB tussen. Volgens mij zijn zij tegenwoordig de grootste werkgevers! En ze verdienen er GROF geld aan.

Toch zou ik wel via een UZB willen werken, als het maar werk is dat me ligt en dat voor langere tijd is.
Dus NIET zoiets als drie dagen lang postzegels likken. En dan bedoel ik dat ook letterlijk! Ik heb nog een vieze smaak in m'n mond als ik er aan terugdenk. Ze hadden niet eens zo'n sponsje! :x
Dat was dus één van mijn mindere tussenbaantjes eind jaren 80...

Groet,
Kid

tomaatje
Berichten: 318
Lid geworden op: 13 dec 2005 20:27

Re: Werken via uitzendbureau

Ongelezen bericht door tomaatje »

Je merkt het ook aan de kerstpakketten de vaste krachten krijgen het wel en de uitzendslaven niets. vaak genoeg meegemaakt. Daarom vind ik het ook niet zo heel erg raar dat sommige uitzendkrachten hun "eigen" kerstpakket samenstellen.

Nee hoe je tegenwoordig als uitzendkracht wordt behandeld is ronduit echt belachelijk. En dan hebben we het nog niet eens over die piepkuikens die zich intercedente of accountmanager noemen. Je hebt er echt niks aan en ze laten je voor niks langskomen met je CV en voor de rest hoor je nooit meer wat van ze. Of ze komen met banen aanzetten waar je niks in ziet of waar je niet eens voor hebt gesolliciteerd. En natuurlijk als het even kan krijg je ook natuurlijk geen reiskosten vergoeding en wordt je in zo'n uitzend slaven busje gepropt met andere lotgenoten.

Helaas met kidcat geheel eens zetten ze hun vacature's ook op het CWI en soms ook anoniem zodat je er pas later achter moet komen dat je bij een uitzendburo solliciteerd.

voor mij liever geen uitzend buro.

:twisted:

Langhaar
Berichten: 595
Lid geworden op: 24 nov 2005 10:41

Re: Werken via uitzendbureau

Ongelezen bericht door Langhaar »

Hallo,

Ik heb net als kidcat in de jaren 80, jaren voor uitzendbureau`s
gewerkt en dat beviel mij toen goed.

Er is veel veranderd en niet ten goede heb ik gemerkt.

Een tijdje geleden heb ik mij in laten schrijven bij een aantal
uitzendbureau`s en ik ben daar niets mee opgeschoten.

Hoe je tegenwoordig behandeld wordt en wat ze betalen,
schofterig is het woord ervoor.

Ze kunnen me wat.

Groet Langhaar

Virge
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 dec 2005 19:59

Re: Werken via uitzendbureau

Ongelezen bericht door Virge »

Nou wat een aannames zeg.....

Ik ben nu zelf 4 jaar ic bij een uitzendbureau in Brabant,
en ik doe dit werk met heel veel plezier.
Zelf heb ik hiervoor ook via verschillende uitzendbureaus gewerkt en dat ging allemaal prima.
Heel veel hangt van jou zelf af, je houding , je motivatie en ook vooral de wil om te werken. (dit heeft helaas niet iedereen).
Maar let wel niet ieder uitzendbureau heeft dat wat jij zoekt.
Dus wees zelf ook altijd heel duidelijk over wat je wel en niet wil.
En overleg met de ic of jullie ook iets voor elkaar kunnen betekenen anders is het inderdaad zonde van je tijd.

Aannames:
Men zou minder verdienen als het via een uitzendbureau gaat!!!!
Dat klopt niet.....tenzij de klant dit zo aangeeft.
De inlener beslist wat de uzk gaat verdienen!!!
De inlener kan kiezen voor de abu-lonen deze kunnen dan een half jaar worden gehanteerd, daarna is de inlener verplicht te gaan betalen naar de CAO van het bedrijf. Dus wie is het uitzendbureau dan om mensen minder te betalen.:?:

Denken de bevooroordeelden niet dat wij als uitzendbureau liever werk voor langere tijd hebben!!!!!!!!!!!
Nou ik zou het heel graag willen.

Wel eens nagedacht wat voor reden een bedrijf heeft om uzk in te lenen?
Flexibele arbeid; bv zwangerschapverlof, ziekte, piekperiode enz enz

Maar natuurlijk zijn er ook bedrijven die de mensen voor vast aannemen na de uitzendperiode en die dit ook aangeven op het moment dat zij ons de vacature geven.
Waarom dan een uitzendbureau????...........voor de klant tijd en kostenbesparing.

Maar ja als iets niet helemaal gaat zoals men wilt of verwacht is het natuurlijk altijd heel makkelijk de dames en heren op het uitzendbureau er de schuld van te geven.
Misschien iets voor sommige negatievelingen onder jullie.... Veel uitzendbureaus zoeken door heel Nederland intercedenten... ga het eens een jaartje doen...eens kijken hoe men dan over ons werk spreekt.

Na het lezen van sommige reacties raakte ik enigzins geergerd...
Maar gelukkig denk ik dan maar aan de mensen die ons werk wel waarderen en waar we dan ook iets voor kunnen betekenen.

Ik behandel onze uitzendkrachten zoals zij mij behandelen.... dat lijkt mij heel duidelijk en voor sommige misschien iets om over na te denken.

Groeten Virge

tomaatje
Berichten: 318
Lid geworden op: 13 dec 2005 20:27

Re: Werken via uitzendbureau

Ongelezen bericht door tomaatje »

Het is niet voor niets dat er zo veel uitzendburo's bestaan, ze profiteren alleen maar van de werkzoekende. Daar komt nog is bij dat een hoop intercedente's / account kuikens de overstap maken naar de RIB branche en nemen ze hun :twisted: netwerk :twisted: ook daar mee naar toe. Tuurlijk is het voor zo'n RIB consulent makkelijk om te zeggen nou dan ga je toch voor een uitzendburo werken!. RIB klaar met client rapportje naar het UWV en de centjes zijn weer binnen. volgend slachtoffer.

toegegeven er is 1 ding wat ze zo'n uitzend intercedente / RIB consulent goed kan en dat is dat ze goed kunnen "praten" .

Ook zie ik erg vaak de zelfde vacature van zo'n uitzendburo op het CWI meestal is die allang voorzien maar gaat het hun dan alleen nog maar om hun personeelsbestand op te vullen.

tomaatje
Berichten: 318
Lid geworden op: 13 dec 2005 20:27

Re: Werken via uitzendbureau

Ongelezen bericht door tomaatje »

sorry virge,

maar het enige wat ik die intercedente's zie doen is hun nagels vijlen en een beetje nuttleloos hangen achter hun pc.

ok ok dan sommigen nemen zelfs de moeite om van hun stoel de weg naar de kopieermachine te nemen.

:D

Virge
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 dec 2005 19:59

Re: Werken via uitzendbureau

Ongelezen bericht door Virge »

Wat negatief allemaal zeg. :evil:
En waarschijnlijk straal je dat ook uit naar het de ic's op het uitzendbureau. :twisted:
Gek he dat dan de mensen met een positieve instelling er meer uit kunnen halen.
Vraag eens aan je baas van de veiling waarom je 8.15 euro per uur krijgt.....want dat is het loon dat je baas heeft opgegeven aan het uitzendbureau.

En vraag eens bij het cwi binnen waarom die vacatures er nog steeds hangen......

Virge
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 dec 2005 19:59

Re: Werken via uitzendbureau

Ongelezen bericht door Virge »

Ik ga er niet te lang meer over door...
Dit kan namelijk een eindeloze discussie worden en daar heb ik geen zin in. Jij ben heel duidelijk en ik vind het heel jammer dat je zo negatief over uzb denkt en praat. Kijk eens wat breder en focus je niet alleen op het slechte maar ook op het goede dan komt er vanzelf een tussenweg....

Maare.... als jij zo ontevreden bent is het misschien een tip om eens naar een ander uitzendbureau te gaan.

Ik wens je veel succes.

kidcat
Berichten: 180
Lid geworden op: 06 sep 2005 22:56

Re: Werken via uitzendbureau

Ongelezen bericht door kidcat »

Virge,

Je hebt het over aanames. Wat ik heb geschreven zijn mijn ervaringen. Wat Tomaatje en Langhaar schrijven komt me ook bekend voor. Zelfs de kerstpakketten: waar ik laatst gewerkt heb, heeft het UZB geen kerstpakket voor zijn werkers, en van de inlener hoefden we ook niks te verwachten. Dat was een vaststaand feit. In de jaren 80 kreeg je als uitzendkracht wél een kerstpakket van het UZB (was altijd weer spannend!),en ook nu zie ik weer allerlei interessante dozen en tassen liggen als ik bij de (grote en bekende) UZB's in de etalage kijk. Tomaatje zit, en ik zat dan waarschijnlijk bij een van de weinige UZB's die niks voor hun werknemers doen met de kerst... Pech hebben dus.
Maar ja als iets niet helemaal gaat zoals men wilt of verwacht is het natuurlijk altijd heel makkelijk de dames en heren op het uitzendbureau er de schuld van te geven.
Ik geef de mensen van het UZB niet de schuld! Hoe kom je daarbij?? Het enige wat ik probeer duidelijk te maken is dat de behandeling van uitzendkrachten door de inlener vaak (in mijn geval zeker!) te wensen over laat. Waar ik zat was je écht 'maar een uitzendkracht' en dus héél makkelijk vervangbaar. Vandaar ook dat elke paar weken weer een nieuwe kudde potentiele uitzendkrachten wordt rondgeleid in het bedrijf, het verloop is er schrikbarend hoog.
Ik behandel onze uitzendkrachten zoals zij mij behandelen....
Beter! Deden ze dat allemaal maar....

Nog één vraagje tot slot:
Laatst las ik dat de uitzendbranche weer aantrekt, dat er o.a. meer werk zou komen in de administratieve hoek, voor mensen die geen administratieve diploma's hebben, zoals ik. Ikzelf merk er nog helemaal niks van.
Jij wel? Dichterbij het vuur kan je niet zitten, vandaar mijn vraag. :)

Groet,

een hoopvolle Kid :wink:

themaster
Berichten: 138
Lid geworden op: 16 okt 2005 14:47

Re: Werken via uitzendbureau

Ongelezen bericht door themaster »

waarom ik nee stem heel simpel.

ik ben de 1ste keer in de ww gekomen buiten mijn schuld om
er werd een intrem manager in het bedrijf gepland en die kwam ff schoon schip maken qua personeel.

ik werkte er al 6 jaar aan een stuk zonder problems, alleen moesten er 5 uit dus wat deden ze de laatste 5 eruit.

6 mnd ww gehad en noodgedwongen ander werk gevonden je rekeningen gaan nl ook door.
ww scheelde mij 800 euro netto aan inkomsten

ik vond werk dat williswaar via een uitzendbureau was en betaalde me ook nogeens 50 euro minder dan mijn uitkering.

maar ok je moet wel dus 1 jaar gedaan, hup eruit want anders kost het ons een contract.
wat stond er bij het uwv op papier dat ik berekent zou worden op mijn oude salaris ja vergeet het maar ik leef nu van nog minder dan ik al deed.

vind je het gek dat ik niet via een dubieus bureau wil gaan werken daar ik over bv 1 jaar toch weer kan vertrekken ivm contracten.

het zou beter zijn deze instanties te sluiten.

het is goed voor mensen die 1 dag willen werken en studenten maar niet voor mensen die een vaste baan willen.

je wordt gvd behandeld als stront, vorige week werd ik weer gebeld door zo´n uitzend geval, ze hadden mijn cv gezien en of ik ff langs wilde komen.
ik zeg hangt van het loon af, zegt ze als je niet komt zeggen wij bij het uwv dat je werk weigert.

1 mag een uitzendbureau dat niet eens
2 zullen ze het ook nooit meer doen bureau is op last van de rechtbank gesloten ivm dubieuze praktijken
3 ik maak uit waar ik wil werken en welke tijden.

ik kan alleen overdag ivm een avondbaantje met een contractje en dat ga ik niet weggooien voor een onzeker iets

tomaatje
Berichten: 318
Lid geworden op: 13 dec 2005 20:27

Re: Werken via uitzendbureau

Ongelezen bericht door tomaatje »

Virge schreef:



Geplaatst op 18 Dec 2005 21:08 door Virge


--------------------------------------------------------------------------------

Ik ga er niet te lang meer over door...
Dit kan namelijk een eindeloze discussie worden en daar heb ik geen zin in. Jij ben heel duidelijk en ik vind het heel jammer dat je zo negatief over uzb denkt en praat. Kijk eens wat breder en focus je niet alleen op het slechte maar ook op het goede dan komt er vanzelf een tussenweg....



Maare.... als jij zo ontevreden bent is het misschien een tip om eens naar een ander uitzendbureau te gaan.

Ik wens je veel succes.

Virge het enige goede uitzendbureau is geen uitzendbureau.
Ik heb nog nooit iemand positief horen praten over een uzb trouwens.
ik denkook dat die groep mensen betrekkelijk klein is.

Mijn mening over uzb's en RI'B's is overduidelijk en ik denk al "jaren" er zo over helaas klopt hetgeen wat ik denk en vindt ervan nog steeds en zie dat ook vaak terug in forum's of met mensen die ook voor een uzb werken.

ik denk ook dat een discussie hierover volkomen nutteloos is.

Maar ik begrijp dat je je baantje wil verdedigen hoor.

HeleneJ
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 dec 2005 10:54

Re: Werken via uitzendbureau

Ongelezen bericht door HeleneJ »

Als je via een uitzendbureau wil/gaat werken, zul je zelf ook contact moeten onderhouden met een uitzendbureau. Dwz niet een keer er langs gaan met je CV, maar bijvoorbeeld om de week er langs gaan en minstens een keer in de week bellen. Op die manier wil een intercedent meer moeite voor je doen dan wanneer je een keer langs gaat, je CV dropt en vervolgens bij de telefoon gaat wachten tot zij bellen.
Je mag ze best enigszins onder druk zetten om werk voor je te vinden, daar zijn ze immers voor.
Op die manier nemen ze je heus wel serieus en kom je gemotiveerder over dan als je gaat wachten.

tomaatje
Berichten: 318
Lid geworden op: 13 dec 2005 20:27

Re: Werken via uitzendbureau

Ongelezen bericht door tomaatje »

Ik moet ineens aan die TV reclame van tempo team denken.

Het waren twee fantastische dagen :D :D

ze kunnen beter geen reclame op tv maken voor hunzelf het geeft absuluut geen realistisch beeld van een UZB en hoe ze met de clienten om gaan.

Ik vind 1x bellen en mn cv mailen meer dan genoeg als ze je echt willen hebben nemen ze zelf ook wel de moeite toch.

zo niet jammer dan. next !

en natuurlijk werk ik liever direct bij een werkgever dan voor een uizendbureau.

Dan weet je tenminste waar je aan toe bent. met een UZB is het allemaal maar afwachten.

HeleneJ
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 dec 2005 10:54

Re: Werken via uitzendbureau

Ongelezen bericht door HeleneJ »

Ben vorige week op gesprek geweest bij een uitzendbureau, vrijdag op gesprek geweest bij het bedrijf zelf en ben aangenomen.
De functie is voor erg lange tijd (jaaaaaaren) en na een contract via uitzendbureau voor vast bij het bedrijf zelf.
Dus: je hebt het zelf in de hand.

tomaatje
Berichten: 318
Lid geworden op: 13 dec 2005 20:27

Re: Werken via uitzendbureau

Ongelezen bericht door tomaatje »

ik weet het nog net zo niet, het is via een uitzendburo stukken gemakkelijker voor een werkgever om iemand te ontslaan.

erg veel voordelen zie ik niet in een uitzendbureau.

maar goed als jij daar je eigen happy bij voelt gefeliciteerd ermee dan.

Ik kijk voorlopig alleen nog maar uit naar vacatures zonder tussenkomst van een uitzendbureau.

Ik heb het nou eenmaal nooit hoog op gehad met arbeidsbemiddelaars of consulenten e.d.

te veel mooie praatjes.

en gelukkig heb ik het nu zelf in de hand.

Gesloten