Mijn idee om het verkeer veiliger te maken
De inrichting van de weg, rekening houdend met de beperkte breedte van sommige wegen.
Het schrijfsel hieronder is ook een voorbeeld voor als de weg niet al te breed is. Bij een brede weg zijn weer andere oplossingen mogelijk.
Dit geldt ook alleen voor de doorgaande wegen en niet voor een straatje in een woonwijk.
Een tweerichtingsweg voor de automobilist<>smalle berm<> een gecombineerd fiets en voetpad, liefst geasfalteerd, zelfde hoogte en alleen gescheiden door onderbroken strepen op het wegdek.(geen stoeprand dus meer)
De breedte van het voetpadgedeelte kan dan beperkt blijven, omdat er altijd een uitwijkmogelijkheid bestaat naar het fietspadgedeelte.
Ook voor de fietser bestaat dus de mogelijkheid om uit te wijken mocht dat nodig zijn.
Dit dus aan beiden kanten van de straat.
De achterliggende gedachte is, dat een confrontatie tussen een fietser en een voetganger vaak veel minder fataal afloopt, dan tussen een auto versus voetganger / fietser.
Elk gemotoriseerd voertuig dezelfde snelheid,( 40 / 50? ) ook alle scooters.
Fietspad ALLEEN voor fietsers, elk gemotoriseerd voertuig gaat de rijweg op.( electrische invalidewagentjes enz uitgezonderd.
)
Meer ongelijkvloerse kruisingen tussen fietsers en auto s en dan met name op drukke kruispunten. (bevordert ook de doorstroming van het gemotoriseerd verkeer>minder luchtvervuiling)
Te denken valt aan oplossingen zoals een half verzonken voetgangers / fietstunneltje annex half verhoogd talud voor het overige verkeer.
Dit geldt vanzelfsprekend alleen voor binnen de bebouwde kom.