Frustratie over lange wachttijden voor examen bij CBR

Discussieer hier over (auto-)rijscholen.
Radar
Site Admin

Frustratie over lange wachttijden voor examen bij CBR

Ongelezen bericht door Radar »

Gemiddeld heeft iemand ongeveer veertig rijlessen nodig voordat hij of zij klaar is om het praktijkexamen af te leggen. Wanneer je daadwerkelijk kunt afrijden is afhankelijk van de wachttijden bij het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR). En die wachttijden verschillen per regio. In veel regio’s is de wachttijd op dit moment vijf tot zes maanden. Al denkt het CBR daar anders over.

Meer info: https://radar.avrotros.nl/artikel/frust ... -cbr-61119

J. Deltoer

Re: Frustratie over lange wachttijden voor examen bij CBR

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Alexander Pechtholt is zich nog aan het inwerken.... :lol:

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Met zulke wachttijden vliegt het CBR uit de bocht...

Maar echt nieuw is het niet. Ruim 30 jaar geleden anticipeerden de rijscholen ook al op de wachttijden. Toen kon je met zo'n 20 lessen al een redelijke kans maken, maar de wachttijd was toen ook al gauw een maand of drie, vier. Minimaal. Het examen werd dus gewoon aangevraagd terwijl je nog volop aan het lessen was. Zou het nu dan anders gaan?

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

In mijn tijd was de wachttijd ook iets van 2 maanden. Overigens vind ik het kwalijk om te spreken van 40 rijlessen, omdat de lesduur nogal verschilt per rijschool. Mijn ouders keken voor mij en ook later voor mijn zusje altijd naar een rijschool die lessen van minimaal anderhalf uur gaf. Uiteindelijk maak je dan vaak meer echte uren.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
25 nov 2024 17:35
Zou het nu dan anders gaan?
Dat denk ik niet, want plannen en vooruit kijken is nog steeds een vrij essentieel onderdeel van rijlessen ;-)

Van Ginkel

Ongelezen bericht door Van Ginkel »

Dit is top dat Radar dit onderwerp onder de aandacht brengt. Het CBR is niet transparant over de wachttijden en gooit het steeds op de onkunde van de rijscholen………nooit zullen zij de hand eens in eigen boezem steken.
Laat radar dhr Pechtold maar eens kritische vragen stellen, want als het CBR de wachttijden zo laat oplopen is er iets goed mis in deze organisatie.

rwolters

Ongelezen bericht door rwolters »

Misschien voor eens en voor altijd 1 onderwerp maken: "Leer er maar mee leven dat heel veel dingen langer gaan duren omdat iedere sector met een chronisch personeelstekort te maken heeft."

Als snap ik dat het voor de kijkcijfers beter is om iedere week een andere sector aan te pakken. Maar het onderliggende probleem is overal hetzelfde. En voorlopig gaat het niet beter worden. Tenzij we langer door blijven werken.

Mim1971

Ongelezen bericht door Mim1971 »

In een reactie op het artikel staat dat rijscholen eerlijk moeten communiceren met ouders, maar laten we beginnen met het CBR. Ze verwijzen je naar een speciale site om de wachttijden op te vragen. Deze cijfers veranderen regelmatig. Mijn zoon is eind oktober gezakt. De eerste week november krijgen we bericht dat hij de eerste week februari een her mag doen. Maar er staat op de site 8 weken wachttijd voor een 1e examen en 6 weken voor een herexamen. Dus bellen met CBR ... krijgen we te horen dat ze erg achterlopen en dat de cijfers die je ziet van vorig jaar zijn!!!! Wie moet er dan eerlijk communiceren?? Klasgenootje heeft trouwens ook een datum van 1e examen gekregen....juni 2025. Dus 7 maanden!! Niks geen 8 en 6 weken dus.

J. Deltoer

Welnee, als we alle banen die ons per saldo als maatschappij niets opleveren verbieden is er personeel genoeg. Influencers, contentmanagers, marketingtijgers, direct sales, zendercoordinators enz. Ik heb ruim 40 jaar zinnig werk gedaan, als jij zin hebt om langer door te werken, succes, mij niet meer bellen.

witte angora

Vooral die marketingtijgers ja. Hier in de omgeving is er nog steeds een meubelwinkel die schijnt te denken dat mensen iedere week een nieuwe bank nodig hebben.

Maar dat heeft natuurlijk niets te maken met de wachttijden bij het CBR.

WijsRijbewijs

Ongelezen bericht door WijsRijbewijs »

Enkele onjuistheden in het verhaal van beide kanten:

- Er zijn 650 rijscholen met een slagingspercentage onder de 30%, er zijn 1440 rijscholen met een slagingspercentage onder de 40%.

- Nul wachttijden bij 60% slagingspercentage. Bij 52% zitten we op 6 maanden. Er zijn grofweg 425000 B examens per jaar afgenomen in de periode juli 2023 tot juli 2024. Met 260 werkdagen is dat 1635 examens per dag.

Bij 52% slagingspercentage betekend dat grofweg het volgende:

220.000 mensen doen 1e examen
105.600 doen 1e herexamen
50.688 doen 2e herexamen
24.330 doen 3e herexamen
11.678 doen 4e herexamen
5.605 doen 5e herexamen
2.690 doen 6e herexamen

Daarmee zit je grofweg op 425.000 examens in 12 maanden.

Bij een slagingspercentage van 60% zou je in totaal 366.065 examens nodig hebben. Dat is ongeveer 60.000 examens minder per jaar. Bij 1635 examens per dag zou je 37 dagen inlopen per jaar. Grofweg 8 weken minder.

Gezien de wachttijd momenteel 6 maanden is zou dat betekenen dat voordat deze wachttijd is ingelopen naar 0 wachttijd je 3 jaar verder bent.

(aan deze berekening zitten wat haken en ogen maar het geeft een idee waarom nul wachttijden bij 60% slagingspercentage niet van de ene op de andere dag zal helpen)

- Marktwerking zorgt ervoor dat slechte rijscholen ophouden te bestaan? Was het maar zo. Ze bestaan al jaren en zullen nog jaren bestaan gezien het tekort in de branche. Goede rijscholen hebben maanden wachttijd. Dan is het niet zo gek dat men toch maar genoegen neemt met een minder goede rijschool. Wat stelt het tenslotte voor ? Iedereen haalde vroeger met 10 urtjes zijn rijbewijs. Waarom zou het zo moeilijk zijn ? Het gaat mis bij de voorlichting naar de klant. Die blijft in de waan dat het allemaal niet zo moeilijk is en het CBR doet daar aan mee met het roepen dat je er met 40 uurtjes wel bent.

- Het gemiddelde is 9 weken. Tja... ik denk dat we Alexander maar eens een account in TOP (Het CBR reserveringssysteem) moeten geven zodat hij het eens een paar dagen zelf in de gaten kan houden. Wellicht wordt hij zelf voorgelogen.... zo niet is het helemaal triest. Twee uur later kan er inderdaad opeens wel plek zijn, maar dat kan ook 2 weken later zijn, en dat is dan zo weinig, een incidentele examinator die is geslaagd of zich opgeeft voor overwerk, dat die capaciteit 5 minuten later ook weer weg is. Als je daar mee wil verkopen dat je het wel goed doet, dan weet je werkelijk niet waar je het over hebt. Log zelf eens in Alexander.

- Rijscholen hamsteren. Onmogelijk. Examens kunnen alleen maar aangevraagd worden op leerlingen die zijn geslaagd voor hun theorie. Je kan dus niet hamsteren. Je moet leerlingen hebben die geslaagd zijn en de rijschool al hebben gemachtigd. Hamsteren was vroeger mogelijk maar dat is al een lange tijd, door regels ingesteld door het CBR (niet meer dan 1 keer wisselen en niet reserveren zonder theorie) niet meer mogelijk. Die regels zullen vast helpen.... wat zouden de wachttijden wel niet zijn als die regels er niet waren....

- Oplichters beinvloeden de wachttijden. Ik denk dat Alexander niet goed begrijpt wat gemiddelden inhouden. Ja, er zijn 1440 rijscholen die 40% of minder scoren. Deze hebben gezamenlijk 80.000 examens. Er zijn echter ook 2360 rijscholen die een slagingspercentage van 60% of hoger hebben ! Zij leggen samen 120.000 examens af. Dat betekend dat er 225.000 examens afgelegd worden bij rijscholen die tussen de 41% en 59% scoren. Zou daar wellicht de verbetering te vinden zijn ? Een rijschool die 20% scoort, die verbeter je toch niet, dat zijn inderdaad oplichters, maar de grote middengroep....

- Wendy zegt helaas ook dat veel grote rijscholen examens inkopen. Tenzij de regels voor grote rijscholen anders zijn is dat niet mogelijk. En zelfs al zouden ze dat doen ? Dan moeten ze daar ook leerlingen voor hebben. Ze kopen ze niet in om daarna weg te gooien tenslotte. Ze zouden er leerlingen mee af laten rijden. Bel maar eens naar de grote rijscholen, ook daar is de wachttijd gewoon 6 maanden. Dus helaas, zij kopen niks van te voren in.

- Corona zorgde voor het missen van honderdduizenden examens. Zo lang heeft Corona nou ook weer niet geduurd en als er geen examens afgelegd worden, dan zijn er ook geen herexamens nodig. Zoals ook in de video gemeld, ook de opleidingen lagen stil dus dat heeft hooguit enkele duizenden en zeker geen honderdduizenden examens gescheeld.

- Aannamebeleid van het CBR is fout. Er wordt al regelmatig geklaagd over examinatoren, laten we aub niet zomaar elke wellekeurige persoon die wel even examinator wil zijn dat ook laten zijn. Het is een verdomd lastig beroep. Ga er maar aan staan elke dag. Hoe vrijer je aannamebeleid, hoe slechter de examens afgenomen gaan worden. Er melden zich duizenden mensen en zelfs van diegenen die er doorheen komen vallen er regelmatig weer af. Denk niet dat een vrijer aannamebeleidgoed is voor de branche....

WijsRijbewijs

Ongelezen bericht door WijsRijbewijs »

- Sommige rijschoolhouders ervaren lange wachttijden. Helaas, alle rijschoolhouders gebruiken hetzelfde systeem en hebben onafhankelijk van hoe groot ze zijn dezelfde capaciteit waaruit zij kunnen boeken. Kom gerust een dagje kijken achter de computer, dan spitten we het hele land door en zullen we zien dat een snel te boeken examen een hele grote uitzondering is en ook binnen hele korte tijd weer verdwenen is ALS het al te vinden is.

- Slagingspercentages kunnen pas stijgen als de wachttijden weer normaal zijn. Vraag eens wat oude rotten in het vak, heren en dames die al 30 jaar in het vak zitten, is het ooit anders geweest met slagingspercentages ? Ook een google search zal laten zien, maar hoe betrouwbaar zijn cijfers van het CBR, dat de slagingspercentages historisch gezien zelfs hoog zijn momenteel.

- Geld voor 40 lessen en examens. En dan vind Alexander het vreemd dat leerlingen te vroeg op examen komen. Het CBR zelf publiceert al dat het gemiddelde 43 lessen is. Dit gemiddelde is helaas ook niet correct. Dit is gebaseerd op onderzoek van het CBR bij geslaagde leerlingen. Een leerling die 4 keer gezakt is ? Geeft die zichzelf de schuld en gaat die zeggen dat hij 80 lessen nodig heeft gehad ? Is het niet heel bekend dat iedereen "liegt" over hoeveel lessen hij nodig heeft gehad ? Zo'n onderzoek, onder leerlingen, is niet betrouwbaar. Vraag het eens na bij de grote softwareleveranciers zoals Plango en Dation. Zij hebben inzicht in het werkelijke aantal uren. Dit gaat zeker niet op 40 uur uitkomen. Maar hoe kan je in hemelsnaam 40 uur roepen als op je eigen website al 43 uur staat ! (en zoals gezegd, die 43 uur klopt ook van geen kant)

J. Deltoer

Natuurlijk wel, dat heeft meneer Wolters toch aan ons al uitgelegd.

Dirkie

Ongelezen bericht door Dirkie »

J. Deltoer schreef:
25 nov 2024 22:42
Welnee, als we alle banen die ons per saldo als maatschappij niets opleveren verbieden is er personeel genoeg. Influencers, contentmanagers, marketingtijgers, direct sales, zendercoordinators enz. Ik heb ruim 40 jaar zinnig werk gedaan, als jij zin hebt om langer door te werken, succes, mij niet meer bellen.
Ik weet niet of deze banen voor de maatschappij niets opleveren maar voor de personen zelf wel. En verbieden alleen heeft geen zin. Je zult ook moeten handhaven......

witte angora

WijsRijbewijs schreef:
26 nov 2024 00:29
Bij een slagingspercentage van 60% zou je in totaal 366.065 examens nodig hebben. Dat is ongeveer 60.000 examens minder per jaar. Bij 1635 examens per dag zou je 37 dagen inlopen per jaar. Grofweg 8 weken minder.

Gezien de wachttijd momenteel 6 maanden is zou dat betekenen dat voordat deze wachttijd is ingelopen naar 0 wachttijd je 3 jaar verder bent.

(aan deze berekening zitten wat haken en ogen maar het geeft een idee waarom nul wachttijden bij 60% slagingspercentage niet van de ene op de andere dag zal helpen)
Uiteraard is die wachttijd met deze berekening in 3 jaar ingelopen. Een slagingspercentage van 60 zou betekenen dat de boel dan in balans is, met een kleine kanteling naar de andere kant. Wil je dat er sneller in wordt gelopen? Dan zal het slagingspercentage gewoon nog wat hoger moeten.

Kan allemaal, als er eens wat meer vakbekwame rijscholen zouden zijn. Want die ervaring heb ik dus zelf wel gehad, ruim 30 jaar geleden: sommige rijscholen maken er echt een puinhoop van. Die zijn niet geïnteresseerd in leerlingen die slagen; die zijn geïnteresseerd in leerlingen die geld opleveren. En als ze zakken, dan is dat natuurlijk de schuld van het CBR. Ga naar een goede rijschool; vanaf les 1 zie je het verschil al.

Maar vlak ook zelfoverschatting bij leerlingen niet uit. Mensen die denken dat ze klaar zijn voor het examen, er op staan dat ze examen af kunnen leggen, en jawel - gezakt.

WijsRijbewijs schreef:
26 nov 2024 00:32
- Slagingspercentages kunnen pas stijgen als de wachttijden weer normaal zijn.
Dit is natuurlijk onzin. Je zou eerder zeggen dat door langere wachttijden mensen meer lessen krijgen, daardoor beter opgeleid zijn, en daardoor sneller slagen. Dat gebeurt dus niet. Je moet niet het CBR de schuld geven van falende rijscholen.

BL2

Ongelezen bericht door BL2 »

rwolters schreef:
25 nov 2024 21:44
Misschien voor eens en voor altijd 1 onderwerp maken: "Leer er maar mee leven dat heel veel dingen langer gaan duren omdat iedere sector met een chronisch personeelstekort te maken heeft." Als snap ik dat het voor de kijkcijfers beter is om iedere week een andere sector aan te pakken.
De spijker op zijn kop. We leven ondertussen in een meer dan overvol land waarbij steeds minder goed verloopt. En wekelijks stromen er nog 1000den nieuwkomers in. Het is overal vol, vol en druk. In de zorg, in de treinen, op de vliegvelden, bij evenementen, op de woningmarkt en in de winkels.
Steeds meer mensen willen minder werken, of eigenlijk helemaal niet.
Wen er maar aan, het wordt de komende jaren nog veel gekker.......

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax »

Gebruik ten minste de rijschoolzoeker van het CBR om een rijschool te vinden die een behoorlijk slagingspercentage heeft.

Als ik zoek op “auto” en “Amsterdam”, en de rijscholen met heel weinig examens oversla, zie ik aan de onderkant een gemiddeld slagingspercentage van slechts 10% (21 ex.). Aan de bovenkant zie ik bv 81% (118 ex.). Het is mij een raadsel hoe die prutsers aan de onderkant hun bevoegdheid hebben gehaald bij het IBKI. Daar zou iets aan gedaan moeten worden.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat die rijscholen vooral leerlingen aannemen die snel willen slagen. Dat meteen het examen wordt geboekt en ze proberen mensen zo min mogelijk geld te kosten.

Ik kan me ook iets voorstellen bij een rijschool met 81%, dat ze gewoon 60 uur rijles doen voor iedere leerling, ongeacht of ze het nodig hebben gehad, omdat ze hun slagingspercentage belangrijker vinden dan de kosten die een leerling moet maken.

Oftewel, slagingspercentages zeggen weinig zonder de modus operandi te weten.

juliomariner

Ongelezen bericht door juliomariner »

Nou ik weet niet hoor, bij een rijschool met 10% slagingspercentage zou ik geen rijlessen willen nemen.

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

De rijvaardigheidseisen zijn ook veel complexer geworden, was het eerder gewoon rijden en uiteraard goed opletten in het verkeer wordt er nu veel meer van de kandidaat verwacht.
Een rijschool kan nog zo'n goede reputatie hebben maar als een leerling eigenlijk niet over de rijvaardigheden beschikt dient dat na een aantal rijlessen ook medegedeeld te worden.
Als de rijscholen de pakketten zouden schrappen en weer een bedrag per lesuur in rekening gaan brengen dan is een snelle leerling eerder aan een rij examen toe dan een leerling die langer nodig heeft maar wel verwacht na het aantal lessen in die het pakket rijexamen te kunnen doen.
De kans op de eerste keer slagen is vrijwel nihil en buiten de teleurstelling om krijgt de rijschool de schuld.

Plaats reactie