LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Noodweer, examen en het CBR

Discussieer hier over (auto-)rijscholen.
synx

Noodweer, examen en het CBR

Ongelezen bericht door synx »

Beste lezers,

Wat is jullie mening over het afrijden van het praktijkexamen voor rijbewijs B midden in een storm? En dan geen klein windje, maar noodweer, zelfs extreem weer aangekondigd door KNMI.

Situatieschets, vrachtwagens geschaard, ontelbaar aantal bomen ontworteld, auto's en huizen beschadigd. Brandweer is 2 weken later nog bezig met het opruimen.

Los ervan of een kandidaat zakt of slaagt vind ik het een onnodig risico. Je zult maar een boom op het dak krijgen, een vrachtwagen die voor je neus schaart of je de auto amper op de snelweg kunt houden bij windsnelheden van boven 100km/h.

Zet dan toch die auto even aan de kant, wacht tot het ergste voorbij is en vervolg dan de rit. De baten van het CBR wegen niet op tegen de mogelijke gevolgen van een afschuwelijk ongeluk door noodweer. Onnodig mensen in levensgevaar brengen om maar geld te verdienen, want het CBR is immers een bedrijf (woorden van CBR zelf), is een druppel op een gloeiende plaat.

Examinatoren zijn niet in staat om een goed oordeel te vellen over de actuele weersituatie aangezien ze alleen de straat voor zich zien. Als de straat ernaast de bomen op de auto's liggen is dat zeker niet relevant? Kortom, werknemers van het CBR hebben niet de deskundigheid in huis om een juist beeld te vormen van de gevaren door extreem weer.

Graag jullie mening.

stofzuigertje

Re: Noodweer, examen en het CBR

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Het noodweer en de voorspelling was landelijk bekend gemaakt maar vele regio's was de storm niet erg genoeg voor afgelasten, want dat betekend dat vele vrije dag voor niets hebben genomen en opnieuw dure lessen tot volgende examendag moeten nemen, dus prima dat ze proberen door te gaan!

anita1971

Ongelezen bericht door anita1971 »

Als iemand op moet voor zijn rijbewijs kan het "niet mooier".
Hij/zij weet dan in elk geval wat ze moeten doen als er PLOTSELING een storm opsteekt.

Ik heb indertijd helaas in de zomer, 23 graden en een lekker zonnetje afgereden
maar omdat ik wel op allerlei situaties ingespeeld wilde zijn heb ik lessen gehad met storm,
sneeuw, ijzel, in donker rijden en nu, nu draai ik er mijn hand niet voor om.
(heb inmiddels 19 jaar mijn rijbewijs)

Dus, gewoon examen laten doen, geen zielige jongens en meiden het verkeer in sturen!!!!!

synx

Je kunt toch ook per regio aflassen?

Stel er was een auto verongelukt, leg dat maar eens uit als CBR zijnde. Je gaat het risico toch niet opzoeken?

Anita, grote meid als jij hier rijdt met een dikke boom op je dak :) Door weer en wind ok, maar geen extreem weer.

Heb zelf binnen 2 weken mijn papiertje gehaald, ook in de zomer. Vraag me alleen af hoe dat precies zit. Bij het CBR denken ze alleen aan geld, weldoen van mensen interesseert ze niet zoveel blijkbaar. Er is niemand daar die wel de belangen van de klant beschermd. Slechte zaak lijkt me zo!

tiptoo

Ongelezen bericht door tiptoo »

synx schreef:Je kunt toch ook per regio aflassen?

Stel er was een auto verongelukt, leg dat maar eens uit als CBR zijnde. Je gaat het risico toch niet opzoeken?

Bij het CBR denken ze alleen aan geld, weldoen van mensen interesseert ze niet zoveel blijkbaar. Er is niemand daar die wel de belangen van de klant beschermd. Slechte zaak lijkt me zo!
hoe had u het gevonden als op dat moment u af moest rijden en het werd afgezegd?? zou u daar blij om zijn geweest?? wees eerlijk ik denk het niet!

synx

Ik had liever afgereden in normaal Nederlands weer ipv extreem weer. Tuurlijk leef je naar zo'n moment toe, krijg je een soort van anti climax. Afzeggen/uitstellen is dus geen probleem (in mijn geval).

Toch neem je op die manier dan wel de klant en andere mensen in bescherming. Klanten gewoon maar laten rijden omdat het geld binnen brengt is onverantwoord.

tiptoo

synx schreef:
Toch neem je op die manier dan wel de klant en andere mensen in bescherming. Klanten gewoon maar laten rijden omdat het geld binnen brengt is onverantwoord.

ik denk dat de gemiddelde klant het niet fijn zou vinden dat zie je al als er sneeuw ligt dat ze balen dat ze weer moeten wachten!

synx

Sneeuw is toch niet extreem? Dat ligt er vaak genoeg en alleen op de binnenwegen. (tenzij het zout op is...)

Afgelopen jaar zijn er zat examens niet doorgegaan door ijzel of sneeuwval. Dat kan dan weer wel ;)

Gaat niet alleen om het weer of omstandigheden, maar ook dat binnen de gehele organisatie er totaal geen tegengestelde belangen zijn zodat men niet alleen aan winst denkt. (voor meer info, zoek eens op internal control, segregation of duties)

tiptoo

:mrgreen: dat het bij het CBR om winst gaat is algemeen bekend maar zou niet weten of ik .... tis al lang geleden maar het dan leuk zou vinden als ik niet kon afrijden vanwege de storm :mrgreen:

mensfort

Ongelezen bericht door mensfort »

Ge kunt beter met carnavalsmaandag afrije bij -10 graden... dan witte zeker dat de weg vrij is... half Nederland lig bezope en het vakansi... alaaaf.. ik was gelijk geslaagd!

poespas

Ongelezen bericht door poespas »

Bij extreem weer mogen ze wat mij betreft de examens aflassen, wel zo veilig :idea:

Gesloten