LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom spaarbeleg / sprintplan.
SpaarLEUGEN

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door SpaarLEUGEN »

Beste mensen,

Ook in Den Haag is men bekend met de problematiek waarover wij schrijven. Alleen ze vinden dat de politiek er niet is om overal maar schriftelijke kamervragen over te stellen, dus ook niet over allerlei individuele financiele producten. Dat leidt namelijk echt niet altijd tot oplossingen volgens hen.

Het is voldoende bekend in Den Haag dat er meerdere financiele produkten zijn die aan vele burgers niet op de juiste wijze aan de man zijn gebracht. Daar is de Stichting Ombudsman voor om een klacht bij neer te leggen (adres staat ook op dit forum).

Waarom grijpt de politiek niet in? Omdat er sprake is van private partijen waar de burger in vrijwel alle gevallen vrijwillig een handtekening onder heeft geplaatst en bedenktijd heeft gehad om het contract ongedaan te maken (bij Koersplan was dat bij mij 3 maanden).

Als een burger vindt dat hij een product heeft gekocht dat niet op de juiste wijze aan hem is geadviseerd of verkocht of dat hem een foute voorstelling van zaken is gemaakt, dan is volgens Den Haag die burger in eerste instantie aangewezen op de genoemde Stichting Ombudsman.
Als de burger vindt dat er ook dan geen genoegdoening is gedaan, dan is de stap naar de rechter een volgende, ik denk dat je daar een beroep op moet doen via je rechtsbijstandverzekering.

Het is in de politiek heel goed bekend dat er veel financiele producten zijn die er beter niet waren geweest of niet aan iedereen verkocht hadden moeten worden. Er zijn namelijk nog veel meer financiele producten die het daglicht beter niet kunnen verdragen en daar is deze (Koersplan) er een van.

Trouwens wat denk je van sommige beleggingshypotheken? Dan ben je in diverse gevallen nog veel verder en voor veel hogere bedragen het schip in gegaan. Daar heb je volgens mij dan slapeloze nachten van, zo erg als dat is.

Ik voel me enorm misleid, ik ben ook enorm misleid. Mij zij tienduizenden euro's meer voorgespiegeld dan redelijkerwijs te verwachten was, ook als de beurs niet ingeklapt was in de periode maart 2000 t/m een eindje in 2003.

Ik ben misleid omdat de fondsrendementen (Equity Fund) namelijk veel hoger hadden moeten zijn (3, 4, 5%) dan de productrendementen (Koersplan) die in de folder en in het contract staan.

Die fondsrendementen hadden dus elk jaar wel 13, 14, 15% moeten zijn om het bedrag voor mekaar te krijgen dat op je contract staat.
En als ze dat in 1994 gezegd en geschreven hadden dan hadden veel mensen geen contracten voor 10, 12, 15, 20 jaar of nog langer gesloten, ik in ieder geval zeker niet.

Ook het volgende valt op. Als je nu naar de site www.Spaarbeleg.nl surft en naar het product Koersplan gaat, worden helemaal geen rendementen en voorbeeldeindkapitalen meer genoemd.
Hoe zou dat nou komen? Waarom zou dat nou zijn?

Met vriendelijke groet,

SpaarLEUGEN

johanmulder
Berichten: 199
Lid geworden op: 25 feb 2004 16:38

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door johanmulder »

Hoe vaak ik ook op de site van spaarbeleg kijk, ik zie geen letter over het product Koersplan. Via een advertentie in enkele landelijke dagbladen word ik nu voortdurend benaderd door mensen die nog van mening waren dat zij met koersplan een goed en degelijk spaarplan in huis hadden. Veel mensen denken ook dat de eigen inleg toch minimaal gegarandeerd was. Wat een vertrouwen heeft Aegon / Spaarbeleg gekregen van de klanten,...... en door hun eigen hebberigheid VERSPEELD.
johan.

SpaarLEUGEN

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door SpaarLEUGEN »

Johan,
Als je op site van Spaarbeleg naar
veelgestelde vragen gaat, zie je daar wel degelijk
Koersplan bij staan.

Met vriendelijke groet,

SpaarLEUGEN

santygo
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 apr 2004 19:46

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door santygo »

spaarLEUGEN,
op de site van spaarbeleg onder koersplan nog steeds geen enkel woord over de risicopremie. Wel letterlijk de vermelding dat de adm. kosten gespreid worden over 60 maanden. Ik heb op papier dat dit onjuist is, bij mij over de eerste 12 maanden. Ik heb alles wat op die site staat geprint om alles (gadateerd) op papier te hebben.
gr. Rene

johanmulder
Berichten: 199
Lid geworden op: 25 feb 2004 16:38

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door johanmulder »

Spaarleugen,
Ja ik heb wat over koersplan gevonden. Wel raar hoor dat je daarvoor naar veelgestelde vragen moet gaan, onder producten zou toch iets meer voor de hand liggend zijn. Onder de rubriek algemeen zijn ze nu wel erg duidelijk over de premie voor de verzekering, tenminste over de aanwezigheid van de premieverplichting. Onder de rubriek kosten lees je er weer geen letter over, terwijl het voor de klant toch echt de grootste kostenpost is. Spaarbeleg, als jullie meelezen, overweeg dan eens om onder kosten aan te geven,dat de premie de grootste kostenpost vormt voor de klant, ook al is die dan afhankelijk van leeftijd, looptijd en inleg.
Zo vind ik de informatie nog steeds aeg- onsportief.
johan.

johanmulder
Berichten: 199
Lid geworden op: 25 feb 2004 16:38

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door johanmulder »

Santy,
Ik heb Spaarbeleg ook gevraagd naar die 4% over de eerste 5 jaar. Hun antwoord is dat ze die kosten afhouden van de eerste spaarstortingen, maar die kosten pas na 5 jaar echt verdiend hebben. Kom je er dus voor die 5 jaar achter dat je bedonderd bent en je stopt ,
dan heb je recht op wat restitutie van die kosten. Ja, ja, ze zijn goudeerlijk, wat hen niet toekomt krijg je terug.
De eerste stortingen wordt er dus inderdaad niets voor je belegd, wat dat betreft klopt het wat jij op het forum gemeld hebt. Alleen komt dit bij het afsluiten van een contract minder leuk over. Bij hun formulering heb je als klant de indruk dat je toch meteen begint te sparen, inplaats van pas na een jaar, en hoor je dan de waarheid en voel je je als klant in de maling genomen, dan is het: stap maar naar de ombudsman.
johan.

godfried
Berichten: 39
Lid geworden op: 31 mar 2004 22:36

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door godfried »

Op de site van spaarbeleg is inderdaat niets meer te vinden over het product "Koersplan".
Wel op veelgestelde vragen.
M.a.w. het product koersplan zit niet meer in hun pakket maar als je koersplan hebt afgesloten in het verleden en je hebt hierover vragen dan kun je terecht bij veelgestelde vragen,koersplan.
Naar mijn mening is dit de reden waarom je alleen nog koersplan terugvind bij veelgestelde vragen.

Sandeman1967

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door Sandeman1967 »

Ik spaar 50 gulden per maand van een zuur verdiende uitkering en nu ben ik dus bang dat het Koersplan van Spaarbeleg niet het ideale spaarplan is, temeer omdat de inleg na 40 jaar volgens mij zeker meer is dan de opbrengst ?! Blijf ik dan ook met schulden zitten zoals bij die legio-lease constructie? Ik heb spaarbeleg ooit eens gebeld met de vraag of zij geld hadden geleend voor mijn spaarplan. Het antwoord was ja. Ik zei dat ik maar een uitkering had en toen vroegen zij of ik nog een erfenis kreeg, want dan is er niets aan de hand. Ik stond werkelijk perplex van zo'n stoffige reactie. Ik ben niet van plan om mijn erfenis aan Spaarbeleg te geven! Jesus, en ik heb ook nog een studieschuld om af te lossen. Waar moet dat heen?

santygo
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 apr 2004 19:46

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door santygo »

zandman,
Ik heb spaarbeleg ooit eens gebeld met de vraag of zij geld hadden geleend voor mijn spaarplan. Het antwoord was ja. Ik zei dat ik maar een uitkering had en toen vroegen zij of ik nog een erfenis kreeg, want dan is er niets aan de hand.
iets gerookt of gezopen??

johanmulder
Berichten: 199
Lid geworden op: 25 feb 2004 16:38

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door johanmulder »

Voor koersplanbezitters,
Vandaag kreeg ik een goede tip. Verlaag in afwachting van wat we gaan ondernemen alvast je inleg naar het minimumbedrag. Je behoudt alle rechten en je verliest minder. Je hebt ook nog een verplichting tot schadebeperking, dus je slaat twee vliegen in een klap.
Groet johan.

godfried
Berichten: 39
Lid geworden op: 31 mar 2004 22:36

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door godfried »

Vandaag kreeg ik een goede tip. Verlaag in afwachting van wat we gaan ondernemen alvast je inleg naar het minimumbedrag. Je behoudt alle rechten en je verliest minder. Je hebt ook nog een verplichting tot schadebeperking, dus je slaat twee vliegen in een klap.
Ik wist nog geeneens dat dat mogelijk was. Zal er deze maand nog werk van maken.
Hoe hoog of hoe laag is eigenlijk het minimum bedrag?

johanmulder
Berichten: 199
Lid geworden op: 25 feb 2004 16:38

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door johanmulder »

Godfried,
Lees even na hoe het werkt als je je bedrag verlaagt. Ik weet wel dat mijn twee contracten zijn afgesloten op de minimale inleg van toen 50 gulden per maand.
johan.

johanmulder
Berichten: 199
Lid geworden op: 25 feb 2004 16:38

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door johanmulder »

In de algemene voorwaarden kan ik niets vinden over verhogen of verlagen van het bedrag. Over verhogen hebben ze het meerdere malen gehad, dus ik denk dat een belletje naar Spaarbeleg in dit geval wel duidelijkheid zal geven. Zou wel een aardig signaal zijn als vele koersplanners hun inleg tot het minimum terugbrengen. Dat geeft minder gelegenheid tot graaien en dat doet altijd pijn.
Ik heb vandaag aan Spaarbeleg gevraagd om een reactie op hun brochure waarin ze zeggen dat ze altijd een product ( netto) rendement vermelden, waarbij 10% ook echt 10% voor de klant is. Ik denk dat als ze zich hier aan gehouden hadden, ik nooit een letter op dit forum had geschreven. Ben benieuwd naar hun reactie.
Staat die leugen over de inhouding van de 4% administratiekosten nog steeds ophun site?
johan.

terrierdennis

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door terrierdennis »

Koersplan afgesloten 1992 voor 15 jaar dus t/m aug. 2007. Heb bijna alle bldzn hier gelezen, daarom koersplan afgekocht. In plusminus bedragen en in Euro: Totaal betaald: 12.797, Krijg uitbetaald 11.087
Is mij door 2 medewerkers toegezegd!. Verlies voor mij 1710. Bespaar echter 39 maanden is 3540. Uiteraard is resultaat teleurstellend gezien de verwachtingen die gewekt zijn. Ben ook rendementsuitkering van 545
kwijt. Maar al met al zijn wij blij dat we de knoop hebben doorgehakt.
Binnenkort wordt het bedrag aan mij overgemaakt. Zoeken nu goede renterekening. Daar wordt straks een leuk bedrag op gezet. Zien wij e.e.a. fout? Wij denken van niet.
Ik blijf wel dit forum volgen. Aan iedereen heel veel succes met verdere stappen tegen/plannen met Koersplan.

Maarten Koning

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door Maarten Koning »

Beste mede-gedupeerden,
Het is duidelijk dat we met z'n allen in een enorme valkuil zijn gestapt. Triest, vooral voor mensen die elke maand een bedrag opzij hebben gezet met het oog op de toekomst, voor hun pensioen of de studie van de kinderen. Ik zie niet hoe Aegon/Spaarbeleg hiermee weg kan komen. Bedrog en misleiding zijn in een rechtsstaat als de onze namelijk bij wet verboden. Is er iemand die kort kan vertellen hoe het staat met de diverse juridische procedures? De ontwikkelingen in de zaak Dexia geven de burger in ieder geval moed.
Wat mijn eigen zaak betreft: Ik ben in het najaar van 1993 ingestapt met een maandbedrag 200 gulden. De waarde per 31/12/03 is volgens opgave van Spaarbeleg 7.469 euro... Het wegsmelten van gletsjers op de noordpool is er niets bij. Gisteren heb ik een brief naar mijn tussenpersoon gestuurd met de mededeling dat ik de overeenkomst per onmiddellijke ingang premievrij wil maken. Ik ben over de helft van de looptijd heen waardoor de rendementsuitkering van 1.050 euro veilig gesteld is. Misschien dat ik later nog besluit om de hele zaak maar af te kopen want ik acht de kans niet gering dat Spaarbeleg in de loop van de komende jaren bezwijkt onder de gevolgen van de zich opstapelende belastende feiten en procedures. Wat is wijsheid? Heeft iemand nog een goed advies? In ieder geval, veel sterkte allemaal en bedankt vast voor je reactie.

terrierdennis

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door terrierdennis »

Maarten,
Weet je dat je iedere 1e ? van de maand bij Aegon kan kijken wat de waarde van je overeenkomst is. Dit via de gebruikelijke weg "gebr.naam, wachtw, overeenkomstnr. enz. Ik was begonnen najaar 92 ook met fl. 200,=. Zie verder mijn eerdere inzending. Verder kan je vrijblijvend informeren hoe hoog uitbet.bedrag is. Vlgs mij hetzelfde als bedrag op 1e v.d.maand. Door premievrij te maken blijft het recht van afkoop dan bestaan?? Is 1050 euro wel goed? zijn dit niet guldens? Succes verder. Ed.

johanmulder
Berichten: 199
Lid geworden op: 25 feb 2004 16:38

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door johanmulder »

BESTE MENSEN.......
NIET PREMIEVRIJ MAKEN!!!!!! DE KOSTEN GAAN DAN DOOR. IEDER JAAR WORDEN ER PARTICIPATIES VAN JE VERKOCHT EN AAN HET EIND IS ER ECHT NIETS MEER OVER. KOOP AF OF VERLAAG JE INLEG NAAR HET MINIMUMBEDRAG, WACHT AF OF ER NOG IETS BEREIKT WORDT MET SPAARBELEG EN ZO NIET,DAN AFKOPEN. OP EEN SPAARREKENING WIN JE MEER DAN MET KOERSPLAN. GEEN OVERLIJDENSRISICOPREMIE MEER GEEN BEHEERKOSTEN, ADMINISTRATIEKOSTEN ENZ. GEEN LEUGENS MEER, OF KLETSVERHALEN EN EEN PAAR PROCENTJES RENDEMENT PER JAAR.
johan.

Maarten Koning

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door Maarten Koning »

Terrierdennis: Bedankt voor je reactie. Ik heb er eigenlijk niet bij stilgestaan of het mogelijk is de overeenkomst eerst premievrij te maken en eventueel daarna af te kopen. Zal vrijdag even mijn tussenpersoon bellen. Die 1.050 zijn euro's. Dat staat tenminste op mijn jaaroverzicht 2003 (dd 090204). Zal op de eerste van de maand eens naar de (rest-)waarde van de overeenkomst kijken.

Johan Mulder: Je adviseert niet premievrij te maken maar de inleg te verlagen. Maar dat laatste schiet toch ook niet op want dan houd je toch ook al die kosten en de premie voor de overlijdensrisicoverzekering? Of zie ik dat verkeerd? Zal het vrijdag mijn tussenpersoon vragen.

terrierdennis

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door terrierdennis »

Maarten kijk uit met tussenpersonen, die van mij wist in de jaren 90 niet
(althans dat zei hij) dat bijna 1/4 van mijn inleg bestemd was voor de bekende overl.verzekering. Verder heb ik toch wel het idee dat je telefonisch bij Aegon op dit soort vragen het juiste antwoord krijgt. Succes.

Gast

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door Gast »

maarten, dat zie je goed, het is of erin blijven en vechten of afkopen, een tussenweg is er niet. Blijf je erin met volle inleg blijf je participaties kopen, blijf je erin met minimuminleg blijf je kosten maken zonder participaties te kopen, en dat kost dus steeds meer geld.
Mijn insteek is om er nog even in te blijven ( gesprekken met minimaal 1 advocaat zijn gaande ) en na evaluatie van de mogelijkheden te beslissen gaan we verder en hoe lang nog of moeten we constateren dat we aan het kortste eind trekken en stappen we uit.

Gesloten