LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom spaarbeleg / sprintplan.
jan.r

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door jan.r »

Niet alleen bij al deze spaarplannen van Aegon wordt je opgelicht over verzwegen onkosten ,dit geldt ook voor lijfrente en pensioen plannen van de aegon (en niet alleen de Aegon ook andere maatschappijen).
Ik heb in februari een pensioen check laten doen door een adviseur van de Aegon , na het bestuderen van offerte voor een aanvulling op mijn pensioengat bleek dat van de maandelijkse inleg er ruim een kwart van de inleg kwijt was aan diverse onkosten en dat de eerste tien jaar lang.!!!! Je zult wel begrijpen dat ikdus geen lijf rentepolis heb afgesloten Ik ben nu zelf aan het sparen/beleggen lekker flexibel wat betreft inleggen ( hoogte van de inleg ) en eruit stappen als het op de beurs wat slechter gaat,
want dat kan je bij al deze polissen ook niet er uit stappen als het wat slechter gaat op de beurs, de risico's zijn voor jouw. Dus af kopen die zooi. en gewoon zelf gaan beleggen via fundcoach of fundix.nl je hebt dan heel veel keus in fondsen en risico's en rendement. :lol:

Gast

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door Gast »

Het nut van lijfrente verzekeringen is erg twijfelachtig geworden nu je lijfrente in bijna alle gevallen geen aftrekpost meer is voor de inkomstenbelasting.

In het verleden heb ik gewerkt naast een klein verzekeringskantoortje dat voornamelijk levensverzekeringen verkocht.
De eigenaar reed in een Jaguar van f 200.000. Drie keer raden wie dat betaald hebben: juist de verzekeringsklantjes. Als zo'n klein verzekeringsboertje al zoveel verdient aan provisie, dan kun je wel nagaan hoeveel er aan de strijkstok blijft hangen in heel de keten.

Zelf in de hand houden wordt steeds meer het devies. En zeker geen zaken doen met Aegon en consorten!

santygo
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 apr 2004 19:46

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door santygo »

Beste Jan,r
nog steeds niet genezen van "fondsen"enz? Als je zelf wil beleggen en echt risico wil nemen, wat te denken van forexen? De beste broker is GFT. (Dealbook) suc6, weet wel waar je aan begint!!!

A. Roelink

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door A. Roelink »

:oops:
Ook wij hebben bij de Aegon koersplan onze maandelijkse inleg gedaan ook al sinds 1991. Toen wij indertijd door dhr. Wansink, toen nog consulent nu schijnbaar direkteur geworden, overgehaald zijn om bij de Aegon voor 15 jaar een spaarrekening bij hun te openen zijn wij door hem voorgerekend dat we na 15 jaar sparen ongeveer 65.000 gulden van hun zouden ontvangen, indien het niet zo goed zou gaan dan ongeveer 35.000 gulden en mocht het zelfs heel slecht gaan dan zouden we minimaal onze eigen inleg terug krijgen. Wij hebben toen onze dochter ook overgehaald hier aan mee te doen. Maar we schrokken ons een ongeluk toen we begin dit jaar een schrijven kregen wat we momenteel tegoed hadden van deze koersplan. Dit was wel 1500 euro minder als onze inleg op dit moment. Wij zijn toen gelijk in de telefoon geklommen en gevraagd of ze zich daar niet vergist hadden. De hr. Wansink had op dat moment een bespreking, wij dus gevraagd of hij ons terug wil bellen. Niets gehoord dus. Wij hebben dan nogmaals 2 maal de assistent van de hr. Wansink, Roy was zijn naam, gebeld en gevraagd om een onderhoud met de direkteur. De laatste keer is nu ook al weer 7 weken geleden. Maar geen taal of teken van hun. We proberen nog éénmaal hem te pakken te krijgen, want dan kaarten we het aan bij de Rechtsbijstandverzekering, Ombudsman en Radar. Wij denken er nu ten zeerste aan het nu nog aanwezige bedrag op te nemen, anders is er misschien over 5 jaar niets meer over. Dit alles vinden wij echte witte boorden kriminaliteit.
Hopelijk kunnen wij met ons allen een vuist maken, dat het toch nog goed komt. Met vriendelijke groet.
Tonny en Carla Roelink

Gast

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door Gast »

Bij koersplan krijg je in ieder geval nog iets terug van wat je betaald hebt.

Aan sprintplan mag je alleen maar betalen en krijg je op het einde 0,0, niks en als ik het goed heb begrepen bij de oudere sprintplannen zonder garantiebedrag mag je op het einde nog bij betalen.

Maar gezamenlijke noemer van alle Spaarbeleg zooi is dat het alleen maar tegenvalt en het grootste deel van de inleg in de zakken van die graaiers bij Spaarbeleg verdwijnt.

heyo beentje

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door heyo beentje »

Zie eigenlijk vandaag pas de al twee maanden durende discussie over Aegon. Wat ik wil zeggen (en wellicht heeft iemand anders het in het verleden al aangehaald) is het volgende.

Bij ABC Spaarplan/AMEV/Fortis is het niet (veel) anders dan bij Aegon. Mijn vader heeft zijn hele werkzame leven bij AMEV doorgebracht en toen zijn eerste kleindochter geboren werd moest er natuurlijk een spaarrekening geopend worden. We hebben het over juli 1996. Spaarbeleg timmerde op dat moment aardig aan de weg maar volgens mijn vader was het veel verstandiger een ABC rekening te openen bij AMEV. Zo gezegd zo gedaan. Iedere maand f 100,00 / 45,00 euro. In de afgelopen 8 jaar nooit een afschrift ontvangen! Begin dit jaar maar eens naar het saldo gevraagd via een e-mail. Nooit een reactie ontvangen. Toen maar eens gebeld en gevraagd of het normaal was dat er nog nooit een afschrift was toegestuurd. Antwoord; ja dat is normaal in verband met de enorme kosten die dat met zich meebrengt maar men was op het idee gekomen om alle spaarplannen die langer dan 5 jaar liepen per september 2004 jaarlijks een overzicht te sturen.

Twee weken later valt er een afschrift in de bus: saldo 3154,00 euro terwijl de inleg meer dan 4100,00 euro is over de afgelopen 8 jaar.
Uitleg? Tegenvallende beleggingsresultaten en het feit dat alle kosten van AMEV in de beginjaren worden afgeboekt. Netto rendement over 8 jaar? -25%! Spaarbeleggers wees dus getroost! Elders is het precies hetzelfde liedje.

Gast

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door Gast »

Het wordt dus tijd dat er een onafhankelijke inlichtingenbron komt over verzekeringsproducten.

Rendement op beleggingen is iets wat onvoorspelbaar is, maar de kostenstructuur (wat er aan de strijkstok blijft hangen) zou eenduidig en helder zichtbaar moeten zijn.

Heel veel van de ellende op dit forum wordt veroorzaakt door die strijkstok: kosten die niet of nauwelijks bekend waren, rendementen die maar deels worden doorgegeven aan de klant, etc

Het is niet meer dan een legitieme vorm van oplichterij. Voor het iemand iets voorspiegelen wat ie nooit kan krijgenis geen andere benaming te bedenken.

santygo
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 apr 2004 19:46

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door santygo »

Godfried vroeg op 9 april 20:34 wanneer koersplan eigenlijk werd gelanceerd. Ik heb inmiddels uitgevogeld dat dat rond 1988 was toen Johan van der Werf directeur werd van het spaarkasbedrijf van Aegon.

Voorheen leidden spaarkasbedrijven, die hoofdzakelijk in vastrentende waarden belegden, een sluimerend bestaan en waren op sterven na dood.

Johan begreep erg goed, dat je met dit stoffige product goed geld kon verdienen mits je het maar in een modern jasje stak en die op een moderne manier ging verkopen. Aandelen kwamen in de mode en de producten werden niet meer alleen verkocht via het loonagentschap van Eagon, dat voornamelijk bestond uit mensen die begrafenisverzekeringen verkochten en de premie nog wekelijks op gingen halen bij de klanten, maar het nieuwe aandelen-spaarkas-product Koersplan werd ook via direct- marketing acties huis aan huis aan de man gebracht. Eerst nog via tussenpersonen, later direct via landelijke dagbladen en tv.
Omdat ze een van de eerste waren hebben ze een goede marktpositie opgebouwd. ( of moet daar staan hadden opgebouwd?)
Later kwam de renterekening met de hoogste rente van Nederland, om klanten te binden aan Spaarbeleg, die dan weer benaderd konden worden met Koersplan.
gr. Rene

santygo
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 apr 2004 19:46

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door santygo »

Wanneer laten we een opsporingsbevel voor msmit uitgaan?

johanmulder
Berichten: 199
Lid geworden op: 25 feb 2004 16:38

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door johanmulder »

Lezers van dit forum.
Ik heb nu 4 maal aan de redactie van dit forum gevraagd of het mogelijk is om mijn posting met alle reacties, te plaatsen onder de heading Spaarbeleg Koersplan i.p.v. onder Spaarbeleg Sprintplan. Helaas heb ik geen enkele reactie gehad, dus ik ga ervan uit dat de redactie hieraan niet wil meewerken.
Mijn excuses aan mensen die denken informatie over het sprintplan te vinden, maar toen ik mijn posting plaatste kon ik niet voorzien dat dit zoveel informatie zou opleveren. Het is ook jammer dat mensen de informatie missen omdat zij geinteresseerd zijn in het koersplan en niet vermoeden dat onder Spaarbeleg Sprintplan veel informatie over dit product staat..Ik heb gevraagd om onder Juridisch Financieel de heading
Spaarbeleg Koersplan op te nemen, maar zonder resultaat.
Johan.

santygo
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 apr 2004 19:46

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door santygo »

misschien per telefoon?
0800 - 1343

judokus

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door judokus »

ik hoor niemand over het gebruik van de inlegvakantie. ik heb mijn koersplan teruggebracht naar het minimum van 22,69 per maand en maak ook gebruik van de maximale inlegvakantie van 3 maanden per jaar. aan het einde van de looptijd zal er niet veel overblijven, maar heb ik toch een minimum aan deze club betaald...
totaal premievrij maken is volgens mij ook niet het verstandigste zoals ik hier zo lees op dit forum.

johanmulder
Berichten: 199
Lid geworden op: 25 feb 2004 16:38

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door johanmulder »

Judokus,
Doe zoals inmiddels velen doen. Wacht even af of Spaarbeleg ergens redelijkerwijs op aan te pakken is of niet. Er wordt hard aan gewerkt. Indien het zo is dat Spaarbeleg haar expertise alleen maar aanwendt voor eigen gewin, en er voor de klant een passief afwachtproduct op betere beurstijden van maakt, dan hebben we voor ons dure geld toch wel een enorme kat in de zak gekocht. Indien we met in verhouding staande middelen ons recht niet kunnen krijgen, dan AFKOPEN DIE KOERSPLANNEN EN AAN IEDER DIE HET HOREN WIL JE ERVARING MET AEGON VERTELLEN.
johan.

walter

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door walter »

Juist Johan,

Maar jammer en jammer..ze blijven er maar mee doorgaan, Gr Walter (afkopen die handel en never, nooit en 200 keer nooit weer iets met Spaarbeleg/Aegon doen)

johanmulder
Berichten: 199
Lid geworden op: 25 feb 2004 16:38

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door johanmulder »

Koersplanbezitters,
De afgelopen dagen heb ik gesproken met mensen die goed zijn ingevoerd in de perikelen rond het koersplan. Mij is duidelijk geworden dat werken aan een mogelijke aanpak van de problemen, meer tijd gaat kosten dan ik had ingeschat. Hier zullen nog wel enkele maanden mee gemoeid zijn.
Overigens ben ik onderhand meer in de stemming om af te kopen en mijn contacten, middelen en energie in te zetten om die duizenden, nu nog argeloze koersplanners, wakker te schudden en voor te lichten over wat voor een product zij in goed vertrouwen gekocht hebben.
Maar goed, ik zal eerst het pad van rede en overleg afwandelen en zien wat daar van komt.
Johan.

rvdf
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 mei 2004 16:12

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door rvdf »

Goed idee Johan, om eerst te bekijken of er reële mogelijkheden zijn om ze aan te pakken. Het zou toch te gek voor woorden zijn als ze hier mee weg komen, terwijl er zoveel gedupeerden zijn. Uit mijn eigen berekeningen is wel duidelijk geworden dat ze het zeker niet allemaal op de zwakke beurs kunnen gooien. In de periode waarin ik ingelegd heb is het Aegon Equity fonds waarin mijn geld belegd wordt bijna 80% gestegen, maar mijn kapitaal staat vrijwel op de nullijn. Dat betekent in mijn geval dat er zo'n 9000 euro in een zwart gat is verdwenen, zonder dat ik ooit een specificatie van deze gigantische kosten heb gekregen. Ik Heb ze nu net een brief geschreven waarin ik die specificatie alsnog opeis. Als ik antwoord heb (of geen antwoord krijg...) dan laat ik het hier weten.
Rob

Rob1

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door Rob1 »

Koersplanbezitters,
De afgelopen dagen heb ik gesproken met mensen die goed zijn ingevoerd in de perikelen rond het koersplan. Mij is duidelijk geworden dat werken aan een mogelijke aanpak van de problemen, meer tijd gaat kosten dan ik had ingeschat. Hier zullen nog wel enkele maanden mee gemoeid zijn.
Overigens ben ik onderhand meer in de stemming om af te kopen en mijn contacten, middelen en energie in te zetten om die duizenden, nu nog argeloze koersplanners, wakker te schudden en voor te lichten over wat voor een product zij in goed vertrouwen gekocht hebben.
Maar goed, ik zal eerst het pad van rede en overleg afwandelen en zien wat daar van komt.
Johan.
Johan, dat lijkt me een goed idee haastige spoed is zelden goed.
Afkopen kan altijd nog maar een goede aanpak waarmee we misschien op langere termijn ons voordeel mee kunnen behalen heeft wat mij betreft de voorkeur.
Rob

Medinella

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door Medinella »

Hoi :(

Hier is er weer 1 hoor. Ook wij zijn in die mooie praatjes getrapt.
Daar ga je oude dag. Gelukkig nog jong voor andere plannen.
Maar de vraag blijft dan, WAT. :?:
13 jaar betaald wat krijg je er voor terug 5 jaar inleg.

Ik wil mij daar niet bij neerleggen. Zijn er vereingingen of iets dergelijks waar ik mij bij kan aansluiten.

Ik heb nog niet opgezegd. Moet ik nog ff wachten of gewoon nu opzeggen.

Ik hoor graag reacties van wat ik het beste kan doen :idea:

Tonny

santygo
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 apr 2004 19:46

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door santygo »

medinella ( tonny )
gewoon nog ff wachten en even niks doen. Er wordt door een aantal mensen van dit forum heel hard gewerkt aan een oplossing en we zijn verder dan ik je hier kan vertellen.
tzt ( binnen enkele maanden ) zullen we op dit forum onze resultaten ( hoop ik ) bekend maken.

rvdf
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 mei 2004 16:12

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door rvdf »

Zoals toegezegd zou ik me hier melden als Spaarplan zou antwoorden op mijn brief. Dat hebben ze gedaan, gelukkig. Ik heb een complete specificatie gekregen van al mijn betalingen, waardoor ik precies kan volgen waar mijn geld gebleven is:
1. In het eerste jaar is 4% kosten over de totale (op dat moment toekomstige) inleg ingehouden.
2. Bij elke inleg wordt 0,3% aankoopkosten ingehouden
3. Verder wordt elk jaar 0,8% beheerskosten ingehouden op de aandelen zelf (dus niet in geld, maar in participaties)
4. Bij elke inleg wordt (in mijn geval) maar liefst 15,4% ingehouden als premie overlijdensrisico - dit is leeftijdsafhankelijk, en ik was 42 toen ik instapte.

Al met al wordt er dus maar zo'n 80% belegd van wat ik inleg... geen wonder dat het resultaat zo bedroevend is. Maar de grootste misleiding is wat mij betreft nog steeds de voorbeeldrendementen van 10, 11 en 12% die zwart op wit op mijn overeenkomst staan. Er staat bij "rendement op inleg", netto rendement dus. Met de heldere cijfers die ik nu heb is het eenvoudig uit te rekenen dat het bruto rendement (= fondsrendement) gedurende 15 jaar gemiddeld 25% zou moeten zijn, om zo'n netto rendement van 10% te kunnen halen. Om 12% te halen zou het bruto zelfs 30% hebben moeten zijn... Zelfs in 1994 was het zonneklaar dat geen enkel aandelenfonds zulke rendementen gedurende 15 jaar zou volhouden, bovendien werd de zeer ongunstige verhouding tussen netto en bruto rendement zorgvuldig stil gehouden. Pure verlakkerij dus... De reden dat dit product zo geweldig verkocht werd lag geheel in het rookgordijn van netto en bruto rendement, dat bewust werd opgeworpen om u en mij een rad voor de ogen te draaien.

Rob

Gesloten