LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom spaarbeleg / sprintplan.
santygo
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 apr 2004 19:46

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door santygo »

Geen boete.
effe bellen naar de klantenservice 030 6025250 , die kunnen precies vertellen wat de actuele waarde van je polis is. ( aantal participaties X de koers ). Trek daar 0.3% verkoopkosten vanaf en dat is wat je uitbetaald krijgt, einde oefening.
Opzeggen moet uiteraard schriftelijk en aangetekend anders raakt je brief toch zoek.

Bereikbaar tot 21.00 uur.
Hou je certificaat bij de hand want bij het inbelmenu moet je het overeenkomstnummer intoetsen

Snel genoeg?

Demysas

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door Demysas »

Nou... heb effe dat nummer gebeld. Vriendelijke man... nix mis mee. Ik vraag de waarde en ik vond hem minder vriendelijk. Kon hij nix aan doen, maar wat hij zei was minder. Ik vernam €2495,- per 1 juni huidige waarde. Polis per september 1991... zucht. Ingelegd €3467,-... diepere zucht.
Tsja... en nu... verlies nemen? of nog effe wachten.....
Advies van de onvriendelijke man?.... "ze gaan stijgen hoor..." hahahahaha
Ene meneer Mulder maar een mailtje gestuurd met mijn naam en polissen. Hoop dat meer dat doen. Samen staan we sterker... tegen dat oplichtersbendetje.

RJK

gefopt

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door gefopt »

L.S.

Stom toevallig ben ik een maand geleden op dit forum gestuit, en
't dossier aangaande Spaarbeleg diverse keren van voren en naar
achteren gelezen. Ook ik had een overeenkomst
afgesloten in '93. Om een lang verhaal kort te maken, ik wist dus ook
niets van de hoge premie aangaande de overlijdingsrisico verzekering.
Natuurlijk ging er een belletje rinkelen, en 't was voor mij niet moeilijk
om aktie te ondernemen. Water naar de zee dragen was mijn conclusie.
Ik heb ongeveer 17.600 euro ingelegd. En per heden kreeg ik
keurig 13.600 overgemaakt. Inderdaad een verlies van pak 'm beet
4000 euro. Maar ik ben zeer tevreden met mijn beslissing. Ja, verlies
nemen is ook een vak, ik heb er in ieder geval geen moeite mee.
Ik koop nu van dit bedrag BAM cum pref. aandelen, en VNU conv. obligaties, waar ik zonder al te veel moeite 8-9% dividend op haal.
Dat lijkt mij een beter plan, dan afhankelijk te zijn van een bedrijf als Aegon.
Ik verwijt niemand iets, alleen mezelf. Ik had beter mijn huiswerk moeten doen, toen ik de overeenkomst aanging. De afkoopregeling werd keurig en efficient afgehandeld door Spaarbeleg/Aegon. In ieder geval doen ze nog iets goed.
Verder wil ik Johan Mulder e.a bedanken voor de zeer uitgebreide documentatie die jullie over dit onderwerp hebben opgebouwd, waardoor ik in mijn ogen juiste beslissing kon nemen.
Ik wens iedereen verder alle succes toe met zijn/haar strijd, doe wat
je hart zegt.

louis.

santygo
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 apr 2004 19:46

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door santygo »

Beste koersplanners,
Zoals iedereen die dit forum vanaf het begin heeft gevolgd kan weten heeft zich gaandeweg een (werk)groepje gevormd van enkele mensen die gezamelijk, vanuit de achtergrond, actie hebben ondernomen tegen Spaarbeleg. Heel veel uren, moeite en inzet hebben we er aan besteed.
Vele brieven zijn geschreven, zakelijk opgestelde brieven, brieven in juridische taal, brieven met een eisende, soms ook weer dreigende inhoud. Alles zonder resultaat, de antwoorden blijven even nietszeggend en stompzinnig van inhoud.
Alle stations bij Spaarbeleg zijn gepasseerd, beginnend bij de klantenservice, vervolgens de hele juridische afdeling (advocaten werken er meer dan op een doorsnee advocatenkantoor) en tot slot zelfs het station met de naam "directeur".

Persoonlijk ben ik van mening dat we zijn opgelicht, maar gelijk hebben is in dit derde wereldland nog lang niet gelijk krijgen. In de financiele wereld is oplichting blijkbaar gelegaliseerd.

Vanmorgen kreeg ik antwoord op een brief die we op 3 juli stuurden aan Jeroen de Munnik. Ontvangen heeft hij de brief want op het ontvangstbewijs van TPG-post zie ik zijn handtekening. Jeroen is directeur van het oplichters-circus dat Spaarbeleg heet.
Hij laat door Mw. mr. R.N. Hogen weten dat we de bomen in kunnen.

Het enige wat we nog niet geprobeerd hebben is de juridische weg. Ik zelf zal daar niet aan mee doen omdat ik denk dat die procedure nog loopt tegen de tijd dat mijn koersplan expireert, in 2015. Ook ben ik niet van plan nog meer geld in een bodemloze put te storten.
Ik zal maandag as. mijn koersplan afkopen en vervolgens ga ik op vakantie.
Na mijn vakantie zal ik wel alles wat binnen mijn vermogen ligt doen om Spaarbeleg, dus ook Aegon, op een zo negatief mogelijke manier in de publiciteit te brengen.

Wat iedereen met zijn koersplan doet blijft een persoonlijke beslissing.
Zoals gezegd, ik stap er uit. Wie de juridische weg in overweging neemt raad ik aan om contact op te nemen met Johan Mulder. Op de Home-page van Payback vindt je een directe link naar Johan.

Ik wens iedereen die nog doorgaat met vechten tegen Spaarbeleg veel succes.

gr. René

gerrie1

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door gerrie1 »

Rene, ik heb elk jaar van mijn inleg aangifte gedaan bij de belasting en geld terug gekregen,is het dan beter om in 2005 en 2007 als het afloopt nog tot onze 65 st verjaardag alles vast te zetten zo dat ik dan het lage belasting tarief betaal.?

groet Gerrie

santygo
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 apr 2004 19:46

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door santygo »

Beste gerri 1,
Volgens mij heb jij helemaal geen Koersplan maar iets waaraan een lijfrente gekoppeld is, anders kan jou inleg nooit fiscaal aftrekbaar zijn.
Ik ben geen fiscalist maar ik weet wel dat de uitkering van iets waarvan de inleg aftrekbaar is, altijd progressief belastbaar zal zijn. Je moet er dus voor zorgen dat zo'n polis pas tot uitkering komt als je belastbaar inkomen op z'n laagst is, dus meestal pas na je 65ste.
Het beste kun je terecht bij een belasting-adviseur of op een of ander fiscaal forum.
gr. René

Gast

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door Gast »

Santyco,het heet FiscaalVoordeelplan wat wij hebben en loopt in 2005 af dan is mijn man 61 jaar je kan dan het geld weer vast zetten tot na je 65 ste zo dat je minder belasting er over betaald , die van mij loopt af in 2007 ik ben dan 62 jaar ,ik denk nu dat wij nog geluk hebben wat het verlies betreft ,de actuele waarden komt nu neer op het geen we hebben ingelegd. Gerrie

Gast

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door Gast »

p.s. er is inderdaad een lijfrente aangekoppelt.

Gerrie

onnotuijten

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door onnotuijten »

Mijn moeder toonde mij vandaag het overzicht voor de kleinkinderen. Eerst was ik nog positieg over het gemaakte rendement over 2003, maar toen drong pas door hoe laag de beginwaarde 2003 was na 10 jaar sparen: een verlies van 20% ! Het schijnt een momentopname te zijn maar wat heb je daaraan. Met AMEV kreeg ik nog 4,5% dit jaat uitgekeerd na 12 jaar te hebben ingelegd, dus echt een gemiddelde.
Aegon heeft ook al niet meer het fatsoen om een telefoonnummer te vermelden waar je als klant vragen kunt stellen, wat er vroger wel was.

Ik steun iedere actie naar de pers om opheldering te krijgen van Aegon.

Mvg, Onno.

godfried
Berichten: 39
Lid geworden op: 31 mar 2004 22:36

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door godfried »

Verschillende van jullie schrijvers hebben het over "je verlies nemen"enz.
Natuurlijk neem je je verlies indien je iets stoms hebt gedaan.
Maar in het geval van koersplan heb je bij het afsluiten van je overeenkomst in feite niets stoms gedaan. Ik en vele duizenden anderen zijn afgegaan op het feit dat de voorbeeld eindkapitalen op je certificaat en de indertijd rondcirkelende reclamefolders van koersplan, inzicht gaven in wat je ongeveer zou kunnen verwachten aan het eind van de rit.
Overduidelijk werd vermeld in het certificaat (punt7) dat van het betreffende voorbeeld eindkapitaal ALLE KOSTEN reeds waren afgetrokken en in de betreffende folders wordt duidelijk gesproken over een netto rendement.
Er zijn een aantal slechte beursjaren geweest dus het historisch rendement zakte enkele procenten (aegon equitie fund) maar staat momenteel ergens tussen de 9 en 10%.
Je verwacht dus dat je je inleg terugkrijgt plus een bedrag ergens tussen de 5 en 9% van je inleg. Je kan dat terugrekenen als je je voorbeeldeindkapitaal op je certificaat als norm neemt.
Indertijd staat nergens in de folders en je certificaat dat "HIERVAN ZIJN ALLE KOSTEN REEDS AFGETROKKEN" (je voorbeeld eindkapitaal) slechts een grap is van koersplan om je een certificaat te laten ondertekenen dat slechts zal renderen indien Aegon equiti fund een historisch rendement haalt dat nog nooit door welk beursgenoteerd fonds ooit behaald is.
Zelfs in de kleine letterjes staat dat niet.
Mijn inziens kun je dan ook niet spreken van "verlies"maar van oplichting.
Elke rechtgeaarde Nederlander laat zich toch niet oplichten ??
Dan doe je toch aangifte bij de politie???
Deze laatste zal je door verwijzen naar een advocaat en die is weer veel te duur.
En zoals jullie weten geld het normen en waarden beleid van de overheid niet voor organisaties zoals Aegon maar alleen voor de werkende klasse die een deel van zijn zuurverdiende centjes in een organisatie stopt die in dit geval Spaarbeleg heet.
Spaarbeleg betekend dan ook SPAREN voor Aegon.
Is er iemand op dit forum die een antwoord heeft van Aegon wat hun definitie is van ALLE KOSTEN ??
Svp post het dan op dit forum !!
Ik ben zeer benieuwd.
De definitie van Aegon wat zei verstaan onder ALLE KOSTEN en de definitie van wat de doorsnee burger over het begrip ALLE KOSTEN verstaat is ons inzien het belangrijkste punt indien je een gerechtelijke procedure aanspant als groep of als individu tegen spaarbeleg (Aegon)
Het zal van de rechter afhangen wat die ervan vindt (of hoe partijdig deze is).

p.s. Ik behoor tot een kleine groep van het forum die hun krachten hebben samengebundeld. Tot nu toe zonder resultaat. Wel veel onbevredigende antwoorden gekregen van Aegon maar niet op de essentieele vraag;
Wat zijn alle kosten

walter

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door walter »

Afkopen die troep..............gr Walter

DTB

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door DTB »

Lotgenoten,

Ik lees belangstellend mee. Heb zelf een Koersplan gekoppeld aan m'n spaarloonregeling (mei 1997 - mei 2012/ € 45,00 per maand). Loop niet weg voor m'n eigen verantwoordelijkheid (beleggen heeft immers risico's), maar moet wel constateren dat het wat betreft de informatievoorziening inderdaad flink mis is; m.a.w. informatie (geboden perspectief) en werkelijkheid lopen uit elkaar (in ieder geval onduidelijk, misschien onvolledig en op onderdelen neigt het misschien zelfs naar misleiding). Dan heb ik het over de verkoopbrochures vooraf en de informatie tijdens de looptijd.
Ik weet nog niet wat ik ga doen. Blijf in ieder geval graag op de hoogte van eventuele collectieve initiatieven of andere ontwikkelingen.

DTB

godfried
Berichten: 39
Lid geworden op: 31 mar 2004 22:36

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door godfried »

Afkopen die troep..............gr Walter
Walter heb jij eerst alle mogelijkheden onderzocht om de schade van jouw koersplan zo klein mogelijk te maken of heb jij impulsief de zaak afgekocht?

walter

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door walter »

Beste Godfried,

In 2002 heb ik 2 koersplannen afgekocht. Ik had namelijk geen zin om ook maar 1 minuut langer in zee te blijven gaan met die oplichtersbende. (Nu spreek ik even voor mij zelf) Dat is voor mij een principekwestie. Heb gewoon op hun site gekeken (dan inloggen naar je eigen producten) wat er nog stond en gelijk afgekocht. Ook niet premievrij laten maken, omdat je dan alsnog het geld bij hun laat staan. Nogmaals: het was voor mij een principekwestie. Ga nog liever op straat wonen dan mijn geld storten in een bodemloze put bij hun. En neem van mij maar aan Godfried: het voelt heerlijk om daar vanaf te zijn. Natuurlijk heb je dan verlies, maar laat je het 15 jaar staan, dan weet je zeker dat er niets overblijft. Dus ........... En aangezien NIEMAND er wat tegen doet, ondanks alle verenigingen waar je lid van kan worden en dit in geen 120 jaar gaan winnen!! Zie Oosting, enz. Ook al zou Spaarbeleg het verliezen voor de rechter dan rekken ze dat nog jaren en jaren. Aegon heeft geld genoeg. Heb ik voor mij de juiste beslissing genomen. Gr Walter

Aegon gedupeerde

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door Aegon gedupeerde »

:( Beste Radar, Johan en crashdummy, ik ben zelf ook gedupeerd, ben begonnen in 1989 en heb er inmiddels 15 jaar inleg opzitten, het wachten is op Jan. 2005 wanneer het bedrag definitief wordt bepaalt.

Natuurlijk heb ik alvast een waarde opgevraagd en die valt flink tegen, ik ben altijd in de overtuiging geweest dat het minimale rendement 4% zou zijn. Helaas klopt dit niet.

Zijn er mensen die al succesvol hun contracten met 4% rendement hebben laten ontbinden? zo ja hoe?

Indien dit nog niet is gelukt, dan is mijn vraag aan radar, aan welke instantie kunnen we ons beklag doen en is daar een "standaard" brief voor.

Tevens vraag ik me af of ik er verstandig aan doe om tot januari te wachten, zijn er al ervarinmgen of dit bedrag hoger wordt nadat de inleg is gestopt?

en ik vraag me af als ik het bedrag uitgekeerd krijg ik nog steeds het recht behoud om schadevergoeding te eisen?

johanmulder
Berichten: 199
Lid geworden op: 25 feb 2004 16:38

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door johanmulder »

ACTIE,
Hoewel het niet moeilijk is de frustratie te begrijpen van hen die geprobeerd hebben in redelijk overleg met Spaarbeleg tot een oplossing te komen, ben ik nog steeds niet van plan om nu al af te kopen. Ik ben namelijk van mening, dat als praktijken zoals Spaarbeleg die hanteert, toegestaan zijn in Nederland, ons land moreel zijn faillissement nadert. Godfried heeft dan gelijk als hij zegt dat normen en waarden blijkbaar niet gelden voor de grootverdieners in ons land, maar alleen voor de burger waarvan die grootverdieners moeten plukken.
Hoe je het ook wendt of keert, Spaarbeleg heeft het zijn klanten vrijwel onmogelijk gemaakt om de kosten (opslag), en de hoogte van de premie voor de verzekering te berekenen. Bovendien heeft Spaarbeleg door haar communicatie waarin het Koersplan wordt aangeprezen, alsook in de algemene voorwaarden en de contracten, absoluut geen ruimte gelaten om te vermoeden dat de kosten voor de verzekering, anders dan verwaarloosbaar klein, zouden zijn.Het verschil tussen inleg en belegd vermogen op de overeenkomst kan namelijk ook verklaard worden met de inhouding van de 4%, wel vermelde administratiekosten.
Ook de communicatie tijdens de looptijd vanaf begin jaren 90 heeft nooit het vermoeden gewekt dat het gat tussen bruto en netto rendement voor de klant zo extreem groot zou zijn.
Zelfs het verplicht publiceren van de actuele waarde in het kader van de wet Brede Herwaardering, heeft Spaarbeleg vergezeld doen gaan van communicatie aan de klant ,dat de actuele waarde geen goede indicatie geeft van de ontwikkeling van de overeenkomst. Deze informatie heb ik al in huis vanaf 1997. Evenals een uitspraak over het rendement, waarin Spaarbeleg stelt dat ze ALTIJD een product (netto) rendement vermeldt, waarbij 10% ook daadwerkelijk 10% voor de klant is.
Als je dan nu, en dat doet Spaarbeleg, de klant laat weten dat zij alleen voorgeschreven rendementen heeft doorgegeven die niet van toepassing zijn op de overeenkomst van de klant, maak je je als bedrijf onsterfelijk belachelijk.Spaarbeleg kan de klant dan alleen nog verwijten dat deze vertrouwen heeft gesteld in Aegon en haar product.
U ziet, het gaat mij om meer dan alleen mijn centen, hoewel dat natuurlijk een belangrijke motivatie is.
Het is inderdaad ook voor een groot gedeelte het gevoel dat het in Nederland niet mogelijk moet zijn om zo, met notabene langdurige relaties, om te gaan.
Nogmaals, ik leg me om een aantal redenen niet neer bij het fiasco van het Koersplan, nadat er 3 slechte beursjaren zijn geweest. Als Spaarbeleg deze kwetsbaarheid van haar product voor de middenlange en lange termijn niet had verborgen, zouden er vrijwel geen koersplannen zijn verkocht.
Indien U mijn opvatting deelt, kijk dan op bladzijde 24 van deze posting en geef U bij mij op om samen te proberen iets van het vertrouwen dat Spaarbeleg inzake Koersplan heeft gewekt, te herstellen, in ieder geval voor wat betreft het rendement voor de klant.
Johan Mulder.
Laatst gewijzigd door johanmulder op 22 jul 2004 19:41, 1 keer totaal gewijzigd.


Gast

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door Gast »

Walter, je hebt het elke keer over dat je alles kwijt bent aan het eind van de rit. Je zal me wel dom vinden, maar ik wacht nog even met die beslissing.

Ik heb een aantal keer in de gaten gehouden wat mijn inleg is ten opzichte van de waarde en ik ga nog steeds niet afkopen, omdat sinds december het verschil in verlies nog steeds kleiner wordt, dus als ik in december had afgekocht was ik meer kwijt dan als ik nu afkoop. Ik ben dus van mening dat je het goede moment moet afwachten.

Gast

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door Gast »

Ruim op dit forum maar vast plaats in voor de klagers over "Meesterplan" van Spaarbeleg. Over enkele jaren zullen ze die plaatsruimte hard nodig hebben om hun teleurstelling uit te spreken, dat ze geen rendement hebben gemaakt , maar alleen nog kans hebben om hun eigen ingelegde geld terug te krijgen. Die garantie is er deze keer wel. Ook is nu al duidelijk dat de kostenstructuur zodanig hoog is dat je je geld veel beter op bijv. een internetspaarrekening kunt vastzetten voor die 7 jaar.
Bij meesterplan is tenminste meteen duidelijk dat het een product is waar je nooit aan moet beginnen.
Gast.

SpaarLEUGEN

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door SpaarLEUGEN »

Beste mensen,

Regelmatig merk ik dat veel mensen nog niet beseffen en nog niet precies weten hoeveel premie Overlijdens Risico Verzekering ze eigenlijk betalen bij KoersPlan.
Het is heel simpel (en Spaarbeleg had dat standaard gewoon op het certificaat moeten zetten).
1. Kijk hoeveel je in een jaar in totaal inlegt (in guldens).
2. Kijk hoeveel beleggingseenheden daarvoor verkregen werden. Een beleggingseenheid stond voor de invoering van de Euro gelijk aan 100 gulden participaties.
3. Het verschil tussen je inleg per jaar en dat aantal belegginseenheden maal 100 is wat je aan premie Overlijdens Risisco Verzekering betaalt.

Gezien het kleine bedrag dat uitgekeerd wordt bij overlijden, vraagt Spaarbeleg ongeveer 100 keer zo veel als dat ze nodig zou hebben om het risico af te dekken.
Over zakken vullen gesproken!

Met vriendelijke groet,

SpaarLEUGEN

Gesloten