LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom spaarbeleg / sprintplan.
carpediem

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door carpediem »

Wat mij het meest stoort aan mijn koersplan is de overlijdensrisicoverzekering. Immers, waarom de erfgenamen niet gewoon de dan opgebouwde waarde uitkeren?

Nu blijkt van mijn inleg van 75 euro zo'n 15 euro op te gaan aan die verzekering. Er is mij op gewezen dat ik 4% kosten betaal die aan het begin ingehouden worden, maar nimmer dat je vervolgens ook nog zo'n 15% inlevert voor die verzekering.

Bovendien schommelt mijn afkoopwaarde zo rond de 6.000 euro. Dus ik betaal een premie van 180 euro (op jaarbasis) om 6.000 euro te verzekeren! Bij een beetje levensverzekering verzeker je voor dat bedrag zo'n 150.000 euro!

En waarom zou ik dat bedrag verzekeren? Om de anderen uit mijn spaarkas te spekken? Keer maar gewoon de opgebouwde waarde uit!

Kennelijk verwacht AEGON dat zo'n 15% het loodje legt. Dus mag je verwachten dat je op de einduitkering dus zo'n 15% sterftewinst krijgt. Elk lager bedrag is dus winst die in de zakken van Aegon verdwijnt.

smartie22

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door smartie22 »

ook wij zijn er in gestonken in 1997...Ik vraag om me heen wat ik moet doen en heb nu ook t hele forum doorgelezen. Een vriend van mij vroeg me "mis je de inleg van 100 gulden per maand?" waarop ik antwoordde "nee". Toen zei hij dat ik dan maar door moet gaan en in de toekomst als t eventueel nog opkrikt je verlies te nemen als die voor jou acceptabel is. Ik vertrouw niet meer in een goede afloop...dat is wel duidelijk,en zal zelf bepalen of mijn moment nog komt. Ja...het gaat slecht met de beurs , maar vertrouw ook op statistieken uit t verleden d.w.z. de economie herstelt zich weer en zal nogmaals instorten en nogmaals en nogmaals. Ik hoop dus op betere tijden en pak wat ik pakken kan op mijn gekozen moment. :wink: Denk dat 90 procent ook zo denkt , succes allemaal. :roll: [/i]

santygo
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 apr 2004 19:46

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door santygo »

smartie
Dat is hopen tegen beter weten in,
en hoop is een slechte raadgever.

Mijn koersplan is inmiddels binnenste buiten gekeerd door een vermogensbeheerder en ik heb hele uitgebreide overzichten en reële berekeningen gezien.
Ik betaalde € 25,- per maand verzekering terwijl ze gemiddeld maar
€ 6,- hadden mogen berekenen. ( normaal tarief )
De voorbeeld kapitalen op je certificaat zijn bij een netto rendement van 10% ( en dat is nooit haalbaar ) meer als het dubbele van wat er had mogen staan. 5% netto is al aan de hoge kant. Anders gezegd, als er staat € 60.000,- dan moet je lezen € 15.000,-..............

Gewoon afkopen die handel en van die honderd gulden per maand elke maand een keer gaan uit eten, dan heb je er tenminste nog wat van.
Bij spaarbeleg wordt je geld in sneltreinvaart minder waard.

gr. René

smartie22

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door smartie22 »

ja ok ...ik had al gebeld en zal t afkopen....lijkt me inderdaad t beste
zet ik wat ik overhou op een spaarrekening..groetjes smartie

Gast

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door Gast »

Ik heb vandaag mijn Koesplan afgekocht. Kreeg nog wel een brief met allerlei consequenties van mijn voornemen. Zo zou ik progessief belasting moeten gaan betalen over de winst. Welke winst vroeg ik me af en ik belde Spaarbeleg. Het bleek om een standaard brief te gaan die standaard dus uitgaat van winst. Ze vonden het niet nodig de brief aan de actualiteit aan te passen.
De beurs moet enkele jaren goed presteren wil er weer een winst uitkomen en die kans is erg klein. De kans ik veel groter dat je een groot deel van wat je nu hebt én de inleg van de komende tijd kwijtraakt.

Robert Jan Keiman

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door Robert Jan Keiman »

Alle berichten blijken een samenvatting van mijn ervaring.

RJ

andre3074

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door andre3074 »

Ik ben 5 jaar geleden gaan sparen bij spaarbeleg

er werdt vermeld::Sprintplan:van 0 naar 28.588,- in 5 jaar
instappen op 250 gulden per maand kan maar liefst 28588,- opleveren

Met sprintplan gaat al vanaf 100 gulden per maand direckt een groot vermogen voor u aan de slag.De acceleratie kan enorm zijn.Wilt u ook profiteren van de indrukwekkende cijfers,bel nu ......NIET BELLEN

want na 5 jaar ontvingen we maar liefst 25 euro

Garantiewaarde was 20250,- gulden

Een mederwerker/adviseur zei:over 5 jaar ontvangt u +- 15000 gulden,
en dat is waar wij voor getekend hebben, maar niet ontvingen en toch is het toe gezegt

Ik vind op de manier waarop AEGON adverteerd en adviseert misleidend is
en het woord spaabeleg niet mag gebruiken omdat het niet om sparen gaat maar 100% lenen en met dat geld beleggen.


Iedergeval wil mensen waarschuwen voor deze oplichtingspraktijken van dochter bedrijf van Aegon spaarbeleg

en nu ga ik een potje janken

14 oktober 2004
[email protected]

syno

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door syno »

De dagelijkse praktijken van AEGON dochter Spaarbeleg.

Van 1990 t/m 2002 deden wij mee met fl. 2.500,- per jaar inleg op Koersplan. Totaal inleg fl. 30.000,- dat is euro 13.639,97.

De uitkering was euro 15.100,-, dus over 12,5 jaar hadden wij een rendement van 0,9% per jaar........want volgens Spaarbeleg viel de beurs de laatste jaren tegen.

Het Aegon Equity Fund waarin gedurende die 12,5 jaar is belegd is gegroeid van euro 5 naar euro 13, dat is 160% groei, ondanks de door Spaarbeleg aangevoerde slechte jaren 2001 en 2002.....Dat is 12,8% groei per jaar......

Waren er geen kosten geweest zou onze inleg op basis van AEF groei van 12,8% per jaar zijn gegroeid tot euro 34.500.

De kosten die AEGON-Spaarbeleg rekent zijn dus euro 34.500 min de uitkering van 15.100,- en dat is euro 19.400.

Onze eigen winst is 15.100 min de inleg van 13.639,97 is euro 1.460.

De conclusie luidt: AEGON-Spaarbeleg steekt ruim 90% van het gemaakte rendement in eigen zak.

Gelukkig hadden we ook Vermogensplan waarin we 1% per jaar rendement hadden. We hebben deze na 12 jaar afgekocht.

Als het fonds waarin belegd wordt (AEF) gemiddeld 12,8% per jaar stijgt en de uitkering 1% per jaar bedraagt is dat dan de moeder van alle vergissingen, bedrog, zwendel, oplichterij, dwaling of gewoon een van de alledaagse praktijken van AEGON-Spaarbeleg?

Heb van alle ellende die op dit forum geplaatst is begrepen dat er juridisch niets te halen is. Maar er zijn vast nog andere wegen.

Spaarbeleg en uw geld is weg.......

coosbahlmann

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door coosbahlmann »

Geachte mede-deelnemers van Koersplan. Ik ben een overeenkomst met spaarbeleg koersplan aangegaan ingaande maart 1996. Dit als een soort studievoorziening voor mijn zoon. Ook ik voel me misleid door de veel te positief voorgestelde prognoses van 10 tot 12 procent. Het is weggegooid geld. Ik kan de ervaring van velen onderschrijven dat spaarbeleg slecht of helemaal niet met correcte en juiste informatie komt, of wenst te komen. Ik doe mee indien hier een zaak van gemaakt zou worden. Graag zou ik daar dan ook over worden geinformeerd. Vriendelijke groet, Coos Bahlmann

santygo
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 apr 2004 19:46

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door santygo »

Tip: Lees eens de HELE discussie, dus niet alleen de laatste bladzijde.

Gast

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door Gast »

syno
Ik ben het helmaal met je eens dat Aegon/Spaarbeleg zakkenvullers zijn, maar in je vergelijking maak je wel denkfouten.

Als je 2500 per jaar wegzet heb je na 12 jaar wel 30000 ingelegd, maar als een koers van 5 naar 13 % stijgt in die jaren kun je natuurlijk niet zeggen dat die 30000 nu ineens 30000 / 5 * 13 geworden is.

Van die 30000 rendeert maar 2500 12 jaar
5000 11 jaar
7500 10 jaar
etc

Ook een deel van het rendement dat in de vette jaren is behaald wordt in de mager jaren teruggenomen omdat je niet op zelf bepaald moment kunt uitstappen.

Blijft overeind dat de uitkering die Spaarbeleg geeft SCHANDALIG is.

Ik heb bij diverse andere banken/verzekeraars belegginsproducten en OVERAL ja OVERAL is er een HOGER ja VEEL HOGER RENDEMENT!!!!!!!!!!!!!!!!

Gast

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door Gast »

Ze zijn dus helemaal spoorloos bij Spaarbeleg. Afgelopen maandag, 12 oct. heb ik de mij toegezonden stukken inzake afkoop getekend teruggestuurd. Gisteren, 16 oct. een brief bij de post waarin ik lees dat uitbetaling 6 tot 8 weken gaat duren in verband met eventuele terugboeking.(?) ( storneren in negatieve zin? ).
Zojuist via internet even naar mijn rekening gekeken, uitkering bijgeschreven per 15 oct.[...]
Wie is hier nou van de pot gerukt, Spaarbeleg of ik?

Neemt niet weg, ik heb (het restant van) mijn duiten en ben van Spaarbeleg af.

De zon schijnt weer......

santygo
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 apr 2004 19:46

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door santygo »

Ging weer fout met inloggen, maar even verder op bovenstaand spoorloos.
Voor iedereen die het hele forum gelezen heeft, ik ben er nu dus definitief van af, vanaf nu maak ik er een spelletje van. Ik ga proberen Spaarbeleg zo ver mogelijk de grond in te publiceren. Dit soort oplichterspraktijken mag in een land als Nederland niet kunnen. Ik ben welliswaar door ene Hr. Jongeneel van Spaarbeleg bedreigd met kort geding enz. maar als je niks anders zegt of in heldere en begrijpelijke woorden schrijft hoe het Koersplan eigenlijk in elkaar zit, dan kan je weinig gebeuren dacht ik zo. Als het aan mij ligt bestaat Spaarbeleg over een jaar niet meer.

Gr. René


santygo
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 apr 2004 19:46

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door santygo »

:mrgreen:

santygo
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 apr 2004 19:46

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door santygo »

En dat publiciteren begint al:

vandaag in de Financiele Telegraaf:

KoersPlan de weg kwijt

In de jaren negentig werden enkele honderdduizenden spaarders verleid tot het sluiten van een KoersPlan verzekering van Spaarbeleg. De laatste jaren is er een stroom klachten over de tegenvallende waardeontwikkeling. Een lezer stelde ons zijn klachtendossier ter beschikking en vroeg om onze mening. Na een uitgebreide analyse lijkt het erop dat er veel is misgegaan bij Spaarbeleg.

Kapé Breukelaar

In februari 1994 sluit een 34 jarige man een KoersPlan verzekering bij Spaarbeleg. Hij spreekt af dat hij 21 jaar lang een bedrag van f 300 per maand gaat betalen. Bij een rendement van 10% per jaar zal het eindkapitaal uitkomen op maar liefst f 242.700, zo spiegelt Spaarbeleg hem voor. De man begrijpt dat het gaat om een belegging in aandelen en dat de koersen kunnen fluctueren. Begin 2004 krijgt hij weer de jaarlijkse waardeopgave. De waarde van zijn polis blijkt slechts f 26.167 te zijn, plus een te verwachten rendementsuitkering aan het einde van de rit van f 3.085. De waarde van zijn polis is na bijna tien jaar dus nog steeds flink lager dan wat hij in al die jaren aan premie heeft betaald. Hij besluit daarom een klacht in te dienen. Spaarbeleg geeft in haar eerste reactie aan dat de matige waardeontwikkeling te wijten is aan tegenvallende rendementen op de beurs. De man moet geduld hebben en wachten op herstel van de beurzen. Vele brieven later besluit hij in september 2004 de polis af te kopen. Daarna geeft hij ons het dossier in handen met een simpele vraag: klopt het verhaal van Spaarbeleg? In de polis die de man in 1994 heeft gesloten staat dat hij bij een gemiddeld rendement op de inleg van 10% per jaar een eindkapitaal opbouwt van f 242.700. In de begeleidende brief staat expliciet dat het vermelde eindkapitaal is berekend na aftrek van alle kosten. In 2004 schrijft Spaarbeleg dat de man dit anders had moeten lezen: de vermelde prognose van het eindkapitaal is gebaseerd op een netto rendement van 10% per jaar waarbij alle kosten in mindering zijn gebracht op het bruto rendement. Uit onze berekening blijkt dat de door Spaarbeleg afgegeven prognose daardoor ruim 50% hoger is dan de werkelijk te verwachten uitkomst bij 10% beleggingsrendement per jaar. Ook de folder die Spaarbeleg jarenlang gebruikte bevat deze veel te hoge prognoses. Het probleem zit in de kosten van het KoersPlan. In eerste instantie lijken die helemaal niet zo hoog: in de polisvoorwaarden staat duidelijk dat van iedere premie slechts 4% aan administratiekosten wordt ingehouden. Deze worden in het eerste jaar verrekend met de betaalde premies, zodat pas in het tweede jaar iets aan waarde wordt opgebouwd. Bovendien wordt jaarlijks 0,8% aan beheerkosten in rekening gebracht. Het echte addertje onder het gras blijkt in een premie te zitten voor een overlijdensrisicoverzekering. Die kost de man maar liefst f 55 per maand. Uit onze marktvergelijking blijkt dat deze premie extreem hoog is. Achteraf blijkt dus dat daar dus de werkelijke winst van Spaarbeleg verdisconteerd is. De uitkering bij overlijden bedraagt namelijk slechts de som van de betaalde premies plus 4% rente. Daarnaast roepen de polisvoorwaarden de nodige twijfel op of Spaarbeleg deze extra premie wel in rekening mocht brengen. Hebt u ook een KoersPlan verzekering en wilt u een klacht indienen, dan kan dat bij de Ombudsman Spaarkasbedrijf, Postbus 93560, 2509 AN te Den Haag. Levert dat niets op, dan is het vaak voordeliger de KoersPlan verzekering af te kopen en de opbrengst zelf te beleggen. U bent dan voor de rest van de looptijd van die hoge kosten af.

gr. René

syno

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door syno »

Aan iedereen op dit forum en in het bijzonder Johan Mulder, Santygo, Gast en andere 'oudgedienden' op dit forum. Uit alle verhalen blijkt dat iedereen zich benadeeld voelt door Aegon-Spaarbeleg en de juridische weg lang en onzeker is.

Wat nu als we de 'e-mail-weg' kiezen en iedereen op dit forum laten meedenken en suggesties laten aandragen voor een 'standaard-e-mail' waarin al onze klachten en ervaringen kort en bondig vertegenwoordigd zijn en deze vanaf 1 november 2004 bv. kopieeren van dit forum en rondsturen naar iedereen die we kennen, met daarin de vermelding dat de ontvanger hetzelfde doet naar al zijn/haar kennissen enz. Binnen 14 dagen heeft heel Nederland dan deze 'standaard-e-mail' gehad. Omdat niet iedereen e-mail heeft kunnen ook alle kranten en de AFM, RADAR, KASSA, Consumentenbond, de regering, banken, andere verzekeraars, tussenpersonen enz. nogmaals op de hoogte worden gesteld en gevraagd worden deze 'standaard-e-mail' te publiceren.

Op deze manier kunnen we iedereen informeren en adviseren over de beloften van Aegon-Spaarbeleg die 12 jaar later nogal afwijken van de praktijk. Waarschijnlijk weet een zeer groot deel van de meer dan 700.000 mensen die een product van Aegon-Spaarbeleg hebben nog niet wat hun boven het hoofd hangt.

Van groot belang is dat er alleen feiten in de 'standaard-e-mail' komen.

Ook kan het handig zijn om namen van Aegon-Spaarbeleg medewerkers te achterhalen met hun adressen zodat er rechtstreeks brieven met daarin de inhoud van de 'standaard-e-mail' naar hun thuisadres kunnen worden gestuurd en ze ook op de hoogte worden gesteld van de handelwijze van het bedrijf waar ze voor werken.

Misschien zijn er nog andere ideeen. Laten we ze bundelen.

Wie van de 'oudgedienden' ziet wat in deze aanpak en neemt het voortouw?

PS. Onvoldoende uitkeringen gedaan in het verleden bieden geen garantie voor een toekomst.

santygo
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 apr 2004 19:46

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door santygo »

Syno,
Je hebt hele goeie ideëen, inderdaad weet nog geen 90% van alle gedupeerden wat ze boven het hoofd hangt en blijven de meeste mensen gewoon trouw iedere maand betalen om over een aantal jaren pas de klap te krijgen.
Middels zo'n soort e-mail ketting geloof ik inderdaad dat we binnen 14 dagen, en ik denk nog wel sneller, heel Nederland zouden kunnen bereiken. Ik weet heel erg zeker dat als in dat mail-bericht gerefereerd wordt naar dit forum, meer dan de helft van de mensen zal gaan afkopen. Niet alleen Koersplan maar ook bv Meesterplan, Rendementplan, Vermogensplan en al die andere plannen. Wist je trouwens al dat alleen Spaarbeleg zo'n 88 (!!!!) plannen in de markt heeft gezet? Voor Spaarbeleg zou dat een absoluut en definitief faillissement betekenen. Bij zo veel afkopen moeten ze miljarden ophoesten en dat hebben ze niet.

WAKKER WORDEN,

Ik heb de laatste 8 maanden heel erg intensief gevochten met Spaarbeleg, samen met Johan Mulder, Godfried, Spaarleugen en nog iemand die niet met naam genoemd wil worden. We hebben de mentaliteit van Spaarbeleg door en door leren kennen. We hebben brieven geschreven aan de directeur van Spaarbeleg, de afdeling juridische zaken en compliance, brieven richting de raad van commissarissen van Aegon, brieven naar de ombudsman spaarkasbedrijf, naar de raad van toezicht verzekeringen, enz. enz.
Zelf heb ik de nodige gesprekken gevoerd met de juridische afdeling van Aegon/Spaarbeleg, je wil echt niet weten hoe je behandeld wordt.

Een ding weet ik inmiddels wel heel erg zeker: je redenatie is perfect, alleen, als jouw idee wordt uitgevoerd is er grote paniek bij Spaarbeleg en dat betekent (zoals ik ze ken) dat je meteen alle advocaten die ze op de loonlijst hebben, en dat zijn er heeeel veeeel, in je nek hebt.
Die gasten maken gehakt van je, neem dat van mij aan. Ik heb ze leren kennen.

Ik denk dat het beter is om Spaarbeleg de grond in te laten boren door journalisten en TV programma-makers, dus op een manier waarop we persoonlijk niet te pakken zijn. Hou er rekening mee dat de advocaten van Spaarbeleg volkomen medogenloos zijn.

Gr. René
Laatst gewijzigd door santygo op 18 okt 2004 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.

santygo
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 apr 2004 19:46

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door santygo »

ps, Die publicatie vanmorgen is pas een pril begin. Ik kan en mag niet zeggen wanneer de volgende komt maar die wordt een heel stuk ingrijpender.

Jongeneel en de Munnik,
Slaap lekker. :roll:

Kersaan
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 okt 2004 11:21

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door Kersaan »

Ook ik dacht op deze manier een voorziening voor mijn drie kinderen te hebben getroffen voor de komende studiekosten. De overzichten waren bedroevend. Ik wilde er vanaf, maar kreeg te horen dat je bij afkoop een deel van je ingelegde geld kwijtraakt. Ik heb er dus maar voor gekozen om de inleg te beperken tot het minimumbedrag en daarnaast een 'gewone' spaarrekening geopend. MAAR ik voel me nog steeds bekocht. Ik blijf aan Spaarbeleg vast zitten. Hoe krijg ik mijn geld terug en kom ik van Spaarbeleg af? Is jullie actie hierop gericht?

Kan iemand mij advies geven?

Gesloten