LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Onthullend Koersplan, artikel uit de Volkskrant
Onthullend Koersplan, artikel uit de Volkskrant
Onthullend Koersplan
de Volkskrant, Economie, 6 oktober 2004
Dit jaar was het jaarlijkse overzicht van Koersplan een schok voor Johan Mulder. Jarenlang kreeg hij overzichten die hem de geruststellende indruk gaven dat het redelijk ging met zijn ingelegde geld. Dit jaar heeft Spaarbeleg, de verkoper van Koersplan, de wijze waarop de klanten worden geïnformeerd over hun geld gewijzigd. Nu is het Koersplan van Mulder flink van streek. Johan Mulder ook.
Koersplan, waarbij de deelnemers maandelijks een bedrag van bijvoorbeeld vijftig euro storten, stopt een deel van de inleg in het Aegon Equity Fund. Een ander deel wordt gebruikt voor een overlijdensrisicoverzekering en nog wat andere kosten. Bij dit soort beleggingsproducten is altijd veel gedoe over de juiste manier om het rendement van de klant weer te geven.
Als het product moet worden verkocht, wil de aanbieder een fraai rendement tonen. In de verkoopfolders stonden begin jaren negentig voorbeeldrendementen van 10, 12 en 14 procent. Aan het eind van de looptijd, bij Koersplan meestal twaalf jaar, weet de klant pas hoeveel hij echt overhoudt.
Jarenlang gaf Aegondochter Spaarbeleg niet het werkelijk opgebouwde kapitaal. Mulder vroeg waarom. Dat zou de klant maar op het verkeerde been zetten, luidde destijds de verklaring van Spaarbeleg. Het opgebouwde kapitaal zou geen goed beeld geven van de te verwachten einduitkering na afloop van de looptijd.
De rendementen van beleggingsproducten met een verzekeringscomponent zijn altijd al een bron van veel geharrewar geweest. Kreten als netto-, bruto-en productrendement moesten licht in de duisternis werpen, maar kwamen niet over bij de klanten.
Klanten die vijftig euro inleggen, denken dat dat hun spaarinleg is. De verzekeraar laat dat geld pas werken na aftrek van overlijdensrisicopremie en andere kosten. Het maakt nogal wat uit of je uitgaat van vijftig euro of 35 euro. In het laatste geval moet je een schier onhaalbaar rendement boeken om de kosten goed te maken en meer terugkrijgen dan je inleg.
Volgens Aegon zijn er vanwege een aantal slechte beursjaren grote afwijkingen ontstaan tussen de voorbeeldkapitalen op grond van historische resultaten en de werkelijke rendementen. Aegon zegt dat het daarom voor de hand ligt om deze koersontwikkelingen te verdisconteren in het voorbeeldeindkapitaal.
Copyright: de Volkskrant
de Volkskrant, Economie, 6 oktober 2004
Dit jaar was het jaarlijkse overzicht van Koersplan een schok voor Johan Mulder. Jarenlang kreeg hij overzichten die hem de geruststellende indruk gaven dat het redelijk ging met zijn ingelegde geld. Dit jaar heeft Spaarbeleg, de verkoper van Koersplan, de wijze waarop de klanten worden geïnformeerd over hun geld gewijzigd. Nu is het Koersplan van Mulder flink van streek. Johan Mulder ook.
Koersplan, waarbij de deelnemers maandelijks een bedrag van bijvoorbeeld vijftig euro storten, stopt een deel van de inleg in het Aegon Equity Fund. Een ander deel wordt gebruikt voor een overlijdensrisicoverzekering en nog wat andere kosten. Bij dit soort beleggingsproducten is altijd veel gedoe over de juiste manier om het rendement van de klant weer te geven.
Als het product moet worden verkocht, wil de aanbieder een fraai rendement tonen. In de verkoopfolders stonden begin jaren negentig voorbeeldrendementen van 10, 12 en 14 procent. Aan het eind van de looptijd, bij Koersplan meestal twaalf jaar, weet de klant pas hoeveel hij echt overhoudt.
Jarenlang gaf Aegondochter Spaarbeleg niet het werkelijk opgebouwde kapitaal. Mulder vroeg waarom. Dat zou de klant maar op het verkeerde been zetten, luidde destijds de verklaring van Spaarbeleg. Het opgebouwde kapitaal zou geen goed beeld geven van de te verwachten einduitkering na afloop van de looptijd.
De rendementen van beleggingsproducten met een verzekeringscomponent zijn altijd al een bron van veel geharrewar geweest. Kreten als netto-, bruto-en productrendement moesten licht in de duisternis werpen, maar kwamen niet over bij de klanten.
Klanten die vijftig euro inleggen, denken dat dat hun spaarinleg is. De verzekeraar laat dat geld pas werken na aftrek van overlijdensrisicopremie en andere kosten. Het maakt nogal wat uit of je uitgaat van vijftig euro of 35 euro. In het laatste geval moet je een schier onhaalbaar rendement boeken om de kosten goed te maken en meer terugkrijgen dan je inleg.
Volgens Aegon zijn er vanwege een aantal slechte beursjaren grote afwijkingen ontstaan tussen de voorbeeldkapitalen op grond van historische resultaten en de werkelijke rendementen. Aegon zegt dat het daarom voor de hand ligt om deze koersontwikkelingen te verdisconteren in het voorbeeldeindkapitaal.
Copyright: de Volkskrant
Re: Onthullend Koersplan, artikel uit de Volkskrant
Prima gedaan Johan (met dank ook aan Piet )
Ik ben benieuwd of er nu, naast de al lopende rechtszaken over het aandelenleaseproduct SPRINTPLAN nu ook een rechtsprocedure van start gaat over de beleggingsverzekering KOERSPLAN. Al in 2001 is het aanpakken van Spaarbeleg over het KOERSPLAN onderwerp geweest van intern overleg in een werkgroep van juristen van de Vereniging Consument & Geldzaken. Een probleem was destijds de verjaring die voor veel Koersplangedupeerden geldt. Veel koersplanner zijn al in de jaren rond 1992 gaan deelnemen. Bij verjaringstermijnen van 3 of soms 5 jaar, zijn de juridische mogelijkheden beperkt (beperkter althans dan bij de zaak over het SprintPlan). Maar misschien dat een goede advocaat hier een adequate oplossing weet om het verjaringsprobleem te omzeilen.
Nog één tip: De Vereniging Consument & Geldzaken heeft al enige tijd geleden aan de Nederlandsche Bank en de AFM verzocht om een verscherpt solvabiliteitstoezicht op Spaarbeleg (= Aegon Bank N.V.) toe te passen. Een en ander om te voorkomen dat Spaarbeleg straks failliet of anderszins verdwenen is en lopende rechtsclaims niet verhaalbaar blijken.
Ik ben benieuwd of er nu, naast de al lopende rechtszaken over het aandelenleaseproduct SPRINTPLAN nu ook een rechtsprocedure van start gaat over de beleggingsverzekering KOERSPLAN. Al in 2001 is het aanpakken van Spaarbeleg over het KOERSPLAN onderwerp geweest van intern overleg in een werkgroep van juristen van de Vereniging Consument & Geldzaken. Een probleem was destijds de verjaring die voor veel Koersplangedupeerden geldt. Veel koersplanner zijn al in de jaren rond 1992 gaan deelnemen. Bij verjaringstermijnen van 3 of soms 5 jaar, zijn de juridische mogelijkheden beperkt (beperkter althans dan bij de zaak over het SprintPlan). Maar misschien dat een goede advocaat hier een adequate oplossing weet om het verjaringsprobleem te omzeilen.
Nog één tip: De Vereniging Consument & Geldzaken heeft al enige tijd geleden aan de Nederlandsche Bank en de AFM verzocht om een verscherpt solvabiliteitstoezicht op Spaarbeleg (= Aegon Bank N.V.) toe te passen. Een en ander om te voorkomen dat Spaarbeleg straks failliet of anderszins verdwenen is en lopende rechtsclaims niet verhaalbaar blijken.
Re: Onthullend Koersplan, artikel uit de Volkskrant
Ik heb nog wat oude artikelen gevonden over het super product Koersplan van Spaarbeleg (Aegon).
Spaarbeleg is beter voor spaarders dan voor beleggers
13 april 1996
Wie zich laat verleiden door de reclame van Aegon-dochter Spaarbeleg, doet er beter aan voorlopig niet te mikken op de torenhoge rendementen die met het Koersplan-produkt gehaald zouden kunnen worden. Want de beloofde 11 procent komt alleen ten goede aan beleggers die al minstens vijf jaar aan Koersplan meedoen. Wie twee jaar geleden een ton bij Koersplan wegzette, heeft nu een paar duizend gulden minder. In 1994 verloor Aegon Equity Fund, waarin het Koersplan-kapitaal wordt belegd, 13,3 procent. Vorig jaar werd een rendement van 7 procent geboekt.
De 11 procent waarmee Koersplan in de markt wordt neergezet, wordt niet gegarandeerd. Anders ligt dat bij de gewone renterekeningen, die wel een gegarandeerde, en relatief hoge, rente uitkeren. Waarschijnlijk is daaruit ook de grote populariteit van Spaarbeleg te verklaren. Het aantal rekeningen is sinds eind december toegenomen van 785 duizend tot 850 duizend, en het ingelegde spaargeld is nu 7,1 miljard gulden. Dat is een miljard meer dan eind december.
De 7 procent die een belegger in Koersplan vorig jaar realiseerde, wordt gebaseerd op een wereldwijde spreiding van aandelen door het Aegon Equity Fund. Een index die daarmee vergelijkbaar is, de Morgan Stanley Wereldindex, steeg met 18,4 procent. Volgens een woordvoerder is het magere resultaat te wijten aan de lagere dollar en aan het feit dat het fonds ook belegt in de groeimarkten in de Derde Wereld, die vorig jaar slecht presteerden.
Aegon verontschuldigt zich in een brief aan de rekeninghouders ook min of meer: 'Het resultaat op lange termijn staat centraal. Vergeet U daarom niet dat het gemiddelde resultaat over de gehele spaarperiode veel belangrijker is dan het rendement over een jaar', schrijft directeur J. Barge namens Spaarbeleg.
Copyright: de Volkskrant
Spaarbeleg is beter voor spaarders dan voor beleggers
13 april 1996
Wie zich laat verleiden door de reclame van Aegon-dochter Spaarbeleg, doet er beter aan voorlopig niet te mikken op de torenhoge rendementen die met het Koersplan-produkt gehaald zouden kunnen worden. Want de beloofde 11 procent komt alleen ten goede aan beleggers die al minstens vijf jaar aan Koersplan meedoen. Wie twee jaar geleden een ton bij Koersplan wegzette, heeft nu een paar duizend gulden minder. In 1994 verloor Aegon Equity Fund, waarin het Koersplan-kapitaal wordt belegd, 13,3 procent. Vorig jaar werd een rendement van 7 procent geboekt.
De 11 procent waarmee Koersplan in de markt wordt neergezet, wordt niet gegarandeerd. Anders ligt dat bij de gewone renterekeningen, die wel een gegarandeerde, en relatief hoge, rente uitkeren. Waarschijnlijk is daaruit ook de grote populariteit van Spaarbeleg te verklaren. Het aantal rekeningen is sinds eind december toegenomen van 785 duizend tot 850 duizend, en het ingelegde spaargeld is nu 7,1 miljard gulden. Dat is een miljard meer dan eind december.
De 7 procent die een belegger in Koersplan vorig jaar realiseerde, wordt gebaseerd op een wereldwijde spreiding van aandelen door het Aegon Equity Fund. Een index die daarmee vergelijkbaar is, de Morgan Stanley Wereldindex, steeg met 18,4 procent. Volgens een woordvoerder is het magere resultaat te wijten aan de lagere dollar en aan het feit dat het fonds ook belegt in de groeimarkten in de Derde Wereld, die vorig jaar slecht presteerden.
Aegon verontschuldigt zich in een brief aan de rekeninghouders ook min of meer: 'Het resultaat op lange termijn staat centraal. Vergeet U daarom niet dat het gemiddelde resultaat over de gehele spaarperiode veel belangrijker is dan het rendement over een jaar', schrijft directeur J. Barge namens Spaarbeleg.
Copyright: de Volkskrant
Re: Onthullend Koersplan, artikel uit de Volkskrant
Het verborgen Koersplan van Spaarbeleg
de Volkskrant, Economie, 13 maart 1999
Spaarbeleg heeft zevenhonderd van zijn honderdduizenden spaarders tegen zich in het harnas gejaagd. De boze Koersplan-deelnemers, aangevoerd door ene meneer Rozeboom, spelen met de gedachte de Aegon-dochter voor de rechter te dagen. Doel: hun spaarkasproduct op hun voorwaarden te kunnen afkopen.
Wat heeft Spaarbeleg, het succesnummer van de Nederlandse spaarmarkt, zijn klanten misdaan? De ontevredenen betichten het spaarbedrijf van overtreding van de Wet Toezicht Verzekeringsbedrijf. Hun advocaat, J.H. Lemstra van het Haagse kantoor Pels Rijcken & Drooglever Fortuijn, rept over 'spaarders die niet juist zijn geïnformeerd over de door hen verschuldigde premies'. Een doodzonde.
'Spaarbeleg heeft welbewust nagelaten melding te maken van de premie voor de overlijdensrisicodekking', aldus Lemstra, die zonder resultaat over een schikking heeft onderhandeld met Aegon. De spaarders worden door Spaarbeleg meer kosten in rekening gebracht dan uit de Algemene Voorwaarden blijkt, stelt de advocaat. 'Het zijn verstopte kosten die moeten toegevoegd aan de spaarstortingen van de spaarders.'
Aegon is bereid voor een kleine categorie klanten de afkoopwaarden te verbeteren - wat door de zevenhonderd is afgewezen. Lemstra heeft contact opgenomen met de Consumentenbond, omdat 'mogelijk tweehonderdduizend klanten zijn gedupeerd'.
Rozeboom c.s. staat sterk. De klager heeft in zijn individuele geval gelijk gekregen van de Ombudsman Spaarkasbedrijf. Advocaat Lemstra wijst erop dat Spaarbeleg het premiepercentage voor de levensverzekering vanaf 1988 in zijn polissen had moeten vermelden, maar tot 1 januari jl. in gebreke is gebleven. 'Maar je weet nooit hoe het balletje rolt.'
Copyright: de Volkskrant
de Volkskrant, Economie, 13 maart 1999
Spaarbeleg heeft zevenhonderd van zijn honderdduizenden spaarders tegen zich in het harnas gejaagd. De boze Koersplan-deelnemers, aangevoerd door ene meneer Rozeboom, spelen met de gedachte de Aegon-dochter voor de rechter te dagen. Doel: hun spaarkasproduct op hun voorwaarden te kunnen afkopen.
Wat heeft Spaarbeleg, het succesnummer van de Nederlandse spaarmarkt, zijn klanten misdaan? De ontevredenen betichten het spaarbedrijf van overtreding van de Wet Toezicht Verzekeringsbedrijf. Hun advocaat, J.H. Lemstra van het Haagse kantoor Pels Rijcken & Drooglever Fortuijn, rept over 'spaarders die niet juist zijn geïnformeerd over de door hen verschuldigde premies'. Een doodzonde.
'Spaarbeleg heeft welbewust nagelaten melding te maken van de premie voor de overlijdensrisicodekking', aldus Lemstra, die zonder resultaat over een schikking heeft onderhandeld met Aegon. De spaarders worden door Spaarbeleg meer kosten in rekening gebracht dan uit de Algemene Voorwaarden blijkt, stelt de advocaat. 'Het zijn verstopte kosten die moeten toegevoegd aan de spaarstortingen van de spaarders.'
Aegon is bereid voor een kleine categorie klanten de afkoopwaarden te verbeteren - wat door de zevenhonderd is afgewezen. Lemstra heeft contact opgenomen met de Consumentenbond, omdat 'mogelijk tweehonderdduizend klanten zijn gedupeerd'.
Rozeboom c.s. staat sterk. De klager heeft in zijn individuele geval gelijk gekregen van de Ombudsman Spaarkasbedrijf. Advocaat Lemstra wijst erop dat Spaarbeleg het premiepercentage voor de levensverzekering vanaf 1988 in zijn polissen had moeten vermelden, maar tot 1 januari jl. in gebreke is gebleven. 'Maar je weet nooit hoe het balletje rolt.'
Copyright: de Volkskrant
Re: Onthullend Koersplan, artikel uit de Volkskrant
Never nooit met spaarbeleg in zee gaan. Oplichters van a t/m z.......
Re: Onthullend Koersplan, artikel uit de Volkskrant
En dan een wat recenter artikel over mijzelf,
VANDAAG, 18 0ctober 2004 in de Financiele Telegraaf, compleet met cartoon-tekening ( die cartoon kan ik hier niet plaatsen, daarvoor moet je de Telegraaf kopen ):
KoersPlan de weg kwijt
In de jaren negentig werden enkele honderdduizenden spaarders verleid tot het sluiten van een KoersPlan verzekering van Spaarbeleg. De laatste jaren is er een stroom klachten over de tegenvallende waardeontwikkeling. Een lezer stelde ons zijn klachtendossier ter beschikking en vroeg om onze mening. Na een uitgebreide analyse lijkt het erop dat er veel is misgegaan bij Spaarbeleg.
Kapé Breukelaar
In februari 1994 sluit een 34 jarige man een KoersPlan verzekering bij Spaarbeleg. Hij spreekt af dat hij 21 jaar lang een bedrag van f 300 per maand gaat betalen. Bij een rendement van 10% per jaar zal het eindkapitaal uitkomen op maar liefst f 242.700, zo spiegelt Spaarbeleg hem voor. De man begrijpt dat het gaat om een belegging in aandelen en dat de koersen kunnen fluctueren. Begin 2004 krijgt hij weer de jaarlijkse waardeopgave. De waarde van zijn polis blijkt slechts f 26.167 te zijn, plus een te verwachten rendementsuitkering aan het einde van de rit van f 3.085. De waarde van zijn polis is na bijna tien jaar dus nog steeds flink lager dan wat hij in al die jaren aan premie heeft betaald. Hij besluit daarom een klacht in te dienen. Spaarbeleg geeft in haar eerste reactie aan dat de matige waardeontwikkeling te wijten is aan tegenvallende rendementen op de beurs. De man moet geduld hebben en wachten op herstel van de beurzen. Vele brieven later besluit hij in september 2004 de polis af te kopen. Daarna geeft hij ons het dossier in handen met een simpele vraag: klopt het verhaal van Spaarbeleg? In de polis die de man in 1994 heeft gesloten staat dat hij bij een gemiddeld rendement op de inleg van 10% per jaar een eindkapitaal opbouwt van f 242.700. In de begeleidende brief staat expliciet dat het vermelde eindkapitaal is berekend na aftrek van alle kosten. In 2004 schrijft Spaarbeleg dat de man dit anders had moeten lezen: de vermelde prognose van het eindkapitaal is gebaseerd op een netto rendement van 10% per jaar waarbij alle kosten in mindering zijn gebracht op het bruto rendement. Uit onze berekening blijkt dat de door Spaarbeleg afgegeven prognose daardoor ruim 50% hoger is dan de werkelijk te verwachten uitkomst bij 10% beleggingsrendement per jaar. Ook de folder die Spaarbeleg jarenlang gebruikte bevat deze veel te hoge prognoses. Het probleem zit in de kosten van het KoersPlan. In eerste instantie lijken die helemaal niet zo hoog: in de polisvoorwaarden staat duidelijk dat van iedere premie slechts 4% aan administratiekosten wordt ingehouden. Deze worden in het eerste jaar verrekend met de betaalde premies, zodat pas in het tweede jaar iets aan waarde wordt opgebouwd. Bovendien wordt jaarlijks 0,8% aan beheerkosten in rekening gebracht. Het echte addertje onder het gras blijkt in een premie te zitten voor een overlijdensrisicoverzekering. Die kost de man maar liefst f 55 per maand. Uit onze marktvergelijking blijkt dat deze premie extreem hoog is. Achteraf blijkt dus dat daar dus de werkelijke winst van Spaarbeleg verdisconteerd is. De uitkering bij overlijden bedraagt namelijk slechts de som van de betaalde premies plus 4% rente. Daarnaast roepen de polisvoorwaarden de nodige twijfel op of Spaarbeleg deze extra premie wel in rekening mocht brengen. Hebt u ook een KoersPlan verzekering en wilt u een klacht indienen, dan kan dat bij de Ombudsman Spaarkasbedrijf, Postbus 93560, 2509 AN te Den Haag. Levert dat niets op, dan is het vaak voordeliger de KoersPlan verzekering af te kopen en de opbrengst zelf te beleggen. U bent dan voor de rest van de looptijd van die hoge kosten af.
VANDAAG, 18 0ctober 2004 in de Financiele Telegraaf, compleet met cartoon-tekening ( die cartoon kan ik hier niet plaatsen, daarvoor moet je de Telegraaf kopen ):
KoersPlan de weg kwijt
In de jaren negentig werden enkele honderdduizenden spaarders verleid tot het sluiten van een KoersPlan verzekering van Spaarbeleg. De laatste jaren is er een stroom klachten over de tegenvallende waardeontwikkeling. Een lezer stelde ons zijn klachtendossier ter beschikking en vroeg om onze mening. Na een uitgebreide analyse lijkt het erop dat er veel is misgegaan bij Spaarbeleg.
Kapé Breukelaar
In februari 1994 sluit een 34 jarige man een KoersPlan verzekering bij Spaarbeleg. Hij spreekt af dat hij 21 jaar lang een bedrag van f 300 per maand gaat betalen. Bij een rendement van 10% per jaar zal het eindkapitaal uitkomen op maar liefst f 242.700, zo spiegelt Spaarbeleg hem voor. De man begrijpt dat het gaat om een belegging in aandelen en dat de koersen kunnen fluctueren. Begin 2004 krijgt hij weer de jaarlijkse waardeopgave. De waarde van zijn polis blijkt slechts f 26.167 te zijn, plus een te verwachten rendementsuitkering aan het einde van de rit van f 3.085. De waarde van zijn polis is na bijna tien jaar dus nog steeds flink lager dan wat hij in al die jaren aan premie heeft betaald. Hij besluit daarom een klacht in te dienen. Spaarbeleg geeft in haar eerste reactie aan dat de matige waardeontwikkeling te wijten is aan tegenvallende rendementen op de beurs. De man moet geduld hebben en wachten op herstel van de beurzen. Vele brieven later besluit hij in september 2004 de polis af te kopen. Daarna geeft hij ons het dossier in handen met een simpele vraag: klopt het verhaal van Spaarbeleg? In de polis die de man in 1994 heeft gesloten staat dat hij bij een gemiddeld rendement op de inleg van 10% per jaar een eindkapitaal opbouwt van f 242.700. In de begeleidende brief staat expliciet dat het vermelde eindkapitaal is berekend na aftrek van alle kosten. In 2004 schrijft Spaarbeleg dat de man dit anders had moeten lezen: de vermelde prognose van het eindkapitaal is gebaseerd op een netto rendement van 10% per jaar waarbij alle kosten in mindering zijn gebracht op het bruto rendement. Uit onze berekening blijkt dat de door Spaarbeleg afgegeven prognose daardoor ruim 50% hoger is dan de werkelijk te verwachten uitkomst bij 10% beleggingsrendement per jaar. Ook de folder die Spaarbeleg jarenlang gebruikte bevat deze veel te hoge prognoses. Het probleem zit in de kosten van het KoersPlan. In eerste instantie lijken die helemaal niet zo hoog: in de polisvoorwaarden staat duidelijk dat van iedere premie slechts 4% aan administratiekosten wordt ingehouden. Deze worden in het eerste jaar verrekend met de betaalde premies, zodat pas in het tweede jaar iets aan waarde wordt opgebouwd. Bovendien wordt jaarlijks 0,8% aan beheerkosten in rekening gebracht. Het echte addertje onder het gras blijkt in een premie te zitten voor een overlijdensrisicoverzekering. Die kost de man maar liefst f 55 per maand. Uit onze marktvergelijking blijkt dat deze premie extreem hoog is. Achteraf blijkt dus dat daar dus de werkelijke winst van Spaarbeleg verdisconteerd is. De uitkering bij overlijden bedraagt namelijk slechts de som van de betaalde premies plus 4% rente. Daarnaast roepen de polisvoorwaarden de nodige twijfel op of Spaarbeleg deze extra premie wel in rekening mocht brengen. Hebt u ook een KoersPlan verzekering en wilt u een klacht indienen, dan kan dat bij de Ombudsman Spaarkasbedrijf, Postbus 93560, 2509 AN te Den Haag. Levert dat niets op, dan is het vaak voordeliger de KoersPlan verzekering af te kopen en de opbrengst zelf te beleggen. U bent dan voor de rest van de looptijd van die hoge kosten af.
Re: Onthullend Koersplan, artikel uit de Volkskrant
In maart 1999 heeft radar een uitzending aan Koersplan besteedt. Naar aanleiding daarvan zou er door Pels en Drooglever advocaten (i.c. Mr.Lemstra) te Den Haag een stichting worden opgericht die tegen Spaarbeleg zou gaan procederen namens de benadeelden. De benadeelden konden zich toen aanmelden als deelnemer van de op richten stichting. Dit heb ik uiteraard gedaan maar er nooit meer iets van gehoord.
Re: Onthullend Koersplan, artikel uit de Volkskrant
Ik heb er wel iets van gehoord en uitbetaald gekregen ook.
Je moest je wel eerst aanmelden en een bedrag betalen.
Uiteindelijk kreeg ik de helft van de geringe advokaatkosten plus een bedrag van Koersplan op mijn giro gestort.
Overigens schrik ik ook van het plm. - 45% rendement!
Mijn inleg is inmiddels al meer dan de waarde!
Je moest je wel eerst aanmelden en een bedrag betalen.
Uiteindelijk kreeg ik de helft van de geringe advokaatkosten plus een bedrag van Koersplan op mijn giro gestort.
Overigens schrik ik ook van het plm. - 45% rendement!
Mijn inleg is inmiddels al meer dan de waarde!
Re: Onthullend Koersplan, artikel uit de Volkskrant
Een ingezonden stukje uit de Telegraaf van 21 oktober over het Koersplan:
Spaarbeleg
Inderdaad zijn niet alleen de teleurstellende beleggingsresultaten de oorzaak van een aanmerkelijk lager eindkapitaal van Koersplan (Fin.Tel. 18/10). Een relatief hoge premie voor een overlijdensrisicoverzekering wordt namelijk in mindering gebracht van de maandelijkse storting. Er wordt derhalve minder belegd dan wordt gesuggereerd. Deze mening deelt de Ombudsman Spaarkasbedrijf, die stelt dat het bij Spaarbeleg geschort heeft aan goede voorlichting en juiste informatie. Bovendien had Spaarbeleg de overlijdensrisicoverzekering in een aparte overeenkomst moeten vastleggen. Spaarbeleg (Aegon) bleek echter niet bereid teleurgestelde deelnemers aan Koersplan te compenseren. Het heeft derhalve weinig zin nogmaals een klacht in te dienen bij de Ombudsman. Het is beschamend hoe het grote Aegon haar kleine spaarders misleidt.
Amstelveen, Hans K. van Dijk
De Telegraaf Redactie ’Wat U Zegt’ Postbus 376 1000EB Amsterdam Per Fax naar: 020-585.8017 Per e-mail naar: [email protected]
De redactie behoudt zich het recht voor brieven en ingezonden artikelen in te korten of te redigeren.
Spaarbeleg
Inderdaad zijn niet alleen de teleurstellende beleggingsresultaten de oorzaak van een aanmerkelijk lager eindkapitaal van Koersplan (Fin.Tel. 18/10). Een relatief hoge premie voor een overlijdensrisicoverzekering wordt namelijk in mindering gebracht van de maandelijkse storting. Er wordt derhalve minder belegd dan wordt gesuggereerd. Deze mening deelt de Ombudsman Spaarkasbedrijf, die stelt dat het bij Spaarbeleg geschort heeft aan goede voorlichting en juiste informatie. Bovendien had Spaarbeleg de overlijdensrisicoverzekering in een aparte overeenkomst moeten vastleggen. Spaarbeleg (Aegon) bleek echter niet bereid teleurgestelde deelnemers aan Koersplan te compenseren. Het heeft derhalve weinig zin nogmaals een klacht in te dienen bij de Ombudsman. Het is beschamend hoe het grote Aegon haar kleine spaarders misleidt.
Amstelveen, Hans K. van Dijk
De Telegraaf Redactie ’Wat U Zegt’ Postbus 376 1000EB Amsterdam Per Fax naar: 020-585.8017 Per e-mail naar: [email protected]
De redactie behoudt zich het recht voor brieven en ingezonden artikelen in te korten of te redigeren.
Re: Onthullend Koersplan, artikel uit de Volkskrant
Eind september 1992 werden mijn echtgenote en ik door een Aegon medewerker thuis voorgelicht over de wonderbaarlijke perspectieven van het sparen via Aegon Spaarbeleg (Koersplan).
Het Koersplan zou ons in staat stellen de toekomst financiëel onbezorgd tegemoet te zien.
Wie wil dat niet?
Dus gingen wij elk twee overeenkomsten aan, eentje met een looptijd van 15 en een met een duur van 20 jaar.
In totaal legden/leggen wij per maand 650 gulden (en de tegenwaarde daarvan in euro's) in.
De overzichten van de ingelegde gelden en de ontwikkeling van de tegoeden waren in het begin nog te volgen.
Echt aantrekkelijk zagen de laatste bedragen er nog niet uit, maar ,zei Aegon, dat was een kwestie van tijd.
Er moesten onkosten gemaakt worden in het begin en daarna zou de verwachtingscurve omhoog schieten.
Na het jaar 2000 werd het bedrijf nogal warrig : overzichten van de ingelegde bedragen kwamen nog begrijpelijk over, maar de bedragen van de tegoeden begonnen niet alleen mijlenver af te staan van wat ons als een redelijk rendement ooit was voorgehouden (ons waren tonen in her vooruitzicht gesteld!), er trad ook een groot verschil op in de bedragen die mijn echtgenote kon verwachten en ik zelf.
Geconfronteerd met dit verschil bleken de vertegenwoordigers van Aegon mijn onvrede hierover niet te begrijpen.
Er werd een verhaal afgestoken over de kosten van een levensverzekering, waarbij de premies voor mij als de oudste persoon uiteraard hoger lagen .
Dit was ons destijds immers ook verteld tijdens de voorlichting.( niet dus..)
Dat overijdensrisico was formidabel qua concept: de begunstigde partner zou het door de overledene ingelgde bedrag terug ontvangen met 4 % rente..
Vorstelijk, vindt u ook niet?
Vragen om inzage in in de oorspronkelijke overeenkomsten werden eerst niet gehonoreerd.
Ik kreeg zelfs te horen dat de documenten alleen voor de administratie van Aegon Koersplan waren bedoeld.
Ik stond op mijn recht om een simpele reden: overeenkomsten met mijn handtekening er op gaan mij altijd aan en horen derhalve ook in mijn bezit te zijn.
Ik moest mijn vraag om de overeenkomsten in ons bezit te krijgen schriftelijk indienen...
In juli van dit jaar kreeg ik fotokopiën van de vier overeenkomsten in mijn bezit.
De vooruitzichten waren voor man en vrouw gelijk..
Mijn vermoeden werd bevestigd: zwart op wit staat te zien dat bij gelijke inleg er voor de man en de vrouw gelijke rendementen zijn te verwachten.
Confronteer je Aegon hiermee dan is er totaal onbegrip: wij, gewone mensen maken de zaken te ingewikkeld.
Wij moeten kort en duidelijk aangeven wat wij van Aegon verwachten.
Wat wij verwachten is duidelijk genoeg : gelijk rendement bij gelijke inleg en een duidelijke verklaring van deze kronkeldenkers waarom hun hele voorspoed-verhaal totaal niet blijkt op te gaan, terwijl Aegon zelf redelijke winsten maakt.
Zoals door anderen al is opgemerkt : de tegoeden die wij kunnen verwachten liggen lager dan de niet geringe bedragen die wij inmiddels hebben gestort.
Dit is onaanvaardbaar en immoreel.
De nieuwste leugen die al Aegon nu introduceert is de term : historisch perspectief.
Dat ligt minder dan 50 % lager dan wat ons ooit werd voorgerekend.
Met andere woorden : er wordt nu een poging ondernomen tot verandering van de oorspronkelijke beeldvorming.
Gedupeerden moeten zover komen dat ze beginnen te geloven dat hun nooit zoveel geld is beloofd.
Aegon Koersplan?
Nooit aan beginnen!
Deelnemen eraan staat gelijk met financiële zelfmoord.
Wie heeft adressen en e-mails die ons kunnen helpen dit Aegon tuig aan te pakken?
Het kost mij moeite om -denkend aan Aegon Koersplan- mij verbaal beschaafd uit te drukken.
Persoonlijk zou ik wensen dat na de genoegdoening aan de vele gedupeerden dit bedrijf voor altijd te gronde zou gaan.
Wij willen op zijn minst (!!!!)ons ingelegde geld met rente terug.
Dan lijden we al genoeg verlies door de inflatie in de loop der jaren.
Het Koersplan zou ons in staat stellen de toekomst financiëel onbezorgd tegemoet te zien.
Wie wil dat niet?
Dus gingen wij elk twee overeenkomsten aan, eentje met een looptijd van 15 en een met een duur van 20 jaar.
In totaal legden/leggen wij per maand 650 gulden (en de tegenwaarde daarvan in euro's) in.
De overzichten van de ingelegde gelden en de ontwikkeling van de tegoeden waren in het begin nog te volgen.
Echt aantrekkelijk zagen de laatste bedragen er nog niet uit, maar ,zei Aegon, dat was een kwestie van tijd.
Er moesten onkosten gemaakt worden in het begin en daarna zou de verwachtingscurve omhoog schieten.
Na het jaar 2000 werd het bedrijf nogal warrig : overzichten van de ingelegde bedragen kwamen nog begrijpelijk over, maar de bedragen van de tegoeden begonnen niet alleen mijlenver af te staan van wat ons als een redelijk rendement ooit was voorgehouden (ons waren tonen in her vooruitzicht gesteld!), er trad ook een groot verschil op in de bedragen die mijn echtgenote kon verwachten en ik zelf.
Geconfronteerd met dit verschil bleken de vertegenwoordigers van Aegon mijn onvrede hierover niet te begrijpen.
Er werd een verhaal afgestoken over de kosten van een levensverzekering, waarbij de premies voor mij als de oudste persoon uiteraard hoger lagen .
Dit was ons destijds immers ook verteld tijdens de voorlichting.( niet dus..)
Dat overijdensrisico was formidabel qua concept: de begunstigde partner zou het door de overledene ingelgde bedrag terug ontvangen met 4 % rente..
Vorstelijk, vindt u ook niet?
Vragen om inzage in in de oorspronkelijke overeenkomsten werden eerst niet gehonoreerd.
Ik kreeg zelfs te horen dat de documenten alleen voor de administratie van Aegon Koersplan waren bedoeld.
Ik stond op mijn recht om een simpele reden: overeenkomsten met mijn handtekening er op gaan mij altijd aan en horen derhalve ook in mijn bezit te zijn.
Ik moest mijn vraag om de overeenkomsten in ons bezit te krijgen schriftelijk indienen...
In juli van dit jaar kreeg ik fotokopiën van de vier overeenkomsten in mijn bezit.
De vooruitzichten waren voor man en vrouw gelijk..
Mijn vermoeden werd bevestigd: zwart op wit staat te zien dat bij gelijke inleg er voor de man en de vrouw gelijke rendementen zijn te verwachten.
Confronteer je Aegon hiermee dan is er totaal onbegrip: wij, gewone mensen maken de zaken te ingewikkeld.
Wij moeten kort en duidelijk aangeven wat wij van Aegon verwachten.
Wat wij verwachten is duidelijk genoeg : gelijk rendement bij gelijke inleg en een duidelijke verklaring van deze kronkeldenkers waarom hun hele voorspoed-verhaal totaal niet blijkt op te gaan, terwijl Aegon zelf redelijke winsten maakt.
Zoals door anderen al is opgemerkt : de tegoeden die wij kunnen verwachten liggen lager dan de niet geringe bedragen die wij inmiddels hebben gestort.
Dit is onaanvaardbaar en immoreel.
De nieuwste leugen die al Aegon nu introduceert is de term : historisch perspectief.
Dat ligt minder dan 50 % lager dan wat ons ooit werd voorgerekend.
Met andere woorden : er wordt nu een poging ondernomen tot verandering van de oorspronkelijke beeldvorming.
Gedupeerden moeten zover komen dat ze beginnen te geloven dat hun nooit zoveel geld is beloofd.
Aegon Koersplan?
Nooit aan beginnen!
Deelnemen eraan staat gelijk met financiële zelfmoord.
Wie heeft adressen en e-mails die ons kunnen helpen dit Aegon tuig aan te pakken?
Het kost mij moeite om -denkend aan Aegon Koersplan- mij verbaal beschaafd uit te drukken.
Persoonlijk zou ik wensen dat na de genoegdoening aan de vele gedupeerden dit bedrijf voor altijd te gronde zou gaan.
Wij willen op zijn minst (!!!!)ons ingelegde geld met rente terug.
Dan lijden we al genoeg verlies door de inflatie in de loop der jaren.
Re: Onthullend Koersplan, artikel uit de Volkskrant
Eind september 1992 werden mijn echtgenote en ik door een Aegon medewerker thuis voorgelicht over de wonderbaarlijke perspectieven van het sparen via Aegon Spaarbeleg (Koersplan).
Het Koersplan zou ons in staat stellen de toekomst financiëel onbezorgd tegemoet te zien.
Wie wil dat niet?
Dus gingen wij elk twee overeenkomsten aan, eentje met een looptijd van 15 en een met een duur van 20 jaar.
In totaal legden/leggen wij per maand 650 gulden (en de tegenwaarde daarvan in euro's) in.
De overzichten van de ingelegde gelden en de ontwikkeling van de tegoeden waren in het begin nog te volgen.
Echt aantrekkelijk zagen de laatste bedragen er nog niet uit, maar ,zei Aegon, dat was een kwestie van tijd.
Er moesten onkosten gemaakt worden in het begin en daarna zou de verwachtingscurve omhoog schieten.
Na het jaar 2000 werd het bedrijf nogal warrig : overzichten van de ingelegde bedragen kwamen nog begrijpelijk over, maar de bedragen van de tegoeden begonnen niet alleen mijlenver af te staan van wat ons als een redelijk rendement ooit was voorgehouden (ons waren tonen in her vooruitzicht gesteld!), er trad ook een groot verschil op in de bedragen die mijn echtgenote kon verwachten en ik zelf.
Geconfronteerd met dit verschil bleken de vertegenwoordigers van Aegon mijn onvrede hierover niet te begrijpen.
Er werd een verhaal afgestoken over de kosten van een levensverzekering, waarbij de premies voor mij als de oudste persoon uiteraard hoger lagen .
Dit was ons destijds immers ook verteld tijdens de voorlichting.( niet dus..)
Dat overijdensrisico was formidabel qua concept: de begunstigde partner zou het door de overledene ingelgde bedrag terug ontvangen met 4 % rente..
Vorstelijk, vindt u ook niet?
Vragen om inzage in in de oorspronkelijke overeenkomsten werden eerst niet gehonoreerd.
Ik kreeg zelfs te horen dat de documenten alleen voor de administratie van Aegon Koersplan waren bedoeld.
Ik stond op mijn recht om een simpele reden: overeenkomsten met mijn handtekening er op gaan mij altijd aan en horen derhalve ook in mijn bezit te zijn.
Ik moest mijn vraag om de overeenkomsten in ons bezit te krijgen schriftelijk indienen...
In juli van dit jaar kreeg ik fotokopiën van de vier overeenkomsten in mijn bezit.
De vooruitzichten waren voor man en vrouw gelijk..
Mijn vermoeden werd bevestigd: zwart op wit staat te zien dat bij gelijke inleg er voor de man en de vrouw gelijke rendementen zijn te verwachten.
Confronteer je Aegon hiermee dan is er totaal onbegrip: wij, gewone mensen maken de zaken te ingewikkeld.
Wij moeten kort en duidelijk aangeven wat wij van Aegon verwachten.
Wat wij verwachten is duidelijk genoeg : gelijk rendement bij gelijke inleg en een duidelijke verklaring van deze kronkeldenkers waarom hun hele voorspoed-verhaal totaal niet blijkt op te gaan, terwijl Aegon zelf redelijke winsten maakt.
Zoals door anderen al is opgemerkt : de tegoeden die wij kunnen verwachten liggen lager dan de niet geringe bedragen die wij inmiddels hebben gestort.
Dit is onaanvaardbaar en immoreel.
De nieuwste leugen die al Aegon nu introduceert is de term : historisch perspectief.
Dat ligt minder dan 50 % lager dan wat ons ooit werd voorgerekend.
Met andere woorden : er wordt nu een poging ondernomen tot verandering van de oorspronkelijke beeldvorming.
Gedupeerden moeten zover komen dat ze beginnen te geloven dat hun nooit zoveel geld is beloofd.
Aegon Koersplan?
Nooit aan beginnen!
Deelnemen eraan staat gelijk met financiële zelfmoord.
Wie heeft adressen en e-mails die ons kunnen helpen dit Aegon tuig aan te pakken?
Het kost mij moeite om -denkend aan Aegon Koersplan- mij verbaal beschaafd uit te drukken.
Persoonlijk zou ik wensen dat na de genoegdoening aan de vele gedupeerden dit bedrijf voor altijd te gronde zou gaan.
Wij willen op zijn minst (!!!!)ons ingelegde geld met rente terug.
Dan lijden we al genoeg verlies door de inflatie in de loop der jaren.
Het Koersplan zou ons in staat stellen de toekomst financiëel onbezorgd tegemoet te zien.
Wie wil dat niet?
Dus gingen wij elk twee overeenkomsten aan, eentje met een looptijd van 15 en een met een duur van 20 jaar.
In totaal legden/leggen wij per maand 650 gulden (en de tegenwaarde daarvan in euro's) in.
De overzichten van de ingelegde gelden en de ontwikkeling van de tegoeden waren in het begin nog te volgen.
Echt aantrekkelijk zagen de laatste bedragen er nog niet uit, maar ,zei Aegon, dat was een kwestie van tijd.
Er moesten onkosten gemaakt worden in het begin en daarna zou de verwachtingscurve omhoog schieten.
Na het jaar 2000 werd het bedrijf nogal warrig : overzichten van de ingelegde bedragen kwamen nog begrijpelijk over, maar de bedragen van de tegoeden begonnen niet alleen mijlenver af te staan van wat ons als een redelijk rendement ooit was voorgehouden (ons waren tonen in her vooruitzicht gesteld!), er trad ook een groot verschil op in de bedragen die mijn echtgenote kon verwachten en ik zelf.
Geconfronteerd met dit verschil bleken de vertegenwoordigers van Aegon mijn onvrede hierover niet te begrijpen.
Er werd een verhaal afgestoken over de kosten van een levensverzekering, waarbij de premies voor mij als de oudste persoon uiteraard hoger lagen .
Dit was ons destijds immers ook verteld tijdens de voorlichting.( niet dus..)
Dat overijdensrisico was formidabel qua concept: de begunstigde partner zou het door de overledene ingelgde bedrag terug ontvangen met 4 % rente..
Vorstelijk, vindt u ook niet?
Vragen om inzage in in de oorspronkelijke overeenkomsten werden eerst niet gehonoreerd.
Ik kreeg zelfs te horen dat de documenten alleen voor de administratie van Aegon Koersplan waren bedoeld.
Ik stond op mijn recht om een simpele reden: overeenkomsten met mijn handtekening er op gaan mij altijd aan en horen derhalve ook in mijn bezit te zijn.
Ik moest mijn vraag om de overeenkomsten in ons bezit te krijgen schriftelijk indienen...
In juli van dit jaar kreeg ik fotokopiën van de vier overeenkomsten in mijn bezit.
De vooruitzichten waren voor man en vrouw gelijk..
Mijn vermoeden werd bevestigd: zwart op wit staat te zien dat bij gelijke inleg er voor de man en de vrouw gelijke rendementen zijn te verwachten.
Confronteer je Aegon hiermee dan is er totaal onbegrip: wij, gewone mensen maken de zaken te ingewikkeld.
Wij moeten kort en duidelijk aangeven wat wij van Aegon verwachten.
Wat wij verwachten is duidelijk genoeg : gelijk rendement bij gelijke inleg en een duidelijke verklaring van deze kronkeldenkers waarom hun hele voorspoed-verhaal totaal niet blijkt op te gaan, terwijl Aegon zelf redelijke winsten maakt.
Zoals door anderen al is opgemerkt : de tegoeden die wij kunnen verwachten liggen lager dan de niet geringe bedragen die wij inmiddels hebben gestort.
Dit is onaanvaardbaar en immoreel.
De nieuwste leugen die al Aegon nu introduceert is de term : historisch perspectief.
Dat ligt minder dan 50 % lager dan wat ons ooit werd voorgerekend.
Met andere woorden : er wordt nu een poging ondernomen tot verandering van de oorspronkelijke beeldvorming.
Gedupeerden moeten zover komen dat ze beginnen te geloven dat hun nooit zoveel geld is beloofd.
Aegon Koersplan?
Nooit aan beginnen!
Deelnemen eraan staat gelijk met financiële zelfmoord.
Wie heeft adressen en e-mails die ons kunnen helpen dit Aegon tuig aan te pakken?
Het kost mij moeite om -denkend aan Aegon Koersplan- mij verbaal beschaafd uit te drukken.
Persoonlijk zou ik wensen dat na de genoegdoening aan de vele gedupeerden dit bedrijf voor altijd te gronde zou gaan.
Wij willen op zijn minst (!!!!)ons ingelegde geld met rente terug.
Dan lijden we al genoeg verlies door de inflatie in de loop der jaren.
Re: Onthullend Koersplan, artikel uit de Volkskrant
als ik dit allemaal lees begin ik me ernstige zogen te maken....
Mijn partner heeft koersplan en ook wij waren in de overtuiging dat het goed zat...niet dus. Kun je zonder al te veel kosten de koersplan afkopen of ben je dan alles kwijt?
Mijn partner heeft koersplan en ook wij waren in de overtuiging dat het goed zat...niet dus. Kun je zonder al te veel kosten de koersplan afkopen of ben je dan alles kwijt?
Re: Onthullend Koersplan, artikel uit de Volkskrant
Ik heb sind 1992 een Koersplan lopen, maar nog nooit een rendementsovericht gezien. Behoor je dit automatisch te krijgen of levert Spaarbelg dit op aanvraag?
Ik heb me al voorbereid op een teleurstelling, maar afkoop lijkt moor mij geen zin te hebben aangexien de einddatum 1 sugustus 2007 is.
Ik heb me al voorbereid op een teleurstelling, maar afkoop lijkt moor mij geen zin te hebben aangexien de einddatum 1 sugustus 2007 is.
Re: Onthullend Koersplan, artikel uit de Volkskrant
Volgens mij is deze thread bedoeld om gepubliceerde artikelen over Koersplan te plaatsen.
Graag verder posten bij < ergernis over jaaroverzicht >.
dan blijft alles een stuk overzichtelijker.
Alvast bedankt.
Graag verder posten bij < ergernis over jaaroverzicht >.
dan blijft alles een stuk overzichtelijker.
Alvast bedankt.
Re: Onthullend Koersplan, artikel uit de Volkskrant
Het artikel wat Santygo hierboven vermelde uit de Telegraaf is te lezen met spotprent op:
http://www.pay-back.nl/Nieuwsberichten/18102004.htm
http://www.pay-back.nl/Nieuwsberichten/18102004.htm
Re: Onthullend Koersplan, artikel uit de Volkskrant
Ik herken de frustratie in de berichten van jullie. Ik ben samen met mijn ouders en zusje in september 1994 begonnen deel te nemen aan het mooie koersplan. Mijn ouders en zusje hebben het inmiddels afgekocht.
Ikzelf leg €37,50 per maand in wat voorheen fl 75,- was. Een mooi eindkapitaal zou het worden. Sinds begin dit jaar hou ik maandelijks de bedragen bij in een spreadsheet. Hieraan kan ik zien of er een bepaalde stijging in waarde is. Nou vergeet het dus maar, het schommelt nu tussen de 50 en 52%. Ik ben dus ongeveer €2100,- verloren aan deze oplichters. Inmiddels heb ik al een aantal keren gebeld met de lieve operatortjes van spaarbeleg. Geduld moest ik hebben en ook tegen mij werd verteld dat de eerste jaren administratief belast werden. Mijn geduld is compleet op en heb inmiddels een afkoopcontract in huis. Spaarbeleg dekt zich al in door in het afkoopcontract
Immers weet ik nog steeds niet wat je aan waarde overhoud omdat ze de belastingdienst ook nog even gaan
Mijn vraag is, wat kan ik nu het beste doen? De minimale looptijd van 15 jaar is bijna voorbij. Er is geen winst gemaakt dus hoef ik toch ook geen belasting te betalen?
cgwhuisman
Ikzelf leg €37,50 per maand in wat voorheen fl 75,- was. Een mooi eindkapitaal zou het worden. Sinds begin dit jaar hou ik maandelijks de bedragen bij in een spreadsheet. Hieraan kan ik zien of er een bepaalde stijging in waarde is. Nou vergeet het dus maar, het schommelt nu tussen de 50 en 52%. Ik ben dus ongeveer €2100,- verloren aan deze oplichters. Inmiddels heb ik al een aantal keren gebeld met de lieve operatortjes van spaarbeleg. Geduld moest ik hebben en ook tegen mij werd verteld dat de eerste jaren administratief belast werden. Mijn geduld is compleet op en heb inmiddels een afkoopcontract in huis. Spaarbeleg dekt zich al in door in het afkoopcontract
Daar wordt je toch simpel van....?En verklaart tevens dat hij/zij Spaarbeleg Kas N.V. ten volle vrijwaart voor elke schade, voortvloeiend uit de betaling op deze overeenkomst.
Immers weet ik nog steeds niet wat je aan waarde overhoud omdat ze de belastingdienst ook nog even gaan
.informeren
Mijn vraag is, wat kan ik nu het beste doen? De minimale looptijd van 15 jaar is bijna voorbij. Er is geen winst gemaakt dus hoef ik toch ook geen belasting te betalen?
cgwhuisman
Re: Onthullend Koersplan, artikel uit de Volkskrant
cgwhui,
idd is er niks geen belasting te betalen. Zie verder vorige postings.
zucht, is lezen nou echt zo moeilijk?
idd is er niks geen belasting te betalen. Zie verder vorige postings.
zucht, is lezen nou echt zo moeilijk?
Re: Onthullend Koersplan, artikel uit de Volkskrant
Santygo,lezen is niet moeilijk,maar vertel mij ,elk jaar kan je het opgeven en krijg je van de belasting geld terug , met de verplichting om het bedrag wat aan het eind uitgekeerd word op te geven bij de belasting, winst of geen winst daar hebben zij toch niets mee te maken, ik denk dat het gewoon voor onze rekening is ,ook voor de mijne ik zit er ook diep in,wat het eind bedrag betreft,maar speel gelijk hou niets over, ook wij wisten niets en waren stom verbaast begin 2000.
als jij meer weet (of denkt te weten)van het belasting verhaal laat het dan even weten.
gr Gerrie
als jij meer weet (of denkt te weten)van het belasting verhaal laat het dan even weten.
gr Gerrie
Re: Onthullend Koersplan, artikel uit de Volkskrant
Beste Gerri1,
Ik heb het je al een paar keer proberen uit te leggen maar we blijven langs elkaar heen redeneren. Nogmaals voor alle duidelijkheid:
Wat jij hebt is GEEN GEWOON KOERSPLAN, jij hebt iets met een lijfrente clausule, en dat is iets heel anders.
Bij een standaard Koersplan kun je de inleg niet fiscaal verrekenen en is de winst (???) onbelast als de looptijd langer is als 15 jaar. Veel mensen denken dat als ze nu afkopen,( binnen 15 jaar ) het bedrag dat je nu krijgt, fiscaal belast wordt. Dat klopt niet. Fiscaal belast wordt alleen de eventuele winst en die is er niet, dus er valt niets te belasten.
Gr. René
Ik heb het je al een paar keer proberen uit te leggen maar we blijven langs elkaar heen redeneren. Nogmaals voor alle duidelijkheid:
Wat jij hebt is GEEN GEWOON KOERSPLAN, jij hebt iets met een lijfrente clausule, en dat is iets heel anders.
Bij een standaard Koersplan kun je de inleg niet fiscaal verrekenen en is de winst (???) onbelast als de looptijd langer is als 15 jaar. Veel mensen denken dat als ze nu afkopen,( binnen 15 jaar ) het bedrag dat je nu krijgt, fiscaal belast wordt. Dat klopt niet. Fiscaal belast wordt alleen de eventuele winst en die is er niet, dus er valt niets te belasten.
Gr. René
Laatst gewijzigd door santygo op 29 okt 2004 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Onthullend Koersplan, artikel uit de Volkskrant
Rene, bedankt het dringt nu langszaam door.gr.Gerrie