In de jongste zaak over effectenlease Aegon Spaarbeleg SprintPlan stelt ASR/Aegon nu dat we bij de verkeerde partij aankloppen, we moeten kennelijk bij dochter Knab NV zijn die bovendien is/wordt verkocht aan de Oostenrijkse bank BAWAG. Dit is alleen nog wel afhankelijk van goedkeuring door de relevante toezichthouders...
a.s.r. Annual Report 2023. ASR/Aegon/Knab schreef:4.5.5 Outlook 2024
In January 2024 a.s.r. reached an agreement to sell Knab to the BAWAG Group AG for € 510 million (net asset value per 31 December 2023: € 750 million). Closing of the transaction is expected in the second half of 2024 and is subject to approval from the relevant regulatory authorities and advice from the a.s.r. Works Council.
In het Jaarverslag 2023 van ASR/Aegon/Knab géén reservering voor SprintPlan-claims, het is dan ook de vraag in hoeverre BAWAG hiervan op de hoogte is. Ik heb inmiddels de vorderingen gemeld bij "the relevant regulatory authorities", de relevante toezichthouders AFM, DNB én bij de Minister van Financiën.
In het Jaarverslag 2023 van ASR/Aegon/Knab géén reservering voor SprintPlan-claims, het is dan ook de vraag in hoeverre BAWAG hiervan op de hoogte is. Ik heb inmiddels de vorderingen gemeld bij "the relevant regulatory authorities", de relevante toezichthouders AFM, DNB én bij de Minister van Financiën.
Van de AFM en DNB krijg ik nog wel ontvangstbevestigingen, maar géén antwoord op mijn slotvraag:
"Indien er meer "relevant regulatory authorities" goedkeuring moeten verlenen, dan vernemen wij dit graag!"
Bij een aandelentransactie (in dit geval de aandelen Knab door ASR aan BAWAG) zal dit bij de ACM gemeld moeten worden als de transactie voldoet aan de drempels zoals omschreven op ACM.nl. Met "de relevante toezichthouders" kan in ieder geval ook de ACM wordt bedoeld, omdat ACM fusies en concentratiemeldingen beoordelen. En mogelijk zelfs de Europese Commissie.
Welke eventuele andere toezichthouders wordt bedoeld met de zinsnede "relevante toezichthouders" kan ACM niet beoordelen. ACM kan geen duidelijkheid geven over zaken waar ze geen toezicht op houden. De AFM houdt toezicht op financiële instellingen, maar of die iets te zeggen hebben over zo'n transactie kan ACM niet zeggen.
Van de AFM en DNB krijg ik nog wel ontvangstbevestigingen, maar géén antwoord op mijn slotvraag:
"Indien er meer "relevant regulatory authorities" goedkeuring moeten verlenen, dan vernemen wij dit graag!"
De inkt van mijn vorige bericht was nog niet droog, of het is alweer achterhaald:
01-11-2024, ASR rondt verkoop Knab af. ASR schreef: ASR Nederland N.V. (a.s.r.) en BAWAG Group AG (BAWAG) voldoen aan alle voorwaarden die gesteld zijn aan de transactie voor de verkoop van Knab aan BAWAG. De Nederlandsche Bank en de Europese Centrale Bank hebben een verklaring van geen bezwaar afgegeven
(..)
a.s.r. en BAWAG maakten op 1 februari van dit jaar bekend overeenstemming te hebben bereikt over de verkoop van Knab aan BAWAG. Met de transactie, inclusief het beheer van de hypotheekportefeuille van Knab, is een bedrag van € 590 miljoen gemoeid.
(..)
Jos Baeten, CEO en voorzitter van de Raad van Bestuur van a.s.r.: ‘Ik ben blij met de succesvolle afronding van de verkoop die door gezamenlijke inspanning van Knab, BAWAG en a.s.r. binnen de verwachte tijdslijnen tot stand is gekomen. BAWAG en Knab kunnen vanaf vandaag samen hun positie in de Nederlandse markt versterken. Wij blijven gefocust op een succesvolle integratie van de activiteiten van het voormalige Aegon Nederland
Trekken gedupeerde consumenten aan het kortste eind? Of heeft BAWAG een kat in de zak gekocht, met nog immer lopende collectieve claims over effectenlease Aegon Spaarbeleg SprintPlan en Aegon Vliegwiel?
Trekken gedupeerde consumenten aan het kortste eind? Of heeft BAWAG een kat in de zak gekocht, met nog immer lopende collectieve claims over effectenlease Aegon Spaarbeleg SprintPlan en Aegon Vliegwiel?
Spaarbeleg Bank NV = Aegon Bank NV = Knab NV, sinds 1-11-2024 dochter van BAWAG P.S.K. te Wenen. Ingeschreven in het Vereinsregister Wenen, Oostenrijk. BAWAG valt niet onder Nederlands toezicht, Knab (nog) wel. Toch?
Knab zal onder Nederlands toezicht blijven staan, net zoals ING-DiBa onder Duits toezicht valt.
Zie https://www.dnb.nl/openbaar-register/ of via zoekopdracht 'de nederlandse bank toezichthouder'