LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] CD-ROMS

Goede of slechte ervaringen met speelgoed? Geef hier jouw mening.
AIM
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 jun 2005 18:21

CD-ROMS

Ongelezen bericht door AIM »

Als je een CD-Rom koopt met een leuk spel dan geven winkels je vaak 24 uur voor het omruilen, dit om kopiëren tegen te gaan.

Mag dit wel ?

Ook vragen ze vaak of je de systeemvereisten gelezen hebt en als dat inderdaad klopt met je computer. Zelf ben ik werkzaam geweest in de computersfeer en ik weet dat ook al voldoe je aan alle eisen, je door een combinatie van 2 apparaten of bv een ander geïnstaleerd programma nog steeds problemen kan hebben. Deze discussie heb ik wel eens bij een winkel gehad die alleen maar games verkoopt. Ik bood hun mijn computer aan en dan mochten zei het instaleren en laten werken. Kreeg gewoon een ander spel mee.

Spelletjes bestaan vaak uit meerdere CD's. Als je dus bij CD 3 aankomt en die werkt niet, hoe zit het dan....is dan toch een ondeugelijk product. Ook dit heb ik aangekaart, ze wilde niet omruilen voor een ander spel. Toen ik aangaf geen ander spel te willen maar een nieuwe CD werd dit wel gedaan, de andere ging in de doos waar de nieuwe van mij uit kwam, leuk voor de volgende klant. Nu koop ik altijd bij de speelgoedwinkel hier om de hoek. Ik koop daar ook altijd speelgoed voor mijn zoontje en voor verjaardagen. Leuke eigenaar en leuk personeel en niet al te moeilijk.

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: CD-ROMS

Ongelezen bericht door NAK »

En wat is nu je probleem??????

JaFO
Berichten: 241
Lid geworden op: 07 jul 2005 18:54

Re: CD-ROMS

Ongelezen bericht door JaFO »

Lijkt me duidelijk toch ?

Als je normale apparatuur koopt dan is een week / 10 dagen 'bedenktijd' redelijk gewoon.
Maar zodra software (in de ruimste zin van het woord, dus ook muziek & dvd's) verkocht wordt dan is ruilen een ellende van jewelste.

En dan zit je met een dure onderzetter, omdat de 'winkel' niet wil ruilen of op een andere redelijke manier wil helpen ...

Ik vraag me inderdaad ook af of die '24 uur'-grens wel legaal is.
Toegegeven ... er loopt zat tuig rond dat er z'n hand niet voor omdraait om een spel te kopen, te kopieeren (of uitspelen) en vervolgens te ruilen. Maar zoiets zal bij een fatsoenlijke winkel ook met een week bedenktijd op gaan vallen ...

Nog zo'n fraaie 'regel' :
Als je de EULA van software leest dan heb je 'slechts' 30-90 dagen garantie ...
Ook nogal mager vergeleken met het meest simpele huishoudelijk apparaat.

maar zoals zovaak : recht hebben en gelijk krijgen zijn twee hele verschillende zaken.

// AIM
Een ding om rekening mee te houden :
Kopieer-beveiligingen van spellen zijn zo kritisch dat ze bij ietwat oudere cd-romspelers al struikelen, terwijl er voor de rest niks aan de hand is.
Ik heb het bij mijn eigen systeem al (te) vaak meegemaakt. Helaas was dat pas nadat ik een spel na een jaar weer probeerde te spelen ...

Voor mij iig genoeg reden om me vooraf te informeren welke 'beveiliging' gebruikt is zodat ik dit soort ellende kan voorkomen door gewoon het spel niet te kopen.

topery
Berichten: 444
Lid geworden op: 17 mar 2005 11:34

Re: CD-ROMS

Ongelezen bericht door topery »

Het is een kwestie van vertrouwen, helaas zijn sommige computer gebruikers heel handig in het kopieeren van een spel, wat dan vervolgens tegen lage prijzen op marktplaats enzo worden aangeboden.

Ik vind het ook niet leuk, maar ik begrijp het wel. Het kost een vermogen om zo'n spel te maken en elk bedrijf is opgezet om geld te verdienen.

Juist omdat je er in de meeste winkels op gewezen wordt de systeemeisen goed te lezen en binnen 24 uur te ruilen kan ik ermee leven.

JaFO
Berichten: 241
Lid geworden op: 07 jul 2005 18:54

Re: CD-ROMS

Ongelezen bericht door JaFO »

Wat vind je dan van de volgende systeem-eis :

"NOTICE: This game contains technology intended to prevent copying that may conflict with some DVD-RW, and virtual drives."

Bron :
http://forums.ubi.com/eve/ubb.x/a/tpc/f ... 7941089303

Zoek ook maar eens voor de grap op :
- Starforce
- Securom

Vooral spellen met de Starforce-beveiliging leveren bij *normale* consumenten (te) veel problemen op. En dat terwijl de warez (illegale) versies al op dag 1 op servers te vinden zijn ...

Vertrouwen ?
Als zij mij als potentieel crimineel blijven behandelen dan wil ik ook geen vertrouwen in hun hebben.

topery
Berichten: 444
Lid geworden op: 17 mar 2005 11:34

Re: CD-ROMS

Ongelezen bericht door topery »

Als dat erop staat zou ik het spel niet kopen, tenzij de winkelier mij schriftelijk garandeert dat ik mijn geld terug krijg als het spel niet werkt.

Desnoods koop ik het bij bol.com, waar ik op dit gebied hele goede ervaringen mee heb, maar die zijn iets duurder + verzendkosten.

Ik denk niet dat winkeliers u als potentieel crimineel behandelen, helaas lijden de goeden onder de kwaden en bent u een van de goeden...

JaFO
Berichten: 241
Lid geworden op: 07 jul 2005 18:54

Re: CD-ROMS

Ongelezen bericht door JaFO »

Die beveiliging doet net als of ik iets heel fouts van plan ben, terwijl ik gewoon legale software & hardware op m'n pc heb staan. Da's zoiets als bij aankoop van je auto een boete moeten betalen omdat er mensen zijn die te hard rijden ...

Die vage melding was voor mij ook de reden om het spel niet te kopen.
Daarbij komt dat (helaas) genoeg spellen zoiets er niet van te voren op zetten, zodat je achteraf met de gebakken peren zit. :(
Nu weet ik (toevallig) dat Ubisoft standaard die 'beveiliging' gebruikt, dus koop ik simpelweg geen spellen van hun meer (best jammer, want Splintercell is best wel leuk).

De software die zoiets 'stiekem' doet haal je er acheraf zo uit. De forums van die spellen staan na release vol met berichten over een cd die niet herkend wordt, etc. Een (helaas illegale) oplossing is dan het gebruik van een zogenaamde 'no cd'-crack die de beveiliging uitschakelt.

Enige probleem is dat veel mensen dan gewoon een no-cd crack op internet zoeken en zo de uitgevers/winkeliers niet op het probleem wijzen. En als je zo'n crack eenmaal gevonden hebt ... dan zit je vaak vrij dicht bij de sites waar je de software 'gratis' kunt krijgen (als je snapt wat ik bedoel).

Captain Pervert
Berichten: 1282
Lid geworden op: 20 jul 2005 00:52

Re: CD-ROMS

Ongelezen bericht door Captain Pervert »

Ik weet uit ervaring (heb bij 2 electronica/computerzaken gewerkt) dat op het moment dat de klant iets aan de computer moet hangen of erin moet stoppen en het niet werkt, de kans 90% is dat het aan de klant ligt.

Ik vind het niet gek dat ze streng zijn bij handelaren in games.

Hoe vaak ik niet dingen die bij de klant niet werkten heb aangesloten/geïnstalleerd en ze triomfantelijk heb heengezonden.

Helemaal in deze tijd van spyware en het laagdrempelige Windows XP lijken er alleen maar mongolen achter de computer te zitten. Het enige wat je kan doen om je humeur en je handel te beschermen is strikt te zijn en niet alles terug te nemen, want als je de klant terugstuurt komt hij er vaak na een kwartiertje extra werk achter waar het aan lag.

topery
Berichten: 444
Lid geworden op: 17 mar 2005 11:34

Re: CD-ROMS

Ongelezen bericht door topery »

Helemaal in deze tijd van spyware en het laagdrempelige Windows XP lijken er alleen maar mongolen achter de computer te zitten.
Ook al ben ik het met u eens.
Het is niet netjes onwetende mensen mongolen te noemen.

Captain Pervert
Berichten: 1282
Lid geworden op: 20 jul 2005 00:52

Re: CD-ROMS

Ongelezen bericht door Captain Pervert »

Dat is wel waar, maar onwetendheid werd ook niet geaccepteerd toen veel Duitsers daar in 1945 mee kwamen.

Strikt genomen is het de klant die zeker moet weten dat de software gaat werken, maar ik zou het in de praktijk aanmoedigen om bij iedere verkoop standaard te vragen "weet u zeker dat uw computer voldoet aan de systeemeisen" of een bepaling daaromtrent in de garantievoorwaarden op te nemen, en die voorwaarden bij iedere verkoop zwart op wit mee te geven.

JaFO
Berichten: 241
Lid geworden op: 07 jul 2005 18:54

Re: CD-ROMS

Ongelezen bericht door JaFO »

Als ik af en toe hoor wat de gemiddelde verkoper beweert in een electronica/computerzaak dan is het geen wonder dat de klanten verkeerde spullen mee krijgen.

Je moet als computer-kenner echt niet op de kennis van een verkoper vertrouwen. Die lui zijn vaak net zo dom als de gemiddelde klant die ze moeten helpen. Vooral een zaak als Dixons zouden ze moeten verbieden om iets anders dan papier te verkopen. Op een enkele verkoper na zijn ze daar niets meer dan papegaaien die foldertjes voorlezen.

En zoals gezegd : de systeem-eisen van de meeste software blinken niet echt uit in duidelijkheid. Ik vraag me namelijk af hoeveel mensen weten wat een DirectX 9 compatibele kaart werkelijk is ...

Zeker mensen die een kant&klaar computer aangesmeerd hebben gekregen zullen niet eens weten welke hardware er standaard ge-installeerd is. Dus laat staan dat ze dat kunnen combineren met de systeemeisen van de software. Om maar te zwijgen over het feit dat die systeemeisen op z'n zachts gezegd nogal optimistisch zijn. De zogenaamde 'recommended' eisen zijn vaak net voldoende.

Aan de ene kant beweren verkopers/de industrie dat computers net zo simpel zijn als een magnetron/videorecorder. Maar in de praktijk zijn pc's nog lang niet op dat niveau. Als je ze dan met de neus op dat feit wijst zijn ze ineens niet thuis ...

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: CD-ROMS

Ongelezen bericht door NAK »

Die lui zijn vaak net zo dom als de gemiddelde klant die ze moeten helpen
.
Het was charmanter geweest als je hier had gezet dat beide weinig kennis van zaken hebben.

Vraag: Moet de rest van het stukje pleiten voor jouw kennis van zaken óf onze onkunde ?????:oops:

JaFO
Berichten: 241
Lid geworden op: 07 jul 2005 18:54

Re: CD-ROMS

Ongelezen bericht door JaFO »

sjees ... niet zo over woorden vallen ja ?
Het principe blijft hetzelfde.

Doordat verkopers (op een enkele uitzondering na) aan hun eigen winst denken ipv aan de klant moeten ze niet klagen als diezelfde klant in de problemen komt en vervolgens weer bij hun aanklopt.

Denman
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 aug 2005 19:53

Re: CD-ROMS

Ongelezen bericht door Denman »

Als na 24 uur het spel dus niet meer in de winkel mag ruilen, en je hebt een probleem dat je spel niet goed werkt, dan staat er bij de meeste spellen wel een helpdesknummer of site in de handleiding.
Neem even contact op met deze helpdesk en ze helpen je vaak prima verder. ligt het echt aan de cdrom dan heb je vaak binnen een paar dagen een nieuw cdtje in huis, echt top geregeld.
Kan je geen tel nummer of site vinden of is het een buitenlands tel.nummer dan hebben ze vaak in de winkel nog wel het telefoonnummer van de leverancier in Nederland die je kan bellen of mailen( in ieder geval bij elke bart smit, vraag vaak dat even aan de bedrijfsleider(ster) en niet aan een oproepkracht op zaterdag).

Zit je met een spel in je maag wat je niet leuk vind kan deze binnen een dag ruilen voor een ander spel. een tip is, lees eerst verschillende recencies in ONAFHANKELIJKE games bladen of op internet, vaak is er op internet ook een demo te vinden van een spel, weet in je in iedergeval wat je in huis haalt.

Gesloten