LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Giftige stoffen in Chinees speelgoed
Giftige stoffen in Chinees speelgoed
China is boos over de wereldwijde negatieve berichtgeving over haar exportproducten. Het land ligt onder vuur omdat in kort tijdsbestek al meerdere malen Chinese producten zijn gevonden met gevaarlijk hoge concentraties van verschillende gifstoffen.
Overdrijven we?
Moeten er strengere controles op Chinese producten komen?[/url]
Overdrijven we?
Moeten er strengere controles op Chinese producten komen?[/url]
Re: Giftige stoffen in Chinees speelgoed
Ach weet je, ik heb zelf zoiets van: alle bedrijven willen graag zo goedkoop mogelijk produceren en besteden daarom hun productiewerk uit aan China. Maar als er dan dingen niet goed gaan, staan we wel op onze achterste benen. Als wij zo graag goedkope producten willen, moeten we de eventuele ongemakken voor lief nemen.
-
Chinese producten.
Uw vraag redactie Radar of wij binnen Europa overdrijven?
Wel, volgens mij spelen daarbij 2 belangrijke factoren mee.
1/. Het europeesche bedrijfsleven dat de concurrentie vanuit goedkope lonenlanden niet meer aankunnen en dus hopen op beschermingsmaatregelen van hun eigen markten.
Dat daarbij overdreven wordt is de aard van het beestje.
2/. En naar mijn mening toch een erg belangrijk gegeven is het feit dat producten welke worden afgenomen uit die lage lonenlanden vaak met kinderarbeid, ja zelfs met slavenarbeid, tegen dat soort idioot lage prijzen kunnen worden gemaakt.
De onwetende consument die alleen maar die prijs van het product belangrijk vind (op dit forum overigens met vele voorbeelden gestaafd! lees de topics over internetkopen maar eens!!) zal dt gegeven van kinderarbeid worst wezen maar een steeds grotere groep consumenten gaan eisen dat ook in dat soort landen als China en India die wantoestanden niet meer mag voor komen!
Bovendien, het gebruik van kleurstoffen die giftig zijn, voedingsmiddelen die met verboden gifstoffen zijn bespoten en het stiekem door allerlei producten genetisch gemanipuleerde stoffen toe te voegen zijn allemaal zaken die de kostprijs van die producten nog lager kan maken.
Dus enerzijds, de markt verlangt goedkope producten, de fabrikanten en importeurs zoeken naar de laagste kostprijs en nemen gifstoffen in voeding en endere producten voor lief terwijl ook de gemiddelde nederlandse consument zijn aankopen doet bij firma's die "toch niet gek zijn", op het internet ondanks alle voetangels en klemmen en blind op prijzen starend "gewoon vreet wat hem voor de bek komt als het maar goedkoop is!"
Gelukkig is er een warenwet.
Halleluja!
De cynische
Grootvader
Uw vraag redactie Radar of wij binnen Europa overdrijven?
Wel, volgens mij spelen daarbij 2 belangrijke factoren mee.
1/. Het europeesche bedrijfsleven dat de concurrentie vanuit goedkope lonenlanden niet meer aankunnen en dus hopen op beschermingsmaatregelen van hun eigen markten.
Dat daarbij overdreven wordt is de aard van het beestje.
2/. En naar mijn mening toch een erg belangrijk gegeven is het feit dat producten welke worden afgenomen uit die lage lonenlanden vaak met kinderarbeid, ja zelfs met slavenarbeid, tegen dat soort idioot lage prijzen kunnen worden gemaakt.
De onwetende consument die alleen maar die prijs van het product belangrijk vind (op dit forum overigens met vele voorbeelden gestaafd! lees de topics over internetkopen maar eens!!) zal dt gegeven van kinderarbeid worst wezen maar een steeds grotere groep consumenten gaan eisen dat ook in dat soort landen als China en India die wantoestanden niet meer mag voor komen!
Bovendien, het gebruik van kleurstoffen die giftig zijn, voedingsmiddelen die met verboden gifstoffen zijn bespoten en het stiekem door allerlei producten genetisch gemanipuleerde stoffen toe te voegen zijn allemaal zaken die de kostprijs van die producten nog lager kan maken.
Dus enerzijds, de markt verlangt goedkope producten, de fabrikanten en importeurs zoeken naar de laagste kostprijs en nemen gifstoffen in voeding en endere producten voor lief terwijl ook de gemiddelde nederlandse consument zijn aankopen doet bij firma's die "toch niet gek zijn", op het internet ondanks alle voetangels en klemmen en blind op prijzen starend "gewoon vreet wat hem voor de bek komt als het maar goedkoop is!"
Gelukkig is er een warenwet.
Halleluja!
De cynische
Grootvader
-
Zoals gewoonlijk blaast de politiek weer eens hoog van de toren want ziet alleen de splinter in het Chinese oog waarbij de eigen balk over het hoofd gezien wordt. Aan het eigen fabrikaat mankeert ook het nodige, zo niet meer!!!
De verantwoording ligt mijns inziens geheel bij de (Nederlandse ) importeur die de spullen daar in opdracht laat maken.
Die behoort een fikse boete te betalen als de zaak niet klopt bij controle, waarvan de kosten ook door de importeur betaald dienen te worden.
Op die manier kijken ze wel uit om onverantwoorde spullen te kopen.
De gebruikelijke protectionistische maatregelen halen weinig tot niets uit.
Schaf de belasting op arbeid af en belast de grondstoffen en daarvan gemaakte producten al was het maar om dan beter te kunnen concurreren met de lage lonen landen.
Hoewel...........volgens mij zijn die nu zo langzamerhand ook eens aan de beurt voor een groter stuk van de taart!
Een andere opa.
De verantwoording ligt mijns inziens geheel bij de (Nederlandse ) importeur die de spullen daar in opdracht laat maken.
Die behoort een fikse boete te betalen als de zaak niet klopt bij controle, waarvan de kosten ook door de importeur betaald dienen te worden.
Op die manier kijken ze wel uit om onverantwoorde spullen te kopen.
De gebruikelijke protectionistische maatregelen halen weinig tot niets uit.
Schaf de belasting op arbeid af en belast de grondstoffen en daarvan gemaakte producten al was het maar om dan beter te kunnen concurreren met de lage lonen landen.
Hoewel...........volgens mij zijn die nu zo langzamerhand ook eens aan de beurt voor een groter stuk van de taart!
Een andere opa.
Ik ga al 30 jaar naar de chinees !
Laten we gewoon volhouden zoals bij iedere brand van soms de grootste gifbende "ER IS GEEN GEVAAR VOOR DE VOLKSGEZONDHEID"
Laten we gewoon volhouden zoals bij iedere brand van soms de grootste gifbende "ER IS GEEN GEVAAR VOOR DE VOLKSGEZONDHEID"
-
speelgoed van de chinees.
Ik haal altijd chinees.
Gelukkig geen dikke maar 't is toch een heel gesjouw naar huis.
Er zijn er trouwens genoeg.
Als alle nederlanders mee gaan sjouwen dan blijven er nog genoeg over!
Je weet toch dat die chinezen eerder op de maan waren dan die amerikanen?
Chinees op chinees op chinees, enzovoort.
Grootvader
Ik haal altijd chinees.
Gelukkig geen dikke maar 't is toch een heel gesjouw naar huis.
Er zijn er trouwens genoeg.
Als alle nederlanders mee gaan sjouwen dan blijven er nog genoeg over!
Je weet toch dat die chinezen eerder op de maan waren dan die amerikanen?
Chinees op chinees op chinees, enzovoort.
Grootvader
-
Ik ben zeer onder de indruk van de humoristische reacties.
Dit Radarforum kan wat mij betreft dus de boom in omdat het kennelijk niet serieus genomen wordt en daar geen enkel probleem mee heeft.
Opa Theo Muller
Dit Radarforum kan wat mij betreft dus de boom in omdat het kennelijk niet serieus genomen wordt en daar geen enkel probleem mee heeft.
Opa Theo Muller
Van de andere kant laat de electronicamarkt goed zien dat ze met deze vraagstukken bezig zijn.China is boos over de wereldwijde negatieve berichtgeving over haar exportproducten. Het land ligt onder vuur omdat in kort tijdsbestek al meerdere malen Chinese producten zijn gevonden met gevaarlijk hoge concentraties van verschillende gifstoffen.
In computerkasten mag al geen lood meer verwerkt zitten.
In soldeertin mag dat ook niet meer.
Soldeertin bestond tot kort geleden nog uit tin en lood.
Nu zijn er andere metalen gevonden die lood moeten vervangen. Denk hierbij aan zilver.
Er wordt nu zoveel met de verschillende stoffen getest en over de verschillende stoffen wordt nu ook bekend of iets giftig is of niet.
De gehele wereld is ermee bezig om de producten zo veilig mogelijk te maken.
En China moet daar dan ook aan houden.
Eerst chinese producten officiëel in Nederland toelaten(terwijl het bedrijfsleven al jaaaren klaagt over de kapotmakende concurentie(met hun waardeloze kwaliteit), maar mensen willen alles goedkoop hebben zonder op de kwaliteti te letten)), om onderling met het Nederlandse bedrijfsleven te concureren = prijsverlagingen(waar overigens de regering zelf aan meewerkt. Ik heb het over de prijshoogte van producten, belastingen, regels e.d..), en nu, onder druk!!??, van het bedrijfsleven, toch maar de chinese import gaan afvallen!?
Zodat de prijzen van betere kwaliteit wederom omhoog gaan?
Zodat de prijzen van betere kwaliteit wederom omhoog gaan?
GELD EN MACHT DAAR GAAT HET TOCH ALLEMAAL OM.
OOK DE CHINEES HEEFT NU ONTDEKT DAT GELD NIET STINKT, MAAR ZIJN PRODUCTEN MOGEN WEL EEN LUCHTJE HEBBEN.
OOK DE CHINEES HEEFT NU ONTDEKT DAT GELD NIET STINKT, MAAR ZIJN PRODUCTEN MOGEN WEL EEN LUCHTJE HEBBEN.
Is ook een optie om op deze manier China te ontwapenen
Groet T
Groet T
Zoals ik al eerder aangaf gaat het vaak over lood in de producten.Twee Amerikaanse speelgoedbedrijven halen meer dan 300.000 stuks in China geproduceerd speelgoed uit de handel, omdat ze mogelijk een gevaarlijke hoeveelheid lood bevatten. Dat hebben de bedrijven Martin Designs en Schylling laten weten. Het is de jongste in een reeks van incidenten waarin de veiligheid van Chinese producten ter discussie staat.
Het gaat onder meer om 250.000 adresboeken van het populaire tekenfilmfiguur Spongebob Squarepants. De spiraalbinding bevat mogelijk veel te veel lood. Ook 66.000 andere speeltjes, onder meer uit de populaire speelgoedserie Thomas the Tank, zijn uit de handel gehaald vanwege het loodgehalte.
Het imago van China loopt dezer dagen flinke deuken op. Product na product moet worden teruggeroepen, van met insecticide vervuilde matrassen, tot loodhoudend speelgoed, tot giftige babyslabbetjes. Alleen al de Amerikaanse speelgoedgigant Mattel moest ruim achttien miljoen stuks in China gemaakt speelgoed uit de handel halen.
bron: fok.nl
Bij mij in de branche wordt het gebruik steeds verder teruggedrongen en mogen er in producten al geen lood meer inzitten.
Dus geldt dat ook voor speelgoed.
En als China denkt dat die regels niet voor hun gelden, moeten ze maar hard gestraft worden.
Ik kan me niet voorstellen dat er geen voorgeschiedenis aan vast zit.
Er zullen vast wel div waarschuwingen zijn geweest richting Peking.
Het valt me wel op dat Chinaglens ineens qua export onder vuur ligt.
Groet T
Er zullen vast wel div waarschuwingen zijn geweest richting Peking.
Het valt me wel op dat Chinaglens ineens qua export onder vuur ligt.
Groet T
In China heerst een dictatuur.
En die dictators zeggen gewoon dat zij zelf de regels bepalen en laten hun niet vertellen wat zij wel en wat zij niet mogen.
En die dictators zeggen gewoon dat zij zelf de regels bepalen en laten hun niet vertellen wat zij wel en wat zij niet mogen.
-
Chinese producten.
Te veel wordt hier, naar mijn mening eenzijdig, in gegaan op mogelijk giftige producten uit lage-lonen-landen.
Persoonlijk, de documentaires gevolgd ben meer geraakt door de erbarmelijke arbeidsomstandigheden die sterk lijken op slavenarbeid.
Zelfs IKEA die toch sociale voorwaarden stelt blijkt niet alles goed in de hand te hebben omdat fabrikanten hun orders aan Ikea weer uitbesteden aan kleine bedrijfjes waar werknemers/sters 14-18 uur soms moeten werken voor een hongerloontje omdat deze ook de huisvesting (geleverd door zo'n onderaannemer) en het eten zelf moeten betalen waardoor er maar weinig overblijft.
En met huisvestig wordt dan niet bedoeld een eigen woning maar gangen en kamertjes waar vele meisjes, vaak kinderen nog tesamen moeten slapen (soms in ploegendienst !!) met maar 1 kraan en vaak 1 toilet.
In India worden regelmatig ateliers ontdekt waar heel jonge kinderen onder bewaking in vuile gevaarlijke arbeidsomstandigheden (zelfs soms in ketenen geslagen!!) werken zonder-of met heel weinig loon.
Dit doet mij nog veel meer dan die giftige producten.
Een bewuste consument zal dus nooit moeten kiezen voor producten zoals Adidas, C&A en dergelijke.
Als een product erg goedkoop is dan is het per definitie gemaakt in bovengenoemde omstandigheden.
------------------------------------------------------
Gelukkig word dit soort berichten niet alleen in Nederland gelezen want de gemiddelde Nederlander kiest helaas voor een prijs en niet voor de prijs die daar achter zit door die kinderen die in lage-lonen-landen wordt betaald met hun gezondheid en verlies aan kindzijn.
Een cynische grootvader
Te veel wordt hier, naar mijn mening eenzijdig, in gegaan op mogelijk giftige producten uit lage-lonen-landen.
Persoonlijk, de documentaires gevolgd ben meer geraakt door de erbarmelijke arbeidsomstandigheden die sterk lijken op slavenarbeid.
Zelfs IKEA die toch sociale voorwaarden stelt blijkt niet alles goed in de hand te hebben omdat fabrikanten hun orders aan Ikea weer uitbesteden aan kleine bedrijfjes waar werknemers/sters 14-18 uur soms moeten werken voor een hongerloontje omdat deze ook de huisvesting (geleverd door zo'n onderaannemer) en het eten zelf moeten betalen waardoor er maar weinig overblijft.
En met huisvestig wordt dan niet bedoeld een eigen woning maar gangen en kamertjes waar vele meisjes, vaak kinderen nog tesamen moeten slapen (soms in ploegendienst !!) met maar 1 kraan en vaak 1 toilet.
In India worden regelmatig ateliers ontdekt waar heel jonge kinderen onder bewaking in vuile gevaarlijke arbeidsomstandigheden (zelfs soms in ketenen geslagen!!) werken zonder-of met heel weinig loon.
Dit doet mij nog veel meer dan die giftige producten.
Een bewuste consument zal dus nooit moeten kiezen voor producten zoals Adidas, C&A en dergelijke.
Als een product erg goedkoop is dan is het per definitie gemaakt in bovengenoemde omstandigheden.
------------------------------------------------------
Gelukkig word dit soort berichten niet alleen in Nederland gelezen want de gemiddelde Nederlander kiest helaas voor een prijs en niet voor de prijs die daar achter zit door die kinderen die in lage-lonen-landen wordt betaald met hun gezondheid en verlies aan kindzijn.
Een cynische grootvader
Klopt ikbenik.
Maar dat is al sinds mensenheugenis zo.
Waarom valt de gehele wereld als vliegen op en polleke ...... nu ineens China aan.
Dit is toch al jaren aan de gang.
Groet T
Maar dat is al sinds mensenheugenis zo.
Waarom valt de gehele wereld als vliegen op en polleke ...... nu ineens China aan.
Groet T
Dat klopt wat je zegt.
Maar het ging bij deze topic om dat China nog steeds bepaalde stoffen in hun producten gebruiken die wereldwijd niet meer toegestaan zijn.
Er is een duidelijke afspraak:
Geen lood meer in de producten.
En als je als land zijnde daar dan niet aan houdt, dan zijn de consequenties niet uitgesloten.
Het is simpel:
China weiger om te stoppen met het gebruik van lood in de producten.
Ze worden nu daarmee keihard geconfronteerd en ze worden er nu voor beboet.
En nu gaan ze de zielige jankers uithangen.
Maar het ging bij deze topic om dat China nog steeds bepaalde stoffen in hun producten gebruiken die wereldwijd niet meer toegestaan zijn.
Er is een duidelijke afspraak:
Geen lood meer in de producten.
En als je als land zijnde daar dan niet aan houdt, dan zijn de consequenties niet uitgesloten.
Het is simpel:
China weiger om te stoppen met het gebruik van lood in de producten.
Ze worden nu daarmee keihard geconfronteerd en ze worden er nu voor beboet.
En nu gaan ze de zielige jankers uithangen.
In de producten die ik verkoop moeten de aandelen lood steeds verder teruggedrongen worden.Maar dat is al sinds mensenheugenis zo.
In de computerkasten mag al geen lood meer gebruikt worden.
Dat zijn de regels.
En als China toch computerkasten levert met daarin lood en ze weigeren dan om computerkasten te leveren zonder lood, dan kun je wel raden dat dit soort acties van China niet meer gepikt worden en dat er dan er wat van gezegd wordt.
Want dat is dus precies wat er nu gebeurd.
-
Welke landen hebben eigenlijk in nauwelijks een halve eeuw tijd wereldwijd het milieu ( bodem, water en lucht ) grondig verziekt met zo'n 70000 verschillende chemische stoffen en gaan daar gewoon rustig en op grote schaal mee door?
Hoe komt lood in de vis die wij te eten krijgen?
Echt niet uit China!!!
Opa Theo
Hoe komt lood in de vis die wij te eten krijgen?
Echt niet uit China!!!
Opa Theo
Ik weet het ikbenik.
Edoch zit er volgens mij meer achter.
Waarom met z`n allen tegelijk?
Volgens mij is het een politiek spel en late we even weten dat we de regiseurs zijn,De vrije wereld
Edoch zit er volgens mij meer achter.
Waarom met z`n allen tegelijk?
Volgens mij is het een politiek spel en late we even weten dat we de regiseurs zijn,De vrije wereld