Na de scoubidou touwtjes affaire ben ik al maanden op zoek naar wat er in speelklei voor stoffen zitten, zowel de wateroplosbare, die zeer snel uitdroogt en peperduur is als wel de vettige, goedkopere. Sommige soorten (blokker, 1.99) ruiken zelfs naar snoep en fruit, erg verleidelijk om van die felgekleurde zachte bolletjes ook eens een hapje te nemen!
ik vind sowieso dat klei niet naar snoep en fruit mag ruiken!
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] hoe giftig is speelklei?
Re: hoe giftig is speelklei?
Als je de 'affaire' gevold hebt heb je vast ook meegekregen dat er uiteidelijk helemaal geen reeel gevaar voor de gezondheid was.
Maar die klei ziet er vaak wel erg chemisch uit ja. Ik heb zelf nooit klei gezien die naar fruit ruikt... vreemde zaak. Vroeger zat er juist een hele onaangename geur aan, echt zo'n plastic lucht. Persoonlijk denk ik dat het wel los zal lopen, ook als kinderen een stukje doorslikken, het lichaam kan wel tegen een stootje en speelgoed zal best gecontroleerd worden. Ik ben misschien een beetje goed van vertrouwen of zelfs naief
Maar oke, ik weet dus niet hoe de grote fabrikanten het doen, maar misschien heb je hier wel wat aan, een recept om zelf klei te maken! Heb ik zelf niet gedaan, dus of het wat is dat kan ik je echt niet zeggen, maar het lijkt er wel op dat er geen vergiften nodig zijn om klei te maken:
Het recept om zelf speelklei te maken:
nodig:
* 350 gram bloem
* 350 gram zout
* 4 eetl. slaolie (geen olijfolie)
* 2 theel. wijnsteenzuur
* Voedingskleurstof (geen rood)
* 500 cc water
Meng alle droge bestanddelen in een kom goed doorelkaar en voeg daarna de olie, de kleurstof en het water toe.
Blijf roeren, zodat het een klontloze massa wordt.
Doe alles in een braadpan en roer op een middelmatig vuur de massa met een houten pollepel om. Roer goed over de bodem! Dit is wel zwaar, maar als je blijft scheppen en roeren wordt de massa een geheel. Blijf roeren totdat alles er droog uitziet.
Keer de klont om boven het aanrecht en laat het afkoelen. Kneedt het daarna goed door.
De speelklei is ongeveer een jaar houdbaar als het goed afgesloten wordt.
VOEG NOOIT WATER TOE !
Knutseltip voor ouders:
Fantaseer met uw kind mee.
Bedenk samen modellen.
Maar die klei ziet er vaak wel erg chemisch uit ja. Ik heb zelf nooit klei gezien die naar fruit ruikt... vreemde zaak. Vroeger zat er juist een hele onaangename geur aan, echt zo'n plastic lucht. Persoonlijk denk ik dat het wel los zal lopen, ook als kinderen een stukje doorslikken, het lichaam kan wel tegen een stootje en speelgoed zal best gecontroleerd worden. Ik ben misschien een beetje goed van vertrouwen of zelfs naief
Maar oke, ik weet dus niet hoe de grote fabrikanten het doen, maar misschien heb je hier wel wat aan, een recept om zelf klei te maken! Heb ik zelf niet gedaan, dus of het wat is dat kan ik je echt niet zeggen, maar het lijkt er wel op dat er geen vergiften nodig zijn om klei te maken:
Het recept om zelf speelklei te maken:
nodig:
* 350 gram bloem
* 350 gram zout
* 4 eetl. slaolie (geen olijfolie)
* 2 theel. wijnsteenzuur
* Voedingskleurstof (geen rood)
* 500 cc water
Meng alle droge bestanddelen in een kom goed doorelkaar en voeg daarna de olie, de kleurstof en het water toe.
Blijf roeren, zodat het een klontloze massa wordt.
Doe alles in een braadpan en roer op een middelmatig vuur de massa met een houten pollepel om. Roer goed over de bodem! Dit is wel zwaar, maar als je blijft scheppen en roeren wordt de massa een geheel. Blijf roeren totdat alles er droog uitziet.
Keer de klont om boven het aanrecht en laat het afkoelen. Kneedt het daarna goed door.
De speelklei is ongeveer een jaar houdbaar als het goed afgesloten wordt.
VOEG NOOIT WATER TOE !
Knutseltip voor ouders:
Fantaseer met uw kind mee.
Bedenk samen modellen.
-
Wat voor klei bedoel je? Plasticine?
of het nu giftig is of niet, als een kind een bonk inslikt kan het stikken, laat dus nooit en te nimmer je kinderen kleien zonder toezicht... het gevaar zit hem niet altijd in de giftigheid, zoals moniquelohr al opmerkte...
overigens, wel het goede forum, misschien de verkeerde topic?
of het nu giftig is of niet, als een kind een bonk inslikt kan het stikken, laat dus nooit en te nimmer je kinderen kleien zonder toezicht... het gevaar zit hem niet altijd in de giftigheid, zoals moniquelohr al opmerkte...
overigens, wel het goede forum, misschien de verkeerde topic?
inderdaad michelangelo, het verkeerde topic. Maar hij is al verwijderd door de redactie, goed up to date!!
SES (een nederlandse producent) maakt zachte hardwordende klei op basis van levensmiddelen en cosmetica grondstoffen. Deze is ook glutenvrij.
Het is iets duurder dan de goedkope china troep, maar dan geef je je kind wel een veilig product.
Het is iets duurder dan de goedkope china troep, maar dan geef je je kind wel een veilig product.