LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Algemene voorwaarden HealthCity

Vervelende ervaringen op de sportschool of met een sportclub? Bespreek het hier.
KaiC
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 jan 2012 20:01

Algemene voorwaarden HealthCity

Ongelezen bericht door KaiC »

Mijn halfjaarcontract bij HealthCity loopt op 1 feb af. Ik keek op de website naar de algemene voorwaarden (http://www.healthcity.nl/algemene-voorwaarden) en kwam dit tegen:

2. Voorwaarden
2.1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle diensten van het Bedrijf.

7. Beëindiging of ontbinding lidmaatschap
7.1. Indien het Lid zijn lidmaatschap niet één kalendermaand voor de einddatum van de initiële contractduur schriftelijk bij de desbetreffende club opzegt, wordt het lidmaatschap na de contractduur automatisch verlengd voor onbepaalde duur en geldt een opzegtermijn van één kalendermaand.

Ik ging gisteren naar HealthCity om op te zeggen, vertellen ze mij doodleuk dat ik 2 maanden opzegtermijn heb. Deze algemene voorwaarden zouden niet voor mij gelden omdat ik een contract voor december 2011 heb afgesloten.

Mag een bedrijf mij houden aan oude algmene voorwaarden? Mag een bedrijf 2 verschillende algemene voorwaarden gebruiken?

Berbke
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 feb 2012 23:29

Re: Algemene voorwaarden HealthCity

Ongelezen bericht door Berbke »

Beste Kaic,

Helaas heeft de sportschool gelijk. Per 1-12-2011 is er een wetswijziging geweest. Voor abonnementen die afgesloten zijn vanaf bovengenoemde datum geldt een opzegtermijn van een maand. Voor abonnementen die daarvoor zijn afgesloten helaas niet.

Kijk ook eens bij:

http://www.consuwijzer.nl/Uitgelicht/Ab ... verlenging

Bert

JFG
Berichten: 32
Lid geworden op: 04 jul 2005 19:32

Re: Algemene voorwaarden HealthCity

Ongelezen bericht door JFG »

http://www.opzeggen.nl/wet-van-dam

Wet Van Dam

--------------------------------------------------------------------------------

update 7/2/2012: Er is jurisprudentie over de Wet van Dam! Afgelopen 12 januari heeft de rechtbank in Haarlem bepaald dat de Wet van Dam wel degelijk vanaf 1 december 2011 van kracht is geworden en er dus een opzegtermijn geldt van 1 maand, ook voor bestaande contracten waarvan het eerste contractjaar is verstreken.

In de uitspraak van de Rechtbank Haarlem ging het over een abonnement bij een fitness school. Dit abonnement was in 2008 aangegaan. De fitness school betoogde dat de overgangsregeling nog van toepassing zou zijn en dat de Wet van Dam pas per 1 december 2012 zou ingaan. De rechtbank oordeelde anders!

Wil jij een contract opzeggen dat al langer dan één jaar loopt maar wil de betreffende organisatie niet meewerken? Verwijs naar de uitspraak LJN BV1276, Rechtbank Haarlem, 526840 CV EXPL 11-12063.

MAXIEM

Re: Algemene voorwaarden HealthCity

Ongelezen bericht door MAXIEM »

KaiC

Op zich heeft mijn geachte collega JFG wel gelijk met de mogelijkheid om te verwijzen naar de uitspraak van die rechter in Haarlem, maar zoals alle uitspraken van rechters is zo'n uitspraak niet algemeen verbindend. Wil je het dus in rechte afdwingen (omdat de sportschool niet onder de indruk is van de verwijzing), dan zul je toch echt zelf naar de rechter moeten stappen.

Maxiem.

JFG
Berichten: 32
Lid geworden op: 04 jul 2005 19:32

Re: Algemene voorwaarden HealthCity

Ongelezen bericht door JFG »

Mocht dat het geval zijn dan zal ik het inderdaad voor laten komen. Zij geven 2 maanden opzegtermijn aan, ik wil akkoord gaan met 1 maand. Dus de 2e maand zal ik storneren en dan wacht ik in 1e instantie af of zij verdere maatregelen gaan treffen voor deze ene maand. Mochten zij de incasso verder doorvoeren dan wacht ik de dagvaarding af en zal ik verweer voeren waarbij ik verwacht dat zij dus aan het kortste eind zullen trekken (met alle kosten vandien)

thurrie
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 jun 2012 20:10

Re: Algemene voorwaarden HealthCity

Ongelezen bericht door thurrie »

wij hebben hetzelfde probleem: als trouwe klant mag ik pas per 1 september opzeggen, terwijl wij begin mei al zijn verhuisd. Health City Hilversum zegt dat we gebonden zijn aan de oude voorwaarden, omdat we al in 2009 lid zijn geworden. Dat betekend kosten van maar liefst 500 euro, terwijl we met geen mogelijkheid meer kunnen sporten bij deze sportschool. Ook een beroep op coulance en klantvriendelijkheid haalt bij health City kennelijk niets uit. Wat genoeg zegt over de service van dit bedrijf!

MAXIEM

Re: Algemene voorwaarden HealthCity

Ongelezen bericht door MAXIEM »

thurrie

Wel smerig dat dit bedrijfje in dit geval geen coulanceregeling (onder de huidige overgang van de wet van Dam) heeft. Maar naar de letter van de wet mogen zij dit zo stellen (tenzij je hen in rechte gaat betrekken en gelijk krijgt van de rechter). Mijn advies is om je verlies te nemen en nu al een aangetekende brief te versturen waarin je per 1-9-2012 opzegt. Vraag van de opzegging een schriftelijke bevestiging en vergeet niet je pasje(s) in te leveren (vraag daar ook een schriftelijk bewijs van). Zorg er ook voor dat je een kopie van de brief zelf houdt (voor je eigen administratie).

Sukses, Maxiem.

Gesloten