LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Contributieverhoging tijdens contractduur

Vervelende ervaringen op de sportschool of met een sportclub? Bespreek het hier.
iGeneration

Contributieverhoging tijdens contractduur

Ongelezen bericht door iGeneration »

Beste allemaal,

Eind juli 2011 meld ik me bij Fitnesscentre Fysiek in Leiden voor een abonnement om te kunnen sporten. Het abonnement kost 14,95 per periode (maandelijks) en voor dat geld mag ik tweemaal per week sporten. Dit is een jaarcontract. In het contract machtig ik de club om 14,95 van mijn rekening per periode af te schrijven.
Nu wilt het feit dat ze de contributie vanaf januari verhogen naar 15,95 per periode. Ik ging er van uit dat dit voor nieuwe clubleden zou zijn, tot dat ik zag dat er 15,95 afgeschreven was. Toen ik ze er op aansprak in een mail dat ik akkoord ben gegaan met een incasso van 14,95 en niet 15,95, verwezen ze me naar de algemene voorwaarden, waarin staat '(prijs)wijzigingen voorbehouden'.

Waar ik heel erg mee zit, is dat ze met dezelfde argumentatie ook het contributiegeld kunnen verdubbelen. Ik weet wel iets van het BW en ik kan me niet voorstellen dat hier geen consumentenbescherming in zit.

Is dit nou contractbreuk? Opzeggen ging niet, aldus de dame die de mail doet, want het betreft een contract voor een jaar.

dhc

Re: Contributieverhoging tijdens contractduur

Ongelezen bericht door dhc »

U bent een contract aangegaan voor een bedrag van 14.95 per maand. Daaraan dienen beide partijen zich te houden, het is absoluut niet toegestaan tussentijds de prijs te verhogen en te verwijzen naat de AV. Die zijn totaal niet rechtsgeldig.
Dan zou je volgens hun dus gewoon het abbo kunnen verhogen en buitensporige bedragen vragen, dat staat immers in de AV?
Wijs hen op het feit dat ze onrechtmatig handelen, willen ze niet meewerken dan kunt U direct het abbo opzeggen.

MAXIEM

Ongelezen bericht door MAXIEM »

iGeneration

Advies: direkt de onrechtmatige incasso storneren en dit sportbedrijfje schriftelijk, aangetekend en met bewijs van ontvangst, meedelen dat je de overeenkomst per de wijzigingsdatum (1-1-2012 opzegt). Zo nodig schrijf je er bij, dat je bij betwistings, de zaak in rechte zult aankaarten en alle kosten daarvan op hen zult verhalen.

Sukses, Maxiem.

iGeneration

dhc en en MAXIEM,

Dank jullie wel voor jullie snelle en duidelijke antwoorden. Ik vermoedde al dat ik in mijn recht sta.

Ik ga morgen langs om te sporten (de verhoging is voor de periode vanaf 27-01-2012) en na het sporten zal ik de bedrijfsleiding de twee opties geven: het contract naleven of de overeenkomst beëindigen. Gaan ze met geen van beide akkoord zal ik naar de rechtswinkel stappen en de kosten op de sportschool verhalen.

Ik zal morgen updaten, zodat het onderwerp volledig is.

Teunbosseman
Contacteer:

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

MAXIEM schreef:sportbedrijfje
Ook in het nieuwe jaar blijven het bedrijfjes...... :roll:

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Zo op het eerste gezicht ben ik het met voorgaande posters eens.

Toch heerst er bij mij nog een lichte twijfel waardoor ik iGeneration zou willen adviseren eerst eens een mailtje te sturen aan Consuwijzer, juridisch loket waar eerste advies doorgaans gratis is of zelfs beiden.

De reden dat ik twijfel is dat er gevallen bekend zijn waarbij er wel degelijk een inflatiecorrectie toegepast mag worden op lopende niet-contract vrije abonnementen, mits in de AV is vermeld dat prijzen kunnen wijzigen en kennelijk is dat het geval. Dit komt o.a. voor bij aanbieders van mobiele telefoondiensten.

Met deze AV mogen ze zeker niet ineens de prijzen verdubbelen of iets dergelijks, dat zou onredelijk bezwarend zijn en zou men zonder meer van het contract af kunnen.

iGeneration

Emmy75 schreef:Zo op het eerste gezicht ben ik het met voorgaande posters eens.

Toch heerst er bij mij nog een lichte twijfel waardoor ik iGeneration zou willen adviseren eerst eens een mailtje te sturen aan Consuwijzer, juridisch loket waar eerste advies doorgaans gratis is of zelfs beiden.

De reden dat ik twijfel is dat er gevallen bekend zijn waarbij er wel degelijk een inflatiecorrectie toegepast mag worden op lopende niet-contract vrije abonnementen, mits in de AV is vermeld dat prijzen kunnen wijzigen en kennelijk is dat het geval. Dit komt o.a. voor bij aanbieders van mobiele telefoondiensten.

Met deze AV mogen ze zeker niet ineens de prijzen verdubbelen of iets dergelijks, dat zou onredelijk bezwarend zijn en zou men zonder meer van het contract af kunnen.
Bedankt voor je bericht.
Ik heb al het nodige afgespeurd en een dergelijk iets bestaat. Deze post vond ik:
olaf79 schreef:Ik heb het nog even nagezocht, het betreft artikel 7.2 TW.

Zie alhier:
Telecommunicatiewet schreef: Artikel 7.2
1.Ten minste vier weken voordat een voorgenomen wijziging van een beding dat is opgenomen in een overeenkomst van kracht wordt:
a. biedt een aanbieder van een openbare elektronische communicatiedienst de abonnee de mogelijkheid om de overeenkomst kosteloos te beëindigen, en
b. stelt de aanbieder de abonnee op genoegzame wijze op de hoogte van de inhoud van de voorgenomen wijziging en van de mogelijkheid om de overeenkomst kosteloos te beëindigen.
Komt uit pzeggen hi ivm maandtarief verhogen

Emmy75

Daarmee is natuurlijk nog lang niet gezegd dat een sportschool dat ook mag, maar was wel de reden dat ik even twijfel.
Persoonlijk zou ik dit heel eventjes navragen, meestal is het zo gepiept en dan kunt u nog altijd bij de sportschool gaan reclameren. Is meteen een leuk argument, het juridisch loket mailde dat... en consuwijzer zei ... ipv een anonieme schrijver op een forum scheef..

Wim2007

Ongelezen bericht door Wim2007 »

MAXIEM schreef:Advies: direkt de onrechtmatige incasso storneren en dit sportbedrijfje schriftelijk, aangetekend en met bewijs van ontvangst, meedelen dat je de overeenkomst per de wijzigingsdatum (1-1-2012 opzegt). Zo nodig schrijf je er bij, dat je bij betwistings, de zaak in rechte zult aankaarten en alle kosten daarvan op hen zult verhalen.
Lijkt me een goed advies. Ter aanvulling: in dit geval is er sprake geweest van een verwijzing naar de algemene voorwaarden waarin het beding staat dat prijswijzigingen zijn voorbehouden. In het algemeen is een enkele verwijzing naar de algemene voorwaarden niet voldoende om rechtsgeldig te zijn. Algemene voorwaarden dienen voorafgaand aan de ondertekening van de overeenkomst ter hand te worden gesteld. Is dat niet het geval, dan slaagt een beroep of verweer op de algemene voorwaarden niet.

iGeneration

Ik vond deze nog: Prijsverhogingen van abonnementen
Wanneer mag een ondernemer de prijs niet wijzigen?
Staat er niet in de algemene voorwaarden dat de ondernemer de prijs mag wijzigen? Dan mag hij dit ook niet doen. Maar ook als het er wel in staat, mag de ondernemer de prijzen niet steeds zomaar verhogen. Hij moet dit altijd van tevoren aan u laten weten. Heeft hij dit niet gedaan? Dan kunt u eisen dat u gewoon de oude prijs betaalt.

Soms staat in de algemene voorwaarden een onredelijke voorwaarde over prijswijzigingen. Een onredelijke voorwaarde is bijvoorbeeld als de ondernemer in het algemeen zegt 'onder voorbehoud van prijswijzigingen'. Dit is te algemeen. U hoeft dan ook niet akkoord te gaan met de wijziging.
In de algemene voorwaarden staat (volledig buiten alle paragrafen) 'Wijzigingen voorbehouden'. Niet eens prijswijzigingen! Deze zijn er dus later toegevoegd. De algemene voorwaarden die ik bij mijn contract gekregen heb heb ik maar eens opgesnort.

Edit: Ik ben vandaag langs geweest, maar echt spetterende dingen kwamen er niet uit. 'De persoon die daar over gaat is niet aanwezig'. Er is toegezegd dat ik gemaild zou worden.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

MAXIEM schreef:iGeneration

Advies: direkt de onrechtmatige incasso storneren en dit sportbedrijfje schriftelijk, aangetekend en met bewijs van ontvangst, meedelen dat je de overeenkomst per de wijzigingsdatum (1-1-2012 opzegt). Zo nodig schrijf je er bij, dat je bij betwistings, de zaak in rechte zult aankaarten en alle kosten daarvan op hen zult verhalen.

Sukses, Maxiem.
Geweldig advies, het incassoburootje zal er blij mee zijn, die krijgt er weer een klantje bij. Daarbij, TS mag dan op zoek naar een andere sportschool, en of die goedkoper zijn, tegen dezelfde voorwaarden?

Ik persoonlijk zou zelf eerder het advies van Emmy opvolgen, eerst eventjes goed navragen of TS wel in zijn recht staat, of dat de sportschool inderdaad het recht heeft de prijs te verhogen.

Dan sowieso, over hoeveel geld gaat het over de resterende contractperiode, en wordt het abonnement daarna voortgezet? Want dat gaat dan wel tegen de nieuwe prijs.

iGeneration

Beste Bas,

Naar aanleiding van je mailbericht, delen wij je hierbij mede dat het lidmaatschap per 27-01-2012 zal eindigen.

Met sportieve groet,

Namens het gehele Fysiek team wensen wij u een heel gelukkig, gezond en uiteraard sportief 2012 toe.

Emmy75

Gefeliciteerd.
Mooi dat het opgelost is.

Gesloten