LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Door fout werkgever moet ik vordering betalen aan DUO

Krijg je studiefinanciering? Of ben je al jouw lening aan het afbetalen? Bespreek hier jouw ervaringen.
JorisD

Door fout werkgever moet ik vordering betalen aan DUO

Ongelezen bericht door JorisD »

Beste,

Ik plaats hier een bericht omdat ik ten einde raad ben wat betreft een vordering van de DUO.

In 2011 is mijn toetsingsinkomen te hoog uitgevallen en heb ik de bijverdiengrens overgeschreden. In 2011 was de bijverdiengrens € 13.215,83 en kwam mijn verzamelinkomen volgens de Belastingdienst uit op € 14.948,00.

Dit kwam destijds door een fout van mijn werkgever Ahold. In 2008. 2009, 2010 en 2011 heeft de Albert Heijn mij per uur te weinig uitbetaald doordat ik in een verkeerde functiecode was gezet. Hier zijn ze in 2011 uiteindelijk achtergekomen, hebben ze berekend hoeveel geld ik nog moest ontvangen en hebben ze vervolgens het gehele bedrag nabetaald met de salarisuitbetaling van periode 7 (week van 25 juli 2011). Dit bedrag kwam uiteindelijk uit op € 3.183,57 bruto. Na mijn eigen berekeningen is mijn verzamelinkomen zonder dit extra bedrag onder de bijverdiengrens van 2011, net zoals dat elk jaar normaal gesproken het geval is bij mij.

Hier heb ik destijds een fout gemaakt. Nooit heb ik er toen bij stil gestaan dat ik over de bijverdiengrens heen zou gaan en heb ik het ook nooit gemeld. Plus je hoort er ook helemaal niks over, tot dat het te laat is.

Na een bericht van DUO, die ik ontving begin december 2013, omtrent dit voorval en de waarschuwing over een vordering heb ik een brief opgestuurd met een gigantische hoeveelheid bewijs. Allerlei documenten waar precies in staat wanneer ik wat verdiend heb en hoeveel het eigenlijk zou moeten zijn, specifiek per uur/maand. Ook heb ik mijn jaaropgave en alle loonstrookjes van het jaar 2011 toegevoegd.

Ik kreeg vrij snel een nieuwe brief van DUO waarin het volgende vermeld stond:

"Onlangs hebt u gereageerd op de controle bijverdiensten 2011.

Uw schrijven leidt niet tot een andere beslissing."

Geen uitleg niks. Geen moeite. Bijna een simpel geautomatiseerd bericht. En dat nadat ik immens veel moeite had gedaan om al dat bewijs te regelen en op te sturen.

De vordering gaat mij uiteindelijk € 1732,17 kosten (precies het bedrag dat over blijft als je de bijverdiengrens van mijn verzamelinkomen aftrekt) en word ik als hardwerkende student straks beboet met een immense vordering (die wellicht er voor gaat zorgen dat ik moet gaan beginnen met lenen) door een fout van mijn werkgever.

Ik heb bijna alles al geprobeerd en het lijkt voor mij een uitzichtloze situatie. Ik hoop dat hier misschien nog wat bruikbare informatie/advies/tips met mij gedeeld zouden kunnen worden. Iemand wellicht een soort zelfde situatie meegemaakt?

Bedankt,

Joris

Jantje7

Re: Door fout werkgever moet ik vordering betalen aan DUO

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Weet natuurlijk niet hoeveel u teveel in de laatste 3 jaren heeft verdiend, maar mogelijk help het u als u gaat middelen.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... _middeling
Maak een proefberekening of dien het in. Niet geschoten is altijd mis.

BreejKC

Re: Door fout werkgever moet ik vordering betalen aan DUO

Ongelezen bericht door BreejKC »

Als middelen van de betaalde € 3183,57 over drie jaren nog mogelijk is dan kunt u waarschijnlijk over uw aangiften 2012, 2011 en 2010, elk jaar € 1061.19 op uw belastbaar inkomen in mindering brengen. Mogelijk dat over het jaar 2011 u hierdoor toch onder de bijverdiengrens komt. Uiteraard dient u dit eerst met de Belastingdienst, met terugwerkende kracht, te regelen. Het lijkt me wel in deze situatie verstandig om iemand in de arm te nemen die veel verstand van belastingzaken heeft. Mogelijk zal zo’n belastingadviseur zoiets niet gratis doen, maar het zal u zeker niet het terug te betalen bedrag aan DUO kosten.

Alleen met de gecorrigeerde aanslag over 2011 kunt u dit bij DUO aantonen. Indien DUO toch afwijst dan dient zij dit gemotiveerd te doen en niet met één enkel zinnetje, zoals nu gebeurd is. Mogelijk hebben zij voor de makkelijkere weg gekozen. U kunt een (schriftelijke) en gemotiveerde klacht bij DUO indienen als zo kort door de bocht wordt gereageerd door hen en de motivatie alsnog opeisen. Voldoet DUO hier niet aan, of willen zij hieraan niet voldoen, dan staat de gang nog open naar de Nationale Ombudsman in Den Haag die naar deze gedraging van DUO een onderzoek kan instellen.

Gesloten