LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Studiefinanciering uitwonend onterecht gewijgerd

Krijg je studiefinanciering? Of ben je al jouw lening aan het afbetalen? Bespreek hier jouw ervaringen.
Dofolo

Re: Studiefinanciering uitwonend onterecht gewijgerd

Ongelezen bericht door Dofolo »

Echt, gebruik eens interpunctie en die enter knop. Je posts zijn gewoon niet te lezen.

Met een uitdraai van zijn OV kaart is simpelweg te bewijzen dat hij niet vanuit huis naar school vertrekt elke dag.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Hier is alleen het probleem, dat de controleurs van mening zijn, deze kamer met spullen van oma, zijn een studentenkamer niet waardig.
Tja, ik zou zeggen, maak hetb studentenkamer waardig, paar lege drankflessen, halfvolle pizzadozen, vuile sokken en andere kleding, moet je een eind komen.
Wat ik niet snap is het steeds terugkomen op "dat er nergens geld voor is", "plasma TV's" etc. Ik heb ook nog maar zelden een studentenkamer gezien met een Plasma TV (wel een studentenhuis overigens). Dat is hier toch helemaal niet relevant.
Dus ook woont oma en opa in een andere stad, geldt het volgens jou niet als uitwonend, Kromme redenatie.
Wat is het verschil uit welke stad een student vertrekt ?. Er zullen ook best "inwonende" studenten vertrekken vanuit de stad van Opa en Oma.
omdat het familie is?
Draai de zaak eens om.... welke extra kosten (waar de uitwonende beurs voor bedoeld is) heeft de student nu hij bij Opa/Oma woont in plaats van thuis. Vervoerskosten niet in ieder geval (OV kaart).

Wat betreft "er van uitgaan dat er gefraudeerd wordt", tja.... de studenten helpen er ook niet echt aan mee dit imago te veranderen :

Ruim 1700 studenten die hadden aangegeven uitwonend te zijn om zo te profiteren van de uitwonendenbeurs zijn door de mand gevallen, dit maakt de Rijksoverheid bekend. In een poging geld te besparen wordt strenger gecontroleerd op fraude met de beurs. Zo is vorig jaar €12 miljoen aan onterecht aangevraagde uitwonendenbeurzen niet uitgekeerd.

Je maakt mij niet wijs dat een student zijn kamer zo netjes houdt (inclusief de snuisterijen van Oma) dat het niet opvalt dat hij daar woont. Is dat wel zo kun je je afvragen of dat slim is want de DUO denkt daar blijkbaar het zelfde over.

eleven

Ongelezen bericht door eleven »

Dofolo schreef:Echt, gebruik eens interpunctie en die enter knop. Je posts zijn gewoon niet te lezen.

Met een uitdraai van zijn OV kaart is simpelweg te bewijzen dat hij niet vanuit huis naar school vertrekt elke dag.
Nou, ik kan jou posts ook lezen, dus wat is aan mijn posts onleesbaar?

Trouwens is er al geweest, dat de student met de fiets naar school gaat, dan is er geen uitdraai van de OV kaart.

gilas

Ongelezen bericht door gilas »

eleven schreef:gilas schreef:
Als hij bij Opa en Oma ingeschreven staat dan moet hij dus terug te vinden zijn in het GBA.
Als hij niet te vinden is in het GBA,dan staat Duo in zijn recht om een uitwonende beurs te weigeren.
Je kan zelf nakijken of je zoon daar in staat geschreven.
Ik zou dus eerst goed nakijken of je zoon daadwerkelijk ingeschreven staat bij het GBA.

??
Ik weet uit eigen ervaring dat het soms kan gebeuren dat je niet in het GBA staat,dat kan door een fout van de gemeente of door een andere reden.
Dus TS kan het beste eerst nachecken of zoon daar daadwerkelijk staat ingeschreven.
Duo checkt dat namelijk ook en is zoon niet terug te vinden op het adres van Opa en Oma,dan staat Duo dus gewoon in zijn recht om de studiefinanciering te weigeren.
Het lijkt me toch wel slim als je een strijdt aangaat om te zorgen dat je op alle fronten je verdediging op orde heb.

asterix346

Ongelezen bericht door asterix346 »

reinette schreef:Er is inmiddels een uitleg gegeven echter deze uitleg heeft DUO niet afgewacht op de gestelde termijn. En dan heb ik het over het recht van 'hoor en wederhoor' wat DUO totaal heeft genegeerd. Er is er dus naast die uitleg óók een bezwaar ingediend.
Bekijk het eens door de ogen van degene die de kamer komt inspecteren: waaruit blijkt dat er een student woont?

Gesloten