LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Afkopen KPN Gsm abonnee

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
xxTonxx01
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 feb 2011 11:23

Afkopen KPN Gsm abonnee

Ongelezen bericht door xxTonxx01 »

Kan iemand mij uitleggen hoe KPN zijn abonnee afkoop berekend ?
Ik had bij KPN een GSM abonnee lopen van 7,50 euro per maand, deze wilde ik afkopen.
Ik heb voor het opzeggen van de gsm abonnee telefonische contact gehad met de desk van KPN. Deze vertelde mij dat mijn abonnee op papier beeindigd was per December 2012 , en dat de afkoop mij ruim 200 euro ging kosten.
Ik vertelde deze persoon dat hij een beetje wartaal zat te verkondigen, want een kleine rekensom reken ik snel uit , het is immers maar 14 maanden x 7,50 wat ik moet betalen toch?? Volgens mijn berekening komt dat op een bedrag van 105 euro !!!
Echter kreeg ik vandaag over de post van KPN de afkoopsom gepresenteerd ... deze had de hoogte van 167 euro ... wel erg vreemd zeg... ze leveren geen diensten meer , maar rekenen wel een VEEL te hoog bedrag voor de afkoop.
Kan iemand mij dit uitleggen hoe dit zit??? Want KPN bellen heeft niet zoveel zin , die sturen je toch met het kluitje in het riet.
Nog een bijkomende informatie ... Ik HAD een 2 jarig contract lopen bij kpn op de zelfde gsm-nummer ... dit contract was beeindigd vorig jaar december, maar omdat ik nummer behoud wilde hebben heb ik KPN gevraagd zolang mijn abonnee te verlagen naar 7,50 per maand omdat ik opzoek was naar een andere aanbieder... ik had toendertijd toch een maand opzegtermijn .... geen haast ermee ... nu blijkt dat KPN zelf mijn 2 jarig abonnee vorig jaar verlengt heeft met een 2 jarig contract van 7,50 euro per maand ... en mocht KPN daar anders over denken ,dan sturen ze mij dat ondertekende 2 jarige contract maar eens toe .
Graag hier meer reacties hierover , want volgensmij doen ze maar wat

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Afkopen KPN Gsm abonnee

Ongelezen bericht door newmikey »

Touw->vastknopen=lukt niet :roll:

abcdefghijklmnop

Re: Afkopen KPN Gsm abonnee

Ongelezen bericht door abcdefghijklmnop »

xxTonxx01 schreef:[...]
Graag hier meer reacties hierover , want volgensmij doen ze maar wat
Dat ze maar wat doen kan ik moeilijk geloven, want wat ze doen valt áltijd in hún financiele voordeel uit.

Het komt een beetje laat, maar je had je gesprekken moeten opnemen. Ik heb dat ook the hard way geleerd. KPN bellen = eerst microfoontje aan je telefoon. KPN wil dingen namelijk graag via de telefoon regelen in de hoop dat de klant zo geen juridische argumenten in handen krijgt. Neem je het gesprek niet op dan is dit ook zo.

GodsSon
Berichten: 203
Lid geworden op: 21 feb 2010 18:59

Re: Afkopen KPN Gsm abonnee

Ongelezen bericht door GodsSon »

U heeft vorig jaar bij de telefonische verlaging automatisch akkoord gegeven voor een contract verlening met (in dit geval) 2 jaar. Er staat natuurlijk altijd iets tegenover, u betaalt minder, u blijft klant.

Afkoop is "meestal" resterende maanden x bedrag.
In het geval van een simonly wil het wel eens het aantal maanden x normale bedrag zonder korting.
Zo kan het voorkomen dat de afkoop hoger ligt dan de resterende maanden.

KPN heeft een overeenkomst met u voor de resterende maanden, afkopen kost dus altijd geld, of ze nu iets leveren of niet.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Afkopen KPN Gsm abonnee

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ja, ik kan het je uitleggen.

KPN misbruikt deze situatie om je "af te persen". Jij wil vroegtijdig van KPN af terwijl er een contract loopt. KPN probeert je nu maximaal te pakken. Deze situatie doet zich uiteraard veel vaker voor. KPN maakt dan telkens misbruik van de onwetendheid van de klant in kwestie en probeert maximaal te cashen. Door de rechter is dit al verboden maar ze proberen het gewoon telkens weer. 9 van de 10 keer komt KPN hier mee weg. Zo gaat KPN met klanten om.

Zie o.a. http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=3620

Je kan eventueel een geschil aanspannen tegen KPN bij de Geschillencommissie Telecommunicatie, http://www.sgc.nl

Hatertje
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 okt 2009 12:24

Re: Afkopen KPN Gsm abonnee

Ongelezen bericht door Hatertje »

@Bob

Het artikel waar jij naar verwijst is een opgelegde afkoopsom door KPN i.v.m. wanbetaling. Verder zijn er veel meningsverschillen over of het wel of niet mag. De uitspraak van de rechter was van toepassing op deze individuele gevallen, niet op alle andere nog te komen afkoopsommen.

In dit geval kiest de topicstarter er zelf voor om zijn abonnement vroegtijdig te beëindigen. Uiteraard is KPN dan vrij om hier een afkoopsom aan te hangen. En inderdaad, de afkoopsom is meestal zonder korting.

Dat betekend dat als jou bundel normaliter €20,00 kost, en jij maandelijks maar €10,00 betaald, jij dus €10,00 per maand korting ontvangt. De korting wordt niet meegenomen in de afkoopsom dus vandaar dat de prijs hoger ligt.

Verder is het afkopen van je abonnement een aanvullende dienst waar ook aanvullende voorwaarden aan mogen worden gesteld. In dit geval betalen zonder korting.

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Afkopen KPN Gsm abonnee

Ongelezen bericht door newmikey »

Hatertje schreef:@Bob

Het artikel waar jij naar verwijst is een opgelegde afkoopsom door KPN i.v.m. wanbetaling. Verder zijn er veel meningsverschillen over of het wel of niet mag. De uitspraak van de rechter was van toepassing op deze individuele gevallen, niet op alle andere nog te komen afkoopsommen.

In dit geval kiest de topicstarter er zelf voor om zijn abonnement vroegtijdig te beëindigen. Uiteraard is KPN dan vrij om hier een afkoopsom aan te hangen.
Niet helemaal correct. Het artikel is hier duidelijk over: "Het is daarbij niet relevant of het de klant is die tussentijds opzegt of de provider die het nummer uit de lucht haalt wegens wanbetaling. "
De wet bepaalt namelijk dat contracten met consumenten waarvan de looptijd langer is dan één jaar, ook na één jaar opgezegd moeten kunnen worden. Ook al staat in de algemene voorwaarden dat er niet binnen de looptijd van twee jaar opgezegd kan worden, kan dit wettelijk gezien wel na één jaar.

Hatertje
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 okt 2009 12:24

Re: Afkopen KPN Gsm abonnee

Ongelezen bericht door Hatertje »

Ik vraag me af hoe de rechter daar over zal denken:

Heb je net een 2 jarig iPhone abonnement afgesloten met een dik abonnement. Dan zeg je na een week: Mazzel, ik betaal maar 1 jaar.

Achja, uiteraard wel je jaar en je iPhone betalen. Maakt de provider toch winst.

Zal dat overigens ook betekenen dat ik dan na 1 jaar en 2 weken kosteloos weg mag? Zonder kosten?

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: Afkopen KPN Gsm abonnee

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

***CENSUUR! TROS RADAR
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 29 dec 2011 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Afkopen KPN Gsm abonnee

Ongelezen bericht door newmikey »

Hatertje schreef:Ik vraag me af hoe de rechter daar over zal denken:
...
Zal dat overigens ook betekenen dat ik dan na 1 jaar en 2 weken kosteloos weg mag? Zonder kosten?
Met de bestaande jurisprudentie kan je dat niet zeggen nee. Ieder individueel geval is een op zichzelf staand feit en zal afzonderlijk beoordeeld worden. Als je een telefoon hebt gekregen als onderdeel van het contract, vraag ik het me inderdaad wel af. Of je voor zoiets als een iPhone tot aan de rechter wil gaan.....ik betwijfel het eigenlijk.

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Afkopen KPN Gsm abonnee

Ongelezen bericht door newmikey »

Pindakaaspotje schreef:vraag me af met welk wetsartikel jij nu aan het zwaaien bent.. maar klinkt mij als iemand met een hele dikke duim.
Wetsartikel? Waar? Heb je op je duim geslagen dan?

http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=3352

Hatertje
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 okt 2009 12:24

Re: Afkopen KPN Gsm abonnee

Ongelezen bericht door Hatertje »

Ik denk dat je bij de geschillencommissie overigens ook niet zo ver komt:

Zie -> http://www.degeschillencommissie.nl/kla ... -na-12-mnd

Ondernemer (provider) is in het gelijk gesteld en de klant mag niet eerder ontbinden.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Afkopen KPN Gsm abonnee

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Dat geschil heeft niets te maken met deze zaak. In dat SGC geschil sluit iemand voor 24 maanden een abo af en eist ontbinding na 12 maanden zonder enige compensatie voor de provider. Natuurlijk wordt dat afgewezen: provider heeft immers recht op een redelijke vergoeding voor contractbreuk.

Dat is ook niet onderwerp van discussie. Wel jammer dat topicstarter zich hier niet meer meldt. Laten we er maar dus een punt achter zetten.

xxTonxx01
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 feb 2011 11:23

Re: Afkopen KPN Gsm abonnee

Ongelezen bericht door xxTonxx01 »

GodsSon schreef:U heeft vorig jaar bij de telefonische verlaging automatisch akkoord gegeven voor een contract verlening met (in dit geval) 2 jaar. Er staat natuurlijk altijd iets tegenover, u betaalt minder, u blijft klant.

Afkoop is "meestal" resterende maanden x bedrag.
In het geval van een simonly wil het wel eens het aantal maanden x normale bedrag zonder korting.
Zo kan het voorkomen dat de afkoop hoger ligt dan de resterende maanden.

KPN heeft een overeenkomst met u voor de resterende maanden, afkopen kost dus altijd geld, of ze nu iets leveren of niet.
Er is geen accoord gegeven voor een 2 jarig abonnee ,dat hebebn ze uit eigen beweging gedaan ... ik had dan immers ook een ondertekend contract in mijn handen moeten hebben

xxTonxx01
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 feb 2011 11:23

Re: Afkopen KPN Gsm abonnee

Ongelezen bericht door xxTonxx01 »

14 x het bedrag van 7,50 euro betalen was voormij geen probleem geweest ondanks ik het een onterecht contract vond waar ik ook nimmer voor getekend heb.
Maar die foon providers rekenen hun eigen scheten nog door op jou factuur

GodsSon
Berichten: 203
Lid geworden op: 21 feb 2010 18:59

Re: Afkopen KPN Gsm abonnee

Ongelezen bericht door GodsSon »

xxTonxx01 schreef:
GodsSon schreef:U heeft vorig jaar bij de telefonische verlaging automatisch akkoord gegeven voor een contract verlening met (in dit geval) 2 jaar. Er staat natuurlijk altijd iets tegenover, u betaalt minder, u blijft klant.

Afkoop is "meestal" resterende maanden x bedrag.
In het geval van een simonly wil het wel eens het aantal maanden x normale bedrag zonder korting.
Zo kan het voorkomen dat de afkoop hoger ligt dan de resterende maanden.

KPN heeft een overeenkomst met u voor de resterende maanden, afkopen kost dus altijd geld, of ze nu iets leveren of niet.
Er is geen accoord gegeven voor een 2 jarig abonnee ,dat hebebn ze uit eigen beweging gedaan ... ik had dan immers ook een ondertekend contract in mijn handen moeten hebben
Mondelinge overeenkomst is ook een overeenkomst. Telefonische verlenging, u geeft het zelf aan in de openingspost. U wilt een abonnement verlagen, dat is door de KPN opgepakt als een verlening met twee jaar, ga je echt niet onderuit komen.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Afkopen KPN Gsm abonnee

Ongelezen bericht door olaf79 »

GodsSon schreef:U heeft vorig jaar bij de telefonische verlaging automatisch akkoord gegeven voor een contract verlening met (in dit geval) 2 jaar. Er staat natuurlijk altijd iets tegenover, u betaalt minder, u blijft klant.

Afkoop is "meestal" resterende maanden x bedrag.
In het geval van een simonly wil het wel eens het aantal maanden x normale bedrag zonder korting.
Zo kan het voorkomen dat de afkoop hoger ligt dan de resterende maanden.

KPN heeft een overeenkomst met u voor de resterende maanden, afkopen kost dus altijd geld, of ze nu iets leveren of niet.
Een automatische verlenging van 2 jaar mag niet. Na de vaste contractperiode is de opzegtermijn 1 maand. Zo is het in de telecom wet geregeld.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Afkopen KPN Gsm abonnee

Ongelezen bericht door olaf79 »

Pindakaaspotje schreef:
De wet bepaalt namelijk dat contracten met consumenten waarvan de looptijd langer is dan één jaar, ook na één jaar opgezegd moeten kunnen worden. Ook al staat in de algemene voorwaarden dat er niet binnen de looptijd van twee jaar opgezegd kan worden, kan dit wettelijk gezien wel na één jaar.
vraag me af met welk wetsartikel jij nu aan het zwaaien bent.. maar klinkt mij als iemand met een hele dikke duim.
Nope, staat in de telecom wet. En de rechter is het met hem eens.

GodsSon
Berichten: 203
Lid geworden op: 21 feb 2010 18:59

Re: Afkopen KPN Gsm abonnee

Ongelezen bericht door GodsSon »

olaf79 schreef:
GodsSon schreef:U heeft vorig jaar bij de telefonische verlaging automatisch akkoord gegeven voor een contract verlening met (in dit geval) 2 jaar. Er staat natuurlijk altijd iets tegenover, u betaalt minder, u blijft klant.

Afkoop is "meestal" resterende maanden x bedrag.
In het geval van een simonly wil het wel eens het aantal maanden x normale bedrag zonder korting.
Zo kan het voorkomen dat de afkoop hoger ligt dan de resterende maanden.

KPN heeft een overeenkomst met u voor de resterende maanden, afkopen kost dus altijd geld, of ze nu iets leveren of niet.
Een automatische verlenging van 2 jaar mag niet. Na de vaste contractperiode is de opzegtermijn 1 maand. Zo is het in de telecom wet geregeld.
Zal geen automatische verlenging zijn als er een gesprek is geweest. Dan is het een telefonische verlenging voor 2 jaar, en dat mag wel :)

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Afkopen KPN Gsm abonnee

Ongelezen bericht door olaf79 »

GodsSon schreef:
olaf79 schreef:
GodsSon schreef:U heeft vorig jaar bij de telefonische verlaging automatisch akkoord gegeven voor een contract verlening met (in dit geval) 2 jaar. Er staat natuurlijk altijd iets tegenover, u betaalt minder, u blijft klant.

Afkoop is "meestal" resterende maanden x bedrag.
In het geval van een simonly wil het wel eens het aantal maanden x normale bedrag zonder korting.
Zo kan het voorkomen dat de afkoop hoger ligt dan de resterende maanden.

KPN heeft een overeenkomst met u voor de resterende maanden, afkopen kost dus altijd geld, of ze nu iets leveren of niet.
Een automatische verlenging van 2 jaar mag niet. Na de vaste contractperiode is de opzegtermijn 1 maand. Zo is het in de telecom wet geregeld.
Zal geen automatische verlenging zijn als er een gesprek is geweest. Dan is het een telefonische verlenging voor 2 jaar, en dat mag wel :)
Dat is nog maar de vraag, want KPN adverteert met gratis aanpassen van je belbundel. Is TS duidelijk gemaakt dat in zijn geval sprake is van een contract verlening voor 2 jaar en dat die verlening in ging op het moment van aanpassen van de belbundel?

Gesloten