LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] BEN brengt onterecht kosten in rekening voor internet

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
mklomp19

BEN brengt onterecht kosten in rekening voor internet

Ongelezen bericht door mklomp19 »

Enige tijd geleden werd ik geconfronteerd met een behoorlijke rekening. Na de details bestudeerd te hebben bleek het om kosten voor het gebruik van internet te gaan. Dit terwijl ik alleen een telefoonabonnement heb, mijn mobiel netwerk uit staat en ik alleen via mijn huis Wifi netwerk contact heb.

De reactie van BEN was als volgt:
"Ik vind het vervelend om te lezen dat je onverwacht voor extra kosten bent komen te staan. Ik
maak gebruik van een open netwerk, waarbij iedereen gebruik kan maken van internet, met of zonder internetbundel.Als je geen internetbundel hebt, betekent dit niet dat je toestel geen verbinding kan maken met het internet. De internetbundel is er om de internetkosten te dekken. Ook als je thuis Wifi gebruikt, kan je toestel uit zichzelf verbinding maken met mobiel internet, om de Wifi verbinding te
ondersteunen. Ik vind het vervelend om te lezen dat je het niet eens bent met de kosten. Een smartphone zal, wanneer dit mogelijk is, verbinding maken met mobiel internet.
Indien je dit niet wilt zal je de instellingen in het toestel aan moeten passen.
Ik reken dan ook de kosten die na 16-10-2012 gemaakt zijn tot je eigen rekening".

Vraag: is de reactie van BEN gebruikelijk, zijn zij gerechtigd om dit soort kosten in rekening te brengen?

Barman

Re: BEN brengt onterecht kosten in rekening voor internet

Ongelezen bericht door Barman »

Ja zij zijn gerechtigd.

Prima uitleg ook nog eens.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Dat je een abonnement hebt voor bellen (en smssen?) zonder internetbundel, wil niet zeggen dat je toestel niet op het internet kán, mocht een app dat zo willen. Wat BEN schrijft klopt dus, en in de basis ligt dit aan de gebruikersinstellingen op de telefoon, en het gedrag van de zelf gedownloade apps, en gebeurd dit dus buiten bereik van BEN. Daarnaast zijn er plenty mensen met een abonnement als jij hebt, maar die wel incidenteel internetten, dus zonder internetbundel.

De enige manier om dit écht te voorkomen is om de APN stellingen (zo heet dat binnen android) aan te passen, of helemaal weg te gooien. Dan kan het toestel echt niet meer verbinding maken met internet.

Die kosten zijn dus niet onterecht, aangezien je die data daadwerkelijk met je telefoon verbruikt hebt.

harley68

Ongelezen bericht door harley68 »

Als mobiel netwerk uitstaat is het niet normaal volgens mij dat de telefoon toch contact maakt ermee. Wat wel zou kunnen is dat je BEN verzoekt om mobiel internet af te sluiten. Bij Vodafone is dat bij mij wel gedaan na een onverwachts hoge rekening. Overigens heeft Vodafone deze verscheurd.

Misschien heb je de pech dat je aan deze rekening vastzit, maar laat het blokkeren zodat alleen wifi werkt.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

harley68 schreef:Als mobiel netwerk uitstaat is het niet normaal volgens mij dat de telefoon toch contact maakt ermee. Wat wel zou kunnen is dat je BEN verzoekt om mobiel internet af te sluiten. Bij Vodafone is dat bij mij wel gedaan na een onverwachts hoge rekening. Overigens heeft Vodafone deze verscheurd.

Misschien heb je de pech dat je aan deze rekening vastzit, maar laat het blokkeren zodat alleen wifi werkt.
Zo gek is dat niet, sommige apps, ik meen oa de whatsapp en ook de facebook app op android, maken verbinding met internet via 3G/UMTS om te syncen, ook als deze verbinding verder uit staat. Maw, die kunnen dus systeeminstellingen overrulen. Ook kan het de play market zijn met app-updates. Er hoeft maar 1 app te zijn die dit kan/doet, en dan zullen er meer spontaan beginnen te syncen omdat ze een open internetverbinding opmerken. Dit helemaal uitsluiten vergt enige kennis van de apps op je toestel, en een zekere inspanning om alle apps goed te configureren, náást android zelf. En dit moet je ook in de gaten houden, omdat een app update er zomaar voor kan zorgen dat deze terugvalt op de default instellingen die je eerder uit had gezet.

Maar dit kan je als consument ondervangen door je APN instellingen weg te gooien op het toestel, dan zal dit niet kunnen, dan komt zo'n toestel never nooit niet meer op internet. Hoeft de provider niks voor te blokkeren of wat dan ook.

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

Heb dit voorbeeld al vaker gebruikt, want dit soort topics komt hier met enige regelmaat voorbij.

Ik heb ook geen abonnement voor bellen in het buitenland, en toch kan ik bellen in het buitenland. Ik heb ook geen abonnement voor servicenummers en toch kan ik ze bellen. Dit zijn allemaal tarieven die gewoon op de tarievenlijst vermeld staan, en die worden in rekening gebracht als ze gebruikt worden en niet door een bundel afgedekt zijn.

angelikelou

Ongelezen bericht door angelikelou »

Nou,

Ik heb eenzelfde euvel aan de hand gehad, nadat ik mijn vriend, die ook een belachelijk hoge rekening had uitgelegd dat hij dataverbruik, apps en 3g uit moest zetten.
Ik wist toch wel hoe je sluipverbruik kan voorkomen??

Want ik had er zelf mee te maken gehad; Op een gegeven moment een extra sim aangevraagd bij Ben, voor een speciaal project. die zat in een oude telefoon. Ik kreeg een sms dat ik data verbruikte. netjes van ze! ik schrok me rot, in een paar dagen al voor 30 euro. Ik zette een en ander uit, voornamelijk dataverbinding. Maar ik zag via de datawijzer van Ben dat ik nog steeds verbruikte. #@##@.
Ben gemaild voor hulp.. ik zou binnen enkele dagen bericht krijgen (16 mei)

Het bleek te maken te hebben met een oud emailprofiel wat mail fetchte. Ook uit.. Nog wat dataverbruik.. maar je kon het per dag monitoren en werd steeds minder.
Uiteindelijk heb ik 3g uitgezet en toen bleef hij op 0 staan.
Inmiddels was ik wel heel waakzaam en heb, omdat ik die telefoon toch niet echt gebruikte, gewoon maar uit gezet.

Op 21 mei reageerde ben met het zelfde verhaal als hierboven.
Ach.. ik had het probleem nu wel getackelt.. zeker nu mijn telefoon uit stond.

wat denk je... krijg ik een rekening van 95 euro, en zou ik op 24 mei voor 40 euro data hebben. verbruikt. TERWIJL DE TELEFOON UIT STOND....
Hoe kan dit???

Ik verdenk Ben echt van oplichting, maar weet niet hoe ik dit hard zou kunnen maken.
Heeft iemand tips?

devious

Ongelezen bericht door devious »

Klacht indien bij BEN en aangifte doen bij de politie. Alleen zij mogen de data nalopen. Succes.

sephora30

Ongelezen bericht door sephora30 »

Ja kan wel proberen aangifte te doen maar hoe ga je bewijzen dat je toestel uitstond :?

devious

Ongelezen bericht door devious »

Dat staat in de data. Als het toestel uit stond ging het data verbruik via een ander IP/MAC/IMEI nummer..

Gesloten