LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ben ongevraagd datagebruik zonder abbo

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
Kaaarel

Ben ongevraagd datagebruik zonder abbo

Ongelezen bericht door Kaaarel »

Hallo,

Recent heb ik mijn eerste smartphone gekregen van iemand die hem niet meer nodig had (vanwege aanschaf nieuwe). Ik heb mijn simkaart erin gestopt. Ik heb een Ben Soms abbo met SMS altijd bundel.

Met mijn smartphone stelde ik de connectie in op mijn WiFi signaal thuis. Dit werkte goed. Na twee weken vertelde de persoon van wie ik de telefoon had gekregen dat ik al die tijd gebruik heb gemaakt van data van Ben en dat daar veel kosten aan verbonden kunnen zijn. Volgens mijn belstatus (overzicht online) heb ik inderdaad voor zo'n 130 euro data verbruikt.

Vraag: hoe is dit juridisch mogelijk? Ik heb geen contract of abbo afgesloten voor internetgebruik bij Ben. Er is geen overeenkomst over gebruikmaking van deze diensten. Ik heb ook geen informatie ontvangen dat ik gebruik zou gaan maken van het datanetwerk van Ben. Is hier jurisprudentie over? Iemand die mij kan adviseren?

Alvast bedankt.

Rim69

Re: Ben ongevraagd datagebruik zonder abbo

Ongelezen bericht door Rim69 »

Arrrvind schreef:Ik heb geen contract of abbo afgesloten voor internetgebruik bij Ben. Er is geen overeenkomst over gebruikmaking van deze diensten. Ik heb ook geen informatie ontvangen dat ik gebruik zou gaan maken van het datanetwerk van Ben.
En wat heeft dat er mee te maken?

Je maakt toch gebruik van dat netwerk!
Als je iets gebruikt dien je er ook voor te betalen.

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

Arrrvind schreef: Vraag: hoe is dit juridisch mogelijk? Ik heb geen contract of abbo afgesloten voor internetgebruik bij Ben. Er is geen overeenkomst over gebruikmaking van deze diensten. Ik heb ook geen informatie ontvangen dat ik gebruik zou gaan maken van het datanetwerk van Ben. Is hier jurisprudentie over? Iemand die mij kan adviseren?
Allereerst, welkom op dit forum. Dit forum is uitgerust met een zoekfunctie, dit onderwerp is namelijk al vaker voorbij gekomen.

U heeft niet ongevraagd internet gebruikt, u heeft, of uw telefoon, om internet gevraagd en dat is afgeleverd. Dit staat gewoon op uw tarievenlijst die bij uw contract hoort. U heeft een abonnement met belminuten en sms, maar kunt in het buitenland ook bellen, ook al heeft u daarvoor geen contract. U kunt ook 0900 nummers bellen, zonder dat u daar een contract of bundel voor heeft. Er is sinds januari wel een zogenaamde zorgplicht waar providers zich aan moeten houden over het informeren als er veel data zonder bundel verbruikt wordt, misschien heeft u daar iets aan.

Feit is helaas dat u gekozen heeft voor een smartphone, welke verbinding maakt met het netwerk van ben, en ben brengt daar de afgesproken kosten voor in rekening, die heeft u samen afgesproken toen u het contract aanging.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Arrrvind schreef:Hallo,

Recent heb ik mijn eerste smartphone gekregen van iemand die hem niet meer nodig had (vanwege aanschaf nieuwe). Ik heb mijn simkaart erin gestopt. Ik heb een Ben Soms abbo met SMS altijd bundel.

Met mijn smartphone stelde ik de connectie in op mijn WiFi signaal thuis. Dit werkte goed. Na twee weken vertelde de persoon van wie ik de telefoon hDad gekregen dat ik al die tijd gebruik heb gemaakt van data van Ben en dat daar veel kosten aan verbonden kunnen zijn. Volgens mijn belstatus (overzicht online) heb ik inderdaad voor zo'n 130 euro data verbruikt.

Vraag: hoe is dit juridisch mogelijk? Ik heb geen contract of abbo afgesloten voor internetgebruik bij Ben. Er is geen overeenkomst over gebruikmaking van deze diensten. Ik heb ook geen informatie ontvangen dat ik gebruik zou gaan maken van het datanetwerk van Ben. Is hier jurisprudentie over? Iemand die mij kan adviseren?

Alvast bedankt.
Je abonnement kent een tarief voor, en de mogelijkheid tot dataverbruik, echter niet tegen een voordeliger ingekocht tarief, wat ook wel de databundel genoemd wordt, en wat meestal wordt afgesloten bij aanschaf van een zgn. "smartphone". De prijzen voor mobiel dataverbruik stonden en staan duidelijk in het contract wat je hebt afgesloten. Dat jij vervolgens later besluit om een smartphone te kopen, en deze niet goed inricht/instelt, waardoor je mobiele data consumeert is dan toch niet Ben aan te rekenen?

16again

Ongelezen bericht door 16again »

De prijzen voor mobiel dataverbruik stonden en staan duidelijk in het contract wat je hebt afgesloten
Waar dan?

berndv

16again schreef:
De prijzen voor mobiel dataverbruik stonden en staan duidelijk in het contract wat je hebt afgesloten
Waar dan?
Die discussie hebben we in een andere context eerder gevoerd. Ik heb er totaal geen behoefte aan om jou van argumenten te voorzien. Of was je het vorige 4 pagina tellende topic vergeten.

Jij bent van mening dat het niet staat aangegeven, ik vind dat het wel duidelijk staat aangegeven. Prima ieder heeft daar zijn eigen standpunt in, geen zin om daar ruzie over te gaan maken.

Als jij vind dat het niet op de tarievenlijst staat behorende bij het contract, mag je mij een officiële tarievenlijst geven waar staat dat je zonder bundel niet kan internetten.

Rim69

16again schreef:
Waar dan?
https://www.ben.nl/abonnementen/ben-soms-24m

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Rim69 schreef:
16again schreef:
Waar dan?
https://www.ben.nl/abonnementen/ben-soms-24m
Onderaan op diezelfde pagina, bij het kopje voorwaarden lees ik:

Voor het gebruik van internet in Nederland betaal je zonder internet bundel €1,02 per MB. Het gebruik wordt per etmaal vastgesteld en naar boven afgerond op 1MB of een veelvoud van 1MB. :wink:

En het staat ook altijd in de voorwaarden die je behoort te kunnen downloaden op de site van de provider, in het geval van een online afgesloten abonnement. In een telecomwinkel krijg je ze op papier mee.

Kaaarel

Bedankt voor de reacties. Ik heb e.e.a. proberen na te zoeken.
berndv schreef: Er is sinds januari wel een zogenaamde zorgplicht waar providers zich aan moeten houden over het informeren als er veel data zonder bundel verbruikt wordt, misschien heeft u daar iets aan.
Ik heb het nagezocht. Van de Europese Commissie moet een provider je informeren wanneer je de 50 euro kosten nadert of wanneer je het limiet van je bundelafspraak nadert. Het lijkt me dus dat wanneer ik geen bundel heb dat de provider, in dit geval Ben, mij bij aanvang van gebruik moet informeren. Wat dus niet is gebeurd.
sjohie schreef:
Onderaan op diezelfde pagina, bij het kopje voorwaarden lees ik:

Voor het gebruik van internet in Nederland betaal je zonder internet bundel €1,02 per MB. Het gebruik wordt per etmaal vastgesteld en naar boven afgerond op 1MB of een veelvoud van 1MB. :wink:
Dit verbaast me. Volgens afspraken in de Europese Commissie mag een provider per juli 2012 maximaal €0,83 per MB in rekening brengen.

Verder stuitte ik op jurisprudentie LJN: BQ4867. Enkele citaten daaruit:
Conventie: Provider vordert betaling van facturen. Gebruiker betwist dat terecht kosten voor mobiel internet in rekening zijn gebracht. Volgens hem is er via zijn telefoon onbedoeld en ongewenst contact gemaakt met het netwerk van de provider. De rechtbank acht deze stelling van de gebruiker niet op voorhand onaannemelijk en oordeelt dat de provider geen deugdelijke contractuele grondslag heeft gesteld voor het in rekening brengen van kosten voor mobiel internet. Een andere deugdelijke grondslag is niet gesteld of gebleken.
En
Noch uit het door [gedaagde] verzonden formulier, noch uit de bevestigingsbrief van Telfort blijkt dat partijen afspraken hebben gemaakt over gebruik door [gedaagde] van het netwerk van Telfort voor mobiel internet of het in rekening brengen van kosten terzake. Een grondslag voor het in rekening brengen van kosten ter zake van mobiel internet kan hieruit dan ook niet worden afgeleid.
Verder heeft Telfort onvoldoende gesteld om aannemelijk te maken dat zij op basis van de toepasselijke algemene voorwaarden aanspraak kan maken op de aan [gedaagde] in rekening gebrachte gebruikskosten mobiel internet, of om Telfort op dit punt tot bewijslevering toe te laten.
Telfort heeft immers, ondanks de betwisting door [gedaagde] van het bestaan van een overeenkomst ter zake van het gebruik van mobiel internet, nagelaten duidelijk te maken op welke artikelen van de algemene voorwaarden zij zich op dit punt beroept. Daar komt nog bij dat de als productie 4 bij de conclusie van repliek in conventie overgelegde algemene voorwaarden blijkens de aanhef daarvan pas op 1 juni 2007 zijn ingegaan, terwijl de overeenkomst dateert van januari 2007.
Gelet op het voorgaande biedt de overeenkomst van januari 2007 naar het oordeel van de rechtbank geen deugdelijke grondslag voor het in rekening brengen van 'gebruikskosten mobiel internet' aan [gedaagde].
Bronnen:
http://europa.eu/rapid/press-release_IP ... ?locale=en
http://zoeken.rechtspraak.nl/resultpage ... l+internet

Ik ga Ben toch maar een brief sturen met bovenstaande bevindingen. Of mis ik ergens cruciale uitspraken / regelingen van een latere datum?

berndv

Verder heeft Telfort onvoldoende gesteld om aannemelijk te maken dat zij op basis van de toepasselijke algemene voorwaarden aanspraak kan maken op de aan [gedaagde] in rekening gebrachte gebruikskosten mobiel internet, of om Telfort op dit punt tot bewijslevering toe te laten.
Algemene voorwaarden zijn inmiddels aangepast op het huidig gebruik van mobiel internet. We hebben het hier over tarieven en voorwaarden uit 2006, in 7 jaar tijd is er veel veranderd.

Ik heb het nagezocht. Van de Europese Commissie moet een provider je informeren wanneer je de 50 euro kosten nadert of wanneer je het limiet van je bundelafspraak nadert. Het lijkt me dus dat wanneer ik geen bundel heb dat de provider, in dit geval Ben, mij bij aanvang van gebruik moet informeren. Wat dus niet is gebeurd.
Bij aanvang gebruik zal niet aan de orde zijn, daar er in de norm van de EC gesteld wordt bij benadering van 50 euro, of het bereiken van de bundellimiet. Daar u geen bundel had is die regel niet aan de orde, maar wel die 50 euro, gooi ze hiermee om de oren, dat u de kosten tot 50 euro voor uw verantwoordelijkheid neemt, en de rest niet, daar zij zich niet aan de zorgplicht hebben gehouden. Gaan ze hier niet mee akkoord, kunt u een klacht indienen bij de sgc, de geschillencommissie. Kost 50 euro en als u in het gelijk gesteld wordt, krijgt u dat terug.

De kosten zijn trouwens wel van na1 januari? Toen is namelijk die regel in Nederland gaan gelden.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Daar zie ik nergens dat gebruik van internet tot wel 8 euro per minuut kan kosten!
Ik betwijfel of een dusdanig belangrijke eigenschap van het abonnement, weggestopt mag worden nog onder "veelgestelde vragen."

Is het niet zo dat een website altijd zo gebouwd dient te zijn dat de (link naar) voorwaarden altijd in beeld moet komen bij voor het afsluiten overeenkomst? Dat is hier niet het geval, want bestellen knop is altijd beschikbaar. Stop je met scrollen bij veelgestelde vragen, dan zie je dit voorwaarden in beeld

Indien arrvind factuur bij Ben gaat aanvechten dient elk mogelijk verweer gevoerd te worden......
Ik zou dan meenemen (nooit geschoten is altijd mis):
-site maakt niet voldoende duidelijk dat "geen internet bundel" niet betekent "geen internet" terwijl dit forse kosten met zich mee kan brengen en dus belangrijke eigenschap is. 40 x duurder dan elke bundel!!
-site maakt niet duidelijk wat internet per minuut kan kosten.

berndv

16again schreef: Indien arrvind factuur bij Ben gaat aanvechten dient elk mogelijk verweer gevoerd te worden......
Ik zou dan meenemen (nooit geschoten is altijd mis):
-site maakt niet voldoende duidelijk dat "geen internet bundel" niet betekent "geen internet" terwijl dit forse kosten met zich mee kan brengen en dus belangrijke eigenschap is. 40 x duurder dan elke bundel!!
-site maakt niet duidelijk wat internet per minuut kan kosten.
Dat was inderdaad bij het vorige topic over ben en datakosten aan de hand(plezante discussie was dat).

Vind de context van TS hier wel iets anders. Bij het vorige topic had iemand al een telefoon en sloot daarna een contract af.

Hier is sprake van een al lopend contract, waarvan TS tijdens de looptijd heeft besloten een andere telefoon te gaan gebruiken, TS was tijdens het aangaan van de overeenkomst niet geïnteresseerd in mobie internet, aangezien dat uberhaupt niet aan de orde was. TS is er van uit gegaan geen internet te kunnen gebruiken, wat met het vorige toestel niet mogelijk eas, en is tussentijds overgetapt naar een smartphone, zonder zich te informeren over de gevolgen.

Vind ook dat iedereen het recht heeft om een rekening aan te vechten, maar schat zelf in dat op basis van jou argumenten, de TS van dat andere topic meer kans van slagen heeft dan deze. Maar dat is mijn bescheiden mening.

Gelukkig heeft de EC wel de richtlijnen omtrent de zorgplicht strakker gemaakt, en hierin ligt de bewijslast bij de provider, dus ben moet aantonen in hoeverre zij zich aan de gestelde zorgplicht hebben gehouden.

Kaaarel

berndv schreef:Algemene voorwaarden zijn inmiddels aangepast op het huidig gebruik van mobiel internet. We hebben het hier over tarieven en voorwaarden uit 2006, in 7 jaar tijd is er veel veranderd.
Het is een casus over 2007 met uitspraak in 2011. Mijn contract werd afgesloten in 2011. Dus het verschil is 4 jaar. In de algemene voorwaarden van Ben die ik heb opgeslagen van toen wordt zelfs niet gesproken over mobiel internet.
[...], kunt u een klacht indienen bij de sgc, de geschillencommissie. Kost 50 euro en als u in het gelijk gesteld wordt, krijgt u dat terug.
Dank, dit is handige informatie.
De kosten zijn trouwens wel van na1 januari? Toen is namelijk die regel in Nederland gaan gelden.
Ja, de kosten zijn over januari.

De vraag is natuurlijk hoe een rechter e.e.a. zal interpreteren in mijn casus. En wat dat betreft lijkt bovengenoemde jurisprudentie in mijn voordeel te zijn. Zeker wanneer de Algemene Voorwaarden waarvan Ben mij in 2011 voorzag mobiel internet niet eens noemen.

Maar ik heb een brief inmiddels weggestuurd en zal even afwachten wat de reactie van Ben zal zijn. Tot op heden was ik wel tevreden bij Ben.

berndv

Bij geen enkele provider zult u de term mobiel internet in een ALV tegenkomen, aangezien een ALV algemeen is en dus niet specifiek op een abonnement, maar voor alle overeenkomsten, daarom is het algemeen. Daarnaast is ook onderdeel van de algemene voorwaarden de tarievenlijst. Als u deze nog heeft, en hier staat internet absoluut niet op, heeft u een punt. Daarnaast de verplichte zorgplicht.

De jurisprudentie verschilt naar mijn mening teveel met uw casus, er is in termen van mobiel internet tussen 2007 en 2011 heel veel veranderd. Maar ik ben geen jurist.

Rim69

Arrrvind schreef: Ik heb het nagezocht. Van de Europese Commissie moet een provider je informeren wanneer je de 50 euro kosten nadert of wanneer je het limiet van je bundelafspraak nadert.
De Europese Commissie heeft bepaald dat sinds juni alle providers de klant per sms moeten waarschuwen als er voor € 59,95 aan dataverkeer is verbruikt.

Dat is per maand.

Kaaarel

Ik ontving zojuist een fijne email van Ben. Ben stuurt bij 7 [euro?] aan kosten een email en sms bericht. Dit is bij mij niet gebeurd. Ben excuseert zich en zal de internetkosten eenmalig niet in rekening brengen.

Zo fair kan een provider dus óók zijn.

Ik ben wel blij met die email. :wink:

Kaaarel

Update: Op het rekeningoverzicht van Ben van deze maand staat het bedrag zowel gedebiteerd als gecrediteerd (dus op 0 gezet). Ik had eigenlijk verwacht dat hier administratief naast elkaar heen gewerkt zou worden, maar Ben heeft dit in mijn casus goed voor elkaar. Een goede afhandeling mag ook vermeld worden. :)

Gesloten