LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Bepaalt mijn mobiel-provider of die van de ander kwaliteit?
-
Bepaalt mijn mobiel-provider of die van de ander kwaliteit?
Waardoor wordt de kwaliteit van mijn mobiele telefoongesprek bepaald: door mijn provider of door die van de ander?
Ik heb vaak van die gesprekken met een slechte kwaliteit (woorden die wegvallen, echo etc. etc.). Soms kan ik de ander goed horen en zij mij slecht, of omgekeerd. Dan wordt het altijd zo`n ver-schik-ke-lijk welles nietes spelletje. De ander zegt: ligt aan jouw provider, jouw telefoon etc. En ik beweer dan natuurlijk het omgekeerde.
En hoe ik ook zoek op Google: ik kan nergens een goed verhaal vinden over wat nu de kwaliteit van een gesprek bepaalt:
- Mijn verbinding met de zendmast?
- Die van de ander?
- Mijn telefoon?
- Die van de ander?
Stel dat iemand last heeft van een echo in mijn stem. Volgens mij komt dat door de verbinding van zijn telefoon met twee masten die niet kunnen kiezen welke nu het liefste mijn stem aan hem door geeft en ligt het dus niet aan mij. Of wel?
Ik heb vaak van die gesprekken met een slechte kwaliteit (woorden die wegvallen, echo etc. etc.). Soms kan ik de ander goed horen en zij mij slecht, of omgekeerd. Dan wordt het altijd zo`n ver-schik-ke-lijk welles nietes spelletje. De ander zegt: ligt aan jouw provider, jouw telefoon etc. En ik beweer dan natuurlijk het omgekeerde.
En hoe ik ook zoek op Google: ik kan nergens een goed verhaal vinden over wat nu de kwaliteit van een gesprek bepaalt:
- Mijn verbinding met de zendmast?
- Die van de ander?
- Mijn telefoon?
- Die van de ander?
Stel dat iemand last heeft van een echo in mijn stem. Volgens mij komt dat door de verbinding van zijn telefoon met twee masten die niet kunnen kiezen welke nu het liefste mijn stem aan hem door geeft en ligt het dus niet aan mij. Of wel?
Re: Bepaalt mijn mobiel-provider of die van de ander kwaliteit?
Als er een ontvangststreepje(s) wegvalt op jouw telefoon weet je het antwoord. Gebeurd dat niet dan weet je het antwoord ook
Nee hoor, echo betekent gewoon dat 1 van de netwerken een niet goed werkende echo canceller heeft.sjoegel schreef:Wanneer je echo hoort wordt de lijn vaak getapt. Ik heb dat ook wel eens. Nederland is het land met het hoogste percentage getapte gesprekken ter wereld !
Het probleem kan overal zitten. Als jij een slechte dekking hebt, of in een te druk gebied zit, wordt het aan jouw kant van het gesprek veroorzaakt. Maar datzelfde kan ook aan de andere kant gebeuren.
-
Is er een manier om daar achter te komen? Als ik kijk op www.umtsmasten.nl zie ik dat er meer dan genoeg masten zijn bij mij in de buurt. Voor elke provider. Tevens staan alle "ontvangst" streepjes bij mij altijd aan (T-Mobile zegt dus dat ik een voldoende sterke verbinding heb).GJvdZ schreef:Het probleem kan overal zitten. Als jij een slechte dekking hebt, of in een te druk gebied zit, wordt het aan jouw kant van het gesprek veroorzaakt. Maar datzelfde kan ook aan de andere kant gebeuren.
Wat bedoel je precies met druk? Dat er veel mensen aan het bellen zijn denk ik? Is er een manier om dat te achterhalen? Gekke is dat het zelfs gebeurde toen een vriend van mij met de auto bij mij voor de deur stond!
Is niet zo heel gek. Als die vriend hetzelfde netwerk heeft, kan het nog aan 1 van de 2 liggen. Een auto is daarnaast een zogenaamde "kooi van faraday", welke ook een negatief effect kan hebben op de ontvangst. Uw mobiel maakt ook geen rechtstreekse verbinding met die andere mobiel, ook al heeft u hetzelfde netwerk, zal het verkeer ten alle tijde gewoon via de zendmast gaan.BertJansen schreef:Gekke is dat het zelfs gebeurde toen een vriend van mij met de auto bij mij voor de deur stond!
Storing kan in beginsel aan beide partijen liggen. Heeft u het vaak met dezelfde persoon, kan het aan die persoon liggen, heeft u het willekeurig met verschillende personen, kan het nog steeds aan beide liggen.
Hmm, dit klinkt meer als een probleem van of speakerphone gebruik.
Mijn ervaring is als de andere kant kletst dan hoort de je niet als je wat zegt.
Of het is gewoon een verschikkelijk slechte carkit wat gebruikt word.
Of de telefoon is gewoon een beetje defect, dat laaste kan je snel
testen door jezelf te bellen op de vaste lijn.
Mijn ervaring is als de andere kant kletst dan hoort de je niet als je wat zegt.
Of het is gewoon een verschikkelijk slechte carkit wat gebruikt word.
Of de telefoon is gewoon een beetje defect, dat laaste kan je snel
-
Yep. Als ik van die wegvallende woorden heb (het woord "ja" of "nee" aan het begin van een zin!) dan vraag ik meteen of de telefoon op de speakerphone of op een carkit aangesloten is. Als dat zo is ga ik niet eens in discussie: ligt aan die car kits. Vervelende is dat veel mensen een hele boel extra geld hebben betaald aan de dealer voor zo'n kit. Maar de enige kit waarvan ik heb gemerkt dat 'ie het goed doet is Parrot. De rest is gewoon zonde van je geld: zo'n auto fabrikant licht je gewoon op. BMW, Lexus, maakt niet uit: allemaal troep! Maar ja, leg dat maar eens uit aan iemand die vol trots bij je voor de deur staat in zijn nieuwe auto. Snap je nu wat ik bedoel met een ver-schrik-ke-lijk welles-nietes spelletje?sadfly schreef:Hmm, dit klinkt meer als een probleem van of speakerphone gebruik.
Of het is gewoon een verschrikkelijk slechte carkit wat gebruikt word.
Of de telefoon is gewoon een beetje defect, dat laatste kan je snel
Van speakerphones eis ik altijd dat ze onmiddellijk uit gezet worden, tenzij men in de auto zit. Anders hang ik op.
Maar goed, ook als men niet in de auto zit en geen speaker aan heeft, dan wil de kwaliteit nog steeds wel eens heel slecht zijn. Kan ik er echt 100% van uit gaan dat dat aan de ander ligt als ik vier streepjes ontvangst-sterkte heb op mijn foon?