| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Consument voert helaas een ongelijke strijd tegen providers.
-
Telefoon2010
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 18 okt 2012 20:01
Consument voert helaas een ongelijke strijd tegen providers.
Consument voert helaas een ongelijke strijd tegen de providers.
Hoe kan daar verandering in komen?
Dat komt omdat de consument een individu is. Als de consumenten zich zouden verenigen, en samen een bepaalde instantie (stichting?) in het leven zouden roepen, dan zou deze instantie namens de consumenten kunnen optreden tegen de providers (ook in individuele kwesties).
Middels deze topic zou ik graag van andere mensen (medestanders, lotgenoten, sympathisanten, vrienden, en alle overige consumenten) willen vernemen hoe zij hierover denken. Al jullie gedachten, opmerkingen, ideeën zijn welkom.
Bij deze wil ik alle lezers van deze topic er even op attenderen dat ik inzake deze kwestie een Facebook account heb aangemaakt. Ik verzoek eenieder even een kijkje te willen nemen op mijn Facebook account. En eenieder die het ook een goed idee vindt (dat de consumenten zich zouden moeten verenigen), verzoek ik om op Facebook met mij vrienden te worden. Mijn naam op Facebook is: Ben Boos.
Samen zijn we sterker dan als individu.
Hoe kan daar verandering in komen?
Dat komt omdat de consument een individu is. Als de consumenten zich zouden verenigen, en samen een bepaalde instantie (stichting?) in het leven zouden roepen, dan zou deze instantie namens de consumenten kunnen optreden tegen de providers (ook in individuele kwesties).
Middels deze topic zou ik graag van andere mensen (medestanders, lotgenoten, sympathisanten, vrienden, en alle overige consumenten) willen vernemen hoe zij hierover denken. Al jullie gedachten, opmerkingen, ideeën zijn welkom.
Bij deze wil ik alle lezers van deze topic er even op attenderen dat ik inzake deze kwestie een Facebook account heb aangemaakt. Ik verzoek eenieder even een kijkje te willen nemen op mijn Facebook account. En eenieder die het ook een goed idee vindt (dat de consumenten zich zouden moeten verenigen), verzoek ik om op Facebook met mij vrienden te worden. Mijn naam op Facebook is: Ben Boos.
Samen zijn we sterker dan als individu.
Re: Consument voert helaas een ongelijke strijd tegen providers.
Wij hebben in Nederland voldoende consumentenbeschermers tegen welke providers ? 
-
Telefoon2010
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 18 okt 2012 20:01
Re: Consument voert helaas een ongelijke strijd tegen providers.
Deze topic is aangemaakt binnen de categorie "Telefonie". Het gaat derhalve om providers die Mobiele Telefonie aanbieden (KPN, Vodafone, T-Mobile, Telfort, Hi, etc.).Har06 schreef:Wij hebben in Nederland voldoende consumentenbeschermers tegen welke providers ?
En bedoel je te zeggen dat er al iets dergelijks bestaat? Ik verneem dat dan graag van je. Laat maar horen.
Re: Consument voert helaas een ongelijke strijd tegen providers.
Vind de strijd niet heel erg ongelijk. Men heeft de Opta, stichting geschillen commissie. Daarnaast, als een consument in zijn recht staat is de gang naar de rechter vrij, dit kan je doen met een gesubsidieerde advocaat via een juridisch loket, mits je inkomen daar kaag genoeg voor is. Of je gaat via je rechtsbijstand.
Cursussen voor mensen zou ik veel interessanter vinden. Een cursus welke rchten heb ik, of waar teken ik voor als ik een contract aan ga(of te wel, gewoon begrijpend lezen).
Weer een stichting of vereniging er bij zal niet veel uithale , je wilt opkomen voor individuele gevallen, waarom zouden die individuele personen dit niet zelf via de normale weg kunnen?
Cursussen voor mensen zou ik veel interessanter vinden. Een cursus welke rchten heb ik, of waar teken ik voor als ik een contract aan ga(of te wel, gewoon begrijpend lezen).
Weer een stichting of vereniging er bij zal niet veel uithale , je wilt opkomen voor individuele gevallen, waarom zouden die individuele personen dit niet zelf via de normale weg kunnen?
Re: Consument voert helaas een ongelijke strijd tegen providers.
Mag het ook een bond zijn? Dan stel ik de naam "consumentenbond" voor.Telefoon2010 schreef:Als de consumenten zich zouden verenigen, en samen een bepaalde instantie (stichting?) in het leven zouden roepen,
Juist!Telefoon2010 schreef:Samen zijn we sterker dan als individu.
Maar nu effe serieus: als die paar telecombedrijven de meest schrijnende misstand zijn waar we als maatschappij mee te dealen hebben dan hebben we het volgens mij nog niet zo slecht getroffen...
Re: Consument voert helaas een ongelijke strijd tegen providers.
klaas1978 schreef:Mag het ook een bond zijn? Dan stel ik de naam "consumentenbond" voor.Telefoon2010 schreef:Als de consumenten zich zouden verenigen, en samen een bepaalde instantie (stichting?) in het leven zouden roepen,
-
Telefoon2010
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 18 okt 2012 20:01
Re: Consument voert helaas een ongelijke strijd tegen providers.
De instanties die jij opnoemt zijn veels te algemeen. De bedoeling is dat er een rechtspersoon wordt opgericht die gespecialiseerd is in "Mobiele Telefonie" (en zich derhalve ook enkel en alleen zal bezighouden met zaken hieromtrent). Daarnaast is er nog een veel belangrijker aspect, en dat is dat de individuele consument lid is van deze betreffende rechtspersoon (stichting?). Het is dus een instantie van en voor de consument inzake "Mobiele Telefonie".berndv schreef:Vind de strijd niet heel erg ongelijk. Men heeft de Opta, stichting geschillen commissie. Daarnaast, als een consument in zijn recht staat is de gang naar de rechter vrij, dit kan je doen met een gesubsidieerde advocaat via een juridisch loket, mits je inkomen daar kaag genoeg voor is. Of je gaat via je rechtsbijstand.
Cursussen voor mensen zou ik veel interessanter vinden. Een cursus welke rchten heb ik, of waar teken ik voor als ik een contract aan ga(of te wel, gewoon begrijpend lezen).
Weer een stichting of vereniging er bij zal niet veel uithale , je wilt opkomen voor individuele gevallen, waarom zouden die individuele personen dit niet zelf via de normale weg kunnen?
-
Telefoon2010
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 18 okt 2012 20:01
Re: Consument voert helaas een ongelijke strijd tegen providers.
Zelfs de Consumentenbond is te algemeen.
Deze rechtspersoon moet zijn pijlen echt alleen maar richten op de providers van mobiele telefonie.
Deze rechtspersoon moet zijn pijlen echt alleen maar richten op de providers van mobiele telefonie.
Re: Consument voert helaas een ongelijke strijd tegen providers.
Van de Opta en de geschillencommissie hoef je niet lid te worden, neem aan dat je doelt op het andere voorbeeld, de consumentenbond?Telefoon2010 schreef: Daarnaast is er nog een veel belangrijker aspect, en dat is dat de individuele consument lid is van deze betreffende rechtspersoon (stichting?). Het is dus een instantie van en voor de consument inzake "Mobiele Telefonie".
Ook voor de rechter hoef je nergens lid van te zijn. Watis het probleem met "algemeen" zijn? Je recht zul je toch ergens moeten halen en ook als collectief zul je de gang naar de rechter moeten maken, aangezien dat de plek is in Nederland waar je je recht haalt.
Best leuk initiatief, zie alleen de meerwaarde niet. Ik zie niet in waarom jou stichting meer kan bewerkstelligen dan de Opta. Als er bij een provider structureel iets mis gaat, zal de Opta hier op inspringen. Gaat er individueel iets mis, kan je het laten bekijken door de geschillencommissie. Ben je het hier niet mee eens, ga je het via de rechter aanvechten. Ik zie het nut niet van nog weer een stichting die hier nog weer ergens tussen gaat zitten.
En je argument dat de genoemde organisaties te algemeen zijn is natuurlijk onzin. Waarom mag een organisatie zich niet met meer consumentenmarkten bezighouden? Wat is daar mis mee?
-
Telefoon2010
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 18 okt 2012 20:01
Re: Consument voert helaas een ongelijke strijd tegen providers.
Het allerbelangrijkste is dat de consument echt een gegronde reden heeft om te gaan klagen. Dat is de basis, want anders werkt het natuurlijk niet.
Zowel op het moment dat de consument zicht wendt tot de provider zelf (zowel schriftelijk als in persoon), als ook op het moment dat de consument naar de rechter stapt (zowel schriftelijk als in persoon). Op beide momenten is het natuurlijk goed dat de consument wordt bijgestaan door zo'n rechtspersoon. Ik denk dat dat wel degelijk verschil uitmaakt of de consument dan wordt bijgestaan door een advocaat die naast jouw zaak ook allerlei andere uiteenlopende zaken "doet". Of dat het een advocaat (van onze eigen rechtspersoon) is die alleen maar zaken "doet" die te maken heeft met mobiele telefonie. Deze laatste advocaat zal mijns inziens de belangen van de consument beter kunnen behartigen.
Zowel op het moment dat de consument zicht wendt tot de provider zelf (zowel schriftelijk als in persoon), als ook op het moment dat de consument naar de rechter stapt (zowel schriftelijk als in persoon). Op beide momenten is het natuurlijk goed dat de consument wordt bijgestaan door zo'n rechtspersoon. Ik denk dat dat wel degelijk verschil uitmaakt of de consument dan wordt bijgestaan door een advocaat die naast jouw zaak ook allerlei andere uiteenlopende zaken "doet". Of dat het een advocaat (van onze eigen rechtspersoon) is die alleen maar zaken "doet" die te maken heeft met mobiele telefonie. Deze laatste advocaat zal mijns inziens de belangen van de consument beter kunnen behartigen.
Re: Consument voert helaas een ongelijke strijd tegen providers.
Juist, en die "gegronde reden" is precies wat ik een beetje mis in het verhaal.Telefoon2010 schreef:Het allerbelangrijkste is dat de consument echt een gegronde reden heeft om te gaan klagen. Dat is de basis, want anders werkt het natuurlijk niet.
Doe niet zo ingewikkeld man, we hebben het hier niet over moord en doodslag maar over alledaagse meningsverschilletjes over telefoonrekeningen. Get over it, ga wat nuttigs doen met je leven.Telefoon2010 schreef:rechter ... advocaat ...
-
Telefoon2010
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 18 okt 2012 20:01
Re: Consument voert helaas een ongelijke strijd tegen providers.
Die gegronde reden is natuurlijk voor elke consument (of groep consumenten) verschillend. In mijn geval maak ik die reden kenbaar in mijn andere topic ("T-Mobile benadeeld klanten met een bestaand Relax Abonnement") binnen de categorie Telefonie op dit forum.
Re: Consument voert helaas een ongelijke strijd tegen providers.
En wat denk jij dat jou stichting zou kunnen betekenen in dat geval? Er is daar een klacht, deze lijkt al niet gegrond. Of het lief is van tmobile om je niet meer de mogelijkheid te geven om je onbeperkt houdbare tegoed mee te nemen naar een verlenging met een nieuw toestel is weinig reden voor een advocaat om werk van te maken.Telefoon2010 schreef:Die gegronde reden is natuurlijk voor elke consument (of groep consumenten) verschillend. In mijn geval maak ik die reden kenbaar in mijn andere topic ("T-Mobile benadeeld klanten met een bestaand Relax Abonnement") binnen de categorie Telefonie op dit forum.
Ook hier kan jij je individuele klacht neerleggen bij de geschillencommissie, kost je misschien 50 euro.
-
Telefoon2010
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 18 okt 2012 20:01
Re: Consument voert helaas een ongelijke strijd tegen providers.
Mijn mening is dat de betreffende jurist van de betreffende rechtspersoon (wellicht in de vorm van een stichting), beter in staat zal zijn om de belangen van de consument te verdedigen, omdat er een relatie bestaat tussen de consument en de rechtspersoon zelf. Namelijk dat de rechtspersoon zijn bestaansrecht ontleent aan de groep consumenten die de rechtspersoon opgericht zullen hebben. Dit is toch echt wezenlijk anders dan als dat iemand zich wendt tot de OPTA ofzo.
Plus het feit dat de betreffende jurist zich alleen maar bezighoudt met zaken die alleen maar mobiele telefonie betreffen. Waardoor deze jurist op een gegeven moment (voor de providers) uitgegroeid zal zijn tot een geduchte partij, waar men rekening mee zal moeten houden. Op dat moment zal er geen sprake meer zijn van een ongelijke strijd. En dat is waar we naartoe moeten streven.
Plus het feit dat de betreffende jurist zich alleen maar bezighoudt met zaken die alleen maar mobiele telefonie betreffen. Waardoor deze jurist op een gegeven moment (voor de providers) uitgegroeid zal zijn tot een geduchte partij, waar men rekening mee zal moeten houden. Op dat moment zal er geen sprake meer zijn van een ongelijke strijd. En dat is waar we naartoe moeten streven.
Re: Consument voert helaas een ongelijke strijd tegen providers.
Een nieuwe commissie heeft weinig zin, dat is alleen meer rompslomp en meer administratie. Wat gewoon gedaan moet worden is het opstellen van duidelijkere wetten omtrent telefonie en bepaalde acties aan banden leggen:
Zoals een provider is verplicht je een bevestiging sms terug te laten sturen wanneer je over je bundel gaat.
Een provider moet de totale kosten van een abonnement vermelden in het geval er niet over de bundel wordt heen gegaan.
Er moet schriftelijk toestemming worden gegeven voor verlenging wanneer een abonnement afloopt in plaats van alleen een maand stilzwijgen.
Een duidelijke maximale aansluitingstermijn wanneer je van provider wisselt.
Daarnaast zouden cursussen of reclame van overheid betreffende abonnementen helpen. Op het moment is het zo dat mensen die niet gehaaid zijn en weten waar ze aan beginnen gewoon de klos. Ik profiteer daar zelf van doordat mijn abonnement lekker goedkoop is en ik weet waar ik aan toe ben maar ik ben best bereid een euro meer te betalen per maand wanneer de service verbeterd zou worden.
Zoals een provider is verplicht je een bevestiging sms terug te laten sturen wanneer je over je bundel gaat.
Een provider moet de totale kosten van een abonnement vermelden in het geval er niet over de bundel wordt heen gegaan.
Er moet schriftelijk toestemming worden gegeven voor verlenging wanneer een abonnement afloopt in plaats van alleen een maand stilzwijgen.
Een duidelijke maximale aansluitingstermijn wanneer je van provider wisselt.
Daarnaast zouden cursussen of reclame van overheid betreffende abonnementen helpen. Op het moment is het zo dat mensen die niet gehaaid zijn en weten waar ze aan beginnen gewoon de klos. Ik profiteer daar zelf van doordat mijn abonnement lekker goedkoop is en ik weet waar ik aan toe ben maar ik ben best bereid een euro meer te betalen per maand wanneer de service verbeterd zou worden.
Re: Consument voert helaas een ongelijke strijd tegen providers.
En mogen die providers dezelfde pijlen dan ook terugschieten als de consument in kwestie niet heeft op zitten letten etc etc? We hebben het hier over 2 partijen tenslotte..Telefoon2010 schreef:Zelfs de Consumentenbond is te algemeen.
Deze rechtspersoon moet zijn pijlen echt alleen maar richten op de providers van mobiele telefonie.
-
Telefoon2010
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 18 okt 2012 20:01
Re: Consument voert helaas een ongelijke strijd tegen providers.
We moeten naar een situatie waarin de wetgeving en regelgeving zo zijn opgesteld dat providers geen mogelijkheid meer hebben om de consument te benadelen, en doen providers dat wel dan zullen de providers een bepaalde compensatie moeten aanbieden aan de consumenten. De rechtspersoon (die ik voor ogen heb) zal hier ook aan meewerken, en toezien dat de wetgeving en regelgeving t.a.v. providers van mobiele telefonie zal worden aangescherpt. Dit zal dus ook een functie zijn van deze rechtspersoon. De positie van consumenten zal er op vooruit gaan.
Re: Consument voert helaas een ongelijke strijd tegen providers.
Telefoon2010 schreef:We moeten naar een situatie waarin de wetgeving en regelgeving zo zijn opgesteld dat providers geen mogelijkheid meer hebben om de consument te benadelen, en doen providers dat wel dan zullen de providers een bepaalde compensatie moeten aanbieden aan de consumenten. De rechtspersoon (die ik voor ogen heb) zal hier ook aan meewerken, en toezien dat de wetgeving en regelgeving t.a.v. providers van mobiele telefonie zal worden aangescherpt. Dit zal dus ook een functie zijn van deze rechtspersoon. De positie van consumenten zal er op vooruit gaan.
Wat noem je dan precies benadelen? Het klanten aan hun contract houden, en na 2 jaar de resterende belminuten laten verdwijnen, om maar een recent radar stokpaardje van stal te halen? Of de hoge kosten voor mensen die gaan internetten zonder data-bundel?
-
Telefoon2010
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 18 okt 2012 20:01
Re: Consument voert helaas een ongelijke strijd tegen providers.
Providers benadelen klanten op diverse manieren. Sommige mensen klagen inderdaad onterecht. Maar er zijn heel veel mensen die terecht klagen. Dat kun je zien op diverse forums. Lees de verhalen maar. Deze mensen zijn individueel bezig. Dat gaat niet werken. Als we het samen doen (verenigd in een rechtspersoon) zullen onze belagen veel beter verdedigd worden.
Re: Consument voert helaas een ongelijke strijd tegen providers.
Nou ik ben in grote lijnen tevreden over de gsm providers, de Conswijzer consumentenbond opta cs zijn aanwezige instanties die kunnen optreden bij misbruik en wangedrag van providersTelefoon2010 schreef:Providers benadelen klanten op diverse manieren. Sommige mensen klagen inderdaad onterecht. Maar er zijn heel veel mensen die terecht klagen. Dat kun je zien op diverse forums. Lees de verhalen maar. Deze mensen zijn individueel bezig. Dat gaat niet werken. Als we het samen doen (verenigd in een rechtspersoon) zullen onze belagen veel beter verdedigd worden.
