Consumptief krediet bij mobiele telefoon
Consumptief krediet bij mobiele telefoon
Wellicht een hele gekke vraag op dit forum, echter denk ik dat we er massaal mee van doen hebben als je bij KPN te maken hebt met een Goederenkrediet voor jouw telefoon.
Als je bij KPN een Mobiel telefoontoestel koopt middels een goederenkrediet wordt je los van het "Abonnement" een Goederenkredietovereenkomst aangeboden.
In deze overeenkomst staat wat het totale krediet bedrag is en wat je maandelijks aflost.
Ik heb hier even een voorbeeld bedrag neergezet en de citaat qua tekst komt uit een Goederenkredietovereenkomst zoals KPN deze opstelt en door beide ondertekend.
"De contractant betaald per maand € 41,00 (Termijnbedrag) voor de duur van 24 achtereen volgende maanden.
KPN verstrekt hiermee een Consumptief Krediet t.w.v. € 984,00 (kredietbedrag) voor de duur van 24 maanden.
Mag KPN zonder dat het in de algemene voorwaarden of in de financiële overeenkomst staat dan zomaar het termijn bedrag aanpassen ?
En heeft KPN macht om wat in de financieel wettelijke overeenkomst staat niet na te komen zonder opgaaf van reden ?
Als je bij KPN een Mobiel telefoontoestel koopt middels een goederenkrediet wordt je los van het "Abonnement" een Goederenkredietovereenkomst aangeboden.
In deze overeenkomst staat wat het totale krediet bedrag is en wat je maandelijks aflost.
Ik heb hier even een voorbeeld bedrag neergezet en de citaat qua tekst komt uit een Goederenkredietovereenkomst zoals KPN deze opstelt en door beide ondertekend.
"De contractant betaald per maand € 41,00 (Termijnbedrag) voor de duur van 24 achtereen volgende maanden.
KPN verstrekt hiermee een Consumptief Krediet t.w.v. € 984,00 (kredietbedrag) voor de duur van 24 maanden.
Mag KPN zonder dat het in de algemene voorwaarden of in de financiële overeenkomst staat dan zomaar het termijn bedrag aanpassen ?
En heeft KPN macht om wat in de financieel wettelijke overeenkomst staat niet na te komen zonder opgaaf van reden ?
- Erthanax
- Berichten: 10237
- Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57
Beste antwoord
Gekozen door CarterNL
Re: Consumptief krediet bij mobiele telefoon
Maar wat past KPN dan aan? En wat komen ze niet na?
Re: Consumptief krediet bij mobiele telefoon
Heb je een linkje naar de bewuste voorwaarden, en een omschrijving van wat er precies aangepast wordt? En wat zegt KPN? Dat "zonder opgaaf van reden" klinkt niet heel logisch.
-
- Berichten: 590
- Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42
Re: Consumptief krediet bij mobiele telefoon
Wil niet vervelend doen maar zo'n krediet aangaan doe je wel zelf.
Re: Consumptief krediet bij mobiele telefoon
Precies, zonder deze informatie is het herg lastig om een goed antwoord te geven. In de basis: maandbedrag van de kredietovereenkomst zal niet zomaar aangepast kunnen worden, maar dat ligt anders voor het termijnbedrag van het abonnement (denk aan jaarlijkse inflatieindexatie).
Re: Consumptief krediet bij mobiele telefoon
@Morgan Le Fay, Het heeft niets van doen met het aangaan van een krediet, daar gaat het totaal niet over.
@Moneyman, nee geen specifieke link, sorry, ik heb het zelf ook allemaal al getracht uit te zoeken, maar de financiële vergunning door de ACM aangeboden aan KPN Finance BV zegt wel het een en ander over de Consumptieve Kredieten die KPN mag aanbieden.
@Lady1234, wat KPN doet is de Goederenkredietovereenkomst niet naleven, de eerste termijn die iedereen betaald aan KPN is niet het overeengekomen bedrag, in mijn voorbeeld noem ik € 41,00 als Termijn bedrag voor de duur van 24 achtereenvolgende maanden, dus zou je 24 x € 41,00 euro moeten betalen waardoor het gehele bedrag in dit Consumptieve krediet van € 984,00 euro is voldaan.
Het bedrag wat betaald moet worden aan KPN staat ook specifiek in de Goederenkredietovereenkomst, wat los staat van het "Abonnement".
Toch heeft KPN een andere visie van naleven van deze Goederenkredietovereenkomst, zo laat KPN je zonder opgaaf van rede in de eerste factuur dubbel betalen, en is notabene het afgesproken bedrag anders, waardoor er een 25 tal vorderingen ontstaan.
KPN zou als het een fatsoenlijke behoefte had om binnen de Wet Financieel Toezicht te handelen gewoon op de eerste factuur € 41,00 moeten berekenen.
En dan vervolgens elke maand € 41,00 zoals overeengekomen, hiermee is de overeenkomst nagekomen en sta je als consument voor de duur van 24 maanden geregistreerd bij BKR te Tiel, dat lijkt me helder.
Maar zou KPN willen dat iedereen ook binnen de afspraken van de Goederenkredietovereenkomst, in de eerste factuur dubbel te laten aflossing, lijkt mij dat niet meer dan normaal dan dat dat opgenomen is in de voorwaarden alvorens het aangaan van de wettelijke overeenkomst.
En stel: dat zou er netjes in staan, en iedereen tekent voor een dubbele aflossing op de eerste factuur, dan zou de eerste factuur 2 aflossingen van € 41,00 euro moeten bevatten.
Waardoor het Consumptieve Krediet geen 24 maanden duurt maar slechts 23 maanden, wat inhoud dat je een maand korter geregistreerd staat bij BKR te Tiel.
Door de handelswijze van KPN worden consumenten geacht dubbel te betalen in de eerste factuur, met een eerste termijn anders dan is overeengekomen, in mijn voorbeeld € 39,00 om een 25ste termijn te realiseren van € 2,00 dan wel binnen de 24 maanden, waardoor de consument altijd dupe is en in de tang van KPN blijft hangen, immers is die € 2.00 opschuiven volstrekt onnodig en niet conform de overeenkomst.
Mijn inziens is dit bewust, KPN geen risico drager op deze manier en met een dubbele betaling toch ook nog 24 maanden registratie bij BKR te Tiel.
Natuurlijk kan je bij KPN alvast je nieuwe lening afsluiten voor een nieuw toestel als je in de laatste maand van de registratie beland, ze beheren immers de registratie, echter bij een concurrent krijg je NEE te horen, en dat voor € 2,00 dat onnodig is opgeschoven naar een 25ste termijn.
Vandaar mijn vraag en tevens melding
En ik zou wel willen horen wat de specialisten hier over zeggen.
@Moneyman, nee geen specifieke link, sorry, ik heb het zelf ook allemaal al getracht uit te zoeken, maar de financiële vergunning door de ACM aangeboden aan KPN Finance BV zegt wel het een en ander over de Consumptieve Kredieten die KPN mag aanbieden.
@Lady1234, wat KPN doet is de Goederenkredietovereenkomst niet naleven, de eerste termijn die iedereen betaald aan KPN is niet het overeengekomen bedrag, in mijn voorbeeld noem ik € 41,00 als Termijn bedrag voor de duur van 24 achtereenvolgende maanden, dus zou je 24 x € 41,00 euro moeten betalen waardoor het gehele bedrag in dit Consumptieve krediet van € 984,00 euro is voldaan.
Het bedrag wat betaald moet worden aan KPN staat ook specifiek in de Goederenkredietovereenkomst, wat los staat van het "Abonnement".
Toch heeft KPN een andere visie van naleven van deze Goederenkredietovereenkomst, zo laat KPN je zonder opgaaf van rede in de eerste factuur dubbel betalen, en is notabene het afgesproken bedrag anders, waardoor er een 25 tal vorderingen ontstaan.
KPN zou als het een fatsoenlijke behoefte had om binnen de Wet Financieel Toezicht te handelen gewoon op de eerste factuur € 41,00 moeten berekenen.
En dan vervolgens elke maand € 41,00 zoals overeengekomen, hiermee is de overeenkomst nagekomen en sta je als consument voor de duur van 24 maanden geregistreerd bij BKR te Tiel, dat lijkt me helder.
Maar zou KPN willen dat iedereen ook binnen de afspraken van de Goederenkredietovereenkomst, in de eerste factuur dubbel te laten aflossing, lijkt mij dat niet meer dan normaal dan dat dat opgenomen is in de voorwaarden alvorens het aangaan van de wettelijke overeenkomst.
En stel: dat zou er netjes in staan, en iedereen tekent voor een dubbele aflossing op de eerste factuur, dan zou de eerste factuur 2 aflossingen van € 41,00 euro moeten bevatten.
Waardoor het Consumptieve Krediet geen 24 maanden duurt maar slechts 23 maanden, wat inhoud dat je een maand korter geregistreerd staat bij BKR te Tiel.
Door de handelswijze van KPN worden consumenten geacht dubbel te betalen in de eerste factuur, met een eerste termijn anders dan is overeengekomen, in mijn voorbeeld € 39,00 om een 25ste termijn te realiseren van € 2,00 dan wel binnen de 24 maanden, waardoor de consument altijd dupe is en in de tang van KPN blijft hangen, immers is die € 2.00 opschuiven volstrekt onnodig en niet conform de overeenkomst.
Mijn inziens is dit bewust, KPN geen risico drager op deze manier en met een dubbele betaling toch ook nog 24 maanden registratie bij BKR te Tiel.
Natuurlijk kan je bij KPN alvast je nieuwe lening afsluiten voor een nieuw toestel als je in de laatste maand van de registratie beland, ze beheren immers de registratie, echter bij een concurrent krijg je NEE te horen, en dat voor € 2,00 dat onnodig is opgeschoven naar een 25ste termijn.
Vandaar mijn vraag en tevens melding
En ik zou wel willen horen wat de specialisten hier over zeggen.
Re: Consumptief krediet bij mobiele telefoon
Ik vind, eerlijk gezegd, nog steeds geen touw vast te knopen aan uw verhaal. Dus ze incasseren € 39,00 waardoor u nog € 2,00 moet nabetalen?
kuklos
vindt dit leuk
Re: Consumptief krediet bij mobiele telefoon
Als specialist kan ik je zeggen, beste Carter, dat je niet goed weet waar je over praat.
Het kan zijn dat de eerste 'factuur' hoger is dan het genoemde maandbedrag, maar als het totaal van betalingen gelijk is aan het afgesproken totaalbedrag dan is dat niet echt een groot probleem. Stel je gaat een abonnement plus krediet op (bijvoorbeeld) de 10e van de maand aan. Dan heb je een abonnement voor een deel van een maand. En dan krijg je een afwijkend bedrag. Omdat je vooruitbetaald kan het zijn dat ze je dan ene factuur sturen voor 10e van de lopende maand tot einde van die aand, plus de volledige daaropvolgende maand. Aan het 'einde' van de periode blijft er dan nog een halve maand over, van de 1e tot de 10e, met een lager bedrag. Nogmaals; zolang het totaalbedrag klopt is er niks aan de hand.
Maar: voor het krediet zulen ze dan in de regel de betaling per de eersvolgende volledige maand laten ingaan, zodat ze gewoon precies de afgesproken 24 termijnen kunnen incasseren.
Het kan zijn dat de eerste 'factuur' hoger is dan het genoemde maandbedrag, maar als het totaal van betalingen gelijk is aan het afgesproken totaalbedrag dan is dat niet echt een groot probleem. Stel je gaat een abonnement plus krediet op (bijvoorbeeld) de 10e van de maand aan. Dan heb je een abonnement voor een deel van een maand. En dan krijg je een afwijkend bedrag. Omdat je vooruitbetaald kan het zijn dat ze je dan ene factuur sturen voor 10e van de lopende maand tot einde van die aand, plus de volledige daaropvolgende maand. Aan het 'einde' van de periode blijft er dan nog een halve maand over, van de 1e tot de 10e, met een lager bedrag. Nogmaals; zolang het totaalbedrag klopt is er niks aan de hand.
Maar: voor het krediet zulen ze dan in de regel de betaling per de eersvolgende volledige maand laten ingaan, zodat ze gewoon precies de afgesproken 24 termijnen kunnen incasseren.
Dit is echt onzin. Een andere aanbieder kan je best een NEE verkopen op een nieuwe kredietaanvraag. Maar dat komt echt niet door een nog lopende kredietovereenkomst bij KPN. Dan is er meer aan de hand.CarterNL schreef: ↑26 apr 2023 12:05Natuurlijk kan je bij KPN alvast je nieuwe lening afsluiten voor een nieuw toestel als je in de laatste maand van de registratie beland, ze beheren immers de registratie, echter bij een concurrent krijg je NEE te horen, en dat voor € 2,00 dat onnodig is opgeschoven naar een 25ste termijn.
Re: Consumptief krediet bij mobiele telefoon
"Als specialist kan ik je zeggen, beste Carter, dat je niet goed weet waar je over praat."
Dat zou ik graag wat beter uitgelegd hebben beste Jozjan, ik weet namelijk donders goed waar ik het over heb.
Als in een de overeenkomst van een Consumptief Krediet (of wel een Goederenkrediet, door KPN genaamd Goederenkredietovereenkomst) afspraken worden gemaakt, en er staat een Termijn bedrag in van € 41,00 voor 24 achtereenvolgende maanden, wat dient er dan gefactureerd te worden ?
Dat de eerste factuur voor het "Abonnement" wat hoger uitvalt, dat is prima, en dat staat ook in de algemene voorwaarden 10.2 van KPN.
En dit zogenaamde "Abonnement" staat los van het Consumptieve krediet, de laatste valt nl. onder de wet financieel toezicht en een "Abonnement" niet.
Ik zou zeggen lees even op de site van AFM, de vergunning verstrekker voor KPN Finance BV.
Dus een Goederenkrediet wat op de 10de ingaat is voor die maand gewoon € 41,00 te voldoen, zoals in de Goederenkredietovereenkomst is geschreven en waar beide partijen hebben getekend.
En de Goederenkredietovereenkomst gaat in op het moment dat KPN Finance BV haar bevestiging heeft gegeven voor akkoord, ook dat staat er keihard in.
Het "Abonnement" voor de losse diensten als bellen, sms, en data dat wordt uiteraard vanaf de ingangsdatum gerekend.
Overigens worden voor beide zaken aparte overeenkomsten aangegaan, twee op zich zelf staande overeenkomsten.
Het enige wat KPN helder maakt dat is dat de datum van betalen voor beide gelijk is, volgens mij ook ergens in punt 10 van de algemene voorwaarden, en staat ook in de Goederenkredietovereenkomst.
Maar vooral door het verwarren van een "Abonnement" en een bij wet bepaald Consumptief Krediet, lijkt het alsof het allemaal juist is, zo is KPN van mening.
Dus dat facturen hoger uit kunnen vallen dat is inderdaad voor het "Abonnement" zelf tbv data, bellen, sms etc, maar een lening die op zich zelf staat binnen een door KPN genoemde Goederenkredietovereenkomst, kan en mag niets aan veranderen, tenzij het in deze overeenkomst is opgenomen.
Er staat € 41,00 per maand, dan moet er ook € 41,00 per maand betaald worden.
Maar dan de vraag ?
Waar kan ik lezen dat KPN een Goederenkredietovereenkomst zonder opgaaf van rede mag aanpassen of afspraken niet na hoeft te komen ?
Waar staat dat binnen het Goederenkredietovereenkomst vooruitbetaald dient te worden ?
En waar staat dat de ingangsdatum anders is dan in de in de Goederenkredietovereenkomst is opgenomen ?
Wellicht ga ik het dan anders zien, vandaar ook deze topic en vragen, en ik snap het is wat lastig en verwarrend, maar ik heb het zo niet bedacht.
Dat zou ik graag wat beter uitgelegd hebben beste Jozjan, ik weet namelijk donders goed waar ik het over heb.
Als in een de overeenkomst van een Consumptief Krediet (of wel een Goederenkrediet, door KPN genaamd Goederenkredietovereenkomst) afspraken worden gemaakt, en er staat een Termijn bedrag in van € 41,00 voor 24 achtereenvolgende maanden, wat dient er dan gefactureerd te worden ?
Dat de eerste factuur voor het "Abonnement" wat hoger uitvalt, dat is prima, en dat staat ook in de algemene voorwaarden 10.2 van KPN.
En dit zogenaamde "Abonnement" staat los van het Consumptieve krediet, de laatste valt nl. onder de wet financieel toezicht en een "Abonnement" niet.
Ik zou zeggen lees even op de site van AFM, de vergunning verstrekker voor KPN Finance BV.
Dus een Goederenkrediet wat op de 10de ingaat is voor die maand gewoon € 41,00 te voldoen, zoals in de Goederenkredietovereenkomst is geschreven en waar beide partijen hebben getekend.
En de Goederenkredietovereenkomst gaat in op het moment dat KPN Finance BV haar bevestiging heeft gegeven voor akkoord, ook dat staat er keihard in.
Het "Abonnement" voor de losse diensten als bellen, sms, en data dat wordt uiteraard vanaf de ingangsdatum gerekend.
Overigens worden voor beide zaken aparte overeenkomsten aangegaan, twee op zich zelf staande overeenkomsten.
Het enige wat KPN helder maakt dat is dat de datum van betalen voor beide gelijk is, volgens mij ook ergens in punt 10 van de algemene voorwaarden, en staat ook in de Goederenkredietovereenkomst.
Maar vooral door het verwarren van een "Abonnement" en een bij wet bepaald Consumptief Krediet, lijkt het alsof het allemaal juist is, zo is KPN van mening.
Dus dat facturen hoger uit kunnen vallen dat is inderdaad voor het "Abonnement" zelf tbv data, bellen, sms etc, maar een lening die op zich zelf staat binnen een door KPN genoemde Goederenkredietovereenkomst, kan en mag niets aan veranderen, tenzij het in deze overeenkomst is opgenomen.
Er staat € 41,00 per maand, dan moet er ook € 41,00 per maand betaald worden.
Maar dan de vraag ?
Waar kan ik lezen dat KPN een Goederenkredietovereenkomst zonder opgaaf van rede mag aanpassen of afspraken niet na hoeft te komen ?
Waar staat dat binnen het Goederenkredietovereenkomst vooruitbetaald dient te worden ?
En waar staat dat de ingangsdatum anders is dan in de in de Goederenkredietovereenkomst is opgenomen ?
Wellicht ga ik het dan anders zien, vandaar ook deze topic en vragen, en ik snap het is wat lastig en verwarrend, maar ik heb het zo niet bedacht.
Re: Consumptief krediet bij mobiele telefoon
Nou, veel succes in de strijd, zou ik zeggen
JozJan
vindt dit leuk
-
- Berichten: 1338
- Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28
Re: Consumptief krediet bij mobiele telefoon
Ik snap er geen jota van en het klinkt als heel veel moeite en frustratie voor maar 2 euro. Laat los, dan leef je een stuk gezonder.
kuklos
vindt dit leuk
Re: Consumptief krediet bij mobiele telefoon
Ach ja.. het was ook meer de vraag op dit forum.
Als we door rood rijden krijgen we allemaal een boete.
Als er wetgeving hangt aan een krediet moet deze ook nageleefd worden, het enige wat ik duidelijk wil hebben, is mag het en waar staat dat ...
Gelukkig ben ik niet de enige consument op deze aarde, en dan ook niet de enige die bij KPN een Goederenkrediet heeft afgesloten.
En als het echt alleen om die 2 euro ging deed ik deze moeite niet, maar blijkbaar is m'n weg naar de geschillencommissie en AFM een betere dan te vragen op dit forum, ik had er meer van verwacht maar helaas.
Als we door rood rijden krijgen we allemaal een boete.
Als er wetgeving hangt aan een krediet moet deze ook nageleefd worden, het enige wat ik duidelijk wil hebben, is mag het en waar staat dat ...
Gelukkig ben ik niet de enige consument op deze aarde, en dan ook niet de enige die bij KPN een Goederenkrediet heeft afgesloten.
En als het echt alleen om die 2 euro ging deed ik deze moeite niet, maar blijkbaar is m'n weg naar de geschillencommissie en AFM een betere dan te vragen op dit forum, ik had er meer van verwacht maar helaas.
Re: Consumptief krediet bij mobiele telefoon
Meerdere mensen hebben aangegeven dat jouw verhaal zo onduidelijk is dat er geen touw aan vast te knopen is. Als je net zo onuidelijk gaat zijn met je verhaal richting de geschillencommissie en de AFM zal dat ook niks opleveren.
AppieUitDelft
vindt dit leuk
Re: Consumptief krediet bij mobiele telefoon
Maar waar gaat het dan wel om? Dat is nog steeds niet duidelijk.CarterNL schreef: ↑26 apr 2023 18:25Ach ja.. het was ook meer de vraag op dit forum.
Als we door rood rijden krijgen we allemaal een boete.
Als er wetgeving hangt aan een krediet moet deze ook nageleefd worden, het enige wat ik duidelijk wil hebben, is mag het en waar staat dat ...
Gelukkig ben ik niet de enige consument op deze aarde, en dan ook niet de enige die bij KPN een Goederenkrediet heeft afgesloten.
En als het echt alleen om die 2 euro ging deed ik deze moeite niet, maar blijkbaar is m'n weg naar de geschillencommissie en AFM een betere dan te vragen op dit forum, ik had er meer van verwacht maar helaas.
bupaul
vindt dit leuk
-
- Berichten: 132
- Lid geworden op: 04 apr 2021 19:09
Re: Consumptief krediet bij mobiele telefoon
Is dit de bewuste overeenkomst en zijn dit de daarbij behorende voorwaarden ?
- Bijlagen
-
- Goederenkredietovereenkomst Telefoon november 2022.pdf
- (83.93 KiB) 170 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
-
- 20222412_CZ_KPN_ALGEMENE FINANCIERINGSVOORWAARD_AD-20829_1222KRE_V1_LR (002).pdf
- (119.11 KiB) 61 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
Re: Consumptief krediet bij mobiele telefoon
Zoals ik het lees maakt kpn van 24 maanden 41 euro een reeks van 25 maanden met als laatste betaling in dit geval 2 euro omdat de 1e termijn 39 was. Ik begrijp alleen niet goed welk nadeel je hiervan hebt.
witte angora
, marnix
en bupaul
vinden dit leuk
Re: Consumptief krediet bij mobiele telefoon
Ik ben geen specialist maar weet goed hoe de facturatieprocessen bij grote bedrijven verlopen.
Als consument betaal ik rekeningen op dezelfde dag dat ik ze ontvang. Grote bedrijven doen dat anders, die hebben vaste incasso- en betaalmomenten, bijvoorbeeld 1 of 2x per maand. Als gevolg daarvan wijkt de eerste en de laatste factuur altijd af van wat overeen gekomen is. Waarschijnlijk is de eerste factuur hoger dan verwacht omdat u dan een gedeelte achteraf betaalt en tegelijkertijd ook de vooruitbetaling voor de komende maand. Na de overeengekomen contractperiode ontvangt u nog een eindafrekening.
WeerIemandanders
vindt dit leuk
Re: Consumptief krediet bij mobiele telefoon
Bijna goed.
Het gaat hoogstwaarschijnlijk om een overeenkomst voor precies 24 maanden. Maar als het abonnement bijvoorbeeld 16 april 2023 in gaat, betaal je de eerste keer voor een halve aprilmaand. Vervolgens betaal je 23 volledige maanden. En als laatste betaal je nog eens een 'slottermijn' voor de period van 1 t/m 15 april 2025.
Dan kom je op 25 betalingen, maar betaal je de eerste en laatste keer niet voor een volledige maand omdat de aanbieder dat nu eenmaal administratief zo heeft ingericht. En daar is werkelijk helemaal niets mis mee. Bij TS zal het abonnement bijvoorbeeld op de 3e van de maand zijn ingegaan, en moet nu een slottermijn voor 2 dagen nog betaald worden.
Als de afbetaling van zo'n klein telefoonkrediet zoals bij TS tot 'problemen' leidt bij het aangaan van een nieuw telefoonkrediet dan is er ofwel sprake van een héél laag inkomen ofwel van een de nodige andere leningen waardoor er geen ruimte is voor een nieuw krediet van €1000,-.
In beide gevallen doet de registratie van telefoonkredieten bij het BKR precies waarvoor het bedoeld is: klanten beschermen tegen overkredietering. Ik snap ook niet wat het probleem is om een maandje later een andere telefoon te 'lenen' .
kuklos
, Lady1234
, Moneyman
, Dorfje
, JozJan
, Erthanax
, witte angora
, Morgan le Fay
, bupaul
en Aygulf
vinden dit leuk