LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Fraude met SIM-kaart / mobiel nummer

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
Martijn

Fraude met SIM-kaart / mobiel nummer

Ongelezen bericht door Martijn »

Hallo,

Ik heb een mobiel abonnement bij T-Mobile. De normale, maandelijkse kosten liggen bij mij zo tussen de € 80,= en € 100,=. Niet abnormaal volgens mij...

Op 11 april j.l. belde T-Mobile mij met het verhaal dat er in de voorgaande 10 dagen (dus van ong. 1 april tot 11 april) voor ca. € 850,= met mijn telefoon was ge-smst: € 50,= voor normale sms-berichten en ca. € 800,= voor sms-diensten.

En dit terwijl ik nooit één smsje heb verzonden danwel ontvangen van welke mobiele dienst dan ook. Het schijnt met name te gaan om diensten van TMF en Veronica.

Is het mogelijk dat er fraude is gepleegd met mijn toestel danwel met mijn SIM-kaart? NB. ik heb mijn toestel altijd bij me en laat deze nergens onbeheerd achter. Ook heb ik 'm nog nooit uitgeleend. Kan het dus zijn dat het een spooknota is van T-Mobile?

Zijn er mensen die deze ervaring ook hebben of andere slechte ervaringen met fraudegevallen, sms-diensten of T-Mobile in het algemeen?

Alvast bedankt!!!!

MvG, Martijn

info

Re: Fraude met SIM-kaart / mobiel nummer

Ongelezen bericht door info »

Hai Martijn,

Fraude of 'hacken' van SIMkaarten is onmogelijk. Het is nog nooit voorgekomen dat iemand op een SIM kaart zou hebben ingebroken om zo kosten te maken. Als er van SMS diensten gebruik is gemaakt is dit ook vanaf jou SIM kaart aangevraagd. ( Of je hebt ooit een password voor een internet site icm. je nummer aangevraagd en die is uitgelekt, dat kan ook). Zogn. 'Spookfacturen' komen in weze niet voor. Kosten die op een rekening staan zijn ook gemaakt met je SIM. TIP: Betwist de factuur volgens de geldende procedure (en dan moet ik je helaas verwijzen naar de AV) T-Mobile zal dan een onderzoek starten naar waar deze kosten exact vandaan komen. Probleem is alleen wel dat je de rekening zal moeten voldoen. Vraag daarom aan T-Mobile of je voor het BETWISTE gedeelte van de factuur uitstel kan krijgen tot er uitsluitsel is van het onderzoek. Zodra je die toestemming schriftelijk heb, hoef je alleen je 'gewone' rekening te betalen.
TIP 2: Speel dit volgens de regels van T-Mobile. Dat si misschien vervelend en wat lastig, maar je zal wel moeten om hier goed doorheen te komen. Ga niet zomaar niet betalen, want daar krijg je alleen meer gezeik mee.

Mvg.
Info

Simon

Ongelezen bericht door Simon »

Volgens de banken was het absoluut onmogelijk om een bankpas te klonen.
Tot het tegendeel bewezen werd.... dan is het weer de schuld van de onoplettende consument.

Is het onmogelijk om een sim kaart te kopieren/klonen, of is het gewoon nog nooit voorgekomen c.q. bewezen? Ik heb elders op het forum al iets gelezen over fraudeleuze telecomzaken......
Net als met bankpassen, lijkt het me ook te kunnen dat een sim kaart in de post is onderschept.

Ik ben geen jurist, maar het lijkt me niet dan iemand hoeft te betalen voor zaken die niet geleverd zijn.
Martijn, als ik je een tip mag geven: Stel je vraag ook eens op het prikbord van advocaten.pagina.nl. Je krijgt zeker een goed antwoord en advies.

Succes!

Gr. Simon

?

Ongelezen bericht door ? »

SIMkaarten zijn nog nooit gekloond. De beveiliging is ook dusdanig dat het bijna onmogelijk is. Je kunt een SIM alleen kopieren door de originele SIMkaart te slopen.

Spooknota's zijn hoogst uitzonderlijk, maar ze komen voor. Ik zou Martijn dan ook dringend willen adviseren om, volgens de regels van T-Mobile, de factuur te betwisten. Hierbij gelden de volgende 'basisregels' (voor iedere provider):

1> Schiftelijke communicatie ALTIJD aangetekend
2> Betaal de factuur, of in ieder geval het onbetwiste deel NA overleg met T-mobile! Als je NIET betaald, heb je een groot probleem

Ad 1>: Als je een brief aangetekend verstuurt, sta je sterker. Dit in het geval dat je naar de geschillencommissie Telecom moet als je er met T-Mobile niet uit komt, OF in het geval eea wegens 'wanbetaling' naar een rechter gaat.

Ad 2>: Als je niet betaalt, wordt je abo afgesloten en uiteindelijk je contract ontbonden. Denk je: leuke manier om van ze af te komen. Dat klopt, maar de kans dat je dan de komende jaren nog ergens anders een abo af kunt sluiten is nagenoeg nul. Dit ivm een soort 'zwarte lijst' die er wordt gehanteerd.

?

Aanvulling: dus OF de gehele factuur voldoen, OF het onbetwiste deel als T-Mobile daarmee accoord gaat.

Scummie

Ongelezen bericht door Scummie »

Er zijn net zoveel advocaten, juristen en rechters in dit land als bondscoachen..

In iedergeval is er wel een groot verschil met SIM kaarten en bankpasjes. Sim kaarten staan registreerd op een netwerk. Soort van "ONLINE". Dat is zo beveiligd dat er geen 2e SIM kaart ONLINE kan komen.

Roland Boonstra

Ongelezen bericht door Roland Boonstra »

Hoi,

Je kan opvragen bij T-mobile naar welke nummers zijn gesmst! Dan kun je die nummers bellen en vragen wat voor smsun zij hebben gekregen etc.

Fred

Ongelezen bericht door Fred »

Je kan WEL een kopie maken van een SIM-kaart! (alleen ze kunnen niet beide tegelijk aangemeld zijn, dus al je toestel uitstaat dan kan de kopie-kaart zich wel 'aanmelden' e.d.)
Wat betreft T-Mobile (voorheen BEN), zij hebben in het verleden wel meer vreemde facturen verzonden (ook aan mij) aangaande een door hun opgevoerde post van een SMS-je van 38 eurocent.
Ik heb hen vriendelijk verzocht 'wettig en overtuigend' bewijs te leveren dat IK deze dienst had afgenomen, toen zij dit niet konden, is het me 'kwijt' gescholden en kreeg ik zelfs nog een 'goedmakertje'.
Advies mijnerzijds is dan ook: "Klaag en vraag om bewijzen"

Thomas

Ongelezen bericht door Thomas »

Hi Martijn, Ook ik heb een hele hoge sms rekening van T Mobile gekregen maar dat kwam omdat ik gereageerd had op een TV commercial waarbij ik kaarten voor Pulse kon krijgen. Ik heb toen een smsje gestuurd en ben daardoor in een commerciele sms box terechtgekomen die mij (ongevraagd)200 smsjes hebben gestuurd voor 90 ct per sms. Uiteindelijk heb ik via mijn T Mobile faktuur het telefoonnummer van de afzender gevonden en deze gebeld. Ik krijg mijn geld terug en het zou mij niets verbazen als er bij jou net zoiets aan de hand is! In ieder geval het uitzoeken waard.
Succes, groeten Thomas

rolbird

Ongelezen bericht door rolbird »

Je kunt van een simkaart een of meerdere kopieën maken en is alleen mogelijk als je een abonnement hebt.
Het uitlezen/kraken van simkaart is tijdrovend,afhankelijk van chip op kaart kan dit tussen 2-36 uur duren.
Zelfs de chipknip is op te waarderen,maar door de gegevens op de chipknip(bank/gironummer,laatste 10 betalingen,opwaarderingen enz.)kun je dit maar één dag doen omdat s'avonds alle chipknipautomaten contact zoeken met de bank en alle opwaarderingen met betalingen vergelijken en als er een negatief verschil is deze chipknip in alle chipknipautomaten te blokkeren,en als je dit met je eigen chipknip hebt gedaan is je rekeningnummer bekent en ben je de ***.

Alles is te kraken,kan alleen een tijdje duren.

grts rolbird.

Nelie

Ongelezen bericht door Nelie »

Hallo
Er is wel degelijk een 2e sim kaart voor je telefoon te krijgen via je provider (ook voor een pre-pay). Mijn mobieltje was gestolen. Ik heb tele 2 gebeld die de sim kaart blokkeerden zodat er niet meer mee gebeld kon worden maar er kon nog wel naartoe gebeld worden. Inmiddels heb ik een andere telefoon maar ik kon zo een kopie van mn sim kaart krijgen wel met betaling van administratie kosten (25 euro). Mijn beltegoed was minder dan de administratie kosten dus heb ik een nieuw nummer (simkaart) aangevraagd voor 15 euro met 15 euro beltegoed. Ik kan helaas mn 10 euro beltegoed niet meer terugkrijgen, dat verdwijnt in de zak van tele 2.
Groetjes Nelie.

Koos Koets

Ongelezen bericht door Koos Koets »

Echte spookrekeningen zijn zeldzaam, maar TM registreerd soms gesprekken, misschien ook SMSjes, in een verkeerde (duurdere) categorie.
Als je normaal voor 100E/maand belt of SMSt is 50E aan gewone SMS in 10 dagen trouwens ook veel.

Bij TM zijn ze echter niet snel bereid met je te praten voordat je betaald hebt en weinig behulpzaam aan "wanbetalers". Argumenten als: "600 minuten bellen in 10 dagen, dat is een uur per dag, dat trekt mijn accu nieteens" worden volkomen genegeerd tot je betaald hebt.

Een gewaarschuwd mens....

Karin

Ongelezen bericht door Karin »

Hoi,
je schreef dat T-mobile JOU belde. Dat is wel service! En ook een teken dat zij het ook al een vreemde rekening vonden, en niet vertrouwden. Misschien hebben zij een computerprogramma draaien dat automatisch opvallende rekeningen eruit vist?

Ben-RmY

Ongelezen bericht door Ben-RmY »

Dat noemen wij nou bij T-mobile FRAUDEPREVENTIE !!! Daar word ik nou voor betaald om bij gebruikers op te letten of ze niet teveel over hun bundel bellen en dan als het zo is word je direct afgesloten en doorverbonden met fraude!! Zodat als je tel gestolen is of als er wat is ze niet meer op jou kosten kunnen doorbellen!! Spookrekeningen en dubbele simkaarten dat kan allemaal niet... er is wel een mogelijkheid van dub sim, alleen dat is For Bussiness use Only dat je in 2 telefoons 2 simkaarten hebt maar dan met 1 nr!!! Maar nogmaals elke simkaart is identiek en heeft een eigen nummer. Het klonen en het namaken van die dingen gaat absoluut niet !! Het enige dat ik je aanraad kijk op my.t-mobile.nl en check wat je ziet bij je laatste factuur en waarnaar je gebeld / gsmst hebt !! je kan een specificatie opvragen van de vorige maand en daar staat alles duidelijk op beschreven !!

Gr

Remy

sabine

Ongelezen bericht door sabine »

hoi martijn,
Ik heb dus het zelfde probleem als jou.
Op een dag belde ze mij ook van dutchone en vertelde mij dat er voor 585 euro verbelt en gesmst was.
Ik bel normaal gewoon voor 30 of 40 euro in de maand.
Ik was heel erg geschrokken.
Wij hebben toen op mij nieuwe belbundel gewacht en daar ston 30 euro op en binnen 2 uur was heel mij belbundel weer op.
Terwijl ik niet had gebeld of gesmst.
We hebben alles uitgelegd ,maar wij moesten gewoon betalen.
,want anders kregen we mensen aan de deur!
Ik vind dit niet normaal!
Kan iemand mij helpen en vertellen hoe ik mij geld en alles weer terug kan krijgen
veel liefs sabine

Stingray

Ongelezen bericht door Stingray »

Hallo Martijn,
Probeer er achter te komen wat het IMEI nummer is waarmee gebeld/gesmst is geworden. Het IMEI nummer is het (unieke) nummer van van je mobiele telefoon. Je kunt dit opvragen door op je toestel *#06# in te toetsen en dan op de beltoets te drukken. Staat dit nummer bij de bewuste sms-jes dan is er wel degelijk met het toestel daarna gebeld. Maar ik sluit me helemaal aan bij mijn voorgangers in dit forum. Betaal de rekening, stuur een klachtenbrief en volg de regels van T-Mobile.
Succes!

Simon

Ongelezen bericht door Simon »

Beste Ben Remy,

Wat is onmogelijk? Fred schrijft dat het wel mogelijk is. Jij schrijft dat het bij zakelijk gebruik mogelijk is. Wat nou onmogelijk??
In een eerder topic heb ik iets gelezen over fraudeleuze telecomwinkels die zomaar sim kaarten kunnen maken zonder toestemming van de klant......

Zie hier het bericht van een anonieme t-mobile medewerker. Die overigens ongelijk had in zijn/haar bewering dat sim kaarten alleen worden verstuurd naar klanten en niet door winkeliers uitgegeven kunnen en mogen worden. maar dat terzijde.

-> Sim kaarten worden uit fraude overwegingen alleen verstuurd naar de adressen van klanten bekend bij de providers. De aanvraag kan natuurlijk ook NOOIT gedaan worden door een derde, zou toch mooi zijn als ik voor mijn buurman een simkaart aan kon vragen......en die naar mijzelf op kon laten sturen (!)

->Zoals ik in mijn eerdere post al zei, is het inderdaad normale procedure dat een SIM kaart door de klant zelf aangevraagd moet worden. Hoe ze het bij Vodafone doen weet ik niet, maar het lijkt me uit fraude oogpunt niet wenselijk dat dealers simkaarten voor klanten aan kunnen vragen. Dealers zijn namelijk helaas ook niet altijd helemaal zuiver

Trekt uit bovenstaande 2 beweringen van anonieme t-mobile medewerkers je conclusie of er wel of geen fraude mogelijk is.

gr. Simon

Info

Ongelezen bericht door Info »

Beste Simon,

Ik denk dat je mijn quotes een beetje verkeerd begrepen hebt en uit de context hebt gehaald. Ik had het namelijk over gewone, abo. simkaarten die voor een bestaand abo. worden aangevraagd. Dit kan echt alleen de klant doen bij de provider zelf (en dus niet bij de dealer of door een dealer of andere derde). Natuurlijk kan een dealer nieuwe abo. kaarten of Pre-paid kaarten verstrekken, maar daar ging het niet over. Voor zakelijke klanten is er de mogelijkheid ZELF 'blanco' sims op voorraad te hebben, maar die moeten dan na verlies of diefstal geactiveerd worden door de provider en dat gebeurt, je raad het al, alleen n.a.v. een verzoek van de klant zelf, wederom niet voor een derde. Hier is fraude dus in weze uitgsloten. Het 'klonen' van SIM kaarten is onmogelijk, net zoals hacken of inbreken. Wederom is er voor zakelijke gebruikers de 'duo-sim' maar dit zijn gewoon 2 verschillende sims, gekoppeld aan hetzelfde abo.(dit zijn dus GEEN klonen van elkaar of zoiets). Hiervan kan er altijd maar 1 tegelijk op het netwerk zijn aangemeld en er wordt dan ook geregistreerd met welke sim welke kosten worden gemaakt. Wederom is fraude uitgesloten.

Ik hoop het zo duidelijk voor je gemaakt te hebben, duidelijker kan ik het volgens mij niet brengen.
Mvg.
Info

Rolbird

Ongelezen bericht door Rolbird »

Beste ben-remy en info

Simkaarten zijn te clonen zoals beschreven hier boven.
Wie me niet gelooft hier een link met programma's om simkaarten te clonen.
http://users.net.yu/~dejan/

Groetjes Rolbird.

?

Waar staat dan een kloon programma op die site?

Gesloten