LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Fraude met telefoon nummer / recht op creditering?

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
GrannySmith
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 jan 2017 11:37

Fraude met telefoon nummer / recht op creditering?

Ongelezen bericht door GrannySmith »

Mijn schoonmoeder (ze is 83 jaar) kreeg geen contact met Ziggo via hun gratis nummer 1200, en heeft daarom op internet opgezocht "wat dan wel het juiste nummer is". Ze ging naar "telefoonboek.nl" en zocht naar Ziggo, en kreeg dit nummer door:

0900-1001822

Toen ze dit nummer belde kreeg ze wel contact met Ziggo klantenservice. Ze heeft nog gevraagd of niet wel een gratis nummer is, en dat werd bevestigd door de medewerker. Nu zagen we op "Mijn Ziggo" dat er meer dan 50 euro extra telefoonkosten in rekening gebracht zullen worden, voor 3 gesprekken naar een 0900-nummer. Inderdaad kost dit nummer 90 cent per minuut, en het schijnt als een doorverbind-nummer te werken. Hele kleine letters in beeld, dat het 90 cent per minuut kost ..., maar toen schoonmoeder ernaar vroeg kreeg ze dus het antwoord dat het haar geen geld kostte.

Nu moeten we wachten dat de factuur online klaarstaat, en dan opnieuw bellen met de klantenservice om te vragen of ze de extra kosten niet in rekening willen brengen. Ik hoorde dat de medewerker dan kan beslissen om uit coulance de kosten te crediteren. Maar misschien is dit wel heel erg afhankelijk van wie je net aan de lijn hebt?

Absurd, dat dit soort praktijken bestaan! En ik snap dat ze misschien juridisch gezien niet echt "illegaal" zijn, maar ik vind het echt heel erg dat er op zie manier zoveel geld uit de zakken van mensen gestolen wordt. Vaak oudere mensen, die goedgelovig zijn misschien ... Toen mijn schoonmoeder dit aan een vriendin vertelde hoorde ze dat die er ook ingetrapt was.

Ik hoop dat ze die kosten niet hoeft te betalen. Ik vraag me af of we dit ergens kunnen melden, of dat het misschien iets is om anderen te waarschuwen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Fraude met telefoon nummer / recht op creditering?

Ongelezen bericht door berndv »

GrannySmith schreef:Mijn schoonmoeder (ze is 83 jaar) kreeg geen contact met Ziggo via hun gratis nummer 1200, en heeft daarom op internet opgezocht "wat dan wel het juiste nummer is". Ze ging naar "telefoonboek.nl" en zocht naar Ziggo, en kreeg dit nummer door:

0900-1001822

Toen ze dit nummer belde kreeg ze wel contact met Ziggo klantenservice. Ze heeft nog gevraagd of niet wel een gratis nummer is, en dat werd bevestigd door de medewerker. Nu zagen we op "Mijn Ziggo" dat er meer dan 50 euro extra telefoonkosten in rekening gebracht zullen worden, voor 3 gesprekken naar een 0900-nummer. Inderdaad kost dit nummer 90 cent per minuut, en het schijnt als een doorverbind-nummer te werken. Hele kleine letters in beeld, dat het 90 cent per minuut kost ..., maar toen schoonmoeder ernaar vroeg kreeg ze dus het antwoord dat het haar geen geld kostte.

Nu moeten we wachten dat de factuur online klaarstaat, en dan opnieuw bellen met de klantenservice om te vragen of ze de extra kosten niet in rekening willen brengen. Ik hoorde dat de medewerker dan kan beslissen om uit coulance de kosten te crediteren. Maar misschien is dit wel heel erg afhankelijk van wie je net aan de lijn hebt?

Absurd, dat dit soort praktijken bestaan! En ik snap dat ze misschien juridisch gezien niet echt "illegaal" zijn, maar ik vind het echt heel erg dat er op zie manier zoveel geld uit de zakken van mensen gestolen wordt. Vaak oudere mensen, die goedgelovig zijn misschien ... Toen mijn schoonmoeder dit aan een vriendin vertelde hoorde ze dat die er ook ingetrapt was.

Ik hoop dat ze die kosten niet hoeft te betalen. Ik vraag me af of we dit ergens kunnen melden, of dat het misschien iets is om anderen te waarschuwen.
waarschuwen is altijd fijn natuurlijk. Uw schoonmoeder is zeker niet de eerste die er in trapt en zal vrees ik ook niet de laatste zijn. Om ziggo te bereiken kan je natuurlijk op verschillende manieren zoeken naar het telefoonnummer. Men kan inderdaad google gebruiken en een pagina aanklikken, welke niet ziggo is en daar een telefoonnummer vandaan halen en dat gaan gebruiken. Men kan ook gewoon naar de website van ziggo en daar de contactgegevens opvragen.

Creditatie kan wellicht geregeld worden bij de aanbieder van het nummer, mits ze zich niet aan de regels houden, dus vooraf keurig de kosten vermelden en dergelijke zoals het hoort bij een servicenummer. Als zij zich aan de voorwaarden houden die gelden voor die nummers, vrees ik dat er weinig aan te doen is en dat er veel geld betaald is voor een service, namelijk doorverbinden naar een bedrijf.

GrannySmith
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 jan 2017 11:37

Re: Fraude met telefoon nummer / recht op creditering?

Ongelezen bericht door GrannySmith »

Ja, ik snap ook wel hoe het zo gekomen is, en natuurlijk had schoonmoeder ook op de website van Ziggo naar hun nummer kunnen zoeken. Maar zoals gezegd ..., ze is 83 jaar en haar eerste insteek was kennelijk om op telefoonboek.nl te zoeken.

Wat ik niet snap is dat deze "diensten" dit zomaar mogen doen. Kijk, als je een vergoeding wilt rekenen voor het "doorgeven" van een nummer, dat ze haar het nummer van Ziggo geven, oké, laat dat een euro kosten. Maar het is niet geloofwaardig dat ze iemand krap 29 euro laten betalen voor een gesprek van 32 minuten via hun 0900-nummer. Waarom zouden mensen zo'n bedrag betalen voor iets wat ze ook gratis konden bellen? Dat is dus puur om misbruik te maken van mensen die dit niet weten, en die denken dat ze alleen maar een nummer opzoeken.

Jetsertje
Berichten: 484
Lid geworden op: 04 okt 2016 20:59

Re: Fraude met telefoon nummer / recht op creditering?

Ongelezen bericht door Jetsertje »

GrannySmith schreef:Absurd, dat dit soort praktijken bestaan! En ik snap dat ze misschien juridisch gezien niet echt "illegaal" zijn, maar ik vind het echt heel erg dat er op zie manier zoveel geld uit de zakken van mensen gestolen wordt. Vaak oudere mensen, die goedgelovig zijn misschien ... Toen mijn schoonmoeder dit aan een vriendin vertelde hoorde ze dat die er ook ingetrapt was.
Praktijken, illegaal, stelen van de ouderen etc.. Leuk, maar hier is op geen enkele manier spraken van.

Het 0900-nummer is het nummer van telefoonboek.nl wat inderdaad 90ct p/m kost. Dit bedrag staat bij het telefoonnummer op de website vermeld als ook wordt het vermeld op het moment dat je naar dit telefoonnummer belt. Eerst komt die melding waarbij je nog kunt wegdrukken en niets betaalt, daarna gaat de teller pas lopen. Had je schoonmoeder de kleine lettertjes niet kunnen lezen, had ze het ook nog eens kunnen horen zeggen. En dat alle drie de keren dat ze heeft gebeld.

Maar ze heeft niet opgehangen en dus de 90ct kosten p/m van telefoonboek.nl geaccepteerd. Dat zij je schoonmoeder vervolgens doorverbinden met het gratis nummer van Ziggo en Ziggo daarbij vermeld dat zij geen kosten in rekening brengen, neemt nog niet weg dat telefoonboek.nl wel kosten in rekening brengt. Daar heeft Ziggo namelijk niets mee te maken.

Terugbetaling via Ziggo zie ik dan ook niet gebeuren. Misschien als je schoonmoeder hard kan maken dat Ziggo niet bereikbaar was via het 1200 nummer, al kan ik mij bedenken dat zij dit met haar mobiele telefoon heeft geprobeerd te bellen. Ja, dan werkt dit inderdaad niet omdat dit enkel kan met de vaste telefoon waarop je het Ziggo abonnement hebt.
Wat ik niet snap is dat deze "diensten" dit zomaar mogen doen.
Waarom zouden ze het niet mogen doen? Ik zie daar geen enkele reden voor.

GrannySmith
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 jan 2017 11:37

Re: Fraude met telefoon nummer / recht op creditering?

Ongelezen bericht door GrannySmith »

Ze heeft niet met haar mobiele telefoon gebeld, anders was dit niet bij haar verbruik bij Ziggo terecht gekomen.

Ik snap je punt, dat "het officieel wel mag", maar ik krijg hier toch wel een heel naar gevoel bij. Waarom zou je zoveel geld betalen voor het doorverbinden naar een gratis nummer. Naar mijn mening is zoiets gewoon bedoeld om mensen geld af te troggelen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Fraude met telefoon nummer / recht op creditering?

Ongelezen bericht door berndv »

GrannySmith schreef:Ik snap je punt, dat "het officieel wel mag", maar ik krijg hier toch wel een heel naar gevoel bij. Waarom zou je zoveel geld betalen voor het doorverbinden naar een gratis nummer. Naar mijn mening is zoiets gewoon bedoeld om mensen geld af te troggelen.
Het is ook bedoeld om geld af te troggelen. Die mensen betalen ook veel geld om hun link bovenaan in google te laten komen, dat doen ze ook echt alleen maar om zo veel mogelijk mensen er in te laten trappen.

Maar het is dus legaal. Het is een dienst en voor het verlenen van diensten mag geld gevraagd worden. Ook voor diensten die goedkoper zijn om het zelf te doen (dat is bij zeer veel diensten het geval).

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Fraude met telefoon nummer / recht op creditering?

Ongelezen bericht door sjohie »

GrannySmith schreef:Ze heeft niet met haar mobiele telefoon gebeld, anders was dit niet bij haar verbruik bij Ziggo terecht gekomen.

Ik snap je punt, dat "het officieel wel mag", maar ik krijg hier toch wel een heel naar gevoel bij. Waarom zou je zoveel geld betalen voor het doorverbinden naar een gratis nummer. Naar mijn mening is zoiets gewoon bedoeld om mensen geld af te troggelen.
Mijn neef is vertegenwoordiger, en als die onderweg een nummer moet weten, belt hij wel eens met ze. Dan kan hij zeggen wie of wat hij zoekt, en dan wordt hij doorverbonden. De kosten daarvoor worden weggestreept tegen het feit dat hij daardoor niet moet stoppen om een nummer op te zoeken op zijn smartphone, of tegen de wet in, dit doet tijdens het rijden. Dit soort bedrijven bieden dus voor sommige mensen wel degelijk een nuttig product. Mijn neef voelt zich tenminste niet opgelicht, en zijn werkgever ook niet. Hij is zich wel bewust van de kosten, en houdt de gesprekken kort, maar het is voor hem dus een nuttige dienst.

Er is in dit geval geen fraude gepleegd, alle partijen hebben gedaan wat ze gevraagd is om te doen.

GrannySmith
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 jan 2017 11:37

Re: Fraude met telefoon nummer / recht op creditering?

Ongelezen bericht door GrannySmith »

Ik begrijp nu wel dat mensen ook baat kunnen hebben bij zo'n "dienst". Maar in het geval van mijn schoonmoeder is het natuurlijk heel sneu, want ze kreeg via de "normale weg" geen contact en wilde doorgeven dat het niet goed werkte met haar nieuwe aansluiting.

Omdat ze alles van een andere provider had heb ik voor haar "Alles-in-1" geregeld van Ziggo, want ze had nog zo'n ouderwets KPN abonnement waarbij je per 2 maanden een vast bedrag hebt plus de belkosten.
En met de overstap is het niet vlekkeloos gegaan, en hebben we bij de bestelling administratief wat steken laten vallen, en opeens meerdere emails gestuurd dat de volgende dag een levering zou komen, terwijl de levering al geweest was. Allemaal heel erg verwarrend, zeker als je 83 bent.

Geen idee of ze bij Ziggo kunnen zien dat het gesprek via die dienst binnen gekomen is. Want omdat schoonmoeder het niet snapte dat ze iets zag staan van een betaald nummer had ze het nog nagevraagd en hoorde dus dat het gratis gesprek zou zijn. Ik vind het al knap als je op die leeftijd probeert om online informatie te vinden. Helaas heeft ze niet goed gekeken en besefte ze niet dat dit voor haar niet de juiste weg was.

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Fraude met telefoon nummer / recht op creditering?

Ongelezen bericht door newmikey »

GrannySmith schreef:Ik begrijp nu wel dat mensen ook baat kunnen hebben bij zo'n "dienst". Maar in het geval van mijn schoonmoeder is het natuurlijk heel sneu, want ze kreeg via de "normale weg" geen contact en wilde doorgeven dat het niet goed werkte met haar nieuwe aansluiting.

Omdat ze alles van een andere provider had heb ik voor haar "Alles-in-1" geregeld van Ziggo, want ze had nog zo'n ouderwets KPN abonnement waarbij je per 2 maanden een vast bedrag hebt plus de belkosten.
En met de overstap is het niet vlekkeloos gegaan, en hebben we bij de bestelling administratief wat steken laten vallen, en opeens meerdere emails gestuurd dat de volgende dag een levering zou komen, terwijl de levering al geweest was. Allemaal heel erg verwarrend, zeker als je 83 bent.

Geen idee of ze bij Ziggo kunnen zien dat het gesprek via die dienst binnen gekomen is. Want omdat schoonmoeder het niet snapte dat ze iets zag staan van een betaald nummer had ze het nog nagevraagd en hoorde dus dat het gratis gesprek zou zijn. Ik vind het al knap als je op die leeftijd probeert om online informatie te vinden. Helaas heeft ze niet goed gekeken en besefte ze niet dat dit voor haar niet de juiste weg was.
Dus nu is het geen fraude meer maar "heel sneu"? U blaast wel erg hoog van de toren. Ik denk dat wij dit allemaal wel sneu vinden, die praktijken zijn inderdaad op het misleidende af maar fraude is het niet.

Als we elke sneue marketingtechniek als fraude zouden moeten bestempelen is het einde zoek. De rest van uw verhaal heeft hier natuurlijk geen barst mee te maken en u sleept dat er met de haren bij. Ik be ook gisteren bij een winkel naar binnen geweest waarbij ze me verzekerden dat de toegang gratis was. Uiteindelijk moest ik mijn pakje boter bij de kassa plotseling betalen. Fraude dus!

GrannySmith
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 jan 2017 11:37

Re: Fraude met telefoon nummer / recht op creditering?

Ongelezen bericht door GrannySmith »

Ik ben blij met reacties waar mensen tips geven, en ik had er inderdaad niet bij stil gestaan dat zo'n dienst als telefoonboek.nl ook echt voordelen kan hebben, zoals hier neergezet. Misschien ben ik dan wel erg naïef ..., dat ik dat niet zelf kon bedenken.

Maar ik ben helemaal niet gediend van rare opmerkingen. Waarom "blaas ik heel erg hoog van de toren"? Ik zet hier een vraag neer en geef aan dat ik het sneu vind voor mijn schoonmoeder. Dat er dan mensen zijn die proberen om hier zo negatief op reageren vind ik ook erg sneu. En best wel respectloos ..., dat is allemaal niet nodig.

Einde discussie wat mij betreft.

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Fraude met telefoon nummer / recht op creditering?

Ongelezen bericht door sjohie »

GrannySmith schreef:Ik begrijp nu wel dat mensen ook baat kunnen hebben bij zo'n "dienst". Maar in het geval van mijn schoonmoeder is het natuurlijk heel sneu, want ze kreeg via de "normale weg" geen contact en wilde doorgeven dat het niet goed werkte met haar nieuwe aansluiting.

Omdat ze alles van een andere provider had heb ik voor haar "Alles-in-1" geregeld van Ziggo, want ze had nog zo'n ouderwets KPN abonnement waarbij je per 2 maanden een vast bedrag hebt plus de belkosten.
En met de overstap is het niet vlekkeloos gegaan, en hebben we bij de bestelling administratief wat steken laten vallen, en opeens meerdere emails gestuurd dat de volgende dag een levering zou komen, terwijl de levering al geweest was. Allemaal heel erg verwarrend, zeker als je 83 bent.

Geen idee of ze bij Ziggo kunnen zien dat het gesprek via die dienst binnen gekomen is. Want omdat schoonmoeder het niet snapte dat ze iets zag staan van een betaald nummer had ze het nog nagevraagd en hoorde dus dat het gratis gesprek zou zijn. Ik vind het al knap als je op die leeftijd probeert om online informatie te vinden. Helaas heeft ze niet goed gekeken en besefte ze niet dat dit voor haar niet de juiste weg was.
Het is ook verwarrend, dat zal niemand ontkennen denk ik. Maar als je aan zo'n callcentermedewerker van Ziggo vraagt of het nummer gratis is, zal die naar eer en geweten zeggen dat dat zo is. Als je vraagt of het nummer gratis is als je dat benaderd via zo'n doorschakelclub, zal je vermoedelijk nee horen. Die mensen werken met scripts, en worden gemonitord en beoordeeld op hoe snel ze gesprekken afhandelen, en worden dus niet getriggerd om actief door te vragen om zo alle mogelijke opties door te kunnen nemen.

Voor wat het waard is, ik snap je frustratie, maar om dit nou fraude te noemen, en te vragen om een creditering bij Ziggo, vind ik wel wat vergezocht. De fout, of eerder goedbedoelde aanname, is gemaakt voordat ze bij Ziggo de telefoon opnamen.

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Fraude met telefoon nummer / recht op creditering?

Ongelezen bericht door newmikey »

GrannySmith schreef:Ik zet hier een vraag neer en geef aan dat ik het sneu vind voor mijn schoonmoeder. Dat er dan mensen zijn die proberen om hier zo negatief op reageren vind ik ook erg sneu. En best wel respectloos ..., dat is allemaal niet nodig.
Wel even eerlijk zijn: u zet hier een constatering neer "Fraude met telefoon nummer" alsmede een vraag "recht op creditering?". U suggereert dus op z'n minst dat er fraude in het spel is en dat is niet het geval. Oneerlijk, ondoorzichtig, moeilijk te begrijpen etc. kan ik allemaal nog inkomen. U blaast dus wel degelijk hoog van de toren.

Uw schoonmoeder heeft een, volledig begrijpelijke, fout gemaakt die geresulteerd heeft in kosten. Ik denk niet dat ze recht heeft op creditering, hoe sneu dat ook is.

GrannySmith
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 jan 2017 11:37

Re: Fraude met telefoon nummer / recht op creditering?

Ongelezen bericht door GrannySmith »

Sjohie, ik zie in dat ik het waarschijnlijk verkeerd neergezet heb. Ik ging er echt van uit dat dit een soort van fraude was. Want waarom zou iemand 28,92 euro betalen voor een gesprek van 32 minuten, als dat ook gratis kan.
Dit heb ik zo neergezet omdat ik echt dacht dat zo'n dienst alleen maar aangeboden wordt om mensen geld af te troggelen. Weer iets nieuws geleerd vandaag, dat heb ik al aangegeven.

En je mag best neerzetten dat je iets "wat ver gezocht" vindt, maar andere reacties over "hoog van de toren blazen" vind ik onnodig kwetsend. Misschien had ik het eerst anders moeten formuleren. Nog steeds vind ik er een rare nasmaak aanzitten dat mijn schoonmoeder nu die hoge extra belkosten heeft. We hebben weer wat geleerd ...

Maar ik vind het echt te ver gaan als er hier nare reacties neergezet worden, met het idee om iemand even goed op z'n nummer te zetten. Dat is me trouwens al eerder opgevallen, bij andere forum berichten over andere thema's. Mensen stellen een vraag, en als ze pech hebben krijgen ze de volle laag over hoe dom ze zijn. Als je iets niet weet betekent het niet dat je gelijk allemaal verwijten over je heen hoeft te krijgen. Met respect met elkaar omgaan, of het nou in het echte contact if of op een internet-forum, dat lijkt mij nog altijd de beste weg.

Moneyman
Berichten: 31246
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Fraude met telefoon nummer / recht op creditering?

Ongelezen bericht door Moneyman »

De pot verwijt de ketel hier wel behoorlijk... anderen mogen niet recht toe, recht aan zeggen wat ze van jouw onterechte aannames en verwijten vinden, maar je neemt zelf ook behoorlijk stevige standpunten in in je eerste post zonder je eerst af te vragen of die wel terecht zijn.

studentje1951
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 sep 2016 00:16

Re: Fraude met telefoon nummer / recht op creditering?

Ongelezen bericht door studentje1951 »

GrannySmith schreef:Ze heeft niet met haar mobiele telefoon gebeld, anders was dit niet bij haar verbruik bij Ziggo terecht gekomen.

Ik snap je punt, dat "het officieel wel mag", maar ik krijg hier toch wel een heel naar gevoel bij. Waarom zou je zoveel geld betalen voor het doorverbinden naar een gratis nummer. Naar mijn mening is zoiets gewoon bedoeld om mensen geld af te troggelen.
Zal iedereen even uit de droom helpen 0900 nummers zijn nooit gratis de belasting had dit ook eerst maar heeft nu een 0800 nummer dat is echt gratis en sommige bedrijven hebben dat ook of een gewoon vast nummer.
Is wel gauw geld verdienen op deze manier

Gesloten