| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Gewonnen reis naar Florida
Gewonnen reis naar Florida
Ik werd opgebeld door een onbekend nummer met de mededeling dat ik een reis gewonnen had naar Florida, om te bevestegingen moest ik een 9 drukken.
Ik heb onmiddelijk de telefoon weer uitgedrukt omdat ik het niet vertrouwde, heeft iemand van jullie dit gehad?
Ik heb onmiddelijk de telefoon weer uitgedrukt omdat ik het niet vertrouwde, heeft iemand van jullie dit gehad?
Re: Gewonnen reis naar Florida
Ik heb hetzelfde ervaren vannavond. Wij hadden een cruise gewonnen en werden ook verzocht om een 9 te toetsen. Uiteraard hebben wij ook het gesprek beeindigd. Er wordt gebeld vanuit Haifa (Israel). Telefoonnummer was: 00972 4 900000.
Overigens een keurig Amerikaans ingesproken bandje...
zie ook: http://www.consumentenbond.nl/forum/pri ... .php?t=292
Overigens een keurig Amerikaans ingesproken bandje...
zie ook: http://www.consumentenbond.nl/forum/pri ... .php?t=292
tijdje terug kreeg ik dit via de mail, mogelijk hetzelfde?
Bron: Politie Haaglanden
Aan alle GSM Gebruikers Attentie
Dochter van een kennis is zo op de huistelefoon gebeld.
Met de mededeling,dat we een prijs gewonnen hadden.
Of ze een 9 wilde toetsen om door te gaan!!!!
Ze is slim geweest en heeft er de hoorn op gegooit.
Voor iedereen die een mobiele telefoon bezit:
Momenteel is er een bende actief die u belt op uw GSM
en zich voordoet als iemand van de provider waar u bij
bent aangesloten.
Men vraagt u tijdens dit gesprek om 09# of #09 in te
toetsen ter controle van uw toestel.
DOE DIT NIET EN VERBREEK ONMIDDELLIJK
DE VERBINDING.
Deze bende beschikt over apparatuur om via deze ingetoetste
code het nummer van uw SIM-kaart te lezen en nieuwe kaarten aan te maken met uw nummer.
Hierdoor kan men op grote schaal fraude plegen op uw kosten.
Maak dit bericht a.u.b. bekend aan personen die in het bezit
zijn van een GSM-toestel.
Een tweede methode die wordt toegepast is de volgende:
U ontvangt een bericht op uw GSM met het verzoek om nummer 0141
45 5114 te bellen.
Dit moet u dus NIET doen! Als u dit namelijk doet, kan degene
die u dat berichtje heeft gestuurd op uw kosten bellen.
Deze twee vormen van GSM-fraude zijn officieel bevestigd door de
KPN en Vodafone.
Als u dit bericht ontvangt,
stuur het dan s.v.p. aan zoveel mogelijk mensen door!
Politie Haaglanden
Bron: Politie Haaglanden
Aan alle GSM Gebruikers Attentie
Dochter van een kennis is zo op de huistelefoon gebeld.
Met de mededeling,dat we een prijs gewonnen hadden.
Of ze een 9 wilde toetsen om door te gaan!!!!
Ze is slim geweest en heeft er de hoorn op gegooit.
Voor iedereen die een mobiele telefoon bezit:
Momenteel is er een bende actief die u belt op uw GSM
en zich voordoet als iemand van de provider waar u bij
bent aangesloten.
Men vraagt u tijdens dit gesprek om 09# of #09 in te
toetsen ter controle van uw toestel.
DOE DIT NIET EN VERBREEK ONMIDDELLIJK
DE VERBINDING.
Deze bende beschikt over apparatuur om via deze ingetoetste
code het nummer van uw SIM-kaart te lezen en nieuwe kaarten aan te maken met uw nummer.
Hierdoor kan men op grote schaal fraude plegen op uw kosten.
Maak dit bericht a.u.b. bekend aan personen die in het bezit
zijn van een GSM-toestel.
Een tweede methode die wordt toegepast is de volgende:
U ontvangt een bericht op uw GSM met het verzoek om nummer 0141
45 5114 te bellen.
Dit moet u dus NIET doen! Als u dit namelijk doet, kan degene
die u dat berichtje heeft gestuurd op uw kosten bellen.
Deze twee vormen van GSM-fraude zijn officieel bevestigd door de
KPN en Vodafone.
Als u dit bericht ontvangt,
stuur het dan s.v.p. aan zoveel mogelijk mensen door!
Politie Haaglanden
broodje aap.
Vandaag ook nog even KPN klantenservice gebeld. Als je een 9 hebt ingetoetst heeft dit nog steeds geen gevolgen. Het probleem ontstaat pas als je betalingsinformatie zoals creditcardnummers doorgeeft. 
-
bodejosm43
Het verhaal van de politie Haaglanden is een zogenaamde Hoax, het is ook terug te vinden op een pagina, die aangeeft dat het hier om een nep-waarschuwing gaat. En doet al vele jaren de ronde. Politie Haaglanden weet van niets.
http://www.politie.nl/Haaglanden/projec ... rhalen.asp
Doel van dit soort nepwaarschuwingen is: mensen die elkaar goed bedoeld gaan waarschuwen, door te zeggen dat het hier een nepwaarschuwing betreft, en dat ze het NIET moeten doorsturen, daar anders het emailverkeer ernstig ontregeld raakt.
Daarmee voldoen ze onbewust aan de bedoeling van de maker van die waarschuwing.
Ook KPN en Vodafone (waarom niet de andere providers), geven regelmatig aan, dat ze hier nooit aan mee hebben gedaan, en dat het een nonsens-verhaal is.
http://www.politie.nl/Haaglanden/projec ... rhalen.asp
Doel van dit soort nepwaarschuwingen is: mensen die elkaar goed bedoeld gaan waarschuwen, door te zeggen dat het hier een nepwaarschuwing betreft, en dat ze het NIET moeten doorsturen, daar anders het emailverkeer ernstig ontregeld raakt.
Daarmee voldoen ze onbewust aan de bedoeling van de maker van die waarschuwing.
Ook KPN en Vodafone (waarom niet de andere providers), geven regelmatig aan, dat ze hier nooit aan mee hebben gedaan, en dat het een nonsens-verhaal is.
Maar als het een hoax is, waar komen de telefoontjes dan vandaan (en dan bedoel ik niet Israel)
tja...ik ben dus net gebeld door een onbekend nummer, en kreeg een bandje aan de lijn die mij vertelde dat ik een reis gewonnen had. ik had al gehoord over deze oplichting via de radar tv uitzendingen. ik kreeg de optie om de 9 te drukken, en ik dacht, dat doe ik dan maar, dan kan ik ze eens haarfijn uitleggen dat ik weet wat voor onzin ze verkopen.
Ik dacht bij mezelf, als ik alleen die 9 toets, en niet zelf een nummer bel , kan mij niets gebeuren. Nu lees ik alleen opeen ander forum, dat je gaat betalen voor het gesprek op het moment dat je die 9 toetst. Toen ik die 9 indrukte, werd overigens aan de andere kant de verbinding verbroken. Ik ben dus hoogstens 2 seconden verbonden geweest, ALS er al van een verbinding sprake was na het indrukken van de 9.
Maar goed, ik maak me toch wel zorgen eigenlijk. ik denk niet dat het mogelijk is dat er iets van mijn CC of bankrekening is afgeschreven, aangezien ik niks anders heb gedaan dan die 9 indrukken, waarna de verbinding verbroken werd. Maar helemaal zeker ben ik er niet van. En bovendien....hoeveel hebben die 2 seconden mij gekost?
Ik dacht bij mezelf, als ik alleen die 9 toets, en niet zelf een nummer bel , kan mij niets gebeuren. Nu lees ik alleen opeen ander forum, dat je gaat betalen voor het gesprek op het moment dat je die 9 toetst. Toen ik die 9 indrukte, werd overigens aan de andere kant de verbinding verbroken. Ik ben dus hoogstens 2 seconden verbonden geweest, ALS er al van een verbinding sprake was na het indrukken van de 9.
Maar goed, ik maak me toch wel zorgen eigenlijk. ik denk niet dat het mogelijk is dat er iets van mijn CC of bankrekening is afgeschreven, aangezien ik niks anders heb gedaan dan die 9 indrukken, waarna de verbinding verbroken werd. Maar helemaal zeker ben ik er niet van. En bovendien....hoeveel hebben die 2 seconden mij gekost?
-
bodejosm43
De telefoontjes zijn er wel, ze komen van Florida. Meestal, tenminste. Woensdag besteedde het programma Opgelicht nog aandacht aan dit fenomeen.
Ik heb het ook weleens meegemaakt hoor, maar ben van nature allergisch voor dit soort flauwekul. Toch kon ik het een keer niet laten, en heb het nummer dat ik op mijn beeldscherm kreeg, eens gebeld. Ik was toevallig de miljoenste die hun site bezocht, maar vond het gek dat ik helemaal niet had ingelogd.
Ik kreeg ene Robin van Sunshine Travel aan de lijn, en het enige dat ze probeerde, was alles in het werk stellen om mijn creditcardgegevens te krijgen. Die had ik toen niet eens, dus mijn tegoed kon sowieso al niet worden geplunderd. Ze werd wel steeds zenuwachtiger, toen ze door begon te krijgen dat ze geen cruciale gegevens van me los kon krijgen. Daar had ik dat telefoontje naar Amerika, dat me ongeveer een euro kostte, wel voor over.
Maar het is nonsens, dat je via een code je gegevens prijs geeft. Dat is wat de KPN en Vodafone (en mijn eigen provider T-mobile) ermee aangeeft. Je hebt pas een probleem, als ze je creditcardgegevens weten te ontfutselen, en die geef je echt alleen maar zelf, wanneer je ze in een gesprek treft.
Die codes zijn er wel, overigens, maar ze dienen ervoor om je zelf van dienst te zijn. Je kan met een bepaalde toetscombinatie bijvoorbeeld je imei-nummer in je schermpje tevoorschijn halen. Maar dat kan een beller niet zien, en dat is het Hoax-gedeelte van het verhaal.
Kijk op de aangegeven site, en vraag je af: waarom staat dat verhaal van de politie Haaglanden daar genoemd?
@Chani: een gesprek naar Amerika kost tegenwoordig maar een paar cent per minuut, deel dat door 30, tel er het starttarief bij op, en het zal je misschien 10 cent gekost hebben. Maar waarom zal het JOU geld hebben gekost, ZIJ belden toch?
De enige manier waarop het jou geld kan kosten, is als je een
telefonist(e) aan de lijn treft, die je vraagt of jij een collect call-gesprek wil accepteren. Pas na jouw toestemming belt een ander op jouw kosten.
Ik heb het ook weleens meegemaakt hoor, maar ben van nature allergisch voor dit soort flauwekul. Toch kon ik het een keer niet laten, en heb het nummer dat ik op mijn beeldscherm kreeg, eens gebeld. Ik was toevallig de miljoenste die hun site bezocht, maar vond het gek dat ik helemaal niet had ingelogd.
Ik kreeg ene Robin van Sunshine Travel aan de lijn, en het enige dat ze probeerde, was alles in het werk stellen om mijn creditcardgegevens te krijgen. Die had ik toen niet eens, dus mijn tegoed kon sowieso al niet worden geplunderd. Ze werd wel steeds zenuwachtiger, toen ze door begon te krijgen dat ze geen cruciale gegevens van me los kon krijgen. Daar had ik dat telefoontje naar Amerika, dat me ongeveer een euro kostte, wel voor over.
Maar het is nonsens, dat je via een code je gegevens prijs geeft. Dat is wat de KPN en Vodafone (en mijn eigen provider T-mobile) ermee aangeeft. Je hebt pas een probleem, als ze je creditcardgegevens weten te ontfutselen, en die geef je echt alleen maar zelf, wanneer je ze in een gesprek treft.
Die codes zijn er wel, overigens, maar ze dienen ervoor om je zelf van dienst te zijn. Je kan met een bepaalde toetscombinatie bijvoorbeeld je imei-nummer in je schermpje tevoorschijn halen. Maar dat kan een beller niet zien, en dat is het Hoax-gedeelte van het verhaal.
Kijk op de aangegeven site, en vraag je af: waarom staat dat verhaal van de politie Haaglanden daar genoemd?
@Chani: een gesprek naar Amerika kost tegenwoordig maar een paar cent per minuut, deel dat door 30, tel er het starttarief bij op, en het zal je misschien 10 cent gekost hebben. Maar waarom zal het JOU geld hebben gekost, ZIJ belden toch?
De enige manier waarop het jou geld kan kosten, is als je een
telefonist(e) aan de lijn treft, die je vraagt of jij een collect call-gesprek wil accepteren. Pas na jouw toestemming belt een ander op jouw kosten.