LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] GSM straling

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: GSM straling

Ongelezen bericht door newmikey »

GJvdZ schreef:
Fleurtjuh666 schreef:[Wetenschappers van de faculteit geneeskunde van het Israëlische Instituut voor Technologie stelden de ooglenzen van jonge kalveren (qua structuur bijna gelijk aan het menselijk oog) bloot aan warmte die te vergelijken is met de temperatuurstijging die men krijgt tijdens een lang gsm-gesprek en aan microgolfstraling zoals die door een draagbare telefoon wordt geproduceerd. Na twee weken bleek dat het oogweefsel bij de proefdieren een bobbeltje had gevormd, dat sterke overeenkomsten vertoont met de eerste fase van de ernstige oogaandoening cataract."
Als je googlet op Israelian Institute of Technology en GSM radiation dan vind je hier niets over....
Beter googlen: http://workshop.ee.technion.ac.il/uploa ... achter.pdf

De volledige naam van deze technische hogeschool is Technion Israel Institute of Technology, één van 's werelds beste TH's met een aantal Nobelprijzen in de kast. Heb wel even doorgelezen maar de zin uit de conclusie die me bijbleef is: "This damage in turn has two important features: it saturates after a few days (4 days of exposure at 2.22 mW and 8 days of exposure at 0.89 mW) and it virtually disappears once the irradiation is terminated."

Kortom, het is soep die niet zo heet wordt gegeten als hij hier wordt opgediend... :lol:

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: GSM straling

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Nieuwe schokkende ontwikkeling: KLIK

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: GSM straling

Ongelezen bericht door bprosman »

@Violet,

Ik had er al naar gelinkt in een eerdere reactie in dit draadje, inderdaad schokkend, je kunt Herpes krijgen van windmolens :-)

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: GSM straling

Ongelezen bericht door tenormin »

VioletPrue schreef:Nieuwe schokkende ontwikkeling: KLIK
:lol:

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: GSM straling

Ongelezen bericht door ruud_a »

Frnca schreef:
ruud_a schreef:
Het wordt anders als je een tijdje op een platform in de mast zou gaan wonen, je kop in een draaiende magnetron zou kunnen houden of een GSM met duizendvoudig opgevoerde zendcapaciteit zou gebruiken voor een marathongesprek van 12 uur of in een 747 op 30000 voet hoogte zou gaan wonen. Maar ja, dat is dan weer net zoiets als het spoor oversteken terwijl er een trein aankomt - we weten dat treinen gevaarlijk kunnen zijn toch, of niet?
Deze vergelijking gaat dus niet op. Als jij stelt dat een magnetron niet schadelijk is zou je dat dus gewoon moeten kunnen doen.... Ik denk dat het wel schadelijk is net als straling maar dat inderdaad hoe verder weg hoe minder last het zou moeten geven.
dat heb ik niet geschreven, dat hebt u verkeerd gecopieerd

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: GSM straling

Ongelezen bericht door VioletPrue »

bprosman schreef:@Violet,

Ik had er al naar gelinkt in een eerdere reactie in dit draadje, inderdaad schokkend, je kunt Herpes krijgen van windmolens :-)
Ach, helemaal niet gezien, sorry.
Heb er zo ontzettend hard om gelachen!
Ik woon namelijk in de polder waar nogal wat van die dingen staan.
Moet toch maar eens naar mijn huisarts voor een paar gram wiet.....

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: GSM straling

Ongelezen bericht door ruud_a »

Fleurtjuh666 schreef:
ruud_a schreef: wat kun je met een onderbouwing?
....Serieus? :roll: :?

je moet het zien in de context van de posting
al onze onderbouwingen bestaat uit dingen die we hebben gehoord of gelezen
als wat we hebben gehoord of gelezen onjuist is valt de bodem uit iedere onderbouwing
gezien de belangen van de telecom industrie is het zeer zeker niet onwaarschijnlijk dat informatie wordt gemanipuleerd

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: GSM straling

Ongelezen bericht door ruud_a »

sjohie schreef:
manondoris schreef:zembla heeft er een tijdje geleden een uitzending over uitgezonden ! ik moet zeggen dat ik er echt van geschrokken ben :? moet er steeds aan denken als ik de magnetron gebruik ,ik blijf er nu ook niet meer bijstaan maar loop er van weg als ie iets verwarmd .mijn mobiel leg ik een meter van me vandaan ! tja mischien volgends sommigen onzin maar ik neem het wel serieus :shock:
Tsja, ik zou wel even in het achterhoofd houden dat ook zij een zeker doel hebben, waaronder hun bestaansrecht in de programmering bewijzen door goed scorende afleveringen te maken. Dat laatste rijmt niet altijd met journalistieke onafhankelijkheid in dit soort gevallen.

En magnetronstraling kent een zekere frequentie, en die bepaald door wat voor gaatjes die straling kan ontsnappen. Als je goed kijkt, zie je in de deur van elke magnetron een soort van raster/honingraat, wat onderdeel is van de zgn kooi van Faraday, wat er voor zorgt dat de straling blijft waar die hoort, in de magnetron. Dit is ook 1 van de redenen waarom veel auto's vaak de antenne's van ingebouwde carkits in de bumper of als haaievin op het dak plaatsen. De metalen kooi vorm van de carrosserie fungeert nl ook deels als kooi van Faraday.

En wat betreft GSM's, daar zijn de in de loop der jaren veranderde frequenties van de netwerken, en het opgenomen vermogen van een GSM toestel, wat is gedaald, met een factor 5 meen ik, 2 grote factoren die afnemen, en dus zal het probleem, als het er al is, ook alleen maar afnemen.

Er zijn trouwens leuke ad-hoc placebo onderzoekjes geweest, oa enquêtes over straling van een GSM mast die stond in de buurt van de huizen, maar die al 6 maanden uit stond. En toch kwamen er de meest afgrijselijke aandoeningen naar boven, die allemaal aan straling van die mast werden toegedicht, terwijl dat ding niks deed..
de frequenties worden hoger om meer informatie te kunnen versturen en daarmee gevaarlijker

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: GSM straling

Ongelezen bericht door ruud_a »

bprosman schreef:@Sjohie,
wat er voor zorgt dat de straling blijft waar die hoort, in de magnetron.
Er zijn ook "Aluminium hoedjes" die beweren dat je ziek wordt van het eten van voedsel wat "bestraald" is in de magnetron, iets met een te snel veranderende structuur.
de structuur van mijn biefstukje verandert ook snel als ik hem bak en ook nog eens als ik hem opeet

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: GSM straling

Ongelezen bericht door sjohie »

ruud_a schreef:
Fleurtjuh666 schreef:
ruud_a schreef: wat kun je met een onderbouwing?
....Serieus? :roll: :?

je moet het zien in de context van de posting
al onze onderbouwingen bestaat uit dingen die we hebben gehoord of gelezen
als wat we hebben gehoord of gelezen onjuist is valt de bodem uit iedere onderbouwing
gezien de belangen van de telecom industrie is het zeer zeker niet onwaarschijnlijk dat informatie wordt gemanipuleerd
Aan de andere kant gebruiken tegenstanders, of aanhangers van de vermoedde gevaren van straling zoals we ze ook kunnen noemen, evenzogoed matig vertaalde onderzoeken, of pertinente fabrikages om hún mening maar te kunnen bewijzen. Dat is de keerzijde van diezelfde medaille natuurlijk. Immers, waarom zouden bedrijven exclusief liegen, veel tegenstanders hebben immers ook een (geldelijk) belang bij het tégen zijn, denk aan de vermeende waardedaling van een eigen huis etc.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: GSM straling

Ongelezen bericht door ruud_a »

Hoe weet jij dat dan zo zeker? Beetje speculatief in mijn ogen. En daarnaast is de overheid synoniem voor jij en ik, en dus profiteren wij er indirect evenveel van mee. Of is je volgende reden dat al die opbrengsten naar een rekening in Zwitserland van Rutte verdwijnt ofzo?

die overheid is misschien synoniem met u, maar niet met mij
een overheid [ lees mensen die zijn gekozen om de wensen van een bevolking uit te voeren ] die altijd alleen maar over nederland spreekt, in plaats van over de bevolking van nederland bewijst dat zij geen belang hecht aan mensen

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: GSM straling

Ongelezen bericht door ruud_a »

Aan de andere kant gebruiken tegenstanders, of aanhangers van de vermoedde gevaren van straling zoals we ze ook kunnen noemen, evenzogoed matig vertaalde onderzoeken, of pertinente fabrikages om hún mening maar te kunnen bewijzen. Dat is de keerzijde van diezelfde medaille natuurlijk. Immers, waarom zouden bedrijven exclusief liegen, veel tegenstanders hebben immers ook een (geldelijk) belang bij het tégen zijn, denk aan de vermeende waardedaling van een eigen huis etc.

de tegenstanders van die GSM hebben waarschijnlijk geen belang bij het roepen dat GSM straling schadelijk is als ze een huis in de buurt van een zendmast hebben
dan daalt inderdaad de waarde van hun woning

maar inderdaad zijn er twee kanten
ik ga er wel van uit dat die kant die de miljarden verdient het hardste zal roepen en het meeste geld heeft voor manipulatie

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: GSM straling

Ongelezen bericht door sjohie »

ruud_a schreef:Hoe weet jij dat dan zo zeker? Beetje speculatief in mijn ogen. En daarnaast is de overheid synoniem voor jij en ik, en dus profiteren wij er indirect evenveel van mee. Of is je volgende reden dat al die opbrengsten naar een rekening in Zwitserland van Rutte verdwijnt ofzo?

die overheid is misschien synoniem met u, maar niet met mij
een overheid [ lees mensen die zijn gekozen om de wensen van een bevolking uit te voeren ] die altijd alleen maar over nederland spreekt, in plaats van over de bevolking van nederland bewijst dat zij geen belang hecht aan mensen
Tsja, ze kunnen ook alle ~17 miljoen inwoners bij naam noemen bij elk debat, maar dat is ook niet praktisch. :wink:

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: GSM straling

Ongelezen bericht door ruud_a »

sjohie schreef:
ruud_a schreef:Hoe weet jij dat dan zo zeker? Beetje speculatief in mijn ogen. En daarnaast is de overheid synoniem voor jij en ik, en dus profiteren wij er indirect evenveel van mee. Of is je volgende reden dat al die opbrengsten naar een rekening in Zwitserland van Rutte verdwijnt ofzo?

die overheid is misschien synoniem met u, maar niet met mij
een overheid [ lees mensen die zijn gekozen om de wensen van een bevolking uit te voeren ] die altijd alleen maar over nederland spreekt, in plaats van over de bevolking van nederland bewijst dat zij geen belang hecht aan mensen
Tsja, ze kunnen ook alle ~17 miljoen inwoners bij naam noemen bij elk debat, maar dat is ook niet praktisch. :wink:
er wordt door de overheid [zie definitie boven ] steeds meer in instituten en instanties gedacht
het gaat om nederland, het draait om europa
het gaat over allerlei abstracte machtstructuren
die moeten in stand worden gehouden
als de mensen in europa, of in nederland daar anders over denken is dat gewoon jammer

Fleurtjuh666
Berichten: 632
Lid geworden op: 26 mar 2010 19:57
Locatie: Nijmegen

Re: GSM straling

Ongelezen bericht door Fleurtjuh666 »

GJvdZ schreef:
Fleurtjuh666 schreef:[Wetenschappers van de faculteit geneeskunde van het Israëlische Instituut voor Technologie stelden de ooglenzen van jonge kalveren (qua structuur bijna gelijk aan het menselijk oog) bloot aan warmte die te vergelijken is met de temperatuurstijging die men krijgt tijdens een lang gsm-gesprek en aan microgolfstraling zoals die door een draagbare telefoon wordt geproduceerd. Na twee weken bleek dat het oogweefsel bij de proefdieren een bobbeltje had gevormd, dat sterke overeenkomsten vertoont met de eerste fase van de ernstige oogaandoening cataract."
Als je googlet op Israelian Institute of Technology en GSM radiation dan vind je hier niets over....
Ik heb het gevoel dat ik nu verkeerd gequote word, ik uitte juist kritiek op dit onderzoek, in plaats van te verwijzen naar het onderzoek, ik had hier ook niet actief naar gezocht. Mijn opmerking bij dit, al dan niet bestaande, onderzoek was, dat cataract (staar) geen bobbeltje op het oogweefsel is, maar een vertroebeling van de lens, en ik alleen al om die reden een vraagteken erbij zette.

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: GSM straling

Ongelezen bericht door newmikey »

Fleurtjuh666 schreef: Ik heb het gevoel dat ik nu verkeerd gequote word, ik uitte juist kritiek op dit onderzoek, in plaats van te verwijzen naar het onderzoek, ik had hier ook niet actief naar gezocht. Mijn opmerking bij dit, al dan niet bestaande, onderzoek was, dat cataract (staar) geen bobbeltje op het oogweefsel is, maar een vertroebeling van de lens, en ik alleen al om die reden een vraagteken erbij zette.
Op zich is het onderzoek competent en wetenschappelijk uitgevoerd. De gedetecteerde veranderingen in de lens betroffen veranderingen op cel-nivo die inderdaad zouden kunnen leiden tot de aandoening cataract. Zoals met al dit soort onderzoeken worden de omstandigheden echter redelijk extreem aangezet om enige verandering waarneembaar te maken.

Hier waren, behalve een controlegroep die aan niets werd blootgesteld en een controlegroep die aan "gewone" warmte werd blootgesteld, twee groepen die aan GSM-achtige straling werden blootgesteld:

Eén groep die 90 maal 50 minuten lang aan 1.1GHz, 2.22 mW werd blootgesteld, met 10 minuten pauze tussen de blootstellingen en een andere groep die aan 192 van die cycli werd blootgesteld.

je zou dat moeten vergelijken met een persoon die 90 uur achter elkaar van elk uur 50 minuten een gesprek voert, non-stop bijna 4 dagen lang dus. Groep twee is dus iemand die 8 dagen non-stop, dag en nacht van elk uur 50 minuten belt met een GSM.

Bij de eerste groep waren minieme veranderingen slechts waarneembaar met microscoop met een zeer hoge vergroting in de epitheelcellen van de ooglens, bij de tweede groep waren die veranderingen ook bij lagere vergroting goed zichtbaar. De conslusie was ook dat bij stopzetting van de bestraling herstel volgde.

Als je de hoeveelheden en frequentie van blootstellingen echter vergelijkt met typisch belgedrag wordt duidelijk dat je dit niet zomaar mag betrekken op het normale gebruik van een mobiele telefoon. Een gewoon mens slaapt 8 van de 24 uur en is in de uren dat hij wakker is niet volcontinue aan het bellen. Even rekenen met een gesprek van 30 minuten om het uur en je komt uit op een blootstelling van totaal 240 minuten per dag met lange tussenpauzes i.p.v. de 1200 minuten per dag uit het onderzoek waarbij je ook nog zou kunnen zeggen dat in de pauzes tussen real-life gesprekken ruimschoots cel-regeneratie plaats kan vinden. Ook verschilt ons belgedrag uiteraard van dag tot dag en bellen we niet bijna tienduizend minuten volcontinue in 8 etmalen.

Als je wel iets nuttigs uit dit onderzoek zou kunnen opmaken lijkt het me dat het niet gezond is om uren achter elkaar mobiel te bellen met de telefoon aan het oor, maar dat leek me redelijk common-sense eigenlijk.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: GSM straling

Ongelezen bericht door ruud_a »

newmikey schreef:
Fleurtjuh666 schreef: Ik heb het gevoel dat ik nu verkeerd gequote word, ik uitte juist kritiek op dit onderzoek, in plaats van te verwijzen naar het onderzoek, ik had hier ook niet actief naar gezocht. Mijn opmerking bij dit, al dan niet bestaande, onderzoek was, dat cataract (staar) geen bobbeltje op het oogweefsel is, maar een vertroebeling van de lens, en ik alleen al om die reden een vraagteken erbij zette.
Op zich is het onderzoek competent en wetenschappelijk uitgevoerd. De gedetecteerde veranderingen in de lens betroffen veranderingen op cel-nivo die inderdaad zouden kunnen leiden tot de aandoening cataract. Zoals met al dit soort onderzoeken worden de omstandigheden echter redelijk extreem aangezet om enige verandering waarneembaar te maken.

Hier waren, behalve een controlegroep die aan niets werd blootgesteld en een controlegroep die aan "gewone" warmte werd blootgesteld, twee groepen die aan GSM-achtige straling werden blootgesteld:

Eén groep die 90 maal 50 minuten lang aan 1.1GHz, 2.22 mW werd blootgesteld, met 10 minuten pauze tussen de blootstellingen en een andere groep die aan 192 van die cycli werd blootgesteld.

je zou dat moeten vergelijken met een persoon die 90 uur achter elkaar van elk uur 50 minuten een gesprek voert, non-stop bijna 4 dagen lang dus. Groep twee is dus iemand die 8 dagen non-stop, dag en nacht van elk uur 50 minuten belt met een GSM.

of misschien iemand die in de buurt van een GSM mast woont, dan wel iemand die op een platform in die GSM mast woont?
het vermogen van een GSM mast is aanmerkelijk hoger dan dat van een telefoon



Bij de eerste groep waren minieme veranderingen slechts waarneembaar met microscoop met een zeer hoge vergroting in de epitheelcellen van de ooglens, bij de tweede groep waren die veranderingen ook bij lagere vergroting goed zichtbaar. De conslusie was ook dat bij stopzetting van de bestraling herstel volgde.

Als je de hoeveelheden en frequentie van blootstellingen echter vergelijkt met typisch belgedrag wordt duidelijk dat je dit niet zomaar mag betrekken op het normale gebruik van een mobiele telefoon. Een gewoon mens slaapt 8 van de 24 uur en is in de uren dat hij wakker is niet volcontinue aan het bellen. Even rekenen met een gesprek van 30 minuten om het uur en je komt uit op een blootstelling van totaal 240 minuten per dag met lange tussenpauzes i.p.v. de 1200 minuten per dag uit het onderzoek waarbij je ook nog zou kunnen zeggen dat in de pauzes tussen real-life gesprekken ruimschoots cel-regeneratie plaats kan vinden. Ook verschilt ons belgedrag uiteraard van dag tot dag en bellen we niet bijna tienduizend minuten volcontinue in 8 etmalen.

bovendien bewijst dit onderzoek als het waar is dat de straling van de GSM wel degelijk invloed heeft op het menselijk lichaam, hoewel misschien weinig


Als je wel iets nuttigs uit dit onderzoek zou kunnen opmaken lijkt het me dat het niet gezond is om uren achter elkaar mobiel te bellen met de telefoon aan het oor, maar dat leek me redelijk common-sense eigenlijk.

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: GSM straling

Ongelezen bericht door newmikey »

@ruud_a: leer eerst eens quoten.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: GSM straling

Ongelezen bericht door olaf79 »

sephora30 schreef:Olaf79,

Loosen up! :lol:
Dat is dus precies wat ik bedoel. Wil je straling ontlopen moet je met een space ship naar mars gaan. Oh nee...ruimte straling :mrgreen:

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: GSM straling

Ongelezen bericht door ruud_a »

newmikey schreef:@ruud_a: leer eerst eens quoten.
ik denk dat het zo duidelijker is, omdat mijn reactie direct bij de opmerking staat en door de afwijkende kleur makkelijk te herkennen is
als ik al mijn opmerkingen onderaan de quote bij elkaar zet snapt niemand het meer

nu ook al niet waarschijnlijk

Gesloten