Hallo,
Even een vraagje hier.
Ik heb via een (bekende) telefoon internet winkel een abonnement met telefoon aangeschaft.
Nu blijkt (na 2 weken gebruik) dat de telefoon uit het buitenland komt en ik dus geen Nokia garantie heb. (Heb dit van een Nokia service punt i.v.m. een eventuele afstelling/reparatie van het slider mechanisme).
Elke Nokia heeft een productcode en een IMEI nummer, hier uit is gebleken dat mijn toestel uit Maleisie/Singapore komt en dus GEEN 2 jaar Europa garantie heeft en ik dus, mocht er iets stuk gaan dit zelf moet betalen.
Ik was hiervan voor/tijdens de aankoop niet van op de hoogte en heb ter goede trouw aangenomen een NEDERLANDS/Europees toestel aan te schaffen. (Staat ook niks van in de algemene voorwaarden nog is dit mij duidelijk gemaakt door de verkopende partij).
Ik voel mij dan ook belazerd en heb inmiddels een mailtje gedaan naar de verkoper met de vraag hoe dit kan en wat zij er aan gaan doen.
Nu wil ik hier info op doen om zo "beslagen mogelijk op het ijs te verschijnen" m.a.w. sta ik in mijn recht ?
Hoop dat ik via deze weg wijzer zal worden.
Alvast mijn dank.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Heb ik rechten met dit probleem?
-
Re: Heb ik rechten met dit probleem?
Het recht op garantie.
U heeft inderdaad recht op garantie zoals door Nokia omschreven.
Deze garantie moet uitgaan van de verkoper/winkel.
Wijkt de garantievoorwaarden die de winkel stelt af van de Nokia-garantie dan heeft u met deze winkel géén geldige overeenkomst gesloten als u over dat feit niet vooraf geïnformeerd bent geweest.
In dat geval heeft u recht op teruggave van het volledig reeds betaalde bedrag.
Was toch geen webwinkel toch?
----------------
Tenslotte lijkt mij ook de argumentatie van Nokia een beetje vreemd.
Immers, ook Nokia zal ongetwijfeld het grootste deel van zijn telefoons in goedkope-lonenlanden laten vervaardigen.
Zeker gezien de vele klachten die op dit forum zo langs komt.
Grootvader
U heeft inderdaad recht op garantie zoals door Nokia omschreven.
Deze garantie moet uitgaan van de verkoper/winkel.
Wijkt de garantievoorwaarden die de winkel stelt af van de Nokia-garantie dan heeft u met deze winkel géén geldige overeenkomst gesloten als u over dat feit niet vooraf geïnformeerd bent geweest.
In dat geval heeft u recht op teruggave van het volledig reeds betaalde bedrag.
Was toch geen webwinkel toch?
----------------
Tenslotte lijkt mij ook de argumentatie van Nokia een beetje vreemd.
Immers, ook Nokia zal ongetwijfeld het grootste deel van zijn telefoons in goedkope-lonenlanden laten vervaardigen.
Zeker gezien de vele klachten die op dit forum zo langs komt.
Grootvader
De garantie, of wat deze leverancier hierover meldt,
"XXX XXX BV dient zich aan alle bepalingen van de fabrieksgarantie van de geleverde zaken te houden. Zo hebben alle GSM toestellen een minimale fabrieksgarantie van 1 jaar".
FABRIEKSGARANTIE ! maar niet in NL met een buitenlands toestel (volgens Nokia).
In een begeleidend schrijven staat ook,
"Voor Nokia toestellen, 2 jaar garantie. Bij defecten/reparatie toestel (in overleg) retour zenden" etc.
Maar of dit laatste nu hun garantie is of de "echte" Nokia garantie is mij niet duidelijk. M.a.w. als er iets is en je kunt alleen via hun aanspraak maken op de "garantie" dan schermen ze het (mijn probleem) natuurlijk af.
Het is een webshop/winkel (internet winkel zoals eerder aangegeven).
Maakt dit wat uit dan?? Bereikbaarheid is natuurlijk een punt maar verder......
Dat Nokia dat doet is inderdaad te begrijpen.
Alleen wanneer deze toestellen naar bv Europa komen zullen ze worden aangepast. IMEI nummer en productcode deze moeten dan Europees zijn o.a. i.v.m. het taal menu.
Officieel zou mijn toestel GEEN NL taal menu moeten hebben volgens die handelswijze. En je raad het al mijn toestel heeft dus wel gewoon NL menu.
Wat dit betekent is speculeren voor mij. (leverancier gedaan?)
Wie het weet mag het zeggen.
Verder bedankt.
Boze ome
"XXX XXX BV dient zich aan alle bepalingen van de fabrieksgarantie van de geleverde zaken te houden. Zo hebben alle GSM toestellen een minimale fabrieksgarantie van 1 jaar".
FABRIEKSGARANTIE ! maar niet in NL met een buitenlands toestel (volgens Nokia).
In een begeleidend schrijven staat ook,
"Voor Nokia toestellen, 2 jaar garantie. Bij defecten/reparatie toestel (in overleg) retour zenden" etc.
Maar of dit laatste nu hun garantie is of de "echte" Nokia garantie is mij niet duidelijk. M.a.w. als er iets is en je kunt alleen via hun aanspraak maken op de "garantie" dan schermen ze het (mijn probleem) natuurlijk af.
Het is een webshop/winkel (internet winkel zoals eerder aangegeven).
Maakt dit wat uit dan?? Bereikbaarheid is natuurlijk een punt maar verder......
Dat Nokia dat doet is inderdaad te begrijpen.
Alleen wanneer deze toestellen naar bv Europa komen zullen ze worden aangepast. IMEI nummer en productcode deze moeten dan Europees zijn o.a. i.v.m. het taal menu.
Officieel zou mijn toestel GEEN NL taal menu moeten hebben volgens die handelswijze. En je raad het al mijn toestel heeft dus wel gewoon NL menu.
Wat dit betekent is speculeren voor mij. (leverancier gedaan?)
Wie het weet mag het zeggen.
Verder bedankt.
Boze ome
-
Garantie Nokia.
In ieder geval de garantiebepalingen van die (internet)firma wel bewaren.
Problemen met het toestel?
Ga dan eerst naar een gewone telefoonwinkel en ga met een verkoper na of er zichtbare stoot, val of waterschade is. (dit laatste door even het accu'tje te verwijderen en te kijken naar het simmkaartje dat van karton zichtbare water/vochtsporen zou moeten hebben)
Maak van de bevindingen een rapportje in drievoud en laat dit door die medewerker van die winkel mede ondertekenen.
Immers, garanties worden meestal afgewimpeld op basis van die stoot,val- of waterschade.
Tsja, en dan dat internet.
Hopend dat die winkel over 2 jaar nog bestaat en niet is overgenomen, een faillisement heeft of met de noorderzon vertrokken.
De winkel zelf blijft voor de door hun opgegeven garantie verantwoordelijk.
Dus NIET Nokia!!
Grootvader
In ieder geval de garantiebepalingen van die (internet)firma wel bewaren.
Problemen met het toestel?
Ga dan eerst naar een gewone telefoonwinkel en ga met een verkoper na of er zichtbare stoot, val of waterschade is. (dit laatste door even het accu'tje te verwijderen en te kijken naar het simmkaartje dat van karton zichtbare water/vochtsporen zou moeten hebben)
Maak van de bevindingen een rapportje in drievoud en laat dit door die medewerker van die winkel mede ondertekenen.
Immers, garanties worden meestal afgewimpeld op basis van die stoot,val- of waterschade.
Tsja, en dan dat internet.
Hopend dat die winkel over 2 jaar nog bestaat en niet is overgenomen, een faillisement heeft of met de noorderzon vertrokken.
De winkel zelf blijft voor de door hun opgegeven garantie verantwoordelijk.
Dus NIET Nokia!!
Grootvader